„На изток от рая”

| от | |

„Университетът не може да бъде аполитичен, да бъде далече в облаците – той е онзи термометър за температурата на обществото, който трябва да реагира при всеки сигнал за опасност”, казва Искра Баева, преподавател по история в Софийския университет „Св.Климент Охридски”. Тя е един от героите във филма „На изток от рая” на университетската телевизия Алма Матер. Протестната история на Софийския университет, разказана от очевидците и видяна в уникални архивни кадри – това е темата на втория филм от поредицата „125 години в 125 минути” на телевизия „Алма Матер” по случай 125-годишнината на първото висше училище в България. /Първата част можете да гледате ТУК/

1968. Европа е разтърсена от протести. В България привидно нищо не се случва. Освен в Софийския университет, където е създаден…студентски театър. Текат трескави репетиции. Докато част от студентите репетират на сцената, друга част зад кулисите дописва пиесите. Властите правят неуспешен опит да спрат първото представление. Студентите решават въпреки всичко да продължат. И университетът се напълва с театър.

Малцина знаят, че в Софийския университет е имало дублираща телефонна централа на Държавна сигурност, с която са подслушвани всички разговори. Централата е била монтирана в стая, на чиято врата е имало табела с имената на фиктивни преподаватели, разказва бившият студент Борислав Бориславов. В епохата на социализма университетът е възприеман от властите като опора на властта, но през 1980-те години се превръща в интелектуален опозиционер на тази власт, казва Искра Баева. През ноември 1987г. Софийският университет организира конференция, на която в духа на перестройката и гласността се правят доста смели изказвания. Те са приети много болезнено от ръководството на БКП и изказалите се преподаватели са уволнени. Студентите се обявяват в тяхна защита. Организират акция за политически промени и автономност на висшите учебни заведения.

1371745_10202117137719505_1728644294_n

През 1989 студентите и преподавателите са сред първите редици на протестите. През 1997 също. Студентите искат „да живеят тук и сега”, а „България да стане нормална държава”. Някогашни студенти си спомнят за депутатите, натоварени в рейсове, за полицията, за боя. За студентките, които подаряват цветя на полицаите. За бабите, които носят баница на протестиращите студенти. През 2013 студентите и преподавателите отново са на площада, като личности и граждани. И отново искат да живеят тук и сега, а България да стане нормална държава.

Гледайте филма „На изток от рая” в събота, 12 октомври, от 16.30 по БНТ1.

 
 

10-те най-богати, здрави, щастливи и модерни държави

| от chronicle.bg |

Или къде да отидем, когато (ако) Тръмп и Великобритания заключат вратите.

Лондонският институт Legatum пусна десетия си годишен „Индекс на благополучието“ – глобално изследване, което прави класация на най-просперитетните държави в света. То изследва 104 елемента – от стандартните БВП и процент безработица до по-интересни като колко са защитените интернет сървърa в държавата и колко отпочинали се чувстват хората ежедневно.

Тези елементи след това се разделят в 9 графи: качество на икономиката, бизнес среда, политика, образование, здраве, безопасност, лична свобода, социален капитал и околна среда.

Норвегия беше начело на класацията 7 години поред. През 2016 година обаче имаме нов лидер.

 
 

Няма да повярвате колко много това момиче прилича на Ариана Гранде

| от |

Тийн идолката Ариана Гранде си има двойничка. Едно към едно!

Името й е Джаки Васкес и 20-годишната американка наистина е абсолютно копие на поп звездата.

Заради приликата си с Гранде, Джаки вече има малка армия от над 200 000 последователи в Instagram, а дори певицата е коментирала част от снимките й, невярвайки на колко много всъщност двете си приличат.

„Ариана коментира една от снимките ми, след като един от братовчедите й й казал, че ме е помислил за нея и не можех да повярвам”, споделя Джаки.

Васкес работи като сервитьорка във Вирджиния и посетители в ресторанта постоянно искат снимки с нея.

„Хората започнаха да ми казват, че изглеждам като Ариана през 2010-а. Оттогава още не мога да осъзная колко много си приличаме”, казва още Джаки.

В галерията може да видите още за Джаки Васкес. Опитайте се да я различите от Ариана Гранде.

 
 

2 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Весислава Антонова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-вото издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Тази седмица ви представяме любимите реклами на Весислава Антонова, журналист. Работила е 6 години в БНР. А от 13 години работи във вестник „Капитал”. Основните теми по които пише са медиен, рекламен пазар и култура.

„За мен най-добрите реклами са тези на парфюмите на Chanel, дори и заради факта, че са снимани като бляскава и леко сладникава холивудска продукция. Харесвам ги заради естетизма, посланието и заради факта, че също като киното попадаш в различен хармоничен свят абсолютен контрапункт на реалността. Носят ми естетическа наслада и вдъхновение. И в този конкретен случай, за мен няма значение какво пише в букварите за реклама и рекламни послания. Те са от тези реклами, заради които не бих превключила телевизора на друг канал. Като филм във филма. Антракт, който не те дразни”, каза Антонова.

„Рекламата, която приятно ме впечатли заради съдържащото се в нея послание, е тази на Coca Cola Light – Аплодисменти за… – Защото издига като висши цености смелостта за промяна и свободата. Защото акцентът не е върху качествата на продукта, а именно върху ценностните модели, които споделя и развива самия бранд.”

И за финал: Reebok: 25,915 Days

 
 

Тези хора на 70+ години ще разбият стереотипите ви за възраст

| от chronicle.bg |

По линията на стереотипите, обхващащи възрастните хора, всички сме виновни.

Повечето от нас са убедени, че веднъж щом човек навърши 70 години, хубавата част от живота му е приключила и това, което предстои, включва единствено болести, декубитални дюшеци и наливане на минерална вода в Княжево.

Разбира се, това далеч не се отнася до всички пенсионери. Фотографът Владимир Яковлев е посветил доста време на проекта си „Age of Happiness“, където снима хора между 70 и 100 години, които все още следват мечтите си, откриват нови неща и живеят на пълни обороти.

Вижте в галерията част от снимките, които е направил той и веднага счупете предразсъдъците.