Македонците гласуват

| от |

В неделя македонските граждани избират нов президент и нов парламент. Какви са посланията и шансовете на кандидатите и партиите? Предлагаме ви мнението на Зоран Йордановски, ръководител на Македонската редакция на ДВ.

10151379_10202781782279356_8666162610364458029_n

Ще променят ли тези избори политическия ландшафт на страната? Според Зоран Йордановски, това би било равносилно на чудо. Преднината на първия тур от 120 хил. гласа за настоящия президент и кандидат на управляващата национално-консервативна партия ВМРО-ДПМНЕ Георге Иванов показва, че той ще запази поста си. Неговият опонент – кандидатът на социалдемократите Стево Пендаровски е дал всичко от себе си, за да привлече онези избиратели, които са недоволни от политиката на сегашното правителство. Но шансовете му за успех си остават незначителни, смята Йордановски.

Истинският въпрос на тези избори, отбелязва той, е не кой ще бъде победителят, а дали ВМРО-ДПМНЕ ще постигне желаното от нея мнозинство от 62-63-ма депутати. Интересно ще е да се види дали последните обвинения в корупция срещу министър-председателя и лидер на ВМРО-ДПМНЕ Никола Груевски ще повлияят на изборния резултат. Социалдемократите са подели кампанията си срещу него нарочно в края на предизборната борба. Под въпрос е обаче дали тя ще им помогне. Засега изглежда, че доверието на привържениците на Груевски и управляващата партия не е подкопано.

Кой как печели точки?

„За да печели точки сред избирателите, в предизборната кампания Груевски се позоваваше на успехите на неговото 8-годишно управление – намаляването на безработицата от 39 на 28 процента, разкриването на 120 хиляди нови работни места; той говори за 590 млн. евро субсидии за селското стопанство и за преки чужди инвестиции на стойност 2 млрд. евро. Освен това премиерът обещава, че през следващия управленски мандат ще бъдат реализирани общо 2 046 нови проекта. Груевски се ползва и с подкрепата на медиите, повечето от които са поставени под правителствен контрол или влияние“, изтъква ръководителят на Македонската редакция на ДВ.

Опозицията пък се опитва да печели гласове, като отбелязва, че македонските граждани са обеднели: средната месечна работна заплата е 350 евро, а държавата си остава най-големият работодател. Тревожна е и високата безработица сред младите хора. В същото време за оспорвания проект „Скопие 2014” – с неговите монументални сгради и безброй паметници и статуи – са похарчени стотици милиони евро. Социалдемократите твърдят, че предлагат „нова концепция, нови идеи и решения за Македония”, без обаче да сочат в какво конкретно се изразяват те.

10252145_10202781775159178_992266446187258283_n

Опоненти или врагове?

„Политически Македония е разединена: политическите лагери са непримирими. Това важи както за македонските избиратели и партии, така и за етническите албанци и техните партии. Всички те се възприемат не като политически опоненти, а като врагове. Дори само това говори за състоянието на демокрацията в Македония“, изтъква Йордановски.

Що се отнася до настроенията сред албанското малцинство и неговото участие в изборите, осезаемо е известно напрежение. „Двете най-големи партии – Демократичният съюз за интеграция, досегашен партньор в управляващата коалиция, и опозиционната Демократична партия на албанците се нападат взаимно“, посочва Йордановски. „Първите искат да се докажат като най-голямата албанска партия и така да повишат цената си като партньор на ВМРО-ДПМНЕ. А вторите се надяват на добър изборен резултат, с което да се превърнат в интересна алтернатива за ВМРО. Тоест, при всички положения албанците ще гласуват на парламентарните избори, но по всяка вероятност няма да се включат в президентските. Впрочем – превърнало се е в традиция една от партиите от албанския блок винаги да е представена в управляващата коалиция – даже и когато една от македонските партии е спечелила абсолютно мнозинство.“

„Двойни стандарти“

Ако външната политика изобщо играе някаква роля в предизборната борба, то е само по отношение на спора с Гърция за името, отбелязва Йордановски. „В общи линии всички политически сили в Македония са единни в стремежа си към членство на страната в ЕС и НАТО. Както е известно, Гърция блокира евроатлантическата интеграция на Македония и настоява за смяна на името. Това е безпрецедентен случай в межуднародната политика, по който съдът в Хага вече се произнесе в полза на македонската позиция. От 5 години ЕК препоръчва в докладите си започването на присъединителни преговори с Македония, но напредък няма“.

В македонската политика и общество се долавят все по-отчетливо критики срещу „двойните стандарти” на международната общност и „злоупотребата” с членството в ЕС, т.е. използването му за изнудване на страните-кандидатки за членство. И България не прави изключение. Гърция, България и ЕС изискват от Македония да поддържа добросъседски отношения. Блокадите обаче не са проява на добросъседство, категоричен е Зоран Йордановски.

A специалният пратеник на Chronicle.bg Десислава Николова провери как изглежда Скопие в дните преди вота.

 

 
 

Европейската асоциация на авиокомпаниите прекрати своята дейност

| от CHR Aero |

Европейската лобистка група Association of European Airlines (АЕА) ще прекрати работата си след като голяма част от авиокомпаниите членки се присъединиха към новия алианс Airlines for Europe (A4E).

AEA ще бъде втората асоциация, която ще прекрати своята дейност през 2016, следвайки съдбата на нискотарифната групa European Low Fares Airline Association (ELFAA).

Исторически погледнато до момента е имало четири главни асоциации, които да представляват авиокомпаниите в Европа- AEA, ELFAA като представител на нискотарифните превозвачи, International Air Carrier Association (IACA) като представител на leisure авикомпаниите и European Regions Airline Association, представител на регионалните авиопревозвачи.

Според сайтa на AEA, асоциацията представлява 22 европейски авиокомпании с общо 310 милиона пътници, но много от тези компании вече са напуснали групата и са предпочели да бъдат представлявани от A4E, чиито основатели и членове са пет от най-големите авиокомпании в Европа- International Airlines Group (IAG), Lufthansa, Air France-KLM, easyJet и Ryanair.

A4E бързо се разрастна от 11 до 22 авикомпании членки, което доведе до затварянето на други асоциации. Процентово A4E представлява 60% от европейските полети, 500 милиона пътници и оборот от $109 милиарда.

Според A4E успехът на тяхната асоциация се дължи на факта, че авикомпаниите, които се представляват от тях, са както нискотарифни, така и „full service”.

AEA приключва работа след 64 години. През 1952 година четири авиокомпании- Air France, KLM, Sabena И Swissair основават Air Research Bureau, а след присъединяването на SAS и British European Airways, European Airlines Research Bureau се преименува на AEA през 1973.

Благодарение на AEA компютърните резервационни системи Amadeus и Galileo бяха въведени в експлоатация, както и автоматичното принитиране на билети и бордови карти. През 1988 АЕА допринесе и за започването на кампанията “Single European Sky” и поясни нуждата от интергрирана система за контрол на въздушния трафик над Европа.

 
 

Рецепта за магическо греяно вино

| от Росица Гърджелийска |

Краят на годината наближава, а в студеното време има една напитка, която може и да те сгрее, и да те отпусне – греяното вино. То може да се приготвя по различни начини, но  задължителните му съставки включват освен, разбира се, виното, още черен пипер, карамфил и мед.

Представяме ви рецепта на Росица Гърджелийска, която работи във филмовата индустрия, но обича да готви и да пътува. Живее няколко години във Великобритания, преди да се завърне в България. Обича да посещава интересни места по света. В блога на Росица www.primalyum.co.uk може да намерите рецепти за интересна и здравословна храна, както и истории за пътешествия.

Роси е създала тази рецепта, докато работи в един пъб в Англия, където на посетителите толкова им харесва, че прекарва цели дни в кухнята, забърквайки тази отвара от чудни аромати и коледно настроение. Ето какво ви трябва за нея:

Нужни продукти:

1 бутилка вино
50 мл бренди
2 ч.ч. силен черен чай
2 ч.ч. портокалов сок
2 портокала
2 ябълки
боровинки
2 канелени пръчки
6 карамфила
няколко резенчета джинджифил
3 дафинови листа
1/3 ч.л. индийско орехче
5 зърна черен пипер
5 с.л. мед
ванилия

Начин на приготвяне:

В тенджера сипете чая и го загрейте заедно с меда за 5 мин. Дръжте котлона на слаб огън през цялото време, не позволявайте на течността да загрее, но и не го изключвайте.

Добавете плодовете, портокаловия сок и подправките и оставете да се грее 15 минути.

Добавете виното и брендито и го оставете на котлона за още 10 мин.

Опитайте виното и при нужда добавете още мед. Греяното вино трябва да е леко сладко.

И не забравяйте – за греяно вино няма неподходящо време.

 
 

Ние тая песен сме я слушали

| от |

Стига сме се възмущавали от Гери-Никол и нейните турбохитове. Тая песен сме я слушали и не само сме я слушали, ами и сме й трошили пръсти, пили сме на нея и сме били с юмрук по масата. Гери-Никол повтаря титани на поп-шока. Титани, които не се стесняват. Къде е тръгнала 18-годишната дива с едни задни части само! Това е скромност граничеща с немотия. Отмести се, мила Гери-Никол, и направи място на хората, които откриха топлата вода.

Започваме силно с една песен на 100 кила преди с Криско да запеят че са „на хип хопа дрийм тийма, шмъркаме кока в Джим Бийма“ (Из Криско и 100 Кила – Остани за обяд). Става въпрос за песента П**ки по масата, в която можем да чуем:

„Раста крий се в храс, скришум пишим фас,
с жан тонко фас, п**ката кваз
занимавам се с п**ки мънички,
мажа се с крем против гъбички.
А ти лекувай си трипера шото тука почва припева.“

И след това наистина започва припева, където става познатото и предполагано мазало.

Рапът е ясен, нека заорем надълбоко в грешното творчество. Кой е слушал Изумруд? Емблематични мъже. Веднъж празнуваха рожден ден на своя приятелка в едно караоке в Студентки град и изпяха няколко парчета. Незабравима вечер. Една от техните песни директно минава покрай Гери-Николовата:

„В сладкарница Малинка

с тебе бяхме дваминка,

а навънка дъждът ромоли.

Аз си пия кафето,

тя ме бара за дупето

и се прави на „яж ми гъза“.

Красиво е.


Така нареченият Светльо от Хиподил с така наречените Легенди също имат хубава песен за маса. За маса, а аз бих добавил и за креват. Хайде всички заедно:

„Гъза ме боли,

боли ме гъза.

Повече няма да пия, защото

боли ме гъза.“

 


Няма да има откъс от текста на следващата песен, защото е прекалена. Става въпрос за Стоян, който докарва беля, барайки в стопанството.

 


С какво помним 1998 година? С песента на Румяна – Чук-Чук, нали.

„Чук – чука, чук, чук, чук!

Хайде, скъпи, идвай тук!

Чук – чука, чук, чук, чук!

Да не ида аз при друг!“

Между другото, Гери-Никол е родена през 1998.

 


Дано четете тази статия в прилично време, защото сега ще ви се допие.

„Що не си свалиш фланелката моряшка,

а аз ще ти покажа мойта синя прашка.

Ти и без това със поглед ми събличаш,

но да знаеш, че след мене гол ще тичаш.“

 


Последната песен е логическо продължение на предната. В нея лирическият герой задава въпрос.

 

 

Искате ли бис? Добре – последната песен в плейлиста ни „1000 песни като новата на Гери-Никол“ е авторство на най-добрия аренби изпълнител в България Върбан Тодоров – Бичето. Както би казал Тома Спространов: „Следващата песен е Ай кам фром дъ вилидж, Идем от село“

 

 
 

Усмихнатата Денина Мартин

| от Спонсорирано съдържание |

Денина Мартин е сред известните модни блогърки у нас – усмивката е нейна запазена марка. Усмихва се искрено и постоянно. Говори кратко, точно и ясно и винаги изглежда добре.

Нейното малко, лично интернет пространство се казва Purely Me by Denina Martin – вече сме ви разказвали за него.

„Обичам модата и то много, но това, което ми доставя най-голямо удоволствие, са пътешествията. Те ме зареждат и правят щастлива, защото човек е човек, когато е на път. Ако имаше как, щях през седмица да съм на различно място!“, казва Денина.

20161116-DSC_2366

Имаме предизвикателство към нея – да избере няколко аксесоара от новата колекция на Folli Follie и да даде идеи за преобразяване на зимата. Денина посреща своите последователки тази събота в мол “Сердика” в магазина на Folli Follie от 12 до 15 часа, където всеки клиент ще получи отстъпка от 30%.
Folli Folli е единствената световна марка, която се осмелява да излезе от стандартния печеливш по определение образ на жената вамп и да го замени с този на слънчевите момичета.

„От колекцията на Folli Follie избрах бижута и аксесоари в два различни стила. Единият сет е подходящ за ежедневието и се състои от романтични модели в златисто и бежова чанта с характерната закопчалка-детелина, която ми е изключително любима“, казва тя.

Денина следва максимата “колкото по-малко, толкова по-добре”. Спира на бежова чанта за ежедневието и голям пръстен като акцент за средния пръстен на лявата си ръка.

20161116-DSC_2339

„Другият сет, който избрах, се състои от празнични и женствени бижута в сребро и камъни, особено подходящи за вечерно излизане. Последните допълних в класическа комбинация – с червена мини чанта, която носи силен женствен заряд.” Чантата е ярко червена и придава акцент на тоалета й решен в тъмно.

20161116-DSC_2322

Към нея добавя тъмни очила  и часовник.

20161116-DSC_2411

Денина умее да комбинира много пръстени – в нашия случай три броя, единият от тях доста смел. Съчетава ги с дълги обеци.
„Това, което прави едно бижу наистина уникално е жената, която го носи“, казва Денина.

20161116-DSC_2341

Питам я за любимата й модна тенденция за тази и предстоящата година. 2017-а чука на вратата и е добре хората, потънали в модни дилеми да бъдат подготвени. „Този сезон must-have за мен са малките структурирани чанти. Те са красив акцент, който не просто допълва визията, а и я прави много по-впечатляваща.

А как би разнообразила зимата? – „С цветове. Аз съм явлен привърженик на цветовете и вярвам, че те зареждат с добро настроение.“
Макар зимата, макар да е толкова неудобна за носене, няма как да не се съгласим.

20161116-DSC_2395
Снимките са с бижута и аксесоари на Folli Follie.