Македония: Коя съм и къде отивам?

| от |

Каква е Македония днес, след 23 години независимост? Накъде гледа и кой я дърпа надолу? Трима събеседници на Дойче Веле търсят отговор на вечните македонски въпроси, предава изданието:

След 23 години независимост, в днешна Македония 30 процента от хората са официално бедни, а общият дълг на страната възлиза на близо 50% от БВП. Но властите имат и друг, още по-голям дълг – да изпълнят обещанието си, че страната ще се интегрира в ЕС и в НАТО. Вместо това обаче в НАТО и дума не става за приемане на Македония, а предстоящият доклад на Европейската комисия за напредъка навярно ще отбележи, че в Македония отсъства вътрешен диалог и че опозицията бойкотира парламента. Професор Денко Малески припомня, че очакванията преди две десетилетия бяха съвсем други:

Двата воденични камъка

„Независимостта е голяма победа на Македония, тя влезе в картата на света и получи заслужено уважение. Но стратегическата цел от това време, а именно – евроатлантическата интеграция, и до днес си остава непостигната. Напредъкът на Македония в момента зависи от решаването на два проблема: вътрешния проблем с демокрацията и външния – отношенията със съседите. Това са двата воденични камъка, които ни теглят надолу“, казва Малески.

Македония е претърпяла достатъчно провали, сега ѝ трябват успехи, казват много интелектуалци, които още не са заразени с вируса на мълчанието и конформизма. Според Малески, бедата е в това, че Македония няма традиция в изграждането на морални елити:

„Македония се нуждае от мислещ и нравствен авангард – хора, които поставят морала над личните интереси. Защото тъкмо такива хора създават духа на една държава. Ние имаме тяло, но този дух не ни достига. Така, както разбираме демокрацията, ние всъщност се движим в обратната посока“, смята професорът. Многобройни македонски учени и хора на изкуството с международна значимост също призовават да се насърчават талантите и успехите. За съжаление тъкмо хора като тях зле виреят на местна почва. Същото важи и за стотиците млади хора с висока професионална компетентност, които не успяват да спечелят битката с всемогъщите притежатели на партийни книжки.

„Едва когато идеите престанат да идват само отгоре, когато обществото заработи хоризонтално и без страх от свободния обмен на идеи, когато се освободи индивидуалният дух, едва тогава можем да очакваме да се случи нещо положително“, казва на свой ред режисьорът Слободан Унковски. Според него Македония няма отговор на един прост, но ключов въпрос: Коя съм аз?

„Македонският мироглед е объркан“

„И тъй като не знае този отговор, тя не може да отговори и на други важни въпроси: Към какво се стремя, накъде вървя, каква искам да бъда? Македонският мироглед е объркан, всички решения са някакъв кърпеж, а представите за нацията, държавата, свободата и вярата са налудничави. В такива условия няма как да се създадат граждани, а изгладнялата тълпа, изтощена от всекидневната борба за оцеляване, няма нито време, нито капацитет да осъзнае какво се случва“, казва Унковски с огорчение и търси отговор на вечните македонски въпроси:

„Каква е тази болест, тази грешка в нашия ген, която ни прави анемични, слаби, нерешителни, страхливи, непоемащи рискове, но затова пък непрекъснато търсещи сигурността, независимо от цената ѝ? И кой е същинският приоритет, който ние като държава и нация ще издигнем на знамето си? НАТО и ЕС са просто някакви метафори, фантасмагории. Пита се как ще впишем нашата страна на световната карта? Като туристическа дестинация от някаква особена порода, като родина на сиренето, като страна с 1000 езера, като балкански център на дизайна, като античен Дисниленд? Защото ние не произвеждаме нито един продукт, който да не може да се натовари на обикновено ремарке. Дори за най-голямото, което можем да направим, няма нужда да се затварят пътища, за да мине“, обобщава Унковски.

Звучи абсурдно, но отговаря на истината: за съжаление най-сериозната „марка”, по която днес светът разпознава Македония, е спорът за името. При това този спор не е единственият препъни-камък по пътя на македонското развитие. Дългогодишният политик Петър Гошев е на мнение, че независимостта не е довела до някакви съществени промени, които да отличават днешната система от предишната:

Днешните зависимости на Македония

„Към края на 90-те години смятахме, че самостоятелността автоматично ще ни настани под някакво плодородно дръвче и ние просто ще похапваме от вкусните му плодове. Освободихме се от зависимостта от Белград, за да станем зависими от собствения си ум, от собствената си (без)културност, от собственото си полузнание. Отървахме се от комунистическата, партийно зависима съдебна система, за да попаднем в обятията на шуробаджанашката съдебна система. Отървахме се от писмата на Тито и от партийните директиви, за да се окажем зависими от тайните договорености между двамата етнически атамани и техните конструкции, зависими от държавни служби, където вместо партията сега властва приватизацията. Искахме пълен суверенитет – политически и икономически, а получихме програма за евтина разпродажба на публичните ресурси на страната. Поне засега нашето мислене се оказва неподготвено за идеята за независимост, която всъщност и не разбираме както трябва“, посочва Гошев.

От обявяването на независимостта си до днес Македония е установила дипломатически отношения със 170 държави, а под конституционното си име е призната от 135, сред които и три постоянни членки на Съвета за сигурност на ООН – САЩ, Русия и Китай.

 
 

Почина майстер Емон от Game of Thrones

| от chronicle.bg, по BBC |

На 93-годишна възраст почина британският актьор Питър Воън. Последната му известна роля е тази на майстер Емон в култовия сериал на HBO Game of Thrones.

Той е носител на БАФТА за най-добър актьор в главна роля.

Агентът му Сали Лонг-Инес обяви: „Потвърждавам това, че за голямо съжаление Питър Воън си отиде в около 10.30 ч. тази сутрин. Той почина в мир, заобиколен от семейството си“.

 
 

Gipsy King: Кралският S-Class от Vilner

| от chronicle.bg |

Това, което виждате на снимките, е един от най-новите проекти на Art Studio Vilner. Автомобилът е топ изпълнението на Mercedes-Benz S-Class, като изключим S 65 AMG и Maybach, който реално е позициониран, като отделен модел.

Клиентът е избрал мощният 585 к.с. S-Class, с топ оборудване, но каталогът с опции на Mercedes-Benz така и не е успял да отговори напълно на желанията му за интериор, дори в секциите с AMG и Designo предложения. Това насочва ’The King’ – ще го наречем така, защото ни помоли да запазим името му в тайна -, към Art Studio Vilner.

мерцедес, кола

Фина черна кожа и алкантара, ромбоидно-квадратен десен, изразен чрез бели, контрастни шевове. Vilner изпълняват дори стелките от кожа с квадратна графика, като същият десен е повторен и от двете страници на таблото с алкантарата, които през повечето време остават скрити от затворените предни врати. Пресичащите се бели шевове вървят през централните области на седалките, отстрани на централния тунел, както и по тавана на автомобила. Кората на капака на багажника също е получила фино отношение, алкантара и бели шевове в квадратни графики.

мерцедес, кола

Секции от алкантара и фина кожа „Напа“ правят волана едновременно приятен за окото и на допир. Алкантара покрива гърба на вътрешното огледало, гърбовете на подглавниците и всички оригинално оставени голи пластмасови елементи в интериора. Тя присъства и на тавана, както покрива дори отварящото се „яйце“, което помещава бутоните за набиране на телефонни номера.

мерцедес, кола

2015 Mercedes-Benz S 63 AMG, 5461 куб. см, V8, 585 к.с., 900 Нм, 7 ст. автоматична, задно задвижване, 2045 кг.

 
 

Turkish Airlines спечели награда за своя рекламна кампания

| от CHR Aero |

Turkish Airlines бе наградена с Gold Epica награда за своята кампания “Batman v. Superman”.

В блокбъстъра “Batman v. Superman” авиокомпанията прави поява със свой Boeing 777.

Идеята на рекламата е, че Turkish Airlines изпълнява полет между двата измислени града във филма- Готъм Сити и Метрополис.

Освен участие в самия филм, авиокомпанията предостави различни възможности на своите пътници да се запознаят с него, както и да надникнат в света на супергероите.

Авиокомпанията беше наградена в категория „Product & Brand Integration”, като тази кампания доведе до над 30 милиона гледания на рекламата в YouTube, както и над 125 милиона „media impressions”.

Epica Awards е основана през 1987 като това е единствената награда, която се определя от журналисти свързани с маркетинг и комуникационни заглавия.

 
 

Три източни красавици в името на Слънчевата жена

| от Спонсорирано съдържание |

Някак не е честно най-разпространяваният женски образ да е този на Фаталната жена. Дяволската, тъмна половина на магичното човешко същество, наречено Жена, е толкова използван и предъвкван от литературата, киното и модата характер, че от него вече отдавна нагарча. Да не говорим, че жените с поглед на освирепяла котка, седуктивно порлуотворени устни и вамп излъчване в цветния свят, в който живеем, са си направо остаряло, булевардно клише.

Интересната женска половина днес е друга – тази на слънчевите момичета. На усмихнатите, живеещи в радостта съвременни делнични красавици, за които удоволствието от живота изобщо не се припокрива с някаква мисия фатално да прелъстяват. Злодействането не е тяхна философия, защото личната им свобода им е присъща по природа и предпочитат да я посветят на добрите неща в живота – слънцето, смеха, телесните и душевни удоволствия, красивите вещи и средата, която предпочита да бъде насищана с бохемски дух и закачлива доза безразсъдство.

Единствената световна марка, която се осмелява да излезе от стандартния печеливш по определение образ на жената вамп и да го замени с този на слънчевите момичета, е Folli Follie – брандът, който стои зад вече безброй колекции дамски часовници, бижута и аксесоари. И естествено този сезон той търси своите обърнати към светлината, бляскави посланици там, където слънцето изгрява най-рано – на Изток. Затова и красавиците, които представят философията и новата колекция с марката Folli Follie са три зашеметяващи източни красавици – хонгконгската актриса и модел Дженифър Це Тинг-Тинг, южнокорейката манекенка и любимка на младите Миа Канг и китайският супермодел Аугуст Занг.

В България познаваме лицата им от билбордовете на бранда, виждали сме ги на рекламните страници в списанията, но все още нямаме представа кои всъщност са тези момичета. Смятам да поправя тази несправедливост по две причини – първо, защото наистина се радвам, че някой се осмелява да заложи на позитивното и светлото, за сметка на тъмното и депресивното в рекламните си кампании и второ, защото ако си мислите че Folli Follie просто са предпочели да окачат бижутата и аксесоарите си по изящните ръце на три деликатни, източни хубавици, дълбоко се лъжете. Става дума за три изключителни момичета, които тепърва има какво да покажат на света.

Започвам с謝婷婷

Така се изписва името на Дженифър Це Тинг-Тинг, дългокосата тридесет и четиригодишна азиатка, която можете да видите заедно с останалите две момичета тазгодишния рекламен клип на Foli Follie. Тя е родена на седми септември и като типична Дева умее да подрежда живота си по точно определен план, който следва неотлъчно. В семейството си има „светъл пример“, на който дължи началната си скорост за кариера на актриса и модел – по-голямата й сестра Никол. В източния свят миловидната Дженифър бързо завладява публиката, при това съвсем не с кинообрази на кротки момичета.

За първи път е забелязана в ролята й на любимата на джет куон до боеца Брус Лий Ааиф във филма за него „Моят брат Брус Лий“ Bruce Lee, My Brother (2010). Да разкажеш история, свързана с най-емблематичния образ на източните бойни изкуства е предизвикателство, в което Дженифър участва с истински талант. Две години по-късно се появява още един филм с нейно забележително участие, който я заковава като любимка на публиката – Naked Soldier (2012). Там тя вече е истински екшън герой – играе дъщеря на полицай, която е отвлечена и тренирана като супер комбат войник. Подобни сюжети за любими на азиатската публика, която моментално издига младата актриса на пиедестал и днес тя е нещо като Анджелина Джоли в азиатския свят.

Следват още филми, в които красавицата играе най-различни роли, а критиката ласкаво я обсипва със заслужени суперлативи. Междувременно кариерата й на модел продължава да се развива във възможно най-добра светлина. Ангажиментите й са свързани с представяния на най-големите световни брандове за мода и козметика, а работата й като посланик на Foli Follie лепва на имиджа й като фина кожена ръкавица.

Самата тя е известна с афинитета си към артистичните аксесоари, които носят радост и изненадват с въображение. Светът на символите и знаците, на скритите послания и дискретната красота за нея е естествена среда на виреене. Сигурно това я подтиква да стигне в личностното си развитие още по-далеч – днес тя е дипломиран бакалавър по психология от Университета в Бритиш Колумбия. Оттук нататък никой не знае каква ще е следващата стъпка на тази амбициозна млада дама, но със сигурност тя ще е в полза на красотата – като стилен аксесоар върху перфектното й тяло или като душевен порив, превъплътен в образа на някоя киногероиня.

Съдбата на другата хубавица, представяща този сезон слънчевата философия на Folli Follie Миа Канг, прилича на интернационална история за любовта, която побеждава всичко. Едната ДНК половина на това порцеланово момиче е южнокорейска, а другата – британска. Вероятно тази любовна комбинация е определяща за уникалното й източно излъчване, примесено с толкова кралски аристократизъм. Самата Миа започва да се занимава с моделство много рано – тя е една тринадесетгодишна, когато за първи път стъпва на подиума. От този момент нататък обаче би било грешка да говорим за нея като за изцяло корейска ценност, защото животът й се крепи в дзен равновесие между безкрайните пространства с граници Лондон и Токио, Хамбург и Сеул, Лос Анжелес и Милано, Дубай, Сингапур и Маями.

Днес манекенката живее и работи предимно в хонг Конг и Ню Йорк, където представя както колекции както на модни марки, така продукти, стоки и услуги на големи търговски корпорации. Амбициите й се простират и по-далеч – целта й е да представлява Хонг Конг и неговия моден свят в световен мащаб. Вероятността мечтата й да се сбъдне е огромна, тъй като самата Миа определено е взела най-доброто и от двете основни линии в рода си – нежното отношение към всеки детайл така присъщо на Изтока, и целеустремеността, чувството за хумор и космополитността на британската култура. С този бекграунд светът вече изглежда кротко полегнал и помъркващ в краката й…

Амбицията да откриеш светлата, блестяща страна на жената, като а потърсиш първо в Изтока би изглеждала само като недостижимо намерение, ако към тази красива двойка посланички на Folli Follie не се беше присъединила и китайската зашеметителна красавица Аугуст Занг. Нейната история прилича на някоя от онези притчи за изгубили пътя си талантливи хора, в чийто живот се случва нещо мъничко и уж незначително, което ги промена завинаги. Като дете танцувала балет и била сигурна, че вижда бъдещето си на сцената под звуците на Сен санс. С танца обаче се разделили, защото теглото й така не успяло да влезе в кокалестите норми за балерина. Така Аугуст се отдала на манекенството.

През 2011-та година младото момиче е отново на път да се откаже от мечтите си – този път от тези да бъде световен модел. Кастингите й не вървят добре – никой не отрича красотата и качествата й, но и няма кой знае какви суперлативи и обещаващи прогнози за напред. Дори явяването й в X Factor остава незабелязано и животът й в перспектива започва да изглежда като това на „хубавичкото и чисто момиченце, което живее в съседната врата“, както казва самата Аугуст. И точно тогава един от най-добрите световни коафьори и стилисти Ким Робинсън, ей така, в приятески разговор зад сцената, й препоръчва да направи съвсем малка промяна със себе си – просто да си отреже косата.

За азиатската жена косата не е просто красив аксесоар – тя е средство за съблазняване, женска сила, затова и на Аугуст идеята й се вижда почти невъзможна. Въпреки това седмица по-късно нежните й рамена са открити, а високо й метър и седемдесет и осем сантиметра тяло изведнъж изгрява под подкъсената й в права черта прическа. И успехът пламва като искра. Почти веднага след това китайката подписва договор с марката за грижа за кожата и козметика Vichy, която е един от многобройните световни брандове в портфолиото на конгломерата L’Oreal.

Работните й ангажименти в Хонг Конг, Париж и Лондон заваляват един през друг, а в момента е модел към една от най-известните агенции за модели Wilhelmina Models of New York City. Представяла е на подиума колекции на Vivienne Westwood, Jarret, Novis, Oscar Carvallo Избрана е за едно от лицата в кампанията Pop Up Your Lips на Yves Saint Lauren. Като посланик на Folli Follie Аугуст Занг е дръзкото, свободолюбиво и свежо момиче, на чието тяло бижутата и аксесоарите стоят със самочувствие. Точно те довършват елегантно образа на едно дълго незабелязвано съкровище, чиято неповторима красота трябва да бъде споделена и оценена.

Да извади на показ и подчертае уникалната красота на всяка жена е мисията на марката Folli Follie. Историите на нейните три източни посланички – Дженифър, Мия и Аугуст – наистина я изпълват със смисъл