Меркел срещу Путин

| от |

Това изказване на Ангела Меркел определено е предизвикало раздразнение в Кремъл. В реч пред Бундестага тя отчетливо се обяви против неоимпериалистическата политика на Русия. Ясен сигнал към Москва – и най-вече към Путин, пише в свой коментар на Инго Мантойфел, ръководител на Руската редакция на Дойче веле.

Най-важното бе казано на финала на правителствената декларация, която канцлерката посвети на Източното партньорство на ЕС. След като подробно се спря на шансовете, които произтичат от сключването на споразумение за асоцииране и свободна търговия между ЕС и постсъветските републики Армения, Азербайджан, Беларус, Грузия, Молдова и Украйна, включени в т.нар. Източно партньорство, Меркел каза и няколко изречения, които определено са предизвикали раздразнение в Кремъл и в руското външно министерство.

Федералната канцлерка призова Русия да спре да оказва натиск спрямо Украйна, Грузия и Молдова покрай сближаването им с Европейския съюз. И добави многозначително: „Държавите решават сами. Трета страна няма право на вето“. И за да постави изказването си и в съответната правна рамка, Меркел припомни, че принципът на ненамеса е част от подписаната и от Москва Харта на ОССЕ.

merkel2

Разни страни, разни разбирания

Изявлението на Меркел може и да не прави впечатление в Германия, тъй като във Федералната република принципно се смята, че суверенни държави като Украйна, Грузия или Молдова сами трябва да решат дали и как да се сближат с Европейския съюз. В Русия обаче – и Ангела Меркел несъмнено си е дала сметка за това, думите ѝ са отекнали много силно. Поради простата причина, че в московските политически кръгове се разбира от само себе си, че бившите съветски републики – и най-вече Украйна, трябва да се ориентират към инициирания от Русия митнически и евразийски съюз. Именно тази политика пропагандират и руските държавни медии. А правителствата на въпросните бивши съветски републики са подложени на огромен политически и икономически натиск. В случая с Армения натискът даде ефект: Ереван наскоро обяви, че смята да се присъедини към доминирания от Русия митнически съюз, което означава, че се отказва от вече договореното споразумение за асоцииране и свободна търговия с ЕС.

Фактът, че в правителствена си декларация Меркел толкова отчетливо се обявява против тази неоимпериалистическа политика на Русия, е ясен сигнал към Москва и Путин. Нещо повече – очертават се и насоките на бъдещата германска политика спрямо Русия.

Vladimir Putin

Какво предстои?

Преориентацията на германската политика спрямо Русия се дължи най-вече на завръщането на Владимир Путин на президентския пост. Макар за разлика от предшественика си Шрьодер Меркел никога да не е залагала на принципа Германия да бъде нещо като „адвокат на Русия в Европа“, тя все пак се опита да предизвика разбиране за руските интереси в Европа.

Най-добрият пример в това отношение е срещата на върха на НАТО в Букурещ през април 2008 година, когато федералната канцлерка заедно с френския президент Саркози отхвърли предложения от Джордж Буш план за приемането на Украйна и Грузия в НАТО. Този ход бе възприет като зачитане на руските интереси, макар да бе по-скоро израз на надеждите за нова ера в отношенията с Русия след встъпването в длъжност на новия руски президент Дмитрий Медведев. Но тези времена са вече в миналото. От германската еуфория, предизвикана от избирането на Медведев, няма и следа. На реалностите в Русия се гледа прагматично и трезво, а третият президентски мандат на Путин се свързва предимно с репресивната вътрешна политика и неоимпериалистическата външна политика. Чрез изявленията си в правителствената декларация Меркел даде ясно да се разбере, че тази гледна точка се поддържа от канцлерството. И че неизменно предстои обрат в политиката спрямо Русия.

 
 

Най-злите мъже в модерното кино

| от |

Едно клише гласи, че добрите момичета харесват лоши момчета. А лошите момичета… те също харесвали лоши момчета. Ако разгледаме това клише малко по-обширно, можем спокойно да кажем, че антагонизмът като цяло е най-малкото любопитен за хората. И доста харесван.

Тъмните страни от характера привличат хората така, както светлината привлича насекомите. Те се приближават все повече и повече, за да виждат по-добре, докато не се опарят. Или не изгорят.

Седмото изкуство не остава по-назад в тази тенденция. От по-стандартните филми, борещи се с доброто и злото, през задължителните супергерои, до обширните и силно многопластови модерни шедьоври, киното на новия век може да се похвали с антагонисти, за които злото е станало понятие с много по-дълбок смисъл.

В последните години, в голяма част от хубавото кино лошият властва. Антагонизмът е издигнат почти в култ, който привлича многолюдни почитатели от всякакъв пол и възраст. Сложността и харизмата на лошото, облечено и поднесено чрез великолепна актьорска игра от едни от най-големите имена в киното, е едно от нещата, които правят добрите филми, това, което са.

В навечерието на Оскарите ние сме събрали за вас каймака на най-лошите. Онези мъже в модерното кино, от които ни е страх и печелят адмирации, заради това, че ни карат дори да се подмокрим понякога.

В галерията горе.

 
 

Лора Палмър и агент Купър в тийзър плакати на новия сезон на Twin Peaks

| от chronicle.bg |

Ако сте истински Twin Peaks фенове, вероятно знаете кой е денят на Twin Peaks. 24 февруари. Именно тогава агент Дейл Купър пристига в градчето Twin Peaks.

По този повод Showtime пуснаха два нови плаката на предстоящия трети сезон на сериала, който чакаме вече 20 години и се надяваме да дочакаме до 21 май.

Имаме и две промота, които представляват motion версия на постерите.

Вижте ги:

twin-peaks-poster-lora-20170226-790x1074

twin-peaks-poster-20170226-790x1074

 
 

#Bookclub: Да мислиш шантаво като Туве Янсон

| от chronicle.bg |

Кой е измислил мумините?
Една жена – Туве Янсон.
А кой е измислил Филифьонката, Мисата, Малката Мю…? – пръстът се разхожда по листа.
Пак тя.
Е! И аз искам да мисля така шантаво!

Гого тъкмо е прочел комикса „Прислужницата на мама Муминка“. Книжката продължава да ни разкрива фрагменти от живота на мумините, допълнени със страхотните изображения на Туве Янсон. Заглавието звучи странно, защото „прислужница“ някак не се вписва в света на мумините. Това представлява и ситуацията – един неуспешен и не много желан опит за промяна във всекидневието.

Всъщност причината за всичко е новата съседка на мумините – Филифьонката, която е образцова домакиня и майка. Шокирана от състоянието на дома на своите съседи, тя ги засрамва толкова много, че те си наемат домашна помощница. Още с пристигането на Мисата, става ясно, е тя се нуждае от разведряване. Прислужницата е самото олицетворение на тъгата, дълга и страха. Междувременно Филифьонката мистериозно изчезва, а в отсъствието й мумините започват да учат Мисата как да се радва на живота.

Това е четвъртата книжка от поредицата с комикси на Туве Янсон, издавани за първи път в България от издателство „Пурко“. Целта е почитателите на Туве в България да могат да се докоснат и до тази по-малко известна част от творчеството на финландската писателка. Тук можете да видите и как изглежда комиксът.

 
 

Грешка при обявяването на „Оскар“ за най-добър филм. Ето и кой е победителят

| от chronicle.bg |

Драмата „Лунна светлина“ спечели награда „Оскар“ за най-добър филм, измествайки считания за фаворит мюзикъл „La La Land“, съобщава БТА.

Първоначално обявяващият наградата актьор Уорън Бийти се обърка и съобщи, че „La La Land“ е спечелил наградата за най-добър филм. Това може да бъде добавено към списъка с най-срамни моменти на „Оскар“-ите.

Нашумелият мюзикъл спечели шест награди за вечерта, за най-добър режисьор, най-добра актриса, операторско майсторство, оригинална музика, песен от филм, сценография, но не и най-голямата.

Деймиън Шазел, който е на 32 години, стана най-младият творец с награда „Оскар“ за най-добър режисьор.

„Това е филм за любовта, затова тази награда посвещавам на своята любима, която е тук в залата – Оливия“, каза Шазел след получаването на златната статуетка за режисура.

Деймиън Шазел има и предишна номинация за „Оскар“ за сценария на филма „Камшичен удар“. Лентата разказва за млад джазов барабанист. Успехът й помогна на Шазел да намери продуценти за „La La Land“.

Шазел е бил джазов барабанист в гимназията, след което се е насочил към киноспециалност в Харвардския университет.

Ема Стоун спечели награда „Оскар“ за най-добра актриса („La La Land“), а Кейси Афлек („Манчестър до морето“)- за най-добър актьор.

Наградите „Оскар“ в поддържащите роли спечелиха Махершала Али („Лунна светлина“) и Вайола Дейвис ( „Огради“ /Fences) .

Кенет Лонърган спечели награда „Оскар“ за оригинален сценарий за „Манчестър до морето“.

В категорията за късометражна анимация, в която беше номиниран „Сляпата Вайша” на Теодор Ушев, спечели унгарският „Piper”.

Ето и списък с другите победители:

Списък на носителите на 89-ите награди „Оскар“, оповестен от Асошиейтед прес:
– най-добра актриса в поддържаща роля – Вайола Дейвис „Огради“ (Fences)
– най-добър актьор в поддържаща роля – Махершала Али („Лунна светлина“)
– най-добър чуждоезичен филм – „Търговският пътник“, режисьор Асгар Фархади, Иран
– най-добра анимация – „Зоотрополис“
– късометражен анимационен филм – „Свирчо“ („Piper“), Алън Бариларо и Марк Зондхаймър
– най-добър документален филм – „О Джей: Произведено в Америка“ Езра Еделман и Каролайн Уотърлоу
– късометражен документален филм – „Белите каски“, Орландо фон Айнсидел
– късометражен игрален филм – „Пей“ (Унгария) спечели награда „Оскар“
– сценография – „La La Land“
– операторско майсторство – Линус Сандгрен „La La Land“
– грим и прически – Алесандро Бертолаци, Джорджо Грегорини и Кристофър Нелсън за „Отряд самоубийци“
– костюми – Колийн Атууд за „Фантастични животни и къде да ги намерим“.
– монтаж – Джон Гилбърт за „Възражение по съвест“
– визуални ефекти – Джон Фавро „Книга за джунглата“
– звуков мишунг – Кевин О’Конъл, Анди Райт, Робърт Маккензи и Питър Грейс за „Възражение по съвест“
– оригинална музика – Джъстин Хъруиц за „La La Land“
– песен от филм – „City of Stars“ от мюзикъла „La La Land“

Вижте и седемте най-добри момента от снощната церемония: