Кой е Джарон Лание?

| от |

Един едър мъж с раста плитки, раздърпана тениска и дънки получава Наградата за мир на германските книготърговци. Защото се казва Джарон Лание, защото е създател и остър критик на дигиталния свят. И по още ред причини… Репортаж на Дойче веле.

Богатството и властта се концентрират все повече в ръцете на онези, които разполагат с най-големите сървъри, пише Джарон Лание в книгата си „На кого принадлежи бъдещето?“ Той визира новата класа гигантски компютърни центрове. Според американския информатик, глобалните мрежи като Гугъл и Фейсбук, но и огромните онлайн-магазини, банки и застрахователни компании отдавна са се погрижили да усложнят нещата. Защото са открили, че предоставените безплатно от потребителите данни всъщност са скъпа стока. Дигитализацията трайно променя икономическия живот, а в бъдеще тя може да унищожи и други браншове и да засегне особено силно средното съсловие, опасява се Лание. Неговото решение на проблема гласи: всеки, който има информационен принос в интернет, трябва да бъде заплатен за него.

Строител на дигиталния свят

Джарон Лание е на 54 години и е смятан за един от основателите на дигиталния свят. Той преподава в университета Бъркли в Калифорния, работи като изследовател за Майкрософт рисърч и е носител на две докторски титли за негови открития и разработки. Книгата му „На кого принадлежи бъдещето?“, излязла през 2013 година в Германия, наскоро бе отличена с литературната награда на Харвардския университет и е без съмнение едно от най-важните издания през последните години, които открито критикуват света на интернет. Книга, написана при това именно от човека, който има огромен принос за развитието на самия интернет.

Джарон Лание е роден през 1960 в Ню Йорк, в семейството на евреи, оцелели от Холокоста. Малко по-късно родителите му заминават за Тексас, установяват се недалеч от Ел Пасо. Джарон ходи на училище, свири на пиано, слуша Бах, харесва Йеронимус Бош и обича да си похапва шоколад. Когато е на десет години, изгубва майка си, която загива в автомобилна катастрофа. Момчето започва често да боледува, постоянно се мести в различни градове с баща си, докато в един момент намира един особен приятел. Астрономът Клайд Томбо, открил през 1930 година планетата-джудже Плутон, съветва 14-годишния Лание, който тъкмо е прекъснал училище, да посещава семинари по математика и химия в държавния университет в Ню Мексико. Идеята допада на Джарон. Той е допуснат в семинарите, където се научава да програмира.

Всестранно развита личност

През 1983 г. Лание разработва първата си компютърна игра с привлекателното име „Moondust“ (в превод: „лунен прах“). Това му донася назначение в компанията за компютърни игри и развлекателна електроника Atari. Междувременно той вече е следвал музика и изобразително изкуство и се е научил да свири на различни инструменти. Днес Джарон Лание има колекция от над хиляда редки стари музикални инструменти. Свирил е със звезди като Филип Глас, Йоко Оно, Шон Ленън и Орнет Колман, композирал е филмова музика и е организирал изложби със собствени картини, рисунки и инсталации в множество музеи в САЩ и Европа.

През 80-те години в Калифорния Джарон Лание се запознава с Том Цимерман, изобретател на първата кибер-ръкавица. С него и още няколко други изобретатели през 1985 г. Лание основава фирмата VPL Research, воден от желанието да разработва технологии за все още новия тогава виртуален свят. И успява. Лание конструира виртуални камери, разработва 3D-графики за кинофилми, първия Аватар, освен това подпомага развитието на интернет-базирани мрежи. Абсолютен особняк, смахнат гений с предразположение към пълнеене и слабост към раста прически.

Тревожни прозрения

Още преди разкритията на Едуард Сноудън Джарон Лание прозира, че никой вече не може да знае къде отиват всички информации, публикувани от юзърите, и какво се случва с тях. Освен това Лание забелязва, че безплатната култура на интернет съсипва цели браншове. Оттук нататък насочва вниманието си към информационното надвластие и предполагаемото безсилие на потребителите на информация. Лание обича да дава за пример Instagram, безплатно приложение за споделяне на видео и снимки. През 2010 година фирмата с общо 13 сътрудници е създадена без бизнес-план, две години по-късно Фейсбук я купува за един милиард долара.

На Франкфуртския панаир на книгата Джарон Лание отправи обаче предупреждение не само срещу бясното събиране на данни от интернет-концерните и тайните служби. Той разкритикува и потребителите на социалните мрежи. Според него онзи, който предоставя безплатно своите данни на интернет-гиганти като Фейсбук и Гугъл, допринася за това, богатството да се концентрира само в ръцете на шепа милиардери. А това, според него, подкопава демокрацията. Защото: „Знанието е власт.“

Наградата за мир на германските книготърговци за 2014 г. се връчва на Джарон Лание на 12 октомври в историческата „Паулскирхе“ във Франкфурт на Майн. Според мотивировката на журито, той я получава заради това, че „като пионер на дигиталния свят прозря какви рискове крие този свят за свободното съществуване на всеки човек“.

 
 

12 роли на Джим Кери, които трябва да сте гледали

| от chronicle.bg |

Има филми и актьори, които трябва да присъстват в мозъчната ви видеотека. Да, да, „трябва“ звучи императивно, но наистина…как може да знаете какво е любов, ако не сте гледали Мерил Стрийп и Робърт Редфорд в „Извън Африка“ и какво може да знаете за актьорската игра, ако не сте гледали Де Ниро в „Шофьор на такси“?

Джим Кери е от онези актьори, които не се отличават с някаква бясна хубост, но имат по-важното: талант и специфични лица. Той е комик от доста ранна възраст, а кариерата му тръгва, когато напуска гимназия и започва да работи в комедийни клубове, за да подкрепи финансово семейството си.

Кери работи от време на време в телевизията и получава малки филмови роли, които в крайна сметка водят до сприятеляването му с Деймиън Уейънс. Оказва се, че братът на Уейънс – Кийнън Айвъри Уейънс – подготвял комедийно шоу за Fox. Шоуто се наричало In Living Color, а Кери получава работа в него. Единственият бял в шоуто, необичайният характер на Кери привлича вниманието на американците. В пресата е наричан „бялото момче от In Living Color“.

Успехът на Кери в In Living Color му спечелва главната роля в комедията „Ейс Вентура: зоодетектив“  (1994), чиято премиера е едва няколко месеца преди края на шоуто In Living Color. Филмът не се приема добре от критиците, но изненадващо става хит. През следващата година Кери играе в  „Маската“  и „От глупав по-глупав“ , като от втория филм печели $7 милиона.

След тези два филма вече е ясно: Кери е филмова звезда. През следващата година играе ролята на Гатанката в  „Батман завинаги“ , а после отново е в ролята на Ейс Вентура в „Ейс Вентура: Повикът на дивото“ .

Тези два филма му носят още два чека за няколко милиона долара. Предизвиква фурор когато се разкрива, че за следващия си филм („Кабелджията“) е получил $20 млн — рекордна сума за комедиен актьор. Вниманието, което се обръща на заплатата му, както и отрицателните отзиви и мрачния характер на героя в сравнение с предишните изпълнения на Кери, водят до провала на филма.

Въпреки постоянните успехи в комедията, Джим Кери поема предизвикателството и участва в „Шоуто на Труман“ (1998). Ролята му в този филм му донася Златен глобус за най-добра мъжка роля в драматичен филм.

Тъй като днес Кери празнува своя 55-ти рожден ден (абсурдно, но факт), ви предлагаме да разгледате галерията с 12-те ни любими негови роли.

 
 

Мила, няма такива реклама

| от |

Когато гледате телевизия, прави ли ви впечатление, че понякога дългото тъпо нещо спира и пускат няколко кратки тъпи неща? Това са рекламите. В последно време има нови бисери, диаманти и въглища, на които сега ще обърнем взискателното си, претенциозно внимание.

Преди да започнем с похвалите, трябва да уточним, че за рекламните провали не са виновни рекламистите, а рекламодателите. В крайна сметка те избират какво да и какво не.

„Името запомни, важното забрави“

„Краварката в левия ъгъл“ стана ехо, което говори добре за кампанията. Екстравагантността на домовете обаче е халюциногенно абсурдна. Ако забравиш да купиш масло, хора с такива педантични домове обикновено те закарват в мазето и там заплащаш за грешките си с болка. Освен това в една от рекламите (розовата, с „Майка ми взе ли?“) мъжът се прибира, слизайки от горния етаж. Карлсон.

„Мила, няма такъв мъж.“

Мила, да я махаш тая червенокосата щета от вкъщи веднага! Има такива мъже, но са заети да слагат завеси на лебеди. Не! На еднорози. И килимът да е от онези – пухкавите.

Имунобор с котката.

Рекламите на Имунобор за като генетично заболяване. Още от времето на спота с баскетбола, който се задържа унизително дълго, рекламите на Имунобор, парадоксално за продукта, разболяват. Първо, котката прилича на разширена вена в лицето. Второ, цялото изпълнение е като снимано с Блекбери и монтирано на Paint.

Лекарства за гъбички.

Не съм вярвал, че ще го кажа, но – взимайте пример от рекламите за превръзки. Там всичко си е обяснено прилично, без да пречи на никого и без да показваме срамотии.

„Пак цистит“

Момиче, не взимай нищо, ами иди на преглед. Всички се притесняваме.

Рекламите на всички сайтове са скучни.

Но нищо чудно да са ефективни, затова не сме се сетили за тях.

„Това е Христос Аргиров от Пловдив“

Теленор правиха доста хубави реклами, докато не кривнаха леко с Христос от Пловдив. Христос е добро момче, графичен дизайнер. Тази година ще стане на 24 години, намерихме му фейсбука. Истината е, че Теленор го предадоха.

„Липсва само излишното“

Преди да реклама на продукта, фирмата ти е добре да има някакъв имидж, защото иначе все едно купуваме от непознат. Като видите Мерцедес, БМВ или Ферари, винаги се сещате за нещо. Като видите Дачия, за какво се сещате? Как Чаушеску върви по Дунав мост? За нищо не се сещате.

Като направим имидж, след това рекламите стават по-лесни за измисляне и няма да имат креативната стойност на саксия. Както и предния спот, в който различни хора пееха „Another one bites the duster“.

Има и един вид реклами, в които марката на продукта по никакъв начин не си личи, докато не я кажат накрая. Аз ги наричам Филм фест реклами. Рекламата на лебеди, не, на еднорози, е в тази графа. Такава е и на Хайдушка ракия, в която е тъмно и мъж гледа едно грозде на светлината все едно е паднало на пода и се чуди да го яде ли. Гледа го така, за да втълпи на зрителя, че гроздето е висок клас, но това е грозде все пак. Хората си гледат грозде по балконите. Ако няма да го ядеш, хвърляй го обратно в джибрито да не отиде фира. Чашата накрая обаче е страшно красива. Между другото, рекламата не е на Хайдушка. Нямам идея на какво е.

 
 

Топ ролите на Кевин Костнър

| от chronicle.bg |

Знаете много добре кой е Кевин Костнър. Носител на „Сезар“, „Еми“, „Оскар“ и „Златен глобус“, номиниран е за по две награди „Сатурн“ и „Сателит“ и три награди на „БАФТА“.

Едно от най-големите имена в Холивуд, Костнър е познат по целия свят с участията си в легедарни филми като „Танцуващият с вълци“, „Недосегаемите“, „Воден свят“ и още.

Днес Костнър навършва 62 години (една чудесна актьорска възраст) и по случай този светъл холивудски празник, ви черпим в галерия с най-добрите му роли. Според нас. Чувствайте се свободни да ни нахулите, ако сме забравили някоя или да допълните в коментари вашите любими роли на този кино гигант.

 
 

Bulgaria Air пуска промоционални билети в 4 посоки

| от chronicle.bg |

Bulgaria Air  започва зимна кампания с полети на специални цени до Рим, Мадрид, Лондон и Прага.

До 20 януари националният превозвач предлага двупосочни самолетни билети от София до Рим от 86 евро. Пътуването до Лондон и обратно е на цена от 139 евро с билети, закупени до 31 януари. До 23 януари авиокомпанията предлага двупосочни самолетни билети до испанската столица Мадрид на крайна цена от 129 евро.

В момента тече и кампания на Bulgaria Air за пътуване до Прага. До 22 януари двупосочните самолетни билети от София до чешката столица се предлагат на цени от 164 евро и ще могат да се използват до 31 март.

Полетите до изброените четири дестинации са на атрактивни цени и за пасажерите от Варна, като са осигурени удобни трансфери през София.

В цената на всички самолетни билети на Bulgaria Air се включват летищни такси, чекиран багаж до 23 кг и ръчен до 10 кг, кетъринг на борда, безплатен избор на място в самолета и чек-ин.

Подробности за полетите, цените на билетите и резервации можете да намерите на уебсайта на авиокомпанията.