Лудогорец посреща Валенсия в мач от Лига Европа

| от |

Лудогорец посреща днес от 20:00 часа испанския Валенсия на Националния стадион „Васил Левски“  в първи мач от осминафиналите на турнира Лига Европа.

Ludo

Тимът от Разград ще излезе с две промени в състава. Сред титулярите ще се завърне Александър Барт. Французинът, който не е играл близо 2 месеца, ще трябва да замени наказания Козмин Моци като партньор на Теро Мантила. Вариант за овакантеното място бе и Георги Терзиев, но заради по-малкия му опит в Европа Стоев е решил да заложи на Барт. Другата промяна ще е в халфовата линия, където се завръща Светослав Дяков. Капитанът пропусна домакинството на Лацио, тъй като бе изгонен в Рим. Националът ще замени сред титулярите Христо Златински, който ще почива една среща за натрупани картони.

Треньорът на Валенсия Хуан Антонио Пици направи доста експерименти на последната тренировка. Той пусна Антонио Бараган, който е десен бек, на поста дясно крило. „Марка“ все пак уточнява, че позицията не е напълно нова за него, тъй като е играл тук и в други мачове. Една от промените в сравнение с последния мач с Атлетик Б (1:1) ще бъде зад нападателя, където чилиецът Варгас ще се появи за сметка на Жонас. Другият вариант е да влезе Мичел, а Варгас да се изтегли на дясното крило, Фуего ще смени наказания Парехо, пише “Фокус“

Българският шампион Лудогорец ще счупи собствения си рекорд по посещаемост на домакински мач от европейските клубни турнири, поставен преди седмица на стадион „Васил Левски“. На шестнайсетина финала – реванш с Лацио равенството 3:3 на живо изгледаха над 37 000 зрители, а за срещата с Валенсия вече са продадени над 40 000 билета.

Фабио Капело най-вероятно ще пристигне за двубоя. Великият италиански специалист и настоящ селекционер на Русия ще е сред ВИП гостите и коментаторите за сблъсъка от осминафиналите на Лига Европа. Очаква се телевизиите в над 120 държави на 5 континента да излъчват мача.

Френският рефер Клеман Тюрпа ще ръководи първата осминафинална среща в Лига Европа между Лудогорец и Валенсия, съобщи сайтът на УЕФА. 31-годишният съдия става най-младия международен рефер на Франция, след като получава тази възможност през 2009 година. Тогава Тюрпа е на 27 години. Той бие още един рекорд през 2011 година. Тогава Тюрпа получава назначение да ръководи финала за Купата на Франция между ПСЖ и Лил. Така реферът става първият съдия под 30 години, който получава наряд за финала на турнира.

Интересното е, че този сезон Тюрпа ще свири втори мач на български отбор в Европа. Французинът получи назначение да ръководи двубоя на Ботев срещу Жрински Мостар в Лига Европа, който се игра през лятото и завърши с победа на българите с 2:0.

Валенсия 20 пъти е гостувал на отбори от Балканите, като балансът е отрицателен – 6 победи, 5 равенства и 9 загуби.

Най-скорошните 2 визити завършиха успешно -4:2 над Олимпиакос в Гърция и 4:0 над Бурсаспор в Турция, но преди това прилепите болезнено отпаднаха от Стяуа в турнира за Купата на УЕфА (2005). Спечелиха първия мач с 2:0 на „Местая“, но загубиха в Румъния с 0:2 и след дузпи бяха изхвърлени. През сезон 1981/82 е и едно от най-тежките поражения – 1:4 от Хайдук Сплит, но в първия мач прилепите бяха спечелили с 5:1.

Валенсия има и финал в евротурнирите на Балканите. Това се случи за Купата на Панаирните градове през 1962/63. Тогава печели с 2:1 срещу Динамо Загреб на „Максимир“  и вдига трофея след 2:0 на реванша в Испания.

По два пъти на Балканите Валенсия е гостувал на Хайдук Сплит, Олимпиакос , Стяуа и Цървена звезда, като все още не е бил в повечето държави от Балканите – Македония, Албания, Босна и Херцеговина, Словения и Черна гора. Визитата на Лудогорец ще е трета в България след мачовете с ЦСКА (1978/79) и Славия (1969/70).

Лудогорец и Валенсия спечелиха всичките си гостувания в Лига Европа през сезона. В момента испанците са в серия от 7 мача без загуба в турнира – 5 победи и 2 равенства. А разградчани не са падали в надпреварата.

Срещу Лацио Лудогорец допусна втория най-бърз гол в историята на Лига Европа – Кейта Балде вкара след 16,88 секунди игра. Рекордът е на Исмаел Бланко от АЕК (вкарва на БАТЕ Борисов през ноември 2009-а в 13-ата секунда).

безяк

Роман Безяк е Голмайстор №2 в турнира с 6 гола (със 7 е Сориано от Залцбург). Нападателят на Лудогорец вкарва на всеки 70 минути и 40 секунди в Лига Европа.

Десният бек на Лудогорец Жуниор Кайсара е един от четиримата играчи в Лига Европа, които не са пропуснали и минута след старта на груповата фаза.

Капитанът на Лудогорец Светослав Дяков има 6 жълти картона в турнира. Той е най-грубият състезател в Лига Европа.

 
 

Късометражна програма за първи път на „София филм фест за учещи“

| от chronicle.bg, По БТА |

Късометражна програма ще има за първи път в Дискусионния клуб за българско и европейско кино „София филм фест за учещи“ – в пролетното издание, което започва днес в Дома на киното и ще продължи до 26 юни, съобщават организаторите.

Прожекциите са всеки понеделник от 18.00 ч. Входът е безплатен за ученици и студенти. Лектори са кинокритикът Антония Ковачева, директор на Филмотеката, и режисьорът проф. Георги Дюлгеров.

Българското кино отново е важен акцент в пролетната селекция. Традиционно ще има срещи с творческите екипи на филмите. Българска е и първата късометражна програма – от три заглавия – носителите на наградата „Джеймисън“ /Jameson/ за най-добър български късометражен филм за 2017 и 2016 г. – „Дрехи“ на Веселин Бойдев и „На червено“ на Тома Вашаров, както и „Любов“ на Боя Харизанова.

Пълнометражните родни продукции са „Пеещите обувки“ на Радослав Спасов, вдъхновен от съдбата на певицата Леа Иванова, предизвикалият огромен зрителски интерес „Воевода“ на Зорница София – по спомени на очевидци и разказа „Румена войвода“ от Николай Хайтов, „Слава“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов – с наградата за най-добър балкански филм и наградата на гилдията на българските кинокритици на 21-вия СФФ и още много отличия, „Семейни реликви“ на Иван Черкелов, интригуваща мозайка от три истории за разрушеното човешко общуване между героите – съпрузи, братя, родители и деца.

Пролетната програма започва с един от най-обсъжданите филми на 2016 г. – носителя на шест „Оскар“-а „La La Land“ на младия режисьор Деймиън Шазел с Райън Гослинг и Ема Стоун. Финалът е с „Т2 Трейнспотинг“ на Дани Бойл, в който рамо до рамо с Юън Макгрегър и Джони Лий Милър блести талантливата млада българска актриса Анжела Недялкова.
Останалите заглавия са „Патерсън“ на Джим Джармуш, номиниран за „Златна палма“, „Хулиета“ на Педро Алмодовар, „Панама“ на младия сръбски режисьор Павле Вучкович, номиниран за „Златна камера“ в Кан.

 
 

Новият Jaguar XF Sportbrake загатва за себе си

| от chronicle.bg |

Jaguar повдигна завесата новия XF Sportbrake от централния корт на Уимбълдън.

По-малко от 70 дни преди началото на световния тенис турнир Уимбълдън 2017, тревната площ на комплекса All England Tennis Club се превърна в платно за очертанията на динамичната спортна комби версия на Jaguar XF. Прочутите бели линии на игрището се трансформираха пред експертните погледи на Иън Калъм, директор по дизайна в Jaguar, и на ландшафт мениджъра на Уимбълдън Нийл Стъбли.

XF Sportbrake ще се присъедини към редиците на носителите на награди XF автомобили в спортните салони на Jaguar след премиерата му през лятото.

Jaguar е официален партньор на турнира Уимбълдън 2017, който ще се проведе от 3-и до 16-и юли 2017 г.

 
 

RIP, авторско право

| от |

Днес е Световният ден на авторското право. Ура! По принцип, на световния ден на СПИН раздават презервативи. На Св. Валентин се раздават презервативи. На световния ден на авторското право съответно трябва да се раздават авторски договори. Искаме авторски договори. Презервативите не са като бананите по комунизма – има ги целогодишно. Тоест са като бананите по демокрацията. Авторското право обаче не е.

Скоро ми подариха грамофон. Лошото на грамофона е, че не можеш да дърпаш нелегално плочи. Можеш да дърпаш нелегално чанти и да си купуваш плочи, но това не е елегантно. Тоест, в последно време плащам за музика. Хубаво ли ми е? Не. Ще отида ли тази събота на битака на лов за грамофонни плочи? Да. Хайде, съдете ме!

Чувството отново да се допреш до този най-екзотичен елемент в света на музиката – авторското право, е приятно. Дали заради ретро тръпката, която някои хора, най-често млади, наивни момичета, изпитват, когато вдишат завладяващия аромат на плесента в старите книги. Или заради латентна хипстърия. Няма значение – кеф цена няма, нали? Затова ставаме рано-рано сутрин за работа. Със сигурност не се чувствам по-добре, когато плащам за музика, все едно съм спасил дърво или съм бил веган 10 минути, пощадявайки половин кокошка, или съм изключил водата, докато си мия зъбите, за да не вземе да остане планетата без вода, не. Просто има нещо приключенско в самия процес на търсене, а и звукът е готин. Нали знаете приказката „Ако отидете в дома на някого и там няма книги, не правете секс с него“. Позволете да парафразирам: „Ако отидете в дома на някого и там има грамофон, вижте за книги и ако няма книги, подхвърлете му няколко и след това правете секс“. Разбира се, това не означава, че всичко, което слушам, е от грамофон. Къде ще намеря плоча на Ку-ку бенд и Слави Трифонов?

Което ни довежда до: Денят на влюбените си има Св. Валентин, а денят на авторското право си има Св. Сиромахов. Да, ще засегнем и това, няма как. Нека разясним с две думи казуса „Народа срещу Иво Сиромахов“ – нашата теза е, че той ни краде статусите, неговата теза е, че веднъж щом си изложил нещо в социалната мрежа, то става народно творчество и е свободно от права.

И все пак… Когато някой напише например шега във фейсбук, отгоре седи името му, отдолу шегата му. Когато Иво вземе тази шега – отгоре седи името, отдолу шегата на човека. Едно е да препечаташ „Дракула“ от Брам Стокър, която няма авторски, и да я продаваш в книжарниците си. Съвсем друго е да я препечаташ и вместо Брам Стокър да пише „Автор: Сиромаха“. Иначе всички мебели, които имам от Икеа, ще са марка „Мартин“.

Не ви карам, очевидно, да спазвате на хората авторското право. Ако бях взел някакви пари по някаква програма – да, но иначе би било глупаво и наивно. Но това, което бих поискал от вас е: идете днес след работа в някой бар, поръчайте си едно уиски и го ударете на екс за правото хората да защитават интелектуалния си труд. После идете в друг бар, където уискито е менте, ударете отново едно на екс и избягайте. Така пазите алкохола оригинален и подпомагате творците по най-добрия начин.

 
 

Кой е Алекс Клер и какви ги свърши в България

| от chronicle.bg |

Алекс Клер – това име говори на мнозина в България нещо, единствено ако към него добавим и „Too Close“. Извън хитовото си парче обаче рижият британец, приел юдаизма, има три албума, страхотен плътен глас и невероятно поведение на сцената. Всичко това могат да потвърдят онези, успели да го видят на живо в Sofia Live Club на 24 април.

Алекс Клер е  роден в лондонския район Саутуорк. Израства, слушайки джаз записите на баща си и отрано бива привлечен към блуса и соул музиката. Като дете взима уроци по тромпет и китара, но с времето поставя основен акцент върху свиренето на китара. Постепенно проявява интерес и към стилове като дръм-енд-бейс и дъпстеп.

Всичко това се усеща в музиката, която прави – на сцената застава с шапка и микрофон в ръка, а от двете му страни има барабанист и басист. Музиката, която се получава в комбинация с мощния му, плътен глас, е смес между всички стилове, които са го вдъхновявали.

В свое интервю казва, че е разбрал, че трябва да се занимава с музика, когато бил на 17 години. Тогава свирел на барабани в група, но гласът му като беквокал заглушавал всички. „Не че имам по-добър глас, а че е по-силен“, казва Алекс Клер.

Ако го слушате на живо, ще разберете, че е взел правилното решение за бъдещето си. Мощният му глас преминава като ударна вълна из цялата зала.

Изненадващо, на живо звучи дори по-добре, отколкото на запис. Ако на моменти вокалът оставя баса и барабаните да водят, то в следващите силният глас на Алекс Клер се откроява ярко. През цялото време, докато е на сцената, той общува с публиката. Алекс Клер е от онези изпълнители, които не просто гледат, но и виждат различните лица пред себе си и сякаш това ни най-малко не го притеснява, точно напротив. В края на концерта вече се чувстваш свързан с изпълнителя на сцената, сякаш преживяването заедно е било сближаващо – като начало на приятелство.

Преди да изпълни хита си Too Close, Алекс Клер моли всеки от публиката да остави телефона си и да изслуша парчето, без да снима. Всички без двама-трима се подчиняват. Изпълнението кара цялата публика да пее и да се движи като общ организъм.

След като басистът, барабанистът и Алекс напускат сцената, всичко утихва. След това на бис излиза само Алекс с китара и започва акустична игра с публиката, която се превръща в негов беквокал и му помага с припевите. Казва, че от години не е имал толкова шумен концерт и на няколко пъти повтаря, че би се върнал отново с концерт тук. Затова и след като сцената угасва зад гърба му, всички са спокойни, че тази среща не е била последна.

За съжаление, няма видео, което да улови онова, което се случи на сцената на Sofia Live Club – непрофесионалната техника не може да се справи с магията на това изпълнение. Вижте няколко снимки от концерта в галерията.