Корабокрушенска история с елементи на съмнение

| от | |

Jose-Salvador-AlvarengaКорабокрушенец, който твърди, че се е носил в продължение на 13 месеца из Тихия океан, засега не получава доверие от експерти. Но е прекосил океана и издържал, въпреки мислите за самоубийство.

Хосе Салвадор Алваренга, рибарят, който тръгнал от Мексико за риба в края на 2012 година, бе прибран в понеделник от полицейски патрул от отдалечен атол на Маршаловите острови, до който миналия четвъртък се добрала седемметровата му лодка. Дрейфът продължил около … 12 500 км.

„Не исках да умра от глад“, каза пред АФП във вторник този 37-годишен човек. Той е в болница в столицата на архипелага в Южния Пасифик. „Имаше мигове, в които си мислех да се самоубия, но ме беше страх да го направя“, каза той.

С избеляла от слънцето коса и рошава брада, едрият мъж изглеждаше в изненадващо добро състояние при пристигането си в столицата пет дни, след като стъпил на твърда земя на отдалечения атол Ебон. Той не изглеждаше с напукани устни, изгоряла кожа или да има други признаци на голяма загуба на жизненоважни елементи от организма.

article-2550720-1B29D5AE00000578-207_634x609Изгладнял, той разказва, че много пъти е сънувал от любимите си ястия: „Моята мечта от една година е да си хапна мексиканска царевична питка (вид палачинка, специалитет от мексиканската кухня), пиле и много други неща“.

Освен храната, на Хосе Салвадор Алваренга са липсвали ужасно баща му и майка му. Той казва, че не е женен, но си има момиче, Фатима, което изгаря да види отново.

Алваренга е от Салвадор, но от петнайсет години живее в Мексико.

Jose-Salvador-Alvarenga-3112048Майка му Мария Хулия Алваренга „благодари на Бога, че (синът й) е жив“. „Ние сме повече от щастливи. Аз просто искам да бъде с нас“, каза тя за телевизия СиЕнЕн (CNN).

Рибарят разказва, че е излязъл за риболов на акула на 24 декември 2012, заедно с момче, негов придружител, на 15 – 18 години, на име Ксигуел, когато силни ветрове ги отвлекли далече от брега, а и двигателят престанал да работи.

Урината, за да не умре от жажда

При споменаването на младия мъж, който починал след четири месеца, защото не можел да се храни със сурово месо от птици, да пие кръвта на костенурки и урината си, погледът на моряка потъмнява.

„Той не можеше да поеме сурова храна в стомаха си и повръщаше постоянно. Опитах се да го науча да яде със запушен нос, но това не му помагаше“. Алваренга разказва, че спътникът му в нещастието починал от глад и той изхвърлил тялото зад борда: „Какво можех да направя?“.

„Най-трудната част бе, когато се налагаше да пия урината си, когато не падна дъжд в продължение на три месеца“, разказва той.

На другия край на Тихия океан скептично настроените му другари – мексиканските рибари – разпознават корабокрушенеца по снимките.

„Той е, човече, това е „Ла Чанча“, не може да се сбърка“, каза Хорхе Родригес, един от синовете на Гилермино Родригес Солис, шефът на Алваренга. Той току-що е видял снимките, показвани от журналистите, дошли в Чокоуитал, Чиапас, югоизточно Мексико. Там е бил видян за последен път Ла Чанча, както е мексиканският прякор на рибаря.

split_pic_of_survivors_E1Според шефа на Алваренга, Родригес, 37-годишният Салвадор и спътникът му напуснали крайбрежието на 20 ноември 2012, а не на 24 декември, както сочи Алваренга. Той казва, че се е чул с него веднъж по радиото“.

След това, „като видяхме, че вятърът духа от север и той не се връща, се опитахме да се свържем с него, но той не ми отговори“, каза Гилермино. Местните власти са ги издирвали в продължение на четири дни, включително с помощта на хеликоптер.

В селото, трудно вярват на одисеята на Алваренго. За риболовците, които знаят много истории за корабокрушения, никой не може да оцелее тринайсет месеца в открито море. „Ние сме изненадани, но сега го виждаме по телевизията, няма съмнение, че е той“, казва друг рибар – Уилям Усканга.

Удивлението на колегата на Алваренга се споделя от специалисти

„Има хора, които са оцелявали след дълго време на спасителен сал, но никога човек е успявал толкова дълго време. Ако историята е вярна, то тогава тя е изключителна“, казва за АФП Хилмар Снорасон, президент на IASST, асоциация за сигурност и оцеляване със седалище в Саутхемптън, Великобритания.

Жан-Ив Шов, френски лекар на далечни плавания, заяви, че е „скептичен за тази история и нейната продължителност“. „Храната, която е поглъщал – риби, птици – съдържа само протеини и ако те са полезни за мускулната структура, те не стигат за цялостното функциониране на човешкото тяло, което се нуждае и от въглехидрати. Без захар то не работи, и на първо място спират невроните“, каза д-р Шов. Повече от странно, казва той, е „липсата на витамин C, който се намира само в плодове и зеленчуци и води до голяма смъртност в морето по времето на Христофор Колумб. Обикновено трябва да има признаци на дефицит като опадане на зъби, кървене от венците, изтощение на организма, а той не го показва“, казва той.

Д-р Шов обаче не е изненадан, че рибарят не е срещнал никакъв кораб през Тихия океан, „където движението на корабите е много по-малко интензивно, отколкото в Атлантическия океан“.

 
 

Какво да направите, ако не можете да заспите

| от chronicle.bg |

Добрият сън е жизнено важен за здравето. Недостигът на сън може да е свързано диабет, болести на сърцето, затлъстяване, дори депресия.

Ако спите зле, това може да ви влияе не по-малко вредно от това да се храните зле или да не тренирате.

На всички обаче се е случвало събуждането в 3 през нощта, след което заспиването отново изглежда невъзможно. Какво да правим тогава?

Първо, добре е да знаете, че не сте сами. Около 10 процента от населението страда от хронична инсомния, което означава, че тези хора имат проблем със съня от повече от три месеца. 30 процента от населението страдат от някаква форма на инсомния.

А какъв е номерът, с който можете да се приспите отново? Оказва се, че не е трудно. Просто станете от леглото, отидете в друга част на жилището си, която е тъмна и тиха и се върнете в леглото, когато отново ви се доспи. Например преместете се в хола на дивана, вземете си възглавница и се завийте се с одеяло.
Защо? Защото, ако останете в леглото, започвате да усещате напрежение от нуждата да заспите и мислейки защо не можете да заспите отново, всъщност се разсънвате заради производството на хормони, свързани със стреса, учестено сърцебиене и общо безпокойство. Така заспиването става невъзможно. Промяната на средата може да помогне да намалите това напрежение и така да ви се доспи отново.

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.

 
 

Бързите коли на 21-ви век

| от chronicle.bg |

Днес рожден ден има Феручо Ламборгини! Той, разбира се, е създателят на колите Ламборгини и днес щеше да стане на 101.

Живеем в ерата на скоростта. Колие са естествен бенефициент от развитието на компютърните технологии. Преди компютрите контролираха колко по-малко неудобна да е седалката на пасажера и правеха шибидаха да се чупи по-лесно. Сега контролират диференциали, скоростни кутии, двигатели, всичко. При това с надхирургическа прецизност и бързина. В следствие на това колите станаха безобразно бързи.

По тези два повода в днешната ни галерия сме събрали най-бързите коли на 21 век. За сега. Насладете им се и съжалявайте, че си купихте закуска сутринта вместо да си заделите парите.

 
 

Tesla с първа зарядна станция у нас

| от chronicle.bg |

Иновативната компания Tesla планира отварянето на първата си зарядна станция в България. Тя ще бъде разположена в Пловдив, става ясно от карта, публикувана на сайта на компанията. Към момента няма информация за датата, към която ще бъде изградена станцията.

Станциите в България е част от коридора, който Tesla изгражда за връзка между Западна Европа с Турция. Supercharger коридорът започва от Загреб и ще минава през България към Одрин.

На 24 април от компанията обявиха, че превръщат зареждането на автомобилите в дори по-голям приоритет, защото вярват, че е важно за тях и за мисията им зареждането да бъде удобно. По тази причина през 2017 година Tesla увеличава двойно мрежата си от зарядни станции, така че шофьорите да не трябва да чакат дълго за зареждане.

Според идеята използването на Sueprcharcher гарантира, че за 30-минутно зареждане ще имате достатъчно заряд, за да стигнете до дестинацията си или до следващата станция. Всички нови модели на Tesla – Model S и Model X, идват със стандартна Sueprcharcher технология. Благодарение на това зареждане, автомобилът може само за 30 минути да получи заряд до 120 kW, което се равнява на над 270 км разстояние.

Все пак най-удобният начин за зарежане е у дома – включвате колата си да се зарежда вечерта и до сутринта ще сте готови за пътуване.