Можем ли да се научим да сме креативни

| от | |

В 2 часа през нощта на 16 юни 1816 г. Мери Уолстънкрафт Годуин се събужда уплашена. Мери е на 18 и прекарва лятото си във Villa Dioati на Женевското езеро с доведената си сестра Клер Клермон и писателите Лорд Байрон и Джон Уилям Полидори. Бъдещият й съпруг, Пърси Шели също бил отседнал наблизо.


1

Идеята била да прекарат лятото плувайки и наслаждавайки се на слънцето, но година преди ваканцията им в Индонезия изригва вулканът Тамбора и разпръсква 1,5 милиона тона прах в атмосферата, блокирайки слънцето по целият свят. Това се отразява толкова драстично на климата на земята, че 1816 г. става известна като “годината без лято”. Въпреки неблагориятните метерологични условия четиримата се задоволяват с дейности в къщата и четат страшни истории, най-вече от Fantasmagoriana, френска антология на немски истории за духове.

“Оказа се много мокро, неприятно лято, изпълнено с непрестанни дъждове и това ни принуди да стоим в къщата”, споделя Мери Шели в увода към “Франкенщайн”.

“Но”, добавя тя, “Попаднахме на няколко тома страшни истории, преведени от немски на френски.” По предложение на лорд Байрон всички започват да пишат свои собствени страшни истории.

Звездите се нареждат за младата писателка: тя има колкото си иска време заради метеорологичните условия, вдъхновена е от Fanntasmagoriana и е в компанията на велики писатели. Две години по-късно романът й е публикуван, когато тя е едва на 20.

Шели не се е упражнявала особено в писането преди това лято. Така че факта, че шедьовърът й се появява толкова рано в житейският й път би означавал, че уменията й не са придобити, тя се е родила с тях. Според този пример – човек или е креативен, или не е.

Нобеловият лауреат Дорис Лесинг отбелязва по въпроса: “Не си мислете, че завинаги ще сте с творчески способности. Използвайте ги докато можете.“

Но Пол Сезан, който завършва прочутите си “Къпещи се” чак на 66 години не е съгласен. Нито пък Реймънд Чандлър, който започва да пише сериозно на 44. Да не говорим за Тойо Шибата, която публикува първата си стихосбирка на 99 години.

Според професор Дейвид Галенсън успехът на даден артист зависи по-скоро от методологията му, а не от уменията. Той разделя хората на изкуството на два вида – “експериметалните”, които създават творбите си на по-късна възраст, олицетворени най-добре от Сезан и “концептуалните”, съответно олицетворени от Пикасо, който поставя началото на движението кубизъм на 25 години. Техните цели обикновено могат да са ясни още преди да са започнали да творят. Те са склонни да правят много варианти на една и съща творба със специфична визия в главите им още от млади.

Друга широко разпространена теория е, че човек трябва да вложи 10,000 часа, практикувайки творческата задача, която е избрал, за да може да стане експерт. Тоест, че може да се научим да бъдем креативни, просто трябва да отделим 5 години от живота си на това.

Очевидно ако погледнем примерите на Шели или пък Фитцджералд, който пише “Отсам рая”, на 23, докато е в Принстън и в армията правилото за 10,000 часа очевидно не е задължително.

В едно интервю Малкълм Гладуел, който популяризира теорията споделя, че “Упражняването не е единственото условие за успеха. Дори и да играя шах в продължение на 100 години едва ли ще стана гросмайстор. Идеята е просто, че всеки вроден талант изисква огромна инвестиция от време, за да се покаже.”

След тези две общоприети теории за творчеството е по-скоро дразнещо да видим две наскоро излезли изследвания, които твърдят, че креативността е тясно свързана с неврологичните и личностните черти на човек, а не с методиката и практиката. Изводът е, че творчеството може да се научи, но само донякъде. По-важно е какъв е мозъкът ви.

Първото проучване установява, че при много творчески личности мозъкът е по-активен в частта, която отговаря за оригинални асоциации.

Учените знаят, че творчеството може да бъде загубено. Но може ли да бъде научено?

Всички проучвания установяват, че креативността е свързана със способността на мозъка да процесира информация по-бързо и по-бързо да разпознава и размества запаметеното. Донякъде учудващо, донякъде не – оказва се, че хората които са отворени за нови изживявания и са склонни да пробват нови неща са по-креативни. Друго важно нещо, което откриват е, че хората с недостиг на житейски опит могат да потърсят идеи в подсъзнанието си.

Като цяло е трудно да кажем кое точно прави един велик художник велик. Както при Франкенщайн, който напада къщи и гробища, за да открие части на тялото си, така и при креативността – има твърде много фактори, нужни за създаването на нещо страхотно. И макар че при Франкенщайн не се получава, при създателката му всичко съвпада и крайният резултат е невероятен. Може би е възможно човек да се научи да е креативен до някаква степен. А и да може, още не знаем как.

С TheAtlantic

 
 

„Евробет“ пусна нов продукт на българския пазар – „5 от 11″ НА ЖИВО!

| от РЕКЛАМНА ПУБЛИКАЦИЯ |

Истински пролетен дух и голяма доза адреналин получиха играчите на „Евробет“, след като компанията пусна своя най-нов продукт – числовата игра „5 от 11″ НА ЖИВО. Това е една от най-разтърсващите новости в историята на родната развлекателна индустрия. За първи път числата се теглят „на живо“ на всеки 5 минути от атрактивни момичета. Играта е достъпна онлайн на www.eurobet.bg и в букмейкърските пунктовете на „Евробет“.

5 неща, които ще превърнат „5 от 11″ в любима игра:

1. Тегления на всеки 5 минути, всеки ден – НА ЖИВО!
2. Динамична игра, представяна от КРАСИВИ МОМИЧЕТА!
3. Максимална печалба - 1 МИЛИОН ЛЕВА!
4. Игра с бързи темпове и атрактивни КОЕФИЦИЕНТИ!
5. Три игри в ЕДИН ТАЛОН!

„5 от 11″ се играе с талони, върху които са отбелязани числата от 1 до 11. Във всеки талон има три игри, а играчът може да избира как да познава числата – „с точен ред“, „без точен ред“ или „супер игра“. Минималният размер на залога е 0,60 лева, а максималният – 5 000 лева. Тегленията на „5 от 11″ се осъществяват чрез механична сфера, поставена в специално студио.

Страхотните момичета на „5 от 11″ Ви очакват 7 дни в седмицата, 15 часа в денонощието – от 08:00 ч. до 23:00 ч.

РЕКЛАМНА ПУБЛИКАЦИЯ

 
 

Синът на Мадона е новото рекламно лице на „Адидас“

| от chronicle.bg |

  Александър Уанг направи много изненади на своето ревю на Седмицата на модата в Ню Йорк.

Една от  тях  беше представянето на новата му  колекция, разработена съвместно със спорната марка „Адидас“.

Нейно основно  рекламно лице е синът на Мадона – тийнейджърът Роко Ричи. Колекцията е от т. нар. capsule collections, състоящи се от базисни видове дрехи, които  никога не излизат от мода и могат да бъдат носени целогодишно.

Роко е на 16 години и колекцията на Александър  Уанг и „Адидас“ е неговият първи опит като модел. Така той тръгва по-стъпките на по-голямата си сестра, която тази година дебютира в модния свят. Тя беше една от музите на Стела Маккартни.

Мадона беше заела мястото си на първи ред на ревюто на Уанг, пристигайки минути преди началото му.  Присъствието й на събитието предизвика голяма изненада.

Рекламната кампания на колекцията включва и стари членове от „отбора на Уанг“ като Хане Габи Одиел, Лекси  Болинг и Бинкс Уолтън.

Клиентите могат да закупуват дрехи от колекцията от поп-ъп камион на улицата, а за да бъдат нещата още по-близки до духа на  колекцията, хората ще получават своите покупки  в чували  за боклук,  вместо  в лъскави  кутии  с логото на дизайнера.

 

@scubasnacks #RoccoRitchie #AlexanderWangNY #AlexanderWang #adidasOriginals #adidasOriginalsxAW photo #JuergenTeller

Публикация, споделена от Backstage Bombshell (@backstagebombshell) на

Те могат  да избират  между три разновидности суитшърти, черни къси и дълги панталони, тениски и маратонки. Новата колекция включва 84 модела и ще бъде пусната в продажба през пролетта, така че тепърва предстои да виждаме повече от работата на младия Роко за Александър Уанг.  Кой знае? Може би бихме го видели като рекламно лице на друг дизайнер в бъдеще…

 
 

Актьори, които за малко да изпуснат велики роли

| от |

 Представете си „Терминатор“ без Арнолд Шварценегер или „Титаник“ без ди Каприо. Направихме галерия с актьори и актриси, който за малко да изпуснат иконичните си роли.

В историята често се ходи по много тънък лед. Освен разминавания и недоразумения, личните решения на хората често са причина за изпускане на прекрасни шансове. Дори за номинации за Оксар. В Холивуд актьори често правят мръсни номера, за да получат роля. Но когато отказват прекрасни възможности по собствено желание  – тогава е наистина озадачаваща ситуация.

Галерията ни ще ви покаже много известни лица, които за малко да изпуснат ролите на живота си. Тези, които ги направиха известни.

 
 

Помните ли тези сериали? А бихте ли ги гледали пак?

| от chronicle.bg |

В последните години телевизията направи бум в създаването на сериали.

Епизодите не отстъпват по качество на многомилиардни холивудски продукции, а зрителите им се умножават.

Имаше обаче и друго време в телевизионната история – времето на ситкомите.

Не че сега няма комедийни сериали като The Big Bang Theory („Теория за Големия взрив“). Преди 10-20 години обаче всички теми можеха да бъдат поставени на малкия екран през епизоди.

Повечето от тях днес изглеждат архаични и малко странни. Макар че наскоро стана ясно, че ще има нови епизоди от „Уил и Грейс“, колко от вас биха седнали да гледат сериала днес и то – след „Как се запознах с майка ви“ и „Модерно семейство“, които по съвсем различен начин гледат и на странните семейства, и на приятелствата.

Предлагаме ви в галерията списък със ситкоми, които може би не бихте гледали днес. Все пак обаче се надяваме, че помните поне най-знаковите от тях.