Кой всъщност управлява Украйна?

| от |

Западът подкрепя временното украинско правителство, а руските медии и политици постоянно го обявяват за крайно дясно и дори фашистко, пише Дойче веле. Каква е истината и кой държи ключовите постове на управлението в свои ръце?

Ukraine-Prime-Minister-Arseniy-Yatsenyuk-AFP

„Националисти, неонацисти, русофоби и антисемити свалиха правителството в Украйна. Те и сега са основните движещи сили на новото полотическо развитие в Украйна“, заяви руският президент Владимир Путин след референдума в Крим. Близките до Кремъл медии също окачествяват правителството в Киев като фашистко. Временното правителство в Киев обаче е доста разнородно по състав. Премиерът Арсений Яценюк е най-познатата и най-важната политическа фигура в кабинета.

Той е член на либерално-консервативната партия на Юлия Тимошенко „Баткившчина“. Макар да е едва 39 годишен, Яценюк има значителен опит като политик. По образование е юрист и икономист, бил е председател на украинския парламент между декември 2007 и септември 2008, а преди и външен министър на страната. Освен Яценюк, в кабинета има още седмина членове на партията Тимошенко – един вицепремиер и шестима министри, сред които и тези на ключовите министрества на вътрешните работи, енергетиката и правосъдието.

Представителите на Майдан

Осем от министрите в преходното правителство официално се водят безпартийни. Те би трябвало да представляват различни групи от протестното движение на Майдан. Най-известният представител на тази група е министърът на спорта и младежта Дмитро Булатов. По време на протестите на площад „Независимост“ в Киев, Булатов беше отвлечен от неизвестни лица и изтезаван в продължение на дни. След освобождаването си той заяви, че похитителите са действали доста професионално. Те го измъчвали с гумени палки, забивали пирони в ръцете му и отрязали част от едното му ухо. След лечение в Литва и кратък престой в Берлин, Булатов се завърна обратно в Украйна. Безпартийни като Булатов са още и министрите на икономиката, финансите, външните работи, образованието, здравеопазването и културата, както и вторият вицепремиер Володимир Гройсман.

Тактиката на Кличко

Партията „Удар“ на бившия шампион по бокс Владимир Кличко няма свои представители във временния кабинет, макар Кличко да беше сред основните лидери на опозиционното движение в Киев. Официалното обяснение на партията е, че „Удар“ фаворизира съставянето на експертно правителство, съставено от технократи, а не от партийни фигури. Въпреки това хората на Кличко подкрепят дейността на преходното правителство. Ръководителят на бюрото на фондация „Хайнрих Бьол“ в Киев Кирил Савин предполага, че Кличко смята за тактически по-правилно да не участва във взимането на непопулярни решения от преходния кабинет. В крайна сметка той желае да бъде избран за президент на страната през май тази година.

Ролята на „Свобода“

Трима от членовете на новия кабинет действително могат да бъдат причислени към десния политически спектър, както твърди руската страна. Те са членове на националистическата партия „Свобода“. Това са вицепремиерът Олександър Сич, министърът на околната среда Андрий Мохник и министърът на селското стопанство Игор Швайка. Министърът на отбраната Игор Тенюх, който също е член на „Свобода“ подаде оставка във вторник /25.3./ и беше заменен от генерал-полковник Михайло Ковал.

Според Кирил Савин влиянието на партия „Свобода“ в преходното правителство е доста ограничено, защото те не контролират важни постове. Ключовите позиции са в ръцете на съпартийците на Юлия Тимошенко от „Баткивщина“. Тримата представители на „Свобода“ досега не са имали значителни изяви на политическата сцена. Вицепремиерът Олександър Сич е автор на един стар проектозакон срещу абортите. Андрий Мохник е роден в региона около Чернобил, но това е „единственото, което го свързва с екологията“, казва Савин.

Популисти или десни екстремисти?

На запитване от фракцията на левицата в Бундестага през август 2013 година, федералното правителство на Германия окачестви партия „Свобода“ като „дяснопопулистка и националистическа формация, която заема отчасти дясноекстремистки позиции“. В същото становище пише още: „В навечерието на парламентарните избори през 2012 година партия „Свобода“ преработи изборната си програма и изхвърли оттам някои дясноекстремистки изказвания“.

В същото време е повече от очевидно, че партията поддържа добри контакти с десни екстремисти в други държави. През май 2013 година парламентарна делегация на „Свобода“, ръководена от депутата Михайло Холовко посети например фракцията на радикалната Националнодемократическа партия на Германия /НПД/ в провинция Саксония. Някои членове на „Свобода“ пък се прочуха с прояви на насилие и нетолерантност. Депутатът от „Свобода“ Игор Мирошниченко нападна с юмруци шефа на Украинската държавна телевизия Олександър Пантелеймонов, защото не бил доволен от информациите на телевизионния канал и се опитвал да го принуди да подпише собствената си оставка. В Ютюб беше разпространено и видео за инцидента.

След президентските избори през май ще стане ясно, как украинското население гледа на политическата ориентация на страната. Кирил Савин смята, че лидерът на „Свобода“ Олег Тянибог, който също е кандидат за най-високия държавен пост, няма сериозни шансове за успех. „Според анкетите той ще получи около пет процента от гласовете, а с подобен резултат не може да се постигне нищо“, казва Савин.

 

 

 
 

Instagram постави нов рекорд: 700 милиона потребители на месец

| от chronicle.bg |

Instagram обяви, че месечните й активни потребители вече са над 700 милиона, което е наистина впечатляваща бройка.

600-те милиона от миналата година са били задминати в средата на декември, което значи, че за по-малко от шест месеца Instagram е натрупала нови 100 милиона потребители. Това е нов рекорд за компанията, която досега нарастваше със 100 милиона на всеки девет месеца.

Трябва да се признае, че резултатите на компанията са заслужени. Instagram непрестанно прави подобрения в услугата, въвежда нови функции и дори видео излъчвания на живо, което задържа вниманието на все повече потребители. Най-вероятно социалната мрежа ще продължи да расте със същите темпове, поне ако продължи да полага толкова усилия.

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.

 
 

Google и Facebook станаха жертва на многомилионна измама

| от |

Google и Facebook потвърдиха, че са станали жертва на измама на стойност 100 милиона долара. През март стана ясно, че
литовец е съден заради „фишинг“ атака срещу две американски интернет компании, без да даде подробности за имената им.

Предполага се, че двете компании са изпратили на банковите сметки на измамника над 100 млн. долара.

На 27 април Fortune съобщи, че жертвите са Facebook и Google. Мъжът, обвинен за измамата, е на 48 години. Евалдас Римасаускас се е представял за азиатски производител и мамел компаниите в периода между 2013 и 2015 година, пращайки мейли на техни служители и агенти. Мейлите били създадени така, че да изглеждат като дошли от азиатската фирма и включвали фалшифицирани имена и фактури, които изглеждали като подписани от шефовете на измамените фирми.

След като компаниите установили измамата, информирали властите. И Google, и Facebook обаче отказват да кажат колко пари са дали на измамника.

 
 

Кучетата „се заразяват“ от лошото настроение на собствениците си

| от chronicle.bg, по БТА |

Учени от университета по ветеринарна медицина във Виена установиха, че кучетата „се заразяват“ от емоционални звуци, които чуват от хора или свои събратя.

Емоционалното заразяване е основен компонент на съчувствието. То е характерно за различни животински видове – от примати до гризачи.

Учените са работили с 53 възрастни кучета от различни породи и собствениците им. Те са направили експеримента в две стаи – едната с високоговорител, скрит в дървена кутия. По него пускали различни аудиостимули. За позитивен човешки звук използвали смях, а за негативен – плач. За кучешки звуци използвали игрив лай и вой от изолация. Контролно ветеринарите пускали и неемоционални звуци – говор, дъжд, ромон на листа.

Сравнявайки позитивни и негативни звуци на кучета и хора, участвалите в експериментите животни са показали с поведението си силна реакция и негативно емоционално състояние, след като са чули негативните звуци. Те са реагирали най-остро с вцепеняване на нещастието на събратята си