Култовият японски високоскоростен влак Шинкансен празнува 50 години

| от |

На 1 октомври 1964 година, близо две десетилетия след края на Втората световна война, първият Шинкансен (японската система от високоскоростни влакове или „влак-стрела“) с удължен нос, наречен Хикари (светлина), е открит в Токио сред облаци от конфети, в присъствието на Негово Величество император Хирохито, припомня Франс прес.

Събитието изпреварваше само с девет дни церемонията за откриването на Олимпийските игри в Токио от 1964 г. За няколко седмици Япония щеше да се превърне в притегателен център на света, а Токио – във витрина на японския прогрес. Освен с Шинкансен, тогава страната се похвали с първото цветно телевизионно излъчване на Олимпийските игри и с първия японски граждански самолет, произведен след войната, YS-11. Скоростно набираха мощ и предприятията от сектора на високите технологии, като „Сони“ или „Мацушита“ (днешният „Панасоник“).

Железопътните линии трябваше на всяка цена да бъдат готови за началото на игрите: 66 тунела, 96 мостове, задачата не беше лесна, но японците показаха, че са способни да постигат целите си, особено когато залогът е да бъдат първи. „Шинкансен, който тогава беше най-бързият влак в света, вдъхна увереност на населението“, заявява 73-годишният М. Араки от Музея на железопътния транспорт, където сега се намира култовият влак. Изведнъж става възможно разстоянието между Токио и Осака да бъде пропътувано само за два часа, със скорост 210 км./ч. И до днес японските хлапета гледат с възхищение синьо-белия локомотив, който вече отдавна е задминат от постоянно обновяващата се линия от все по-бързи и комфортни влакове. Това се дължи на факта, че Шинкаснен значително е надминал първоначално отредената му роля. Влакът допринася за подобряване на икономическата конкурентност в Япония чрез ускоряване и съсредоточаване на населението и индустриите в Токио.

Свръхбързият влак улеснява движението на хората от бизнеса и предоставя на пътуващите лесен достъп до туристическите обекти,каквато е старата столица Киото (близо до Осака).

Маршрутът сам по себе си предоставя на много японци възможността да открият страната, минавайки в близост до свещената планина Фуджи. Оттогава маршрутът не е променян, докато обслужването продължава да се усъвършенства, въпреки приватизирането през 1987 г. на историческата национална компания.

Най-новият Шинкансен притежава аеродинамичен футуристичен профил, форма, която му позволява да прекосява страната със скорост от 320 км./ч. Железопътната мрежа вече обхваща цялата площ на главния остров Хоншу, както и тази на Кюшу на югозапад.

Над 200 влака циркулират всеки ден между Токио и Осака във всевъзможни посоки с общо годишно закъснение от едва 30 секунди.Истинско високоскоростно метро.

Шинкаснен е квинтесенцията на японската технология и философия. В страната на земетресенията, вулканичните изригвания, торнадата и други природни катастрофи най-важните фактори са сигурността и точността, които той гарантира. За 50 години предана служба Шинкансен, на който японците гледат като на жив човек, е превозил милиарди пътници, без нито един инцидент. Само веднъж излиза от релси, заради внезапно спиране, предизвикано от земетресението в Ниигата през 2004 г. Всяка година не по-малко от 324 милиона пътници използват мрежата Шинкансен.

Отбелязването на 50-ата годишнина на влака съвпада с началото на строителството на линиите за новия влак Маглев (съкращение от магнитна левитация), който ще се движи със скорост от 500 км./ч. Маглев ще свързва Токио и Осака през 2045 г.по маршрут в почти права линия, минаващ на 85% под тунели. Първият участък от него, който ще свързва Токио и Нагоя, ще бъде пуснат през 2027 г.

Мнозина биха желали това да стане през 2020 г. за следващите Олимпийски игри в Токио.

С БТА

 
 
Коментарите са изключени за Култовият японски високоскоростен влак Шинкансен празнува 50 години