Мао щеше да е доволен

| от |

Абсурдните му идеи затриват милиони китайци, унищожават цвета на китайската интелигенция, докарват невиждан глад и мизерия. Въпреки това великият кормчия Мао е почитан и до днес, а култът към него си остава непроменен, разказва Дойче веле.

mao-zedong

На 26 декември се навършват 120 години от рождението на Мао Цзедун. Президентът на Китай и лидер на Китайската комунистическа партия Си Цзинпин всъщност беше призовал към въздържаност при празнуването на тази годишнина. Само че в родното място на Мао, Шаошан, призивът явно е останал нечут. Местните медии информират, че по повод 120-ата годишнина от рождението на великия кормчия са предвидени разходи за близо два милиарда евро. Ремонтирана е родната къща на Мао, един туристически център, в строеж са и нови магистрали и железопътни гари. Явно родното село на Мао в провинция Хунан иска да си подсигури лъвския пай от бизнеса с култа към личността.

А ликът на Мао е просто навсякъде. Негови портретчета могат да се видят в почти всяко китайско такси, както и по милиони значки, календари и други сувенири. Образът на Мао Цзедун естествено краси и китайските банкноти, както и площад „Тянанмън“. Там се намира и мавзолеят със стъкления саркофаг на вожда. Когото преди няколко години китайците бяха полудели по една популярна онлайн-игра, наречена „Бий едрите земевладелци“, се появи и следния виц: „Един ден великият кормчия се надига от саркофага и загрижено пита: „С какво се занимават днес китайците?“ Един от охранителите отговаря: „Водят битка срещу едрите земевладелци“. А Мао, успокоен, отново си ляга в саркофага.

„70 процента добър и 30 процента – лош“

В исторически план, борбата срещу едрите земевладелци беше една от движещите сили на китайското комунистическо движение, оглавявано от Мао Цзедун. „Показните съдебни процеси и масовите екзукуции по време на поземлената реформа през 1950/1951 година са част от най-мрачната история на китайската комунистическа партия“, пише историкът Оскар Вегел.

Мао подема унищожителни масови кампании, в резултат на които загиват милиони китайци. Опитът на Мао да индустриализира страната с помощта на „големия скок“, доведе до невиждан в историята на човечеството глад. Предполага се, че по онова време са загинали близо 30 милиона китайци. През 1966 година Мао обявява началото на т.нар. „културна революция“, за да се разправи с вътрешнопартийните си съперници. В резултат на тази поредна авантюра, Китай е хвърлен в нов хаос с хиляди жертви и разсипани човешки съдби.

Независимо от всичко това управляващите партията и държавата продължават да се позовават на Мао. Заслугите му за победата над японските агресори, както и над вътрешнополитическите съперници от Гоминдана, го превръщат в неоспорим лидер на Китай и на Китайската комунистическа партия /ККП/ чак до смъртта му през 1976. Оценката на Дън Сяо Пин, че „действията на предшественика му са били 70% добри и 30% – лоши“, си остава валидна за ККП и до днес.

Новият култ към Мао

Сегашното пето ръководно комунистическо поколение не показва склонност към преразглеждане на историята от времето на Мао. „Преоценката на маоизма ще разклати легитимността и властта на партията“, казва китайският историк Жанг Лифан в интервю за агенция ДПА. Нещо повече. Някои наблюдатели дори говорят за ново и по-силно възраждане на култа към Мао. Даниел Лезе от университета във Фрайбург казва, че е „ужасен от идеологизирането на сегашния обществен живот в Китай“.

Китайската държавна телевизия показва държавния и правителствен ръководител Си Цзинпин, как участва в специални партийни заседания, на които се демонстрира самокритичност. Това възражда един от типичните партийни ритуали по времето на Мао. Има и други индикации за

завръщане към маоистките идеи. Политическото ръководство на страната иска да си осигури още по-широка подкрепа в левия обществен спектър. А това не е особено трудно, като се има предвид, че дори в икономически мощната провинция Гуанджон 38 процента от анкетираните застъпват леви позиции и изпитват носталгия по Мао. Това е доста голяма част от населението и никое китайско ръководство не може да я игнорира.

 
 

10 реклами със звезди, преди да станат известни

| от chronicle.bg |

Свикнали сме да гледаме на холивудските звезди като на свръчовеци, които се подвизават само по големите екрани и червения килим, но дори някои от най-големите актьори и актриси са започнали кариерите си по не толкова бляскав начин.

Вижте някои реклами с участието на знаменитости. Преди да станат такива.

Бен Афлек в реклама на Burger King

Брад Пит рекламира Pringles

Дженифър Лорънс за MTV Super sweet 16

Обожаваме Стенли Тучи в „Дяволът носи прада“, но след като го видяхме в тази реклама на Levi`s, ни стана още по-симпатичен

Леонардо Ди Каприо пък рекламира дъвки през 80-те

А Наоми Уотс…тампони

Не сме и предполагали, че Илайджа Ууд толкова обича сирене

Кристен Стюарт пък участва в реклама на Porsche

Рекламата на Pop Tarts с Джозеф Гордън-Левит представя по друг начин това, което сме искали, гледайки го на кино – а именно да ни направи закуска

Деми Мур няма нужда от диетична кола, но я рекламира

 
 

Дарете близките си за Коледа с орангутан

| от chronicle.bg, по theorangutanproject.eu |

Често подаръците за Коледа са силно ненужни. Сега обаче това може рязко да се промени. Орангутаните няма да събират прах по рафтовете в секцията.

Интернет сайт предлага да осиновите орангутанче вместо да купувате на близките си подарък за Коледа. Това става с дарение, а след като то е направено, можете да пратите по имейл сертификата до „жертвата“ на подаръка ви или да го изпратите до себе си, да го принтиранет и да го подарите лично.

Даренията са в размер на 20 и 35 евро. За 20 евро вие ще уредите на животинката един месец свежа и питателна храна от плодове и зеленчуци. За 35 евро осигурявате същото плюс пъзел, който орангутанчето трябва да реши, за да получи храната. Пъзелите развиват мозъка на животните и правят ежедневието им в приюта по-приятно.

 
 

Gipsy King: Кралският S-Class от Vilner

| от chronicle.bg |

Това, което виждате на снимките, е един от най-новите проекти на Art Studio Vilner. Автомобилът е топ изпълнението на Mercedes-Benz S-Class, като изключим S 65 AMG и Maybach, който реално е позициониран, като отделен модел.

Клиентът е избрал мощният 585 к.с. S-Class, с топ оборудване, но каталогът с опции на Mercedes-Benz така и не е успял да отговори напълно на желанията му за интериор, дори в секциите с AMG и Designo предложения. Това насочва ’The King’ – ще го наречем така, защото ни помоли да запазим името му в тайна -, към Art Studio Vilner.

мерцедес, кола

Фина черна кожа и алкантара, ромбоидно-квадратен десен, изразен чрез бели, контрастни шевове. Vilner изпълняват дори стелките от кожа с квадратна графика, като същият десен е повторен и от двете страници на таблото с алкантарата, които през повечето време остават скрити от затворените предни врати. Пресичащите се бели шевове вървят през централните области на седалките, отстрани на централния тунел, както и по тавана на автомобила. Кората на капака на багажника също е получила фино отношение, алкантара и бели шевове в квадратни графики.

мерцедес, кола

Секции от алкантара и фина кожа „Напа“ правят волана едновременно приятен за окото и на допир. Алкантара покрива гърба на вътрешното огледало, гърбовете на подглавниците и всички оригинално оставени голи пластмасови елементи в интериора. Тя присъства и на тавана, както покрива дори отварящото се „яйце“, което помещава бутоните за набиране на телефонни номера.

мерцедес, кола

2015 Mercedes-Benz S 63 AMG, 5461 куб. см, V8, 585 к.с., 900 Нм, 7 ст. автоматична, задно задвижване, 2045 кг.

 
 

Звезделина от Mint Stories: Истории за мода с ментов привкус

| от Зорница Аспарухова |

Запознайте се със Звезделина – професионален “инфлуенсър”. Преди две години и половина, тя и нейният приятел Калоян решават, че животът е прекалено кратък, за да го прекарат в офис и в правене на безинтересни неща и така създават личното си интернет пространство Mint Stories. Сега казват, че се случва да не спят от вълнение заради някоя история, която им предстои да разкажат или да заснемат.

Много от постовете в Mint Stories са свързани с модни течения, комбинации и онези неща, които Звезделина вярва, че читателите й ще харесат. А те са близо 9 000 във Facebook и Instagram.

звезделина цолова

За какво пишат? За всичко, което се радва на лайкове – освен модата, това са пътешествията, храната. Започват без дългосрочен план: „Наистина нямах никаква представа, че ще пиша точно за това или че ще правя нещо подобно вече толкова време. Блогът стана от само себе си това, което е. Харесва ми безкрайната свобода, която ми дава.”

Mint Stories е най-дълготрайното “работно място” на Звезделина.

В тази фотосесия Звезделина е с бижута и аксесоари Folli Follie, чиято глобална стратегия е да работят с модни инфлуенсъри от цял свят. Марката я избра, за да покани своите последователи в магазина на Follie Follie в Paradise Center в четвъртък, 8 декември.

звезделина цолова

Всички фенове на марката или нейни последователи, които посетят магазина на Folli Follie в Paradise Center утре от 17 до 20 часа, ще ползват отстъпка за пазаруване в размер на 30%, както и идеи за комбиниране на красивите аксесоари от Звезделина.

звезделина цолова

Задачата на Звезделина е да покаже своя стил в огромната колекция от пръстени, гривни, чанти и колиета. „Категорично Lady Bubble ми е сред любимата серия този сезон, но не мога да пропусна и среброто – Fashionably Silver, което ми е слабост. Харесват ми по-изчистените и нежни модели и тези две колекции съчетават именно това.“ Звезделина се спира на два масивни пръстена, гривна и колие. Не комбинира всичко едновременно, а ги съчетава с различни визии в червено, черно и актуалното за сезона – златисто.

звезделина цолова

В тоалета й присъства и часовник – едно от нещата, които отдавна не са просто практична вещ, а по-скоро задължителен аксесоар. И разбира се, какво е една жена без чанта. Звезделина избира кожена чанта за едно рамо в златисто.

звезделина цолова

„Модата е нещо абстрактно. Винаги има нужда от това, да й се внесе малко живот и душа, било то чрез собствена интерпретация или нов прочит, например“, казва Звезделина.

„По-студеното време позволява много повече заигравка с топлите аксесоари. Разбира се, не забравям и любимите ми часовници, без които не излизам, дългите колиета и по-големите чанти, които отново превзеха гардероба ми”. Но все пак най-добрата „модна униформа“ според блогърката, са доброто настроение и усмивката.

звезделина цолова

Звезделина има няколко основни принципа, когато става дума за празници: „винаги да избира нещо ново и да избягва да се облича в черно или други тъмни нюанси.”

За подарък най-често избираните от нея неща са аксесоарите.

звезделина цолова

“Не знам защо, но моето семейство упорито ги пренебрегва или просто свикнаха да разчитат на мен за тези детайли. Миналата година подарих на баща ми стилен черен часовник, който му гравирах с послание – сега всеки ден е на ръката му. С майка ми сме на мнение, че още една чанта никога не е излишна. Обичам да подарявам неща, от които даденият човек има нужда.“

Място: NEA flower shop

Фотограф: Калоян Христов