Можем ли да въздействаме по-силно

| от | |

Александър Джаджаров

Защо едно послание използвано по сходен начин в различни периоди веднъж дава страхотен резултат, след това не се приема добре, а при третото му завръщане отново има невероятен ефект?

Ако изпълняваме всичко по сходен начин всеки път, явно причина е външна, в средата на потребителите. Но това е първото, което сме предвидили и сме осъвременили посланието първия оът,  втория сме заложили на оригинала почти без промени. Каква е причината за това? Имали някакъв „скрит магически код“, който да ни даде отговор на въпроса кога можем да го ползваме и кога не  би имало желаният ефект?.  Оказва се, че има, но за да го открием трябва да излезем извън територията на традиционните маркетинг, ПР и реклама.  „Човек е социално животно“, тази сентенция на Аристотел дава  началото на отговора. Според теориите в Социалната психология всички ние се влияем от заобикалящата ни среда независимо дали трябва да си изградим мнение за политик, какъв кашкавал да купим или кое от всички красиви момичета в бара да заговорим. До тук едва ли ви казвам нещо ново и различно от това , което вече много добре знаете. Но именно в това как ни влияе „света“ около нас и как го възприемаме е в основата на „кода“, който може да даде отговор на горните въпроси.

Ако се вгледаме в историята и в настоящето можем да дефинираме три основни начина на възприятие на средата, като всеки от тях е характерен за по-голямата част от обществото в определен времеви период – егоистичен, социален, автократен. Какво се включва във всеки един от тях и как можем да ги разпознаем и да управляваме комуникациите си в зависимост от това в какъв период се намираме?

Егоистичното възприемане на света

е характерно за общества преминали през етап на автократична политическа власт. При тях хората  са се „уморили да мислят за общото благо“ и всеки  се е концентрирал върху собствения си успех. Ако ви се налага да правите кампания в подобна среда заложете на личните послания. Давайте възможност на хората на визуализират собственият си успех, но го показвайте, като личен такъв. В никакъв случай не на обществото. На пръв поглед това изглежда странно за някой продукти, но всъщност може да се направи за всичко. Ето един съвсем опростен пример с прах за пране: Два простора един с искрящо бели чаршафи и един с мръсно бели. Под чисто белите чаршафи излиза надпис „За твойте чисто бели дрехи, след многократно изпиране –  прах леля Мария!”. Ето, макар и много елементарен пример, как би проработило вашето послание в такава среда. Ако се замислите ще намерите подходящ вариант да обвържете всеки продукт с послание от този тип. Основното е да дадете личен мотив за покупка на вашият продукт.

В човешката история периода на егоистично поведение е последван от социален.

 

При него в обществото се е натрупало убеждението, че не можем да се оправим, ако мислим само за себе си. Хората започват да се обединяват от каузи. Въпросът в този етап да успеете да се превърнете в положителна кауза. Всъщност ние в момента се намираме именно в такъв период. Само се сетете за много различни протести от последната година – за застрояването на Витоша, за Банско,за Арапя, за детските и разбира се ДАНСwithme. А в бизнес план през последните месеци има много добър пример за това колко важно е да се превърнеш в кауза, но и да се правилната кауза. През това лято имахме ликвидни кризи в две български банки в резултат на тях едната затвори временно (под въпрос) врати, а другата се възроди. И двете се превърнаха в каузи, защото в много случай при споровете около, която и да е от тях липсват рационални аргументи, но разликата бе в каузите. В КТБ не успяха да отговорят на външната атака и се превърнаха в символ на борбата срещу корупцията, мафията, задкулисието и каквото още лошо се сетите. Нейните клиенти са сатанизирани, те трябва да страдат. Именно за това колкото и нарушения на закони да се направят в този случай обществото няма да реагира. На другият полюс е ПИБ, тя се превърна в символ на спасяването на българския бизнес и банковия сектор. Нейните клиенти се надпреварваха да искат фланелки от 6 лв. за надпис „Аз обичам ПИБ“ да се снимат с тях и да убеждават своите приятели и познати, че това е най-добрата банка. Хората, които не ползваха техни продукти започнаха да си откриват, макар и малки, депозити в нея. Толкова ли сме го закъсали, че да сме готови на чудо само за една фланелка. Ами не просто тази фланелка  даде възможност на хората възможност да се почувстват част от казузата независимо от това дали са им клиент или не.  Това са два примера за това колко е важно да се превърнеш в правилната кауза. Сега е момента да се възползвате максимално от предоставилата ви се възможност.

Колкото повече хората се обединяват около дадени каузи толкова повече се приближават до момента, в който обличат със своето безгранично и безрезервно доверие едно единствено лице, на което предоставят политическата власт и за постигане на общото благо се отказват от част от правата и свободите си. В политическото управление на държавата това води до автократна власт, в най-тежките варианти до диктатура. Но за нас са интересни  не толкова крайните варианти, колкото по умерените такива, които са и много по-често срещани. Само се подсете за Путин, Буш младши, Бойко Борисов. При всички тях властта бе силно концентрирана, но не без да се достига до краен вариант. Но какво послание може да проработи в такава среда? Ами, директното и заповедно. „Не питай какво държавата ти може да направи за теб, а какво ти можеш да направиш за държавата си!“ . Това включва в себе си всичко нужно за подобна среда. Обръщате се директно, използвате повелителна форма и директно казвате какво действие трябва да се извърши.

„Човек е социално животно“! Поведението му в обществото ни показва начина, по който той възприема света и ни показва как бихме могли да му повлияем. След като сме наясно с посоката остава да намерим най-креативния вариант да го направим. Всеки от нас се стреми да опознае максимално добре клиентите си, но се концетрираме върху това какво ги кара да купуваме нашите продукти или тези на конкурентите ни. Това е важно, но по този начин може да се окаже, че пропускаме нещо изключително важно в по-голямата картина. Политическата среда ни въздейства, а тя се променя в зависимост от хората. Комбинираният анализ на поведението на потребителите и политическата среда ни нужната информация за да можем да променим посланията си така, че да получим максимален резултат. Имайте предвид, че да откриете общество, в което 100% от хората да имат едно и също поведение е невъзможно ( може би с изключение на Северна Корея), така че ще се наложи да се примирите с преобладаващата част. С натрупване на по-голям обем информация ще се научите да предсказвате какво ще бъде поведението на потребителите ви, както  и динамиката на промените.

 
 

Оскари 2017: Фаворитите на Chronicle

| от |

89-тите награди „Оскар“ ще бъдат раздадени тази неделя вечер в Лос Анджелис и ще закрият официално големия награден сезон, който започна още в края на миналата година. Най-добрите сред най-добрите в киното ще напълнят Кодък Тиатър, за да могат още пък по-добрите сред тях да се окичат със злато.

И тази година, подобно на миналата, номинации за „Оскар“ предизвикаха полемика. Ако миналата година това бяха прекалено белите актьори и режисьори, номинирани в най-важните категории, сега впечатление прави засиленото участие на афроамериканци. Нормално е хората да се чудят дали причината за толкова много и еднообразни номинации, не се случва не заради доброто старо седмо изкуство…

Но ние няма да се занимаваме с това днес. Избрали сме да правим нещо по-забавно, а именно да кажем кои са нашите фаворити в 8 от най-важните и комерсиални категории. В галерията горе.

 
 

Имат ли значение килограмите за външния вид?

| от chronicle.bg |

Когато стане дума за отслабване, повече хора разчитат на кантара да измерва резултатите им. Но тази майка и фитнес блогър доказва в Instagram профила си, че килограмите са просто цифра.

Ейдриън Осун споделя с последователите си „преди и след“ снимки на нейната драматична трансформация, която се случва благодарение на вдигане на тежести и пост. Въпреки огромната разлика в тялото й, Ейдриън губи точно 1 килограм.

„Кантарът не мери мазнините и мускулите, а показва общото тегло“, пише тя.

Тя топи мазнини и трупа мускули, а резултатите, които постига са супер впечатляващи. Разлика в теглото: точно един килограм. Може да я следвате в Instagram профила й тук.

А в галерията погледнете за каква разлика става въпрос.

 

 
 

Range Rover Velar: тийзър преди официалната премиера

| от chronicle.bg |

През 1970г. Land Rover пуска на пазара луксозния SUV Range Rover. Почти половин век по-късно, предстои да видим четвъртия член на семейството на Range Rover – Velar, който ще бъде представен официално на 1 март 2017 г.

Елегантна опростеност, визуално редуциращ подход и новаторски технологии за потребителите са отличителните черти на новия Range Rover Velar.

Името на Velar произхожда от първите прототипи на Range Rover от 60-те години на миналия век: пионерите в сферата на луксозните SUV автомобили.

rrnewrrfamilylinedrawingteaseimage220217-resize-1024x293

Когато разработващите инженери искали да скрият истинската идентичност на 26-те модела Range Rover преди серийното производство, те избрали името Velar, произхождащо от латинското “velare”, което означава „забулвам, покривам“.

Пълната инфорация за Range Rover Velar ще бъде обявена на 1 март 2017 г.

 
 

Дейвид Боуи взе посмъртно две награди БРИТ за 2017 г.

| от chronicle.bg |

Британският поп изпълнител Дейвид Боуи спечели посмъртно две от годишните музикални награди БРИТ на церемонията в лондонската концертната зала О2 (Оу ту) Арена снощи, предаде Асошиейтед прес.

Той бе обявен за най-добър британски соло изпълнител за годината, а неговата тава Blackstar, издадена броени дни преди смъртта му от рак през януари м.г., спечели и наградата за британски албум на годината.

Боуи, който си отиде от този свят на 69 г., печели за трети път соло наградата на Британската асоциация на звукозаписната индустрия, учредена през 1977 г. Тя се смята за британски аналог на американската награда „Грами“.

Наградата за най-добър албум снощи вместо него получи синът му – филмовия режисьор Дънкан Джоунс, който отбеляза, че баща му е починал в годината, когато самият Джоунс е станал баща. Посмъртната награда за соло изпълнител на Боуи вместо него получи актьорът Майкъл Хол.

Наградата БРИТ за най-добра соло изпълнителка отиде при Емели Санд, която през годината издаде соло албумa Long Live the Angels, включващ и популярния й сингъл Hurts.

За най-добър британски сингъл за миналата година бе избрана песента Shout Out to My Ex на британската дамска група Little Mix. Това бе групата, която откри снощният спектакъл с феерично изпълнение, включващо танцьори, облети със сребриста боя.

За най-добра британска поп група за годината бе обявена бандата от Манчестър The 1975, чийто последен албум имаше дългото название I Like It When You Sleep, for You Are so Beautiful Yet so Unaware of It, който включваше и популярната им песен Somebody Else.

Наградата за пробив през годината спечели изпълнителят Rag’n’Bone Man, британец с мощен глас, чието истинско име е Рори Греъм. Той е започнал кариерата си с хип-хоп, преди да започне да пее блус и соул. Неговият сингъл Human стана популярен от двете страни на Атлантика.

За най-добра международна изпълнителка бе обявена американската попзвезда Бионсе, която надделя над сестра си Соланж Ноулс, над Риана, Кристин енд дъ Куинс и Сиа. Същата награда при мъжете грабна Дрейк, а за най-добра международна попгрупа бе обявена A Tribe Called West. Нито Бионсе, нито Дрейк обаче не дойдоха, за да получат трофеите си.

Може би най-популярната в момента британска попзвезда Адел, която миналата седмица спечели четири американски награди „Грами“, не бе в категориите на номинациите за тази година, след като последният й популярен албум 25 обра 4 награди БРИТ миналата година. Тя обаче взе тазгодишната обща награда за Глобален успех, връчвана за най-много продадени плочи по света.