Можем ли да въздействаме по-силно

| от | |

Александър Джаджаров

Защо едно послание използвано по сходен начин в различни периоди веднъж дава страхотен резултат, след това не се приема добре, а при третото му завръщане отново има невероятен ефект?

Ако изпълняваме всичко по сходен начин всеки път, явно причина е външна, в средата на потребителите. Но това е първото, което сме предвидили и сме осъвременили посланието първия оът,  втория сме заложили на оригинала почти без промени. Каква е причината за това? Имали някакъв „скрит магически код“, който да ни даде отговор на въпроса кога можем да го ползваме и кога не  би имало желаният ефект?.  Оказва се, че има, но за да го открием трябва да излезем извън територията на традиционните маркетинг, ПР и реклама.  „Човек е социално животно“, тази сентенция на Аристотел дава  началото на отговора. Според теориите в Социалната психология всички ние се влияем от заобикалящата ни среда независимо дали трябва да си изградим мнение за политик, какъв кашкавал да купим или кое от всички красиви момичета в бара да заговорим. До тук едва ли ви казвам нещо ново и различно от това , което вече много добре знаете. Но именно в това как ни влияе „света“ около нас и как го възприемаме е в основата на „кода“, който може да даде отговор на горните въпроси.

Ако се вгледаме в историята и в настоящето можем да дефинираме три основни начина на възприятие на средата, като всеки от тях е характерен за по-голямата част от обществото в определен времеви период – егоистичен, социален, автократен. Какво се включва във всеки един от тях и как можем да ги разпознаем и да управляваме комуникациите си в зависимост от това в какъв период се намираме?

Егоистичното възприемане на света

е характерно за общества преминали през етап на автократична политическа власт. При тях хората  са се „уморили да мислят за общото благо“ и всеки  се е концентрирал върху собствения си успех. Ако ви се налага да правите кампания в подобна среда заложете на личните послания. Давайте възможност на хората на визуализират собственият си успех, но го показвайте, като личен такъв. В никакъв случай не на обществото. На пръв поглед това изглежда странно за някой продукти, но всъщност може да се направи за всичко. Ето един съвсем опростен пример с прах за пране: Два простора един с искрящо бели чаршафи и един с мръсно бели. Под чисто белите чаршафи излиза надпис „За твойте чисто бели дрехи, след многократно изпиране –  прах леля Мария!”. Ето, макар и много елементарен пример, как би проработило вашето послание в такава среда. Ако се замислите ще намерите подходящ вариант да обвържете всеки продукт с послание от този тип. Основното е да дадете личен мотив за покупка на вашият продукт.

В човешката история периода на егоистично поведение е последван от социален.

 

При него в обществото се е натрупало убеждението, че не можем да се оправим, ако мислим само за себе си. Хората започват да се обединяват от каузи. Въпросът в този етап да успеете да се превърнете в положителна кауза. Всъщност ние в момента се намираме именно в такъв период. Само се сетете за много различни протести от последната година – за застрояването на Витоша, за Банско,за Арапя, за детските и разбира се ДАНСwithme. А в бизнес план през последните месеци има много добър пример за това колко важно е да се превърнеш в кауза, но и да се правилната кауза. През това лято имахме ликвидни кризи в две български банки в резултат на тях едната затвори временно (под въпрос) врати, а другата се възроди. И двете се превърнаха в каузи, защото в много случай при споровете около, която и да е от тях липсват рационални аргументи, но разликата бе в каузите. В КТБ не успяха да отговорят на външната атака и се превърнаха в символ на борбата срещу корупцията, мафията, задкулисието и каквото още лошо се сетите. Нейните клиенти са сатанизирани, те трябва да страдат. Именно за това колкото и нарушения на закони да се направят в този случай обществото няма да реагира. На другият полюс е ПИБ, тя се превърна в символ на спасяването на българския бизнес и банковия сектор. Нейните клиенти се надпреварваха да искат фланелки от 6 лв. за надпис „Аз обичам ПИБ“ да се снимат с тях и да убеждават своите приятели и познати, че това е най-добрата банка. Хората, които не ползваха техни продукти започнаха да си откриват, макар и малки, депозити в нея. Толкова ли сме го закъсали, че да сме готови на чудо само за една фланелка. Ами не просто тази фланелка  даде възможност на хората възможност да се почувстват част от казузата независимо от това дали са им клиент или не.  Това са два примера за това колко е важно да се превърнеш в правилната кауза. Сега е момента да се възползвате максимално от предоставилата ви се възможност.

Колкото повече хората се обединяват около дадени каузи толкова повече се приближават до момента, в който обличат със своето безгранично и безрезервно доверие едно единствено лице, на което предоставят политическата власт и за постигане на общото благо се отказват от част от правата и свободите си. В политическото управление на държавата това води до автократна власт, в най-тежките варианти до диктатура. Но за нас са интересни  не толкова крайните варианти, колкото по умерените такива, които са и много по-често срещани. Само се подсете за Путин, Буш младши, Бойко Борисов. При всички тях властта бе силно концентрирана, но не без да се достига до краен вариант. Но какво послание може да проработи в такава среда? Ами, директното и заповедно. „Не питай какво държавата ти може да направи за теб, а какво ти можеш да направиш за държавата си!“ . Това включва в себе си всичко нужно за подобна среда. Обръщате се директно, използвате повелителна форма и директно казвате какво действие трябва да се извърши.

„Човек е социално животно“! Поведението му в обществото ни показва начина, по който той възприема света и ни показва как бихме могли да му повлияем. След като сме наясно с посоката остава да намерим най-креативния вариант да го направим. Всеки от нас се стреми да опознае максимално добре клиентите си, но се концетрираме върху това какво ги кара да купуваме нашите продукти или тези на конкурентите ни. Това е важно, но по този начин може да се окаже, че пропускаме нещо изключително важно в по-голямата картина. Политическата среда ни въздейства, а тя се променя в зависимост от хората. Комбинираният анализ на поведението на потребителите и политическата среда ни нужната информация за да можем да променим посланията си така, че да получим максимален резултат. Имайте предвид, че да откриете общество, в което 100% от хората да имат едно и също поведение е невъзможно ( може би с изключение на Северна Корея), така че ще се наложи да се примирите с преобладаващата част. С натрупване на по-голям обем информация ще се научите да предсказвате какво ще бъде поведението на потребителите ви, както  и динамиката на промените.

 
 

Кой е човекът, задминал Бил Гейтс по богатство

| от Getty Images |

Всички знаят Zara, но никой не знае за Амансио Ортега – основателят на марката, който редовно задминава Бил Гейтс по богатство.

Акциите на основната му компания Inditex се качиха с 2,5%. Според Forbes това е увеличило състоянието на Ортега до 79,5 милиарда долара. Гейтс има само 78,5 милиарда.

Въпреки огромните капитали на испанеца, малцина са чували за него. Това е така, защото той строго пази личния си живот в тайна и рядко дава интервюта в медиите.

Амансио Ортега основава модния гигант Zara с тогавашната си съпруга Росалия през 1975 година. Днес търговската му компания Inditex SA, която притежава Zara, Massimo Dutti и Pull&Bear, има над 6,600 магазина в цял свят.

През август 2013 година, бившата му съпруга и съосновател на Zara Росалия Мера умира на 69 години. Тя е най-богатата жена в Испания. Повече биография за Амансио в галерията.

 
 

Най-интересното от хип-хоп сцената на едно място

| от chronicle.bg |

Тази година започва много силно за хип-хоп сцената в България. След няколко ударни партита от началото на януари в края му идва моментът за кулминацията – Back To The Unity. Това е платформа, която събира в себе си есенцията на българската хип-хоп сцена.

За пореден път на една сцена ще се качат както утвърдени имена в жанра, така и обещаващи млади таланти. Това са Нокаут, X-Team, F.O., Stick Insect, Atila, 5 o’clock, Keranov & Jay, Feel, Secta, Splitkid, Homelesz, DIS, Logo5, So Called Crew, Sistah/187, DJ Akasha, Ума и Дума, F-act & vWhy, DJ Unkle Billy, МС Нема & Chibook, Mish Mash.

Това ще бъде осмото издание на Back To The Unity, като всяко следващо набира все повече скорост. Неслучайно си печели славата на едно от най-големите меропроприятия за хип-хоп в България. Традиционно това се превръща в мястото, където артистите се обединяват за качествена и неопетнена българска музика.

Back To The Unity ще се състои на 27 януари в Mixtape 5, а вратите отварят точно в 21.00 ч. Билети – на касите на Ticketlogic.

 
 

Три лесни рецепти за работещи жени

| от Спонсорирано съдържание |

Да си добра в работата, грижовна майка и мила съпруга – тоест три в едно, е мисията на всяка жена, която за нещастие често пъти изглежда само мираж.

Особено за средностатистическата жена в България. Връщаш се изморена от работа, за да започнеш отначало: чакат те децата, разхвърлената къща. А всички те гледат въпросително: Какво има за вечеря?

В тази ситуация трябва да дишаш дълбоко, да изпържиш едни яйца, но всяка вечер не става. Затова има няколко варианта: взимате жена да ви готви, майка ви идва на помощ, купувате храна за вкъщи или… Опитайте с Мултикукър. С него готвенето е лесно и бързо. Така за броени минути вечерята е спасена, а вие поднасяте на семейството здравословна, прясно приготвена храна. Ще ви излезе и по-евтино.

Предлагам ви три лесни и бързи рецепти, специално адаптирани за готвене с Мултикукър.

Пилешка супа

Пилешка--Телешка-супа_Thumb

Особено ако децата ви са малки, супите са задължителни. Пилешката е традиционна, много полезна, защото съдържа месо, което е и лесно смилаемо. При болни деца е много подходяща.

Нужни са ви:
125 г. пилешки гърди
2 литра вода
1 морков
1 глава лук
1 връзка магданоз
1 стрък целина
1 скилидка чесън
½ праз лук
сол на вкус
1 кубче бульон
черен пипер
листа дивисил

Заготовка: 10 минути

Порции: 4

Program: BOIL/STEW

Готвене: 1 час 45 минути

Начин на приготвяне:

Сипете 2 л. вода в съда за готвене и сложете пилешкото месо. Натиснете MENU бутона, изберете програмата BOIL. Задайте време за готвене 10 минути и затворете капака. Натиснете бутона START. След като приключи предишната програма, изберете програмата STEW и задайте 40 минути време за готвене. Затворете капака. Добавете всички зеленчуци, солта и бульона и задайте програма STEW с време за готвене 40 минути. Може да добавите и фиде, което обаче, при мултикукъра трябва предварително да сте сварили. Или просто две лъжици от вчерашните макарони.

Всички обичат макарони, и малки и големи. Те са хранителни и се приготвят бързо. Тайната на успеха тук е в соса. Карбонара е сос, типичен за град Рим. Малко е тежък за стомаха, защото има сметана, бекон и яйца. Но определено ще си оближете пръстите.

Спагети карбонара

Спагети-карбонара_Thumb

1 лъжичка зехтин
½ глава лук
1 скилидка чесън
200 г спагети
100 г бекон
180 мл готварска сметана
540 мл вода
сол и пипер на вкус

Заготовка: 10 минути

Порции: 4

Program: FRY/STEW

Готвене: 30-40 минути

Начин на приготвяне:
Нарежете на ситно лука и смачкайте чесъна. След това сипете зехтина, лука и чесъна в съда за готвене. Натиснете MENU бутона, изберете FRY програмата. Натиснете COOKING TIME и задайте 10 минути време. Натиснете START и разбърквайте от време на време.
Счупете спагетите на две и ги сложете в съда за готвене заедно с останалите съставки. Смесете всички съставки.Изберете STEW програмата. Затворете капака и натиснете START. Когато готвенето свърши, Multicooker автоматично преминава в режим KEEP WARM. След като готвенето приключи, не забравяйте да изключете уреда от кабела.

Цялата вода се абсорбира по време на готвенето. Количеството вода зависи от това как предпочитате да приготвите спагетите. С повече вода пастата ще стане по-мека, с по-малко ще бъде по-сурова, напълно по италиански – т.е ал денте.

И накрая един много вкусен десерт, подходящ за зимните вечери.

Бананова торта с шоколад

Бананова-торта-с-шоколад_Thumb

125 грама масло
150 грама захар
ванилова захар
2 яйца
2 банана
1 чаена лъжичка бакпулвер
250 грама брашно
70 грама млечен шоколад
1 чаена лъжичка масло за намазване на тавата
1 чаена лъжичка пудра захар за украса

Заготовка : 10 минути

Порции : 8

Program: BAKE

Готвене: 50 минути

Начин на приготвяне:
Смесете маслото с ваниловата захар. Добавете яйцата едно по едно и разбийте сместа. Добавете след това обелените и смачкани банани, а после и брашното, смесено с бакпулвера.В края добавете шоколадовите кубчета. Оставете малко шоколад за украса. Намажете вътрешната страна на съда за готвене с масло, изсипете отгоре сместа с бананите и я разстелете равномерно. Поръсете с шоколадови кубчета. Изберете програма BAKE (печене), при 150° температура и задайте време за готвене 50 минути. След това затворете капака. В края на програмата отворете капака и оставете тортата да изстине. Когато програмата свърши, Philips Multicooker автоматично ще превключи в режим KEEP WARM (поддържане на температурата). След като готвенето приключи, изключете уреда от контакта.

Остава да си сипете чаша вино и с радост да се насладите на приготвените от вас вкусни ястия. А спестеното време подарете на вашите близки.

 
 

Топ ролите на Кевин Костнър

| от chronicle.bg |

Знаете много добре кой е Кевин Костнър. Носител на „Сезар“, „Еми“, „Оскар“ и „Златен глобус“, номиниран е за по две награди „Сатурн“ и „Сателит“ и три награди на „БАФТА“.

Едно от най-големите имена в Холивуд, Костнър е познат по целия свят с участията си в легедарни филми като „Танцуващият с вълци“, „Недосегаемите“, „Воден свят“ и още.

Днес Костнър навършва 62 години (една чудесна актьорска възраст) и по случай този светъл холивудски празник, ви черпим в галерия с най-добрите му роли. Според нас. Чувствайте се свободни да ни нахулите, ако сме забравили някоя или да допълните в коментари вашите любими роли на този кино гигант.