Мозъкът – истински завод за лекарства

| от |

33479_0140_1322039419

Може ли мисълта, тази мистериозна функция, приписвана на нашия мозък, да лекува болежките на тялото ни? Или поне да допринесе за излекуването им? Все повече учени смятат това за очевиден факт.

Възможностите на мозъка, които непрестанно откриваме, изглеждат почти безкрайни. Сега беше доказано, че наред с всички познати ни негови функции този орган е истински завод за лекарства. Той е способен да нареди по избор биосинтезата на сънотворни, обезболяващи, антибиотици, лекарства за лечение на рак, опиати, алкохол, кофеин, канабис, дори LSD според моментните нужди. Или по-точно казано той упражнява тази фармацевтична дейност непрекъснато в ежедневието.

„Всеки ден, всеки човек е нападан от микроб, стрес или тайно от ракови клетки, от които се освобождава, без да го съзнава“, казва д-р Патрик Льомоан, психиатър и специалист по плацебо ефекта.

Причината е, че мозъкът заедно с имунната ни система се е намесил химически, за да реши проблема чрез автоматичното производство на лекарство с радикално действие, доставяно незабавно на необходимото място. В тази фармацевтична функция мозъкът може да бъде подпомогнат от ефекта плацебо. Защото връзките между тялото и духа са ето такива – достатъчно ни е да повярваме в дадена опасност, за да бъде убеден и мозъкът в нейното съществуване, до такава степен, че да задейства ответна реакция.

Всъщност, макар ефектът плацебо да се използва емпирично от дълги години, едва напоследък откриха действителността и причината за неговата ефективност, производството на автентични лекарства. Това обяснява нарастването на популярността на плацебо ефекта при лекарите, а следователно и сред техните пациенти.

В действителност медицината винаги е правела плацебо, без да го съзнава. Дори при най-скъпите и усъвършенствани медикаментозни молекули по общо мнение плацебо ефектът има дял от 30% за успеха на всички лекарства и дори до 60% в психиатрията, казва още през 2003 г. д-р Давид Серван-Шрейбер, пионер в интегралната медицина, свързваща тялото и духа.

Проблемът с плацебо ефекта е, че той винаги е придружаван от своята обратна страна – ноцебо ефекта. Често е достатъчно да си помислим, че сме болни, за да се разболеем в действителност. Впрочем, проявите на този негативен ефект се умножават в наши дни. Например астматиците се задушават, когато ги накарат да повярват, че дишат дразнещ органите газ. Във всички случаи достатъчно е да повярваш. Вярата предизвиква заболяването…, както и оздравяването. На този хлъзгав терен с плацебо медикаментите трябва да се внимава.

Невронната обратна връзка може да се смята за нещо като гимнастика на ума. Тя се изразява в следното – още когато човек е информиран за състоянието си, той може да задейства мозъка си, да го моделира, да го подсилва чрез подходящи упражнения, точно както го прави за тялото си, когато, предупреден от тъжния си вид при вглеждане в огледалото, решава да се промени и да си наложи определен режим. И тук за мозъка, както и за тялото постигането на промяната изисква силна мотивация. Идеята е човек да може да вземе мозъка си в ръце със силата на волята, идваща несъмнено от самия мозък.

За момента невронната обратна връзка все още не е навлязла сериозно в терапевтичната практика. Много лекари се интересуват от нея и положителните резултати при експериментите се увеличават. Дълбоки депресии, резистентни на медикаментозно лечение, проблеми с вниманието и концентрацията, хиперактивност, хронични болки, безсъние, дори епилепсия… Непрестанно в научните списания се констатират ползите от самоконтрол на нервно равнище. При неотдавнашен експеримент в канадски университет екипът на психиатъра Рут Ланиус установи, че може да се постигне трайна утеха при хора, страдащи от посттравматичен стрес, след няколко 30-минутни сеанса по обучение в самоконтрол.

Медитацията при пълно съзнание също се състои в оказване на влияние на мозъка за контролиране на емоциите след подходящо обучение. Медитацията действа пряко върху частта от мозъка, която контролира емоциите и открива стимулите, които могат да са опасни за организма. Оттук идва и разнообразието на нейните функции. Тя облекчава хронични болки, намалява стреса и безпокойството, стимулира имунната система и повишава способностите на ваксините, подобрява възможностите за концентрация, като намалява смущаващите сигнали. По този начин тялото и умът се свързват по категоричен начин. „Официалната“ медицина започва да забелязва ползите от медитацията, но битката все още не е спечелена. Особено във Франция, където според д-р Патрик Льомоан „по културни съображения сме твърде склонни да пазим доверието си за химията“.

 
 

И Тя е със сини очи

| от Кристина Димитрова |

Тя и той са телата, които линеят за една изгубена любов.

Те са със сини очи и черни коси. Знаят, че когато настъпи последната нощ, ще последва раздялата. Той й разказва една и съща история отново и отново. В стаята времето е спряло и сякаш героите са попаднали във вакуума на живота.

Тази типична любовна история на френската писателка Маргьорит Дюрас ще оживее на сцената на театър „Възраждане“, за да ви разкаже историята на двама души, сключили договор за обичане за 23 нощи.

„Очи сини, коси черни“ е театралната адаптация на едноименния роман на Дюрас, която е направена от писателката Ирена Иванова, вече позната като момичето с няколко спечелени престижни награди за ролята си във филма „Безбог“.

Освен че самата тя е със сини очи, е силно повлияна от Дюрас през последните няколко години от живота си.

Франция се стича като Рейн в творчеството на Ирена, а да посегне към адаптацията на „Очи сини, коси черни“ е едно от най-смелите й предизвикателства през последните месеци. Една от концепциите, които самата Дюрас залага в пиесата, е отчуждението на героите не само помежду им, а и от самите себе си.

Тя и Той са затворени в стаята на миналото, но търсят една друга стая, в която любовта е възможна. В тази стая може да влезете и вие на 31-ви март и 3-ти април и да станете свидетели на раждането на една повече-от-любов.

Всичко започва във фоайето на хотел Рош във френска морска провинция.

Никой в историята няма име. Мъжът от историята се приближава до прозорците на фоайето и вижда Странник с черна коса и сини очи, чиито очи не може да забрави и изгубва завинаги. Появява се жената от историята и отвежда Странника. Мъжът обикаля плажа с надеждата го срещне отново. Среща същата жена в кафене на брега на морето, но не я разпознава като жената отвела странника. Предлага й да прекара следващите вечери с него срещу заплащане, защото много прилича на изгубения Странник. Тя приема. Следват двадесет и три безсънни нощи…

Адаптацията на Ирена Иванова запазва характерната за Дюрас символика, залегнала в романа, а това е морето, корабът и стаята – интимното място за срещи, където се ражда невъзможната-възможна любов.

Прочитът на романа, на Ирена Иванова е многопластов и може да бъде разбран на повече от едно ниво.

Той се гмурка в дълбокото, после изплува, за да си поеме въздух и пак се гмурка. Залата на театър „Възраждане“ ще бъде озвучена от дълбокия и запомнящ се глас на актьора Велизар Бинев, за който това е завръщане на сцената след дългогодишните му актьорски появи на големия екран в над 80 чужди продукции. Зрителите ще чуят и въздействащия текст на поета Владислав Христов – „Писма до Лазар“.

Именно тази негова творба отразява историята по поетичен и абстрактен начин, прорязвайки я по цялото й протежение до края. Постановката е в характерния експериментален стил на Ирена Иванова, а на сцената ще излязат актрисата Дария Митушева в ролята на Жената и Николай Марков в ролята на Мъжа. Под звуците на традиционна индонезийска музика актьорите ще разкажат историята, чрез своите телата. Ирена очевидно не изневерява на Дюрасовия любовник, който често е с Азиатски произход.

Спектакълът е проект на Театрално ателие „Експериментика“ и е реализиран с подкрепата на Френския културен институт, Посолството на Република Индонезия, Нов български университет и Voice Academy.

 
 

Започна Българският фестивал на изкуствата в Канада

| от chronicle.bg, по БТА |

Седмото издание на Българския фестивал на изкуствата в Канада беше открито в Торонто на 24 март. Това съобщиха от Генералното консулство на България в Торонто.

Фестивалът на изкуствата започна в Торонто с концерт на Георги Дончев – акустичен бас, и Анка Гнот – вокали и китара. Открита бе изложбата „Contemplation“, посветена на съвременно фотографско изкуство. А също и експозиция на участници в организирания от генералното консулство на Република България в Торонто фотоконкурс „България! Че кой ли не я знае?!“ – 2016 г.

В рамките на откриването бяха наградени Държавната агенция за българите в чужбина, д-р Ирина Маркова и Асоциация на българските инженери в Канада. Наградите бяха връчени за активна родолюбива дейност, както и Веселин Лучански.

Фестивалът ще продължи до 17 април 2017 г. в Торонто, Отава и Монреал. Ще участват на редица творци от България и чужбина. В програмата са включени изложби и концерти, прожекция на филми, рок и джаз музика, семинари, великденски концерт в изпълнение на хор и джаз трио и др.

 
 

15 роли на Кийра Найтли, които можем да гледаме отново и отново

| от chronicle.bg |

На днешния ден празнува разкошната Кийра Найтли, която днес навършва 32 години.

Два пъти номинирана за Оскар, Найтли е от онези актриси, които доказват, че можеш да бъдеш едновременно красавица и добра актриса.

По случай рождения й ден ви черпим с галерия с нейни роли, които трябва да си доставите.

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge