Македония – назад и надолу

| от |

Македония е пример за авторитарните тенденции в региона, забележими дори в страни-членки на ЕС като България. А премиерът Никола Груевски от реформатор се превърна в диктатор, пише в анализа си Борис Георгиевски, пише Дойче веле.

Демокрацията е изгубила почва в Македония, заяви Ерван Фуере, представителят на ЕС с най-дълъг стаж в Македония. Така той коментира поредната категорична победа на управляващата партия на изборите през април т. г.. Когато Фуере пое мандата си през 2005 г., Македония тъкмо беше получила статут на кандидатка за еврочленство. Страната минаваше за образцова на Западните Балкани. Скопие вървеше много добре към ЕС, успя и да избегне една катастрофална гражданска война през 2001 г., давайки по-широки права на етническото албанско малцинство, което съставлява една четвърт от 2,1-милионното население.

Фуере си тръгна от Скопие в края на 2011 г. – разочарован и критично настроен. „Страна, в която правителството контролира всички лостове на властта, включително правосъдието и изборите, не толерира малцинствата и различните гледни точки и укрепва властта си чрез страх и сплашване“ – в това, според него, ВМРО-ДПМНЕ е превърнала Македония.

Обещания за „възраждане“

Надеждите бяха големи, когато през август 2006 г. консервативната партия ВМРО-ДПМНЕ формира новото правителство начело с лидера ѝ Никола Груевски, бивш министър на финансите. Голям беше ентусиазмът както на македонските избиратели, които дадоха на Груевски и партията му солидно мнозинство в парламента, така и на западната преса: „Реформаторът“, „Реалист в Скопие“, „Западно ориентирани прагматик“ – такива бяха заглавията в европейските вестници тогава.

Груевски обещаваше възраждане на страната, повишаване на жизнения стандарт, нови работни места и членство в ЕС и НАТО. Осем години по-късно няма и следа от възраждане на икономиката. Безработицата продължава да се колебае около 30-те процента, а на хоризонта не се вижда никакво членство в НАТО и в ЕС. След демократичния напредък в предишното десетилетие днес Македония се връща назад, смята Анастас Вангели от Полската академия на науките.

„Причината е един добре окопал се управляващ елит, натрупал толкова много ресурс, че в момента изглежда почти несменяем и може по свой вкус да променя правилата в политическата игра, та дори да променя облика на държавата и на обществото като цяло“ – казва той.
Нулеви реформи и „антиквизация“

И образът на Груевски като напредничав реформатор остана в миналото. Швейцарският всекидневник „Нойе Цюрхер Цайтунг“ публикува статия за неговото управление под заглавие „Малкият диктатор“. От успешна страна Македония се превърна всъщност в проблемно дете след гръцкото вето върху членството ѝ в НАТО през 2008 г., казва авторът на статията Андреас Ернст. „Това вето промени самата структура на политиката в Македония. Защото за какво му е на политическия елит да провежда либерални реформи (в ущърб на своята власт), ако няма да бъде възнаграден с евро-атлантическа интеграция?“ – казва той.

Гърция не е съгласна северната ѝ съседка да се нарича Македония. И тъкмо поради това Атина блокира членството ѝ както в ЕС, така и в НАТО. След гръцкото вето Груевски и неговата партия яхнаха вълната на популизма и етноцентризма, а апогеят беше един проект, наречен „Скопие 2014″ – масивна, финансирана от правителството реконструкция на центъра на Скопие с десетки неокласицистични сгради, паметници и 22-метрова бронзова статуя на Александър Велики. Според някои наблюдатели, всичко това е струвало на данъкоплатците 500 милиона евро. „Скопие 2014 е много скъп опит да се внуши, че съвременна Македония има древни корени“, казва Андреас Ернст. „А постигнатите досега резултати са: ескалация на конфликта с Гърция и дупка в бюджета“.

Реконструкцията на столицата не е единствената последица от проекта, който противниците му наричат „антиквизация“. „Целта на Скопие 2014 е да укрепи властта на сегашния елит, както чрез създаването на мощна етно-национална митология, така и като представя правителството за много ангажирано в строителни проекти“, коментира Вангели.

Страх и сплашване

От 2008 г. насам властта последователно вкарва в затвора или обвинява в различни престъпления редица членове на опозиционните партии. Критичните медии бяха изтикани в периферията или просто спрени, както стана с телевизия А1 през 2011. Малкото останали независими журналисти постоянно понасят тежки глоби заради клевета или обида, а тиражните медии, които в момента са изцяло под контрола на правителството, редовно ги дискредитират.

В резултат на това Македония в момента е на 123-то място в списъка на Репортери без граници за свободата на словото. Управлението на ВМРО се характеризира с атмосфера на страх и сплашване, твърди Ернст.

Политическите анализатори смятат, че отстъплението на демокрацията в Македония не е някакво изключение в региона, а напротив – христоматиен пример за авторитарните тенденции в цяла Югоизточна Европа. „Моделът „нелиберална демокрация “ (свободни, но неравноправни избори, контрол на изпълнителната над съдебната власт и силен натиск върху медиите) сякаш се разпространява в много страни в Източна и Югоизточна Европа“, казва Андреас Ернст.

Популизъм с авторитарни тенденции

Фигури като Путин или Ердоган привличат много хора, добавя той, защото тяхното антилиберално управление увеличава сигурността и благоденствието на хората. На същото мнение е и Флориан Бибер, професор по европеистика от Грац, който наскоро писа, че опасността от популизъм с авторитарни тенденции не се ограничава само до Западните Балкани, а включва дори страни-членки на ЕС като Унгария, Румъния и България.

Неслучайно Груевски работи за задълбочаване на връзките със страни като Турция и Унгария, на чийто премиер Виктор Орбан той дори връчи най-високия македонски орден. Анастас Вангели коментира сближаването с унгарския премиер така: „Идеологията на Орбан е „анти-всичко“. Тя произвежда една приказка за икономическа стабилност, национално достойнство и защита от вътрешни и външни заплахи. А всичко това са много важни позиции и за Груевски“.

 
 

Здравословни плодове и зеленчуци, от които се пълнее

| от chronicle.bg, по БТА |

Всеизвестно е, че плодовете и зеленчуците осигуряват редица ползи за здравето – от стимулиране на имунната система до намаляване на апетита за мазни храни. Сред полезните продукти обаче има и „вълци в овча кожа“ – такива, от които се дебелее. Именно тях разобличава мащабно американско проучване, цитирано от в. „Сънди експрес“.

За целите му специалисти от Колежа по обществено здравеопазване към Харвардския университет са анализирали данни за над 130 000 американци, чиито хранителни навици са изследвани в продължение на повече от две десетилетия.

Изследователите са установили, че въпреки здравословните й качества, почитателите на сладката царевица, които редовно я похапват, са най-застрашени да се сдобият с някой и друг килограм излишно тегло.

В списъка следва „малкият зелен вредител“ – грахът. Всекидневната му консумация е свързана с нежелан „бонус“ – половин наднормен килограм.

Сред плодовете и зеленчуците, които, колкото и да са полезни, застрашават стройните форми на почитателите си, са също картофите, зелето, лукът и прасковите.

На другия полюс са плодовете и зеленчуците, помагащи на любителите си да отслабнат. Първенец в това отношение са боровинките. Хората, които редовно ги похапват, могат да разчитат на успешно преборване с един излишен килограм. Като продукти с подобни качества специалистите възхваляват още карфиола, сливите и крушите.

 
 

Новият ни любим сериал: „Големите малки лъжи“

| от |

Известният слоган, превърнал се в нарицателно и съответно лека форма на клише, на един от най-големите тв канали в момента, гласи, че „това не е телевизия, това е НВО“. Много самодоволно биха казали някои и може би щяха да са прави, ако не бяха гледали нищо от това, което каналът е произвел в последните години.

Да, това не е телевизия. Поне не в смисъла, в който повечето хора, включително и у нас, възприемат малката синя кутия, излъчваща съдържание 24/7. HBO правят нещо тотално различно и най-новото им амбициозно шоу, натъпкано до горе със звезди, красиви гледки и адаптиращо модерен криминален, но – О, ужас – женски роман, е поредното доказателство за това.

„Големите малки лъжи“ е онова, което ще ви държи влажно тази пролет. Едносезонният сериал е скъпа, красива и рискова продукция, която заради лъскавата пудра, която си е сложила, под формата на много звезди и комерсиално успешна книга, може да се провали с гръм и трясък.

Но не го прави, спокойно. Защото това не е телевизия, това е… сещате се.

„Големите малки лъжи“ е предпоследен роман в кариерата на австралийката Лиан Мориарти. Той излиза през 2014-а и става хит на родния й континент, а впоследствие и по света. Самата Мориарти специализира в писането на така наречените „женски кримки“. Основните й персонажи винаги са семейни двойки или хора с деца, като действието се върти предимно около жените, които често се забъркват в интриги, лъжи и строго пазени тайни. Защото всички имаме такива и в повече случаи те са доста срамни.

Лиан Мориарти е специалист във „ваденето на мръсно бельо“ ала модерна сапунена сага на хартия. Преди „Големите малки лъжи“ тя има още 5 романа, като най-известният сред тях е „Тайната на моя съпруг“.

„Лъжите“ обаче са онова, което я изстрелва към Холивуд и привлича вниманието на Рийз Уидърспуун.

Актрисата решава, че иска да адаптира книгата първо на филм, впоследствие на сериал и кани Никол Кидман да се присъедини. Двете стават продуценти на проекта, заедно със самата Мориарти, а Дейвид Е. Кели – сценаристът и създател на „Али Макбийл“ – се връща в редиците на телевизията, за да адаптира романа за екран.

Комбинацията между всички тези свръхсили дава желания резултат – „Големите малки лъжи“ е доза качествена телевизия, която всеки заслужава да си причини от време на време, за да си почине от плетките и уринотерапията сутрин, обед и вечер.

Към суперотбора на Кидман и Уидърспуун, които правят тв шоу за първи път в кариерата си, се присъединяват Александър Скарсгард, Шайлийн Удли, Лора Дърн и екзотичната, като екстравагантна русалка, Зоуи Кравиц. Към групата на тези толкова различни жени и един изключително здрав, сексапилен и разгонен през повечето време мъж, се присъединяват и още куп великолепни актьори, залези с цвят на мед и няколко деца, точно толкова уникални, колкото и техните родители.

Разбъркан, като приятна модерна гурме кухня, „Големите малки лъжи“ има всичко, което искате да чуете и видите от едно, на пръв поглед, мирно и красиво общество. Перфектните двойки се пребиват, децата се хапят, мирните жени са в покой с природата, но са жестоки с близките си, тихите брюнетки носят пистолети в чантата си, а добрите и верни мъже не могат да го вдигнат.

И в периферията на всичко това, като набъбващ балон, който ще се спука всеки момент, стои едно убийство. Кой е убит и защо, никой не казва, но всички малки катастрофи, които се разтилят пред очите на зрителя в рамките на 7 епизода, водят към финалното гръмване на пушката, след което връщане няма.

Сериалът скача назад и напред във времето – преди и след убийството – за да те кара да си гризеш ноктите в чудене на „какво, по дяволите, се случва“. А каймакът на Уидърспуун, Кидман, Удли, Скарскгард, Кравиц и Дърн само допринасят за по-добрия вкус на този телевизионен бонбон и води след себе си нуждата да искаш да поглъщаш епизод след епизод.

Маскировката от лъскаво женско шоу е само привидна. Животът е еднакво скапан за всички ни понякога, като и полът, и възрастта не променят отношението ни към фунтаменталните неща в живота. Напротив, само го обострят.

„Големите малки лъжи“ е телевизионен свят, в който може да се потопите с удоволствие, дори и само за да се уверите, че нито един от нас не е това, което показва на света. А е чудовището, което умело крие под пластове от хубави костюми, красиви снимки и добри дела.  

 
 

Оскари 2017: Филм на Pixar – предпочетен пред „Сляпата Вайша“ на Тео Ушев

| от chronicle.bg |

Теодор Ушев не беше избран да получи „Оскар“ за късометражния си анимационен филм „Сляпата Вайша“.

Работещият в Канада български аниматор се състезаваше с още 4 заглавия за престижното отличие, но на церемонията тази нощ беше награден Piper на хитовото студио Pixar.

„Сляпата Вайша“, разказващ за момиче, което нe може да живее в настоящето, защото с едното си око гледа в миналото, а с другото в бъдещето, направи премиерата си на „Берлинале“ през миналата година и вече има над 20 награди – включително на възрастното и детското жури на международния фестивал за анимация в Анеси, „Сребърен Пегас“ от фестивала „Аниматор“ в полския град Познан, и голямата награда за анимация на най-стария щатски фестивал в Чикаго.

„Сляпата Вайша“ е базиран на разказ на Георги Господинов, а Теодор Ушев ще продължи сътрудничеството си с писателя, включително по пълнометражна анимация по романа „Физика на тъгата“.

Вижте и кои са другите победители. 

 
 

Новият SUV на Volvo ХС60 решава проблеми всякакви

| от chronicle.bg |

Производителят на премиум автомобили Volvo Cars обяви, че новият SUV XC60, който ще бъде представен официално на изложението в Женева през март, ще включва три нови характеристики за безопасност, специално разработени да предпазват водача от опасности на пътя.

Иновативните технологии са създадени да осигурят на шофьора автоматична намеса при управлението, когато това е необходимо, за да се избегне евентуален сблъсък. Във Volvo са убедени, че тези технологии ще направят новото ХС60 един от най-сигурните автомобили на пътя.

Системата за сигурност City Safety е усъвършенствана в новото Volvo XC60, като включва автоматично завиване на автомобила.

Blind Spot Information (BLIS) with steer assist

То се активира, когато автоматичното натискане на спирачките не е достатъчно, за да предотврати потенциалния сблъсък. City Safety предотвратява ударите с други превозни средства, пешеходци и едри животни при движение с ниска скорост, докато автоматичното завиване на волана се активира при скорост между 50 и 100 км/ч.

Volvo Cars са допълнили системите за сигурност и с трета технология, която предупреждава водача, в случай, че той несъзнателно се отклонява от платното и има опасност да навлезе в насрещното движение.

Тази система се активира при скорост между 60 и 140 км/ч. Като допълнителна опция в автомобила се предлага Blind Spot Information System – система, която предупреждава водача при опасност за сблъсък с обект, който се намира в мъртвата точка на видимост.

Новото Volvo XC60 ще бъде официално представено на автомобилното изложение в Женева през март тази година.