Молдова – на кръстопътя между Русия и ЕС

| от |

Молдова гласува днес на парламентарни избори, които са извънредно важни за бъдещето на бившата съветска република и най-бедна страна в Европа, разположена на кръстопътя между мечтата за интеграция с ЕС и завръщането в руското лоно.

Вотът може да донесе поуки за отражението на украинската криза. Молдова, подобно на Украйна, се разкъсва между ЕС и Русия. С Приднестровието тя отдавна изживява ситуация, която Украйна сега открива: отцепването на територия, която иска да е с Москва.

Да изпратят свои представители в 101-местния парламент се борят двадесетина партии. Според последните допитвания процентът на избирателите, които са за европейска интеграция на Молдова и на онези, които подкрепят присъединяването към Митническия съюз начело с Русия, са почти изравнени – по 40% за всеки лагер.

Това не е надпревара между партии, а състезание кой ще направлява страната отвън: Москва или Брюксел, обобщава за АФП ситуацията анализаторът Язу Натой от Института за публична политика.

Москва, която скришом подкрепи през 1990 г. едностранното обявяване на независимост от Приднестровието – малка молдавска сепаратистка територия – гледа с много лошо око споразуменията за асоцииране, подписани тази година от Евросъюза с Молдова и Украйна.

Споразумението с Молдова, което бе ратифицирано през юли от Кишинев и през ноември от Европейския парламент, предизвика гнева на Москва, която през последните месеци забрани вноса на плодове, месо и колбаси от Молдавия под претекст, че са в нарушаване на санитарните норми.

Разбираме, че това ембарго бе наложено, за да се принуди Молдова да се откаже от политиката си на интеграция с Европа, заяви молдавският министър на земеделието Василий Бумаков.

Сега Молдова се управлява от проевропейска коалиция, но основните опозиционни партии – комунистическата и социалистическата – искат засилване на сътрудничеството с Русия и анулиране на споразумението за асоцииране с ЕС.

Това споразумение е срещу интересите на Молдова. Ще постигнем анулирането му и след това ще организираме референдум. Народът сам трябва да реши дали иска да се интегрира с ЕС или да влезе в Митническия съюз с Русия, заяви ръководителят на соцпартията Игор Додон.

Това предизвикателство може да се окаже доста сложно за социалистите, тъй като не се очаква някоя партия да получи абсолютно мнозинство. Победителите ще са принудени да сформират коалиция. За промяна на конституцията са необходими две-трети от гласовете на депутатите (67), а за да се избере президент на страната, населена предимно с етнически румънци (78%), както и с руснаци и украинци (14%) – 61 гласа.

Компартията на Молдова, която анкетите поставят начело, вече се произнесе срещу каквато и да било коалиция.

На една друга проруска партия (Родина), обвинена, че е финансирала предизборната си кампания със средства от чужбина, бе забранено да участва в изборите три дни преди вота.

Забраната бе разкритикувана от Москва, която изрази „сериозни съмнения за демократичния характер“ на изборите и разкритикува „извънредно мръсната избирателна кампания“.

Президентите на Полша, Украйна и Румъния посетиха миналата седмица Молдова, за да подкрепят проевропейската кампания. Сигурен съм, че Румъния и Молдавия ще са част от пространството на демокрация и просперитет на Евросъюза, заяви румънският президент Клаус Йоанис.

Канцлерът на Германия Ангела Меркел изпрати послание на подкрепа на молдавския премиер Юрие Лянке, който е начело на проевропейската коалиция.

Изборите ще са нещо като референдум. Ако проевропейските партии спечелят, ориентирането на Молдавия към европейската интеграция ще е необратимо. Но ако Молдова се обърне след изборите към Митническия съюз, тя рискува завинаги да остане в зоната на влияние на Русия, смята директорът на Института за публична политика Аркадие Барбарозие.

Изборите се наблюдава от 70 международни пратеници, включително от ОССЕ. /АФП

 
 

Бързите коли на 21-ви век

| от chronicle.bg |

Днес рожден ден има Феручо Ламборгини! Той, разбира се, е създателят на колите Ламборгини и днес щеше да стане на 101.

Живеем в ерата на скоростта. Колие са естествен бенефициент от развитието на компютърните технологии. Преди компютрите контролираха колко по-малко неудобна да е седалката на пасажера и правеха шибидаха да се чупи по-лесно. Сега контролират диференциали, скоростни кутии, двигатели, всичко. При това с надхирургическа прецизност и бързина. В следствие на това колите станаха безобразно бързи.

По тези два повода в днешната ни галерия сме събрали най-бързите коли на 21 век. За сега. Насладете им се и съжалявайте, че си купихте закуска сутринта вместо да си заделите парите.

 
 

Google и Facebook станаха жертва на многомилионна измама

| от |

Google и Facebook потвърдиха, че са станали жертва на измама на стойност 100 милиона долара. През март стана ясно, че
литовец е съден заради „фишинг“ атака срещу две американски интернет компании, без да даде подробности за имената им.

Предполага се, че двете компании са изпратили на банковите сметки на измамника над 100 млн. долара.

На 27 април Fortune съобщи, че жертвите са Facebook и Google. Мъжът, обвинен за измамата, е на 48 години. Евалдас Римасаускас се е представял за азиатски производител и мамел компаниите в периода между 2013 и 2015 година, пращайки мейли на техни служители и агенти. Мейлите били създадени така, че да изглеждат като дошли от азиатската фирма и включвали фалшифицирани имена и фактури, които изглеждали като подписани от шефовете на измамените фирми.

След като компаниите установили измамата, информирали властите. И Google, и Facebook обаче отказват да кажат колко пари са дали на измамника.

 
 

Киа Моторс ще строи нов завод в Индия

| от chronicle.bg |

КИА Моторс подписа Меморандум за разбирателство с правителството на Андхра Прадеш, Индия за строителството на нова производствена база в Anantapur.

Споразумението бе подписано на официална церемония в град Виджаявада, част от Андхра Прадеш, югоизточна Индия. Инвестицията за първия завод на КИА в Индия, който се очаква да бъде въведен в експлоатация в края на 2017г., възлиза на 1.1 милиард щатски долара.

Стартът на производство е планиран за втората половина на 2019г., като капацитетът на базата ще бъде 300 000 автомобила годишно.

КИА планира производството на стратегически компактен седан и компактен SUV, специално насочени към индийските потребители. Заводът, разположен на площ от 2.16м2/536 акра, включва 4 основни цеха – щамповане, заваряване, боядисване и сглобяване.

Модерният завод ще предостави възможност на компанията да стартира продажбите си и в Индия, което ще спомогне за устойчивия ръст в продажбите, както на местно, така и на международно ниво. Индия е най-бързо развиващия се пазар на нови автомобили в света и 5-ти по големина в международен мащаб.

През изминалата 2016г. в страната са реализирани над 3.3 милиона автомобила. Експертите прогнозират, че до 2020г. Индия ще се превърне в третия най-голям пазар на автомобили в света.

 
 

Райна Косева: какво е да бъдеш жена-пилот

| от chronicle.bg |

Райна Косева е пилот в националния превзовач „България Ер“ и има 5 500 летателни часа. Тя управлява Embraer 190.

Описва професията си като изключително интересна и красива. „Малко професии могат да предложат такива гледки, каквито ние виждаме всеки ден. Особено красиво е когато полетът е рано сутрин и виждаме изгрева на слънцето –първо от ниско, а после, когато сме високо над облаците и всичко е огряно от слънчевите лъчи“, казва Райна.

Решението ѝ да се захване с пилотската професия е било напълно случайно и импулсивно. Детската й мечта била да стане хирург. Това обаче се променя в 11 клас, когато с нейни приятели се записали за парашутисти в аероклуб „Божурище“. Там имала възможност да лети и пилотира малки самолети.

Capture

Така тя се влюбва в небето и вместо в Медицинския университет, кандидатства в Техническия за специалност „Авиационна техника и технологии“ и завършва през 2003 година.

За разлика от много пилоти, които никога не са попадали в стресиращи ситуации, Райна има няколко. Преди да работи в „България Ер“, тя е била пилот в карго компания. Спукана гума на основния колесник при кацане и отказ на двигател при излитане са най-сериозните проблеми, с които тя и екипажът е трябвало да се справи, докато е пилотирала самолет в карго компанията. И в двата случая обаче е категорична, че е била подготвена.

„На повечето пилоти никога не се е случвало да им спре двигателят на самолета. На мен ми се случи – не беше страшно, защото бях подготвена. Това е една от ситуациите, в които всички трябва да знаем как действаме дори насън. С командира тогава действахме по процедурите и приземихме самолета без други щети. Освен основното обучение през което минаваме, на всеки 6 месеца се провеждат т.нар. тренажори – тренировки, където всички пилоти в изкуствени условия трябва да упражняваме уменията си в такива ситиации. Когато обаче ми се случи в реална среда, всички колеги и инструктури бяха много впечатлени и един през друг идваха да ме разпитват. Един командир дори се пошегува, че един гърмян заек е много по-скъп от други два негърмяни“, спомня си Райна.

17918753_1389105864484275_131290256_n

Откакто е пилот в „България Ер“ не се е сблъсквала с подобни аварии.

“Усещането при пилотиране на новите самолети Embraer (б.р марка самолет) e изключително! Никога не съм имала възможността да шофирам чисто нова кола, но съдбата ми подари емоцията да карам нов самолет. Всичко е много спокойно, издържано до краен предел от гледна точка на сигурност и безопасност“, категорична е тя.

За вълнуващи истории и хора, с които се е запознавала на борда на авиокомпанита, Райна може да разказва много.
Най-ярко си спомня, когато се срещнала с Боби Михайлов. Тогава тя е била втори пилот и старшата стюардеса с широка усмивка й казала, че той е на борда.

„Аз съм страшен футболен фен и когато разбрах, че той е на борда, поисках автограф. Подадаох летателната си книжка на стюардесата и я помолих да отиде при него и да му поиска автограф. Тя започна да ми се смее, хвана ме за ръката и ме заведе при него. И така, освен много печати, признания и удоствоверения, в книжката си вече имам и автограф от Боби Михайлов“, казва през смях тя.

Друга спортна легенда, с която се е срещала отново на борда, е Кубрат Пулев.

„Да си пилот е много динамично, разнообразно и отговорно. Може би и това ми харесва най-много“, категорична е Райна.
В свободното си време се отдава на децата си. Заедно ходят на ски, плуване. Запалени са и по туризма, като най-много обичат да пътуват заедно.