Кой ще лекува България?

| от |

253228442_092e4848e9_b

Средно около 400 лекари и почти толкова медицински сестри всяка година напускат страната за да работят в чужбина при по-добри условия и с по-високи заплати. В резултат в някои региони на страната се чувства остро липсата на специалисти, информира Zdrave.net.

Емигрантите с бели престилки не са ново явление. Миграцията на медицински кадри е глобален феномен. Лекари от Източна Европа търсят реализация в по-богатите западноевропейски държави, в Скандинавия или в арабските страни в Персийския залив, а техни колеги от Великобритания например емигрират в САЩ и Канада. Американски лекари пък търсят възможности да упражняват професията си в Австралия и в Нова Зеландия. Но в случая не става дума за въпросния глобален феномен, а за станалата вече опасна тенденция за страната ни. Анализ на Българския лекарски съюз показва, че една трета от емигриралите български лекари са предприели тази краййна стъпка заради по-доброто заплащане в развитите западноевропейски държави. Повече от половината медици обаче са прокудени от неуредиците и хаоса в здравеопазването и от лиипстата на възможности за професионална реализация, за специализации и научна дейност. Това съсипващо здравната система бягство доведе до закриването през последните четири години на 9 от малките държавни болници в провинцията. Местните жители сега са принудени да пътуват понякога с часове, за да получат медицинска помощ в най-близкия голям град.

Ново социологическо проучване показва, че 78 процента от бългрските лекари при възможност биха емигрирали. Трагичен е фактът, че в момента в седеммилионна България са останали само 80 специалисти по патоанатомия. При това половината от тях са пред пенсия. От 2008 до 2013 г. страната са напуснали 181 анестезиолози и реаниматори, които сега работят в Западна Европа, предимно във Франция. След тях се нареждат хирурзите – 138 и специалистите по вътрешни болести – 118, психиатрите – 83-ма, 85 педиатри, 69 невролози, 48 травматолози и др. Статистиката на лекарския съюз далеч не е пълна. Много от емигриралите лекари са току-що дипломирали се или са в началото на кориерата си.

Ще остане ли България без медици? Според изследване на Федерацията на европейските лекари до 2020 г. страните на стария континент ще се нуждаят от около милион лекари. Това със сигурност ще задълбочи кризата за медицински кадри в страни като България, в които заплатите в обозримото бъдеще ще останат далеч под нивото на другите държави-членки на Евросъюза. Днес България е на последно 28-мо място по заплащане на лекарския труд. У нас докторите получават средно около 500 евро месечно. Колегите им във Франция вземат по 4570 евро, а в Германия – 3840 евро месечно. Австрийският вестник “Ди пресе” писа, че „освен парите други важни причини за емитграцията на българските лекари са липсата на стабилна среда, лошите условия на труд, разпадът на обществото и цялостната атмосфера”. Впечатление прави фактът, че напоследък някои от емигриралите българи с други професии, след като са работили няколко години в чужбина, се завръщат в родината. Сред лекрското съсловие обаче това са по-скоро много редки изключения.

Масовата емиграция на лекари и медицински сестри доведе до нова практика – “медицински туризъм”. Хиляди българи страдащи се лекуват в чужбина. За последните три години техния брой се е увеличил с 26 процента и наближава 400 хиляди годишно. Причините – много от търсещите лекарска помощ навън са загубили вяра във възможността да бъдат излекувани в България, в която не рядко се прилагат примитивни – в сравнение с другите европейски страни – методи на лечение, липсва необходимата модерна и ефективна медицинска апаратура. Така болните сами намират отговор на въпроса кой ще ни лекува след като лекарите бягат от България?

Гласът на Русия

 
 

15 модела, които са доста…грозни

| от chronicle.bg |

Всички знаем какво се изисква, за да бъдеш модел. Трябва да си кльощав и красив.

Поне така беше доскоро. По подиумите и на кориците на списанията обаче вече дефилират закръглени модели със секси извивки и хората свикнаха с това, че моделите на 21 век не са като деветдесетарските модели. Напоследък се забелязва и нов тренд в избора на манекенки: далеч не всички от тях са брилянтно красиви. Някои от тях дори не са хубави.

Вижте в галерията 15 момичета, които работят като модели и не пасват на общоприетите стандарти за красота. Някои от тях не са грозни, а имат някакъв дефект, а други…е, кои пък сме ние, че да съдим. Вижте ги.

 

 
 

Gipsy King: Кралският S-Class от Vilner

| от chronicle.bg |

Това, което виждате на снимките, е един от най-новите проекти на Art Studio Vilner. Автомобилът е топ изпълнението на Mercedes-Benz S-Class, като изключим S 65 AMG и Maybach, който реално е позициониран, като отделен модел.

Клиентът е избрал мощният 585 к.с. S-Class, с топ оборудване, но каталогът с опции на Mercedes-Benz така и не е успял да отговори напълно на желанията му за интериор, дори в секциите с AMG и Designo предложения. Това насочва ’The King’ – ще го наречем така, защото ни помоли да запазим името му в тайна -, към Art Studio Vilner.

мерцедес, кола

Фина черна кожа и алкантара, ромбоидно-квадратен десен, изразен чрез бели, контрастни шевове. Vilner изпълняват дори стелките от кожа с квадратна графика, като същият десен е повторен и от двете страници на таблото с алкантарата, които през повечето време остават скрити от затворените предни врати. Пресичащите се бели шевове вървят през централните области на седалките, отстрани на централния тунел, както и по тавана на автомобила. Кората на капака на багажника също е получила фино отношение, алкантара и бели шевове в квадратни графики.

мерцедес, кола

Секции от алкантара и фина кожа „Напа“ правят волана едновременно приятен за окото и на допир. Алкантара покрива гърба на вътрешното огледало, гърбовете на подглавниците и всички оригинално оставени голи пластмасови елементи в интериора. Тя присъства и на тавана, както покрива дори отварящото се „яйце“, което помещава бутоните за набиране на телефонни номера.

мерцедес, кола

2015 Mercedes-Benz S 63 AMG, 5461 куб. см, V8, 585 к.с., 900 Нм, 7 ст. автоматична, задно задвижване, 2045 кг.

 
 

Джиджи Хадид стана модел на годината

| от chronicle.bg |

Джиджи Хадид бе коронясана като международен модел на годината, а „Александър Маккуин“ бе обявен за най-добър британски моден лейбъл на церемонията за Британските модни награди за 2016 г.

Топ дизайнери, модели и знаменитости не се уплашиха от студеното време в Лондон и минаха по червения килим пред „Ройъл Албърт хол“ за церемонията.

21-годишната Джиджи Хадид победи в надпревара с по-малката си сестра Бела, Кендъл Дженър, Адуа Абоа и Линейзи Монтеро за топ отличието за модел.

„Александър Маккуин“ спечели съревнованието за най-добър британски лейбъл, а „Гучи“ получи наградите за лидер в международния бизнес и за международен дизайнер на аксесоари.

 
 

9 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Иван Бондоков

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес продължаваме с Иван Бондоков: съ-основател на Limacon – първият център за развитие на социален капитал в България. Занимава се с маркетинг и PR, развиване на социален капитал на личностно и общностно ниво и е китарист и поет по душа.

Ето какво каза той за любимите си реклами, като предварително заяви, че не се притеснява, че повечето от тях са леко нецензурни:

За мен най-добрите реклами са тези, които не адресират директно продукта на фирмата. Тези реклами, които не навират в лицето на зрителя колко готин и нужен е дадения продукт за него. Обожавам интелигентните реклами и нереализирана мечта ми е да направя подобна реклама за култов бранд.

Bud Light „Cut The Cheese“

Феноменална реклама, която се заиграва с няколко жаргонни израза за различни физиологични процеси, които извършваме в ежедневието си! За повечето от вас, както и за мен, ще е нужно да прочетете коментарите под видеото, за да разберете гениалността на сценаристите. Велико!

Bud Light Swear Jar

Продължавам с „вулгарните“ реклами, които са били забранени за масово разпространение. Феноменалните Ab InBev, които произвеждат едни от най-известните марки бира в света, отново къртят с тази реклама и нейната сестра в третото видео! Мисля, че няма нужда от разяснение защо е феноменална.

Bud Light Clothing Drive

Пак да кажа – тези хора правят най-великите реклами! Насладете се на това заиграване с една вътрешно-фирмена кауза, а именно да се даряват дрехи за бедните в замяна на една биричка.

Old Spice | The Man Your Man Could Smell Like

Не мога да пропусна великите реклами на Old Spice, които странно защо от скоро взеха да се въртят по българските телевизии, но и ние си знаем, че за много неща сме назад от всички други. Изключително работещо е да изграждаш рекламна стратегия около един човек/актьор, който да се превърне в лице на целия продук. Разгледайте и видеата, в които перфектно сложения мъж отговаря на коментари под неговите реклами в youtube – супер смарт!

Bud Light – „Candle Light“ Horse 

Разък завой отново към Bud Light и тази реклама, която е апогей на „вулгарността“. Нечовешки добре измислено.

Metallica – Hardwired….To Self-Destruct

Като върл фен на Metallica не мога да не ви споделя този душевен оргазъм. Страхотно измислено и няма как човек освен да иска да си купи тавата, да не тръгне да търси и такива ръкавици.

Mercedes Benz – Library 

За тази яка реклама говор просто слоганът накрая – красива отвън, умна отвътре.

Porsche 911 commercial

Рекламата на любимата ми марка коли, която много точно обрисува една човешка мечта. Завършвам с този майсторски миг на интелигентност, стил, страст и човечност. Настръхвам като я гледам просто. Велико!

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.