Криворазбраната цифровизация

| от | | |

Автор: Димитър Ганчев (http://blog.mitko.com)

Авторът е главен секретар на Интернет-общество България, мениджър Бизнес Развитие в Neterra (2009-2012 г.), член на Съвета по информационни технологии и на Комитета по номинациите за наградата „Джон Атанасов“ към Президента на РБ (2001-2012 г.), собственик и управител на Интернет-доставчика BOL.BG (1993 – 2008 г.)

tv-pilot

Бизнес-моделът на мултиплексите не излизал. (Повече за казуса ТУК)

Добро утро. 

Държавата трябвало или да им изкупи бизнеса, или да го субсидира, защото тази дейност била стратегическа. Да, добре, стратегическа е. Но само за Националната телевизия, която действително има стратегическо значение. Но тя пък е на отделен мултиплекс, за който и без друго се плаща от бюджета.

За търговските телевизии и търговските мултиплекси, обаче, да не си и помислят! Отказвам чрез данъците си да плащам за преноса на реклами по въздуха. Да си го плащат рекламодателите.

Оставям настрана факта, че това би било и нарушение на правилата на свободна конкуренция – ако ще субсидирате телевизията на бабите, защо само ефирната? Защо държавата да не им субсидира кабелната или сателитната? Защо не дори IPTV? Защо една технология ще е по-привилегирована от друга?

Впрочем, същата драма я наблюдаваме във всяка една област, в която закъснеем с прилагането. Някой спомня ли си за т.нар. unbundling на телефонните линии? Няма как да си спомняте, защото въобще не сте чували, че една и съща телефонна линия може да се ползва от някоко оператора (един за глас, друг за Интернет, трети за телевизия). Този процес толкова закъсня, че когато стана юридически възможен, операторите вече нямаха интерес – имаше други технологии и за глас, и за интернет. На никой не му се занимаваше със сложната и скъпа процедура по споделено използване на старите телефонни кабели и просто си опънаха нови. Вярно, по дърветета, но нови. В развитите страни отдавна са забравили на коя компания принадлежи кабелът, който влиза у вас. По един и същ кабел днес телефонът ви е от Бритиш телеком, интернета – от О2, а телевизията – от Скай. От утре, пак по същия кабел (без Латинка Петрова), може и трите да бъдат от TalkTalk. От другия месец – обратно. В Лондон има 17 оператора по същия кабел, защото развръзването стана навреме. У нас имаше една единствена „развързана“ телефонна линия – тази на приятелката на маркетинговия директор на една от телеком фирмите, за да тестват процедурата и да видят дали става. За ставане – става. Но с десет години закъснение, когато вече не беше нужно. Някой ми каза, че после имало и втора развързана линия, но това твърдение така и си остана недоказано.

Цифровата ефирна телевизия също е технология от миналия век. Звучи ни модерно, но всъщност отдавна е изостанала. Мина й времето. Каквото е можело да се изцеди от това лимонче, то е изцедено отдавна и нищо ново не може да се направи. Не е останала нито капка сок, който да си заслужава усилията по изстискването. Нормално е вече да няма търговски интерес от никого към нещо, което няма накъде да се развива. Технологиите в разпространението на телевизия просто подминаха този етап. Забравете го. Изключете мултиплексите (без БНТ) за да не харчат излишно ток, разпродайте старото желязо в някоя още по-изостанала държава (ако има такава) и давайте напред. Има какво друго да се прави в тази сфера.

 
 

Тейлър Суифт и Зейн Малик с общо парче за „50 нюанса по-тъмно“

| от chronicle.bg |

Изпълнителите Тейлър Суифт и Зейн Малик изненадаха феновете си с ново парче към саундтрака на „50 нюанса по-тъмно“. Песента появи към полунощ в САЩ (т.е. тази сутрин българско време).

Песента е първата от саундтрака на предстоящия филм по втората книга на Е.Л. Джеймс.

Суифт съобщи за песента в Twitter с мистериозният туит „Z | T | 50“. Той беше споделен близо 15 000 пъти само за час.

Само час след пускането си в iTunes, „I don’t wanna live forever“ стигна номер 1 в класацията на iTunes за САЩ. За момента парчето е достъпно само в iTunes срещу 1.29 долара. Не е ясно кога ще може да бъде слушано на други места по света. Може да чуете откъс от него, публикувано в профила на Тейлър Суифт.

„Петдесет нюанса по-тъмно“ ще се появи на екран в началото на следвата година.

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.

 

 
 

Европейската асоциация на авиокомпаниите прекрати своята дейност

| от CHR Aero |

Европейската лобистка група Association of European Airlines (АЕА) ще прекрати работата си след като голяма част от авиокомпаниите членки се присъединиха към новия алианс Airlines for Europe (A4E).

AEA ще бъде втората асоциация, която ще прекрати своята дейност през 2016, следвайки съдбата на нискотарифната групa European Low Fares Airline Association (ELFAA).

Исторически погледнато до момента е имало четири главни асоциации, които да представляват авиокомпаниите в Европа- AEA, ELFAA като представител на нискотарифните превозвачи, International Air Carrier Association (IACA) като представител на leisure авикомпаниите и European Regions Airline Association, представител на регионалните авиопревозвачи.

Според сайтa на AEA, асоциацията представлява 22 европейски авиокомпании с общо 310 милиона пътници, но много от тези компании вече са напуснали групата и са предпочели да бъдат представлявани от A4E, чиито основатели и членове са пет от най-големите авиокомпании в Европа- International Airlines Group (IAG), Lufthansa, Air France-KLM, easyJet и Ryanair.

A4E бързо се разрастна от 11 до 22 авикомпании членки, което доведе до затварянето на други асоциации. Процентово A4E представлява 60% от европейските полети, 500 милиона пътници и оборот от $109 милиарда.

Според A4E успехът на тяхната асоциация се дължи на факта, че авикомпаниите, които се представляват от тях, са както нискотарифни, така и „full service”.

AEA приключва работа след 64 години. През 1952 година четири авиокомпании- Air France, KLM, Sabena И Swissair основават Air Research Bureau, а след присъединяването на SAS и British European Airways, European Airlines Research Bureau се преименува на AEA през 1973.

Благодарение на AEA компютърните резервационни системи Amadeus и Galileo бяха въведени в експлоатация, както и автоматичното принитиране на билети и бордови карти. През 1988 АЕА допринесе и за започването на кампанията “Single European Sky” и поясни нуждата от интергрирана система за контрол на въздушния трафик над Европа.

 
 

Най-надценените актьори на 2016 г.

| от chronicle.bg |

2016 година беше година, пълна с филми, продължения, римейк версии. Как се отрази обаче тя на актьорите? Истината е, че мнозина от тях получават повече, отколкото са си изработили. Е, това със сигурност се дължи на дългогодишния им труд в предходните десетилетия.

Все пак Forbes събира на едно място звездите, които са получили през последната година колосални суми, за участието си в незначителни роли или в слаби филми, в които се появяват в по-малко от 2000 кадъра. А

ко се съотнесе това към боксофис успеха на филма, може да се сметне колко са получили тези звезди спрямо финансовите приходи на продукцията. Сметките включват последните три роли на актьорите от до средата на тази година.

Ето и тези, които са „най-надценени“ по отношение на заплащане.