Местан: Очакваме да видим управленската програма

| от |

Днес за първи път чухме изчистено предложение за съставяне на правителство на коалиционното малцинство. Очакваме конкретизиране на това предложение в едно с управленска програма.

С тези думи лидерът на ДПС Лютви Местан коментирана проведена лидерска среща между всички парламентарно представени партии, с изключение на „Атака“, в Народното събрание и заявката на Бойко Борисов за съставяне на правителство на малцинството, предаде репортер на БГНЕС.

Какво споразумение ще правят помежду си, това е тяхно суверенно право и територия, в която нямаме място. Каква ще бъде програмата, тепърва ще видим. ДПС има своите формати, в които взима важните решения и това е всичко, което мога да кажа на този етап, уточни лидерът на ДПС.

Вчера заявихме, че не можем да бъдем опозиция на собствената си платформа – това е разбирането за модерната опозиционност. Ако в управленската програма има теми застъпени и в нашата платформа, няма как да бъдем опозиция и дори да дадем подкрепа, тя няма да бъде за един или друг политически субект, а за договора, сключен с нашите избиратели, обясни Лютви Местан в отговор на въпрос дали е възможно все пак да подкрепя определени политики.

„Едно е сигурно – няма да видите ДПС в съюз с националпопулизма, независимо в какъв формат на едно или друго управление сега или в бъдеще, защото не става въпрос за политическо различие, а за ценностен разлом“, каза той.

Лютви Местан припомни, че в продължение на година и половина му се е налагало да отговаря дали България трябва да се управлява от правителство на малцинството, а той е отговарял, че това е волята на суверена. „Тогава неизменно задавах въпроса – ами ако и след нови избори отново суверенът реши да не даде самостоятелно мнозинство или мнозинство на коалиция от едно семейство, тогава какво ще правим, припомни Местан.

„Продължавам да стоя на много ясна позиция, че при това съотношение на силите трябва да бъдем честни и да кажем, че макар да не даде мнозинство нито на партия, нито на цяло политическо направление, все пак поиска дясно по своята същност управление“, коментира Местан и добави, че явно профилът на управлението ще се разполага в дясноцентристкото политическо пространство.

Местан внесе повече яснота и върху думите си от вчера, че в 43-тото Народно събрание не е възможно да се сформира дясноцентристко парламентарно мнозинство, което да стои зад дясноцентристки политики без ДПС, като по думите му той „не изразява претенция, а отряза обектива даденост в резултат от вота“. „В противен случай трябва да ми кажете кои политически сили формират дясноцентристко мнозинство“, попита Местан.

Лидерът на ДПС бе категоричен, че дори цялата политологическа мисъл да бъде впрегната в опита да се представят политически сили извън ГЕРБ, Реформаторския блок и ДПС като ясно ситуирани в дясноцентристкото пространство и особено опитът националпопулима да бъде представен като център, това е абсолютно невъзможно. „Каква е политическата идентичност на една партия не е въпрос на етикет. Това е въпрос на политическа платформа и поведение. Националпопулизмът не може да бъде поставен нито като център, нито като модерен популизъм, защото е антисистемен по своята същност“, настоя Местан.

Евентуална коалиция на дясното с националпопулизма ще има за ефект не сваляна моралната маска на десния политически субект, а ще има ефекта на съдирането на моралната маска, обяви Местан. Помолен да коментира дали това означава, че ДПС би подкрепила правителство на ГЕРБ и Реформаторския блок без участието на хора от Патриотичния фронт той отвърна, че в 43-тото НС са възможни много тематични коалиции, но ако е прочетена волята на избирателя за дясноцентристко правителство, то такова не е възможно без подкрепата на ДПС.

„Днес за първи път чухме изчистена идея за дясно правителство на малцинството от две партии. Дали ще го подкрепим, е въпрос на политическа програма, която ще ни се предостави, а разбира се и на още един много важен въпрос, на който за първи път давам отговор – въпрос на политическа отговорност е да приемеш една подкрепа. Въпрос на още по-голяма политическа отговорност е да отхвърлиш подкрепа и подадена ръка, но всеки политически акт е конкретно исторически и времево обусловен. Така прочетохме нашата отговорност в нощта след изборите и ни беше отговорено с високомерното „не ви искаме подкрепата“. Мисля, че високомерно отношение към декларирана подкрепа от ДПС не е в посока на постигането на необходимото съгласие за евроатлантическия профил за управлението на страната“, анализира Лютви Местан.

„Бойко Борисов е длъжен да поеме своята политическа отговорност и определено му прави чест, че независимо, че няма самостоятелно мнозинство, днес той заяви твърда готовност да поеме отговорност. За мен това е проява на политическа отговорност, именно защото няма друга формула“, каза Местан.

„Искам по ключовите теми – данъчна политика, пенсионна реформа, здравноосигурителна система да сравните политическите платформи“, призова Местан. Ако това се случи хората ще разберат, че ако някой търси как да обясни безпринципен съюз, той може да измисли не 94, а 1004 теми, като е постигнал съгласие по 1000 от тях. Остават четири теми, с които е свързан евроатлантическия профил и характера на управлението на България, обясни Местан.

По отношение на законопроекта за КТБ Местан каза, че той би трябвало да бъде подкрепен от останалите партии, стига оттук нататък да се говори с езика на фактите, а не на митологемите. /БГНЕС

 
 

Една ябълка на ден…

| от |

Едно време на софийските психоаналитични семинари идваха големи имена от лаканианската школа във Франция. Неистово умни хора изнасяха лекции от трибуната, докато една шепа жадни за знания студенти и формиращи се аналитици стояха и ги слушаха. На всеки семинар обаче неизбежно се случваше нещо интересно. Горе-долу по средата пристигаше една жена с раница и по пет торби във всяка ръка, сядаше най-отзад и започваше да шушка с пликовете, вадейки от тях пластмасови бутилки с жълта течност, различни по големина чаши и кило ябълки, които започваше да реже с джобно ножче и да похапва с шумно дъвчене.

Оттогава ябълките винаги са ми били червена лампичка за опасност, а откакто журналистката Илиана Беновска превърна ябълката в символ на българската журналистика, положението не се подобри.

По време на последната пресконференция на Росен Плевнелиев като президент на България, тя опита да приложи любимия си журналистически прийом – да замери политика с ябълка. Вместо всичко да мине с ахване и шеги, както при изпращането на френския посланик Ксавие дьо Кабан или при победната пресконференция на Румен Радев, този път НСО се намеси веднага. Беновска бе изведена от залата за пресконференции под съпровода на развеселените погледи на другите журналисти и мрачната физиономия на президента Плевнелиев.

Не е фатално, че си имаме персонаж, който смесва цирк и журналистика, вдигайки посещенията в родните онлайн медии и рейтинга на телевизионни емисии. Всеки има изконното право да се направи за посмешище. Но никой няма право да сгромолясва и без това не особено високото ниво на българската журналистика, превръщайки сериозни събития в нелепа смесица между лош театър и епизод на „Съдби на кръстопът“.

Довечера малцина ще са разбрали какво е казал Плевнелиев по време не прощалната си реч, но всички ще са разбрали, че Беновска отново е вилняла и много хора ще кажат, че това е „истинската“ журналистика – да задаваш „неудобни“ въпроси, да наричаш нещата „с истинските им имена“ и да караш политиците „да се чувстват неудобно“.

В социалните мрежи вече се заговори за цензура, а някои дори поставиха въпрос дали е трябвало от НСО да извеждат Беновска.

Да, естествено, че е трябвало. И именно това щеше да се случи във всяка държава, която наричате нормална.

В задаването на смислени, неудобни въпроси има достойнство и смисъл. Но в опитите за унижаване на президентската институция и клоунизирането на едно събитие от сериозно политическо естество няма нищо достойно.

Беновска се държеше като Мел Гибсън в „Смело сърце“, когато героят му крещи „СВОБОДА“, докато го бесят, и така угаждаше на нарцистичната си потребност да вижда в себе си лицето на българската журналистика. Лошото е, че има опасност някой погрешка да привиди в нея „истински журналист“, „отдаден професионалист“ или „смел човек“.

Секс закачките, които си разменяше Беновска с ген. Радев и Слави Трифонов през ноември, бяха смешни. Помните – отново ябълки, полюции, кой е мъж и кой не е.  Само че една шега, повторена повече от веднъж, спира да бъде смешна и става в най-добрия случай досадна.

Една от мерите за успешна кариера е да знаеш кога да се оттеглиш. Беновска, време е. Политическата сцена и без това си има достатъчно клоунади.

 
 

Българското представление „Паякът“ заминава на американско турне

| от chronicle.bg |

Ако не сте гледали представлението „Паякът“ на режисьорския тандем Йордан Славейков и Димитър Касабов, сте пропуснали едно от значимите събития в българския театър през последното десетилетие.

Историята на сиамските близнаци Марта и Мартин, така прецизно, пълнокръвно и въздействащо пресъздадена от Пенко Господинов и Анастасия Лютова, е от онези театрални представления, които стискат зрителя за гърлото и не отслабват безпощадната си хватка много след излизането от салона.

Ако сте от театралните фенове, които харесват „Комиците“ и обичат да ходят на театър „да се посмеят малко“, може да спрете да четете този текст веднага. „Паякът“ е метафорична илюстрация на най-черните човешки характеристики и разказ за начините, по които те изпълзяват навън и изменят реалността. Иначе казано – постановката едва ли ще ви разсмее и разсее.

„Паякът“ е едно от най-награждаваните български театрални представления и сега заминава на 20-дневно турне в Америка.

Презокеанската обиколка на „Паякът“ е по покана на няколко родни институции и организации в Америка – Българския културен център в Сиатъл със съдействието на Генералното Консулство на РБ в Лос Анджелис, BG Voice Chicago и BG Еvents NYC.

Както вече споменахме, пиесата е написана и режисирана от Йордан Славейков и Димитър Касабов, а актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова, които са тандем и в живота, влизат в кожата на брат и сестра, сиамски близнаци, непосредствено преди операция по разделянето им.

Преди американските дати постановката ще бъде показана на 20 януари, петък, на сцената на ТР „Сфумато“.

The-Spider-American-Poster-270872-500x0

Пътуването на „Паякът“ до Америка е своеобразно завръщане след като през лятото на 2013 г. проектът беше показана на престижната сцена на Бродуей в рамките на 17-тото издание на международния театрален фестивал New York International Fringe Festival.

Тогава актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова изиграха общо 5 представления със субтитри изиграха пред американска публика.

Пиесата беше отличена от американските театроведи и журналисти, като получи блестящи рецензии в изданията на New York Times и The Village Voice. Популярният нюйорски безплатен седмичник за култура и изкуство The Village Voice излъчи българската пиеса „Паякът” като най-добра сред 10 топ спектакъла, показани на най-големия мултиартистичен фестивал в Сверна Америка – New York International Fringe Festival. Играта на българските актьори  Пенко Господинов и Анастасия Лютова беше аплодирана и от журналистът Scott Heller в неделно издание на New York Times, където в пространствена рецензия обсипа със суперлативи българската постановка.

Заглавието се играе вече 6 години на българската сцена с над 65 представления. Има в портфолиото си номинация А’Аскеер 2011 за съвременна българска драматургия, номинация за “Полет в изкуството” 2012 от Фондация Стоян Камбарев. Награди за ней-добър театрален експеримент и за най-добра актриса на Анастасия Лютова от фестивал „Артокраина“ Санкт Петербург 2013, приз за най-добър театрален дует от театрален фестивал „Славянский венец“ – Москва 2013.

Какво каза един от режисьорите, Йордан Славейков, за предстоящото турне:

Това пътуване стана възможно благодарение на енергията на една българка, която живее отдавна в Америка – г-жа Елка Русков. Още преди  три години и половина тя прочела в New York Times рецензия за нас и си казала, че иска да се срещнем. През 2015-та тя дойде в София и гледа „Паякът“. Около една година организира това турне – свърза българските общности и българските културни институции зад граница. Тя направи мрежа от контакти, за да се случи това пътуване. В Чикаго, където живее значителна част от българската общност зад океана, вероятно ще имаме две представления – едно след друго.

Едновременно ще вървят субтитри на английски на всички места, за да може и местна публика да има възможност да ни гледа. В Ню Йорк билетите вече  чудесно се продават сред англоговорящи. Може би това се дължи на факта, че по някакъв начин сме познати в този град и че имаме имаме професионални и бизнес отношения с хората, които представляват театралната общност. Те с голяма радост канят свои приятели англоговорящи. В Ню Йорк публиката ще бъде минимум 50 на 50 – наши сънародници и американци с отношение към театъра.

Преди всичко искам да подчертая, че не отиваме в Америка, за да  умиляваме родната българска публика.

Отиваме да покажем една различна гледна точка на темата за отношенията в двойка. Опитахме се много критично и честно да сложим на масата проблемите в едно партньорство – в случая са брат и сестра, могат да бъдат и син-баща, майка-дъщеря и т.н..  Подходихме към тях честно и безкомпромисно, говорим за неизричани, непомислени, премълчавани неща.  За неща, за които обикновено не се говори, тъй като хората обичат да замитат боклука под килима и да се правят, че боклук няма.

 
 

Колко струва откраднатата ви самоличност в интернет

| от chronicle.bg |

Към 20 долара. Десетки милиони хора губят личната си информация през последните години. Но какво се случва след това? Голяма част от тази информация излиза за продан по тъмните кътчета на интернет, по-известни като dark web.

Според това дали към информацията за човека има и данни за кредитната му карта, цените могат да варират от под 1 долар до около 459 долара. Средната цена е 21,35 долара. Както и в стандартния легален интернет пазар, цената на стоката зависи от фактори като качество, надеждност и репутацията на продавача.

Един от продавачите, който предлага открадната информация за 454,05 долара, обяснява цената с думите: „Това са данни изключително на личности с добро кредитно досие (над 720 точки). Можете да ги ползвате, за да си купите кола, къща или каквото си искате. Профилите идват с пълно име, адрес, цялата информация за кредитната карта. Можете да ги ползвате за колкото си време искате.“ Друга скъпа информация (248, 22 долара) е на карта с 10 000 долара лимит.

Евтини карти (2 долара) се продават, когато информацията им може да е оскъдна или невалидна по някакъв начин. „Те са за хора, които имат допълнителен вътрешен достъп до банкова информация“, споделя един от продавачите.

Сайтовете за продажба на самоличности си имат система за навигация и опции като нормален сайт. Трудно е обаче да се прецени качеството на стоката. Понякога продавачите казват откъде са вземи акаунтите, на коя банка са и т.н. Това в никакъв случай не означава, че няма да ви измамят с невалидна или измислена информация.

„Бизнесът с откраднати самоличности може да е много печеливш“, казва Хю Мин Го от Виетнам, който беше осъден през 2015 година на 13 години затвор за подобна измама с 200 милиона открадната профила. Обвинението твърди, че така той е спечелил над 1 900 000 долара.

Дори когато сайтовете за продажба на подобна информация се закрият, на тяхно място се появяват нови.

 

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.