Молдова и руското отмъщение

| от |

Провежданият от Молдова проевропейски курс не остана ненаказан: Русия създаде усложнения за износа на селскостопанска продукция, а и удължаването на визите на молдовските гастарбайтери е поставено под въпрос, пише Дойче веле.

0,,17742493_401,00

И този път Русия удържа на думата си – Молдова ще бъде наказана с икономически санкции заради подписа си под споразумението за асоцииране с Европейския съюз. Забранява се не само вносът на всички видове плодове от Молдова в Руската федерация, но и руското министерство на икономиката смята да отмени търговския режим с Молдова, според който на молдовските стоки не се налагат вносни мита. Москва иска да премахне всички търговски облекчения и за Молдова, както вече постъпи с Украйна.

В края на юни Молдова, Украйна и Грузия подписаха споразумението с Европейския съюз за асоцииране и за създаване на зона за свободна търговия. Москва многократно предупреждаваше, че ще реагира с икономически и политически санкции на сближаването на тези бивши съветски републики с Общността. ЕС от няколко години насам е най-важният търговски партньор на Молдова, но Русия си остава водеща в двустранната търговия.

Реакцията на Кишинев

Министърът на селското стопанство на Република Молдова Василе Бумаков смята едностранните мерки на Москва за неадекванта и пресилена реакция на подписването на споразумението за асоцииране с ЕС. „Беше ни съобщено, че обявените на етикетите количества в нашите консерви за износ не отговарят на действителните. А досега не ни е връщан и един процент от експортираните стоки, молдовските производители работят изрядно“, казва министърът.

Бумаков изчислява загубите от руското ембарго на 80 милиона евро годишно – значителна сума за малката и бедна Молдова. Затова съветът на министъра към сънародниците му е да действат по същия начин, както и през 2006 година – тогава Русия забрани вноса на молдовски вина, но винопроизводителите се насочиха към други пазари и почти не усетиха ембаргото.

Сега и зеленчукопроизводителите трябва да постъпят по същия начин и да потърсят нови пазари. „Молдовското правителство ще ги подкрепи всячески, така че кошмарът скоро ще бъде забравен“, заяви Василе Бумаков.

Русия само допринася за сближаването с ЕС

Молдовският премиер Юрие Лянка също вижда в реакцията на Русия шанс за страната си. „Решението на Русия да забрани вноса на плодове, консерви и месо от република Молдова само ще ускори влизането в сила на споразумението за асоцииране с ЕС“, подчерта той. Юрие Лянка призова правителството да предприеме конкретни мерки, така че Молдова да започне износа на грозде, ябълки и сливи в ЕС още на 1 август, или два месеца преди планираното. Същевременно Юрие Лянка предложи програма за насърчаване на селските стопани. Тя възлиза на 10 милиона евро и цели да компенсира част от загубите от руското ембарго.

Междувременно – както заяви еврокомисарят по здравеопазването и защитата на потребителите Тонио Борг – ЕС смята още тази есен да удвои квотите за внос на молдовски плодове и зеленчуци. Борг увери, че молдовските продукти отговарят на стандартите и през Европа могат да получат достъп до всички световни пазари. Според председателя на Либералдемократическата партия и бивш премиер на Молдова Влад Филат, износът на ябълки за ЕС ще се увеличи на 80 000 тона. След разговор с колегите си Щефан Фюле и Карел де Гухт, еврокомисарят по селското стопанство Дачиан Чолош заяви в Брюксел, че споразумението с Република Молдова може да влезе в сила още на 1 октомври. Чолош допълни, че ЕС иска да подкрепи молдовските селски стопани и да облекчи достъпа на техните стоки до европейския пазар.

Гастарбайтерите – следващата мишена

В Кишинев вече се подготвят и за следващата руска мярка, а именно – депортирането на молдовските гастарбайтери. Съюзът на молдовската диаспора информира, че Москва вече не удължава разрешителните за работа на молдовски граждани. „От депортиране се застрашени до 265 000 молдовски работници“, заяви говорител на съюза.

Според руските статистики в момента в Руската федерация работят между 500 000 и 700 000 молдовци. Парите, които те превеждат в родината си, са важен приход за молдовската икономика. През 2013 година молдовските гастарбайтери са превели в страната си 1 милиард евро, което представлява 19 процента от БВП на страната. Намаляването на тези парични преводи може да доведе до понижаване на жизнения стандарт на населението и свиване на потребителското търсене. Евентуалното връщане на молдовските работници в Молдова може да предизвика и увеличаване на броя на молдовците, търсещи работа в ЕС. Над 300 000 молдовци притежават и румънски паспорти, защото имат румънски предци. Всички те могат да работят легално в рамките на ЕС.

 
 

Рон Уизли в трейлъра на сериалa „Гепи“

| от chronicle.bg |

Култовият филм „Гепи“ на режисьора Гай Ричи, с Брад Пит и Джейсън Стейтъм, ще бъде адаптиран в сериал. Дистрибутор е сайтът Crackle.

Мнозина са скептични по въпроса дали филмът би могъл да стане на сериал и действително – новите актьори не са коравите мъже, които бихме очаквали.

В ролите ще видим Люк Паскуалино от „Скинс“ и „Снежен снаряд“, Ед Уестуик от „Клюкарката“ и… Рупърт Гринт, който разбира се играе Рон Уизли във филмите за Хари Потър. Сериалът има 10 епизода, създадени от Алекс Де Раков, който обещава да запази хумористичното настроение на оригиналния филм от началото на века.

Гринт играе Чарли, двадесет-и-нещо-годишен лидер на банда от малки натегачи. Можем да очакваме бус пълен със златни кюлчета, уговорени боксови мачове и неадекватна престрелка с мъж в халат на цветя.

Трейлърът ни дава достатъчно, за да се закачим, въпреки че по-радикалните фенове може и да не са доволни от променения актьорски колектив и сюжет.

Сериалът излиза на 16 март.

 

 

 
 

Мила, няма такива реклама

| от |

Когато гледате телевизия, прави ли ви впечатление, че понякога дългото тъпо нещо спира и пускат няколко кратки тъпи неща? Това са рекламите. В последно време има нови бисери, диаманти и въглища, на които сега ще обърнем взискателното си, претенциозно внимание.

Преди да започнем с похвалите, трябва да уточним, че за рекламните провали не са виновни рекламистите, а рекламодателите. В крайна сметка те избират какво да и какво не.

„Името запомни, важното забрави“

„Краварката в левия ъгъл“ стана ехо, което говори добре за кампанията. Екстравагантността на домовете обаче е халюциногенно абсурдна. Ако забравиш да купиш масло, хора с такива педантични домове обикновено те закарват в мазето и там заплащаш за грешките си с болка. Освен това в една от рекламите (розовата, с „Майка ми взе ли?“) мъжът се прибира, слизайки от горния етаж. Карлсон.

„Мила, няма такъв мъж.“

Мила, да я махаш тая червенокосата щета от вкъщи веднага! Има такива мъже, но са заети да слагат завеси на лебеди. Не! На еднорози. И килимът да е от онези – пухкавите.

Имунобор с котката.

Рекламите на Имунобор за като генетично заболяване. Още от времето на спота с баскетбола, който се задържа унизително дълго, рекламите на Имунобор, парадоксално за продукта, разболяват. Първо, котката прилича на разширена вена в лицето. Второ, цялото изпълнение е като снимано с Блекбери и монтирано на Paint.

Лекарства за гъбички.

Не съм вярвал, че ще го кажа, но – взимайте пример от рекламите за превръзки. Там всичко си е обяснено прилично, без да пречи на никого и без да показваме срамотии.

„Пак цистит“

Момиче, не взимай нищо, ами иди на преглед. Всички се притесняваме.

Рекламите на всички сайтове са скучни.

Но нищо чудно да са ефективни, затова не сме се сетили за тях.

„Това е Христос Аргиров от Пловдив“

Теленор правиха доста хубави реклами, докато не кривнаха леко с Христос от Пловдив. Христос е добро момче, графичен дизайнер. Тази година ще стане на 24 години, намерихме му фейсбука. Истината е, че Теленор го предадоха.

„Липсва само излишното“

Преди да реклама на продукта, фирмата ти е добре да има някакъв имидж, защото иначе все едно купуваме от непознат. Като видите Мерцедес, БМВ или Ферари, винаги се сещате за нещо. Като видите Дачия, за какво се сещате? Как Чаушеску върви по Дунав мост? За нищо не се сещате.

Като направим имидж, след това рекламите стават по-лесни за измисляне и няма да имат креативната стойност на саксия. Както и предния спот, в който различни хора пееха „Another one bites the duster“.

Има и един вид реклами, в които марката на продукта по никакъв начин не си личи, докато не я кажат накрая. Аз ги наричам Филм фест реклами. Рекламата на лебеди, не, на еднорози, е в тази графа. Такава е и на Хайдушка ракия, в която е тъмно и мъж гледа едно грозде на светлината все едно е паднало на пода и се чуди да го яде ли. Гледа го така, за да втълпи на зрителя, че гроздето е висок клас, но това е грозде все пак. Хората си гледат грозде по балконите. Ако няма да го ядеш, хвърляй го обратно в джибрито да не отиде фира. Чашата накрая обаче е страшно красива. Между другото, рекламата не е на Хайдушка. Нямам идея на какво е.

 
 

Най-добрите корици на една легенда

| от chronicle.bg |

Тя не е просто модел, а същинска икона на тази професия. Тя е изпълзяла от провинциално градче до Лондон и е покорила най-грандиозните модни сцени в света. Тя е имала ниско самочувствие в училище.

Тя е известна и с дивия си начин на живот – алкохол, наркотици, партита. Тя получава 4 млн. долара за фотосесия с Calvin Klein. Тя влиза да се лекува от депресия в психиатрична клиника след раздялата си с Джони Деп. И все пак, продължава да обича лошите момчера, втурвайки се във връзка с Пийт Дохърти.

Тя е забъркана в един от най-шумните кокаинови скандали, които историята познава.

Тя е Кейт Мос и днес навършва 44 години.

Вижте в галерията най-добрите снимки от кариерата й.

 

 
 

Българското представление „Паякът“ заминава на американско турне

| от chronicle.bg |

Ако не сте гледали представлението „Паякът“ на режисьорския тандем Йордан Славейков и Димитър Касабов, сте пропуснали едно от значимите събития в българския театър през последното десетилетие.

Историята на сиамските близнаци Марта и Мартин, така прецизно, пълнокръвно и въздействащо пресъздадена от Пенко Господинов и Анастасия Лютова, е от онези театрални представления, които стискат зрителя за гърлото и не отслабват безпощадната си хватка много след излизането от салона.

Ако сте от театралните фенове, които харесват „Комиците“ и обичат да ходят на театър „да се посмеят малко“, може да спрете да четете този текст веднага. „Паякът“ е метафорична илюстрация на най-черните човешки характеристики и разказ за начините, по които те изпълзяват навън и изменят реалността. Иначе казано – постановката едва ли ще ви разсмее и разсее.

„Паякът“ е едно от най-награждаваните български театрални представления и сега заминава на 20-дневно турне в Америка.

Презокеанската обиколка на „Паякът“ е по покана на няколко родни институции и организации в Америка – Българския културен център в Сиатъл със съдействието на Генералното Консулство на РБ в Лос Анджелис, BG Voice Chicago и BG Еvents NYC.

Както вече споменахме, пиесата е написана и режисирана от Йордан Славейков и Димитър Касабов, а актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова, които са тандем и в живота, влизат в кожата на брат и сестра, сиамски близнаци, непосредствено преди операция по разделянето им.

Преди американските дати постановката ще бъде показана на 20 януари, петък, на сцената на ТР „Сфумато“.

The-Spider-American-Poster-270872-500x0

Пътуването на „Паякът“ до Америка е своеобразно завръщане след като през лятото на 2013 г. проектът беше показана на престижната сцена на Бродуей в рамките на 17-тото издание на международния театрален фестивал New York International Fringe Festival.

Тогава актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова изиграха общо 5 представления със субтитри изиграха пред американска публика.

Пиесата беше отличена от американските театроведи и журналисти, като получи блестящи рецензии в изданията на New York Times и The Village Voice. Популярният нюйорски безплатен седмичник за култура и изкуство The Village Voice излъчи българската пиеса „Паякът” като най-добра сред 10 топ спектакъла, показани на най-големия мултиартистичен фестивал в Сверна Америка – New York International Fringe Festival. Играта на българските актьори  Пенко Господинов и Анастасия Лютова беше аплодирана и от журналистът Scott Heller в неделно издание на New York Times, където в пространствена рецензия обсипа със суперлативи българската постановка.

Заглавието се играе вече 6 години на българската сцена с над 65 представления. Има в портфолиото си номинация А’Аскеер 2011 за съвременна българска драматургия, номинация за “Полет в изкуството” 2012 от Фондация Стоян Камбарев. Награди за ней-добър театрален експеримент и за най-добра актриса на Анастасия Лютова от фестивал „Артокраина“ Санкт Петербург 2013, приз за най-добър театрален дует от театрален фестивал „Славянский венец“ – Москва 2013.

Какво каза един от режисьорите, Йордан Славейков, за предстоящото турне:

Това пътуване стана възможно благодарение на енергията на една българка, която живее отдавна в Америка – г-жа Елка Русков. Още преди  три години и половина тя прочела в New York Times рецензия за нас и си казала, че иска да се срещнем. През 2015-та тя дойде в София и гледа „Паякът“. Около една година организира това турне – свърза българските общности и българските културни институции зад граница. Тя направи мрежа от контакти, за да се случи това пътуване. В Чикаго, където живее значителна част от българската общност зад океана, вероятно ще имаме две представления – едно след друго.

Едновременно ще вървят субтитри на английски на всички места, за да може и местна публика да има възможност да ни гледа. В Ню Йорк билетите вече  чудесно се продават сред англоговорящи. Може би това се дължи на факта, че по някакъв начин сме познати в този град и че имаме имаме професионални и бизнес отношения с хората, които представляват театралната общност. Те с голяма радост канят свои приятели англоговорящи. В Ню Йорк публиката ще бъде минимум 50 на 50 – наши сънародници и американци с отношение към театъра.

Преди всичко искам да подчертая, че не отиваме в Америка, за да  умиляваме родната българска публика.

Отиваме да покажем една различна гледна точка на темата за отношенията в двойка. Опитахме се много критично и честно да сложим на масата проблемите в едно партньорство – в случая са брат и сестра, могат да бъдат и син-баща, майка-дъщеря и т.н..  Подходихме към тях честно и безкомпромисно, говорим за неизричани, непомислени, премълчавани неща.  За неща, за които обикновено не се говори, тъй като хората обичат да замитат боклука под килима и да се правят, че боклук няма.