Кубинската революция на Обама

| от |

След 50 години „ледников“ период, САЩ и Куба искат да възстановят дипломатическите си отношения, пише Дойче веле. Радикалната промяна на политическия курс на американския президент обаче е закъсняла стъпка, смята Астрид Пранге.

Куба, любов моя! Много специално обяснение в любов, което американският президент прави на карибския остров. То е толкова революционно, колкото и кубинската революция, и толкова миролюбиво, колкото и планинската проповед на Христос, в която той казва: „Обичайте враговете си“.

Американският президент Барак Обама загърбва стария комунистически „враг“, а кубинският президент Раул Кастро изоставя омразата си към капитализма. В първия телефонен разговор между американски и кубински президенти от 1961 година насам, двамата държавни глави изненадващо бързо постигнаха единодушие – те искат да възстановят двустранните дипломатически отношения и да разменят посланици.

Само въпрос на време е да отпадне и търговското ембарго на САЩ срещу Куба. Защото от него днес не е останало много – само идеологическото значение на тази дума сред политическите хардлайнери на Републиканската партия, които гледат на отпадането на санкциите като на поражение за САЩ. При това отмяната на ембаргото вече е в пълен ход: още от 2000 година насам САЩ внасят в Куба не само медикаменти, но и селскостопански продукти като царевица, пшеница и пилета – от хуманитарни съображения.

Флирт с една терористична държава?

Освен това, от 2011 година 100 000 американци пътуват до Куба всяка година в рамките на програма за културен и научен обмен. Кубинците в изгнание могат да посещават своите роднини на острова, след като отпаднаха ограниченията за пътуване. Според информации в медиите, военните на двете страни си сътрудничат в бреговата охрана на границата до американската военна база Гуантанамо. Сега Барак Обама иска официално да отвори „нова страница“ в отношенията с комунистическия остров и да извади Куба от списъка на държавите, които подкрепят тероризма. В значителна степен ще бъде вдигната и забраната за пътуване на американски туристи до Куба.

Ембаргото – изкупителна жертва

На този етап повече не би и могло да бъде постигнато, защото за цялостното снемане на ембаргото има нужда от мнозинство в американския Конгрес. Независимо от тези малки стъпки, американско-кубинската стена започва да се пропуква. Разхлабването на санкциите и възстановяването на дипломатическите отношения неминуемо ще доведат до края на ембаргото.

Падането на стената в главите на хората отдавна трябваше да се случи, защото блокадата се оказа безплодна. Нещо повече – поддръжниците на ембаргото постигнаха точно обратното на това, което искаха: те дадоха в ръцете на комунистическите управници в Куба извинение за техния провал – политически и икономически.

Ето че сега старите врагове откликнаха на планинската проповед на Христос. И можем да извикаме: Да живее любовта към врага!

 
 

Най-обещаващите сериали на 2017-а

| от chronicle.bg |

Докато филмовата индустрия все повече залага на блокбастъри, талантливи актьори и режисьори обръщат все по-голямо внимание на телевизията. В повечето случаи –зрителите печелят.

По информация на FX оригиналните сериали през 2017 година ще станат 500, а година по-рано те са били 455. Затова е невъзможно повечето от нас да следят всичко, което излиза по телевизията.

Затова ви предлагаме кратък списък с епизодите, които задължително да гледаме през новата година. Повечето от тях са нови, но включваме и няколко заглавия, които очакваме с нетърпение.

 
 

Най-неприятните жени в Холивуд

| от chronicle.bg |

Да бъдеш актриса в Холивуд не е лесно. Трябва да си секси, красива, талантлива и да даваш всичко от себе си, за да израснеш в една силно конкурентна среда.

Ако успееш в същото време да запазиш някаква човечност и да не изглеждаш супер надута, тогава ставаш истинска звезда. Ако не успееш, израстваш в кариерата си, но разочароваш онези, които имат късмета или нещастието да те познават.

В галерията долу сме събрали онези знаменитости, които по мнение на хората, които имат досег до тях, са изключително капризни, арогантни и се държат като принцеси. Иначе казано – кифли.

Вижте 10 известни, брилянтни в професията си жени, които са се провалили в отношението си към фенове и колеги.

 
 

Варненска компания за изкуствени рифове се бори за 1 млн. долара

| от chronicle.bg |

Варненската компания Sea Harmony, която е разработила свой патент за изкуствени рифове, е българският финалист в надпреварата за част от наградния фонд от 1 млн. долара в конкурса Chivas The Venture.

Компанията започва работа по развиването на вертикални ферми за миди Pisa Reef. За разлика от съществуващите, тяхната разработка дава възможност за инсталиране и извън заливите. Pisa Reef е цяла подводна къща, която бързо се заселва с екологична система – миди, скариди и риби. Хранейки се със свръхпопулациите от зелени водорасли, развили се вследствие на битово замърсяване на водата, ерозия и използване на химикали, новите обитатели на вертикалните ферми пречистват водата. Освен това, създават и добър добив.

Sea Harmony е избрана да продължи към световния финал след няколко етапа, като в последния се състезаваше с още отличени стартиращи бизнеси с кауза. Компаниите-полуфиналисти в Chivas The Venture са три.

Stackport се класираха със системата за незрящи VAST, която използва очила с камера и приложение за смартфон, за да ориентира хората с нарушено зрение във всекидневни ситуации. Създателите на идеята очакват продуктът им да върне на работните места 15% от незрящите. VAST ще им дава възможност да се ориентират по-добре в непознати пространства, да подобрят възможностите си за четене, пазаруване, придвижване.

Cupffee е компания, създател на вафлена чашка за кафе – тя е вкусна, ядлива, биоразградима и не променя вкуса на кафето. Замърсяването с опаковки за еднократна употреба е огромен световен проблем. Cupffee е много добро решение както за любителите на бисквитката към кафето, така и за околната среда – дори и да изхвърлите чашката, тя се разгражда за няколко дни.

Изкуствената фотосинтеза е в основата на проекта на Wasabi Innovations – третият полуфиналист. Чрез специални сапунени молекули и сапунен мехур, се преработва въглероден двуокис във възобновима енергия с помощта на слънчевата светлина. В резултат на това бизнес начинание може да бъде революционизирана световната енергийна практика и предоставена възможност за обръщане на климатичните промени в света.

Sea Harmony, заедно с финалистите от другите 31 страни, ще участват и в едноседмично обучение за управление на бизнес в Оксфорд. През юли финалистът ни ще представи България на глобалния финал на Chivas The Venture в Лос Анжелис и ще се състезава за дял от милионния награден фонд. Sea Harmony ще презентира идеята си пред световни бизнес лидери и международното жури на Chivas The Venture.

Наградният фонд от 1 000 000 долара ще бъде разпределен на два етапа – 250 000 долара чрез 5-седмично онлайн гласуване, 750 000 долара – от глобално жури между един или повече екипи.

Състезанието за стартиращи компании с кауза Chivas The Venture вече трета година дава възможност на български участници да представят своя бизнес пред общност от инвеститори и да се състезават за част от наградния фонд от 1 млн долара. Тази година в The Venture се включват бизнеси с кауза от 32 държави на шест континента.

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.