Кой е човекът реално започнал Втората Световна Война?

| от | |

Алфред Науйокс е човекът, реално започнал Втората Световна Война.
На 1-ви септември тази година отбелязваме 75 годишнината от нахлуването на войските на Германския Райх в Полша. Нахлуването е организирано театрално, немската машина успява да смаже всичко по пътя си. Планирани са стотици ходове и още толкова резервни варианти. За да стане реален обаче плана за усвояването на полската територия и за да се осъществи предстоящата подялба със Съветска Русия (СССР), трябва да се измисли и подходяща театрална постановка и мизансцена. Точно преди 75 години, през последните дни на месец юли 1939 г. все пак трябва да има и истинска инвазия. А за нея трябва да се организира някакъв сценарий, трябва да се намерят хора за подобна постановка, както и да се тренират вариантите за доста солидна провокация. Нищо не трябва да изглежда, като ушито с бели конци. Как става това:
- на разсъмване на 31 август 1939 г., отряд мъже в полски военни униформи и с полско оръжие завладяват немска радиостанция в Горна Силезия, намираща се в района на граничния немски град Глайвиц (днес Гливице, Полша).

Същевременно в немския държавен радио-ефир прозвучават няколко изстрела и е озвучено „обръщение“ на полски език:  „Граждани на Полша!“ Дойде време за война между Полша и Германия. Обединявайте се и убивайте всички немци!!!”
Всичко това е инсценирана провокация, активно мероприятие на немските тайни служби под кодовото наименование „Консерви“, послужило като Casus Вelli (формален повод за обявяване на война).

Всъщност „нападателите” са отбрани криминални затворници от концлагера „Заксенхаузен”, на които е обещано помилване след „съдействие от тяхна страна”. Онези от затворниците, които успеят да се спасят от огъня на „охраната на радиостанцията“ (офицери от Гестапо) са свободни. Труповете на загиналите затворници облечени в полски униформи са показани агитационно по всичките кинопрегледи в немските киносалони, като доказателство за полската инвазия в Райха.
След много години и според победителите във войната, се разбира, че провокацията е организирана по указание на самия Адолф Хитлер. Като идея обаче е разработено от шефа на СС – Райнхард Хайдрих и от един от неговите най-умни подчинени – началника на групите VI-F (Група за Диверсии) Алфред Науйокс, който по това време е с чин Щурмбанфюрер от СС.

Фюрерът на германската нация Адолф Хитлер е убеден в своята крайна победа. А по стара традиция победителите няма кой да ги съди. Едва ли главата на Райха се е залъгвал, че е ще успее да измами световната общественост – просто е бил СВРЪХ убеден в това, че номерът ще мине.

На втория ден след „инцидента“, фюрерът се обръща към немския народ, обявявайки, че Полша е извършила нападение на германска територия. По радиостанциите гърми гласа му, който убеждава нацията, че от този момент Германия се намира в състояние на война с Полша. Водачът на Райха заявява още, че малкото храбри немски войници са защитили с чест въоръженото полско нападение и нарушаването на териториалната цялост на Райха.
Хитрата провокация в Глайвиц е просто детайл от парчето в един огромен по размери политически пъзел, но тук визията пада върху човека от снимката – Алфред Науйокс, сътрудник на Германската Служба за Безопасност. Де факто – той е човека реално започнал Втората Световна Война.

Преди акцията с нагласеното нападение от страна на Полша, Алфред Науйокс споделя на прекия си началник и друга гениална провокационна идея (по-късно именувана като операция „Бернхард“). Става дума за подхвърляне на територията на враждебна тогава Великобритания на тонове английски фалшиви банкноти с цел да се дезорганизира паричната система на Острова и да се стигне до финансов крах отвътре.

Ето как започва и тази офанзива:
– в края на 30-те години заводите на Круп и Сименс започват да получават кърпи за бърсане на ръце за работниците. Практически, за използването на парчетата са били длъжни да следят майсторите и началниците на бригадите. При това много внимателно. Едва ли не, всеки ден те се отчитали писмено пред служителите на СС. Отделно пък е имало назначени и прикрепени специални агенти от СС към всеки цех, които също зорко следили дали не се е загубило някое парченце от плата.

В действителност, появяването на жалките парченца плат било началото на една от секретните и внимателно подготвяни операции за фалшифициране на английските фунтове-стерлинги. Трябвало е просто да се проучи устойчивостта на омазване, намокряне и прочее състояние на хартията- плат (по това време за отпечатване на британската валута е бил използуван турския лен), износимостта и при търкане, триене, бърсане, както и степените на преждевременното омазняване и прочее характеристики. Безспорно много добре замислен и достa подъл ход, въпреки, че историята показва и че банкноти се фалшифицират много отдавна. Включително дори и от съвсем легитимни правителствата, например: в края на XVIII век точно така Кралство Великобритания се опитва да задуши Френската революция. На един по-късен етап и император Наполеон отвръща със същото на държавите в Европа, като дори опитва да заграби много повече.

В случая с Хитлер, преживял лично пораженията причинени от хиперинфлацията в началото на 20-век, лоялните служители на СС са се опитали да причинят същото и на отдавна мразената Великобритания. За периода от началото на замисъла с подхвърлянето на фалшивата британска валута до края на Втората Световна Война, в Германия наистина са отпечатани тонове фалшиви банкноти – с обща стойност около 134 млн. британски паунда. За елементарна статистика – това се е равнявало на 13% от тогавашния паричен резерв на Британската Империя! Тоест, парченцата хартия, естествено износени и изтъркани от ръцете на работниците в „кърпите“ от турски лен, всъщност по-късно са се превърнали от „мостри“ в „истински“ купюри при производството на фалшификати.

Тук са намесени и едни много интересни личности – Адолф Бургер и Бернард Крюгер, чиито пътища са преплетени и със съдбата на Алфред Науйокс. Бургер е бивш фалшификатор с криминална присъда, назначен да проверява процеса по създаване на „истинската“ хартия. Работата тайно е кипяла в една малка фабрика в околностите на Берлин, и в която участвували главно евреи – бижутери, всички намерени и взети от концлагерите (като статистика след Войната – Крюгер е измъкнал 144 специалисти от затворите, а всички те доживяват със сигурност до края на Войната).
Дори се е наложило да бъдат преодолявани толкова извънредни трудности, че ръководството на нацистите в един момент са решили да наградят някои от най-добрите майстори-изпълнители с почетен военен медал „За особени заслуги“. Да, дори медалите са разрешени да се носят на гърдите на концлагерните куртки, но изрично и само зад стените на строго охраняваното здание!!!
Интересен е и филма за Бургер (Швендт) който излезе наскоро:

Лакомията за пари обаче проваля Алфред Науйокс – лъсва афера за продажба на немски евреи фалшиви паспорти за задгранично пътуване (разрешаващи и напускането на страната). Единствено покровителството на Хайдрих помага на Алфред да отърве кожата от затвора. Но не само това, а дори колегата му допълнително се застъпва и отървава преназначаването Науйокс във войските на СС на руския фронт. Раняват го (има данни, че е направено нарочно) и поради това е пратен уж на „заточение“ в Дания. А също и поради факта, че Алфред все пак е влизал в списък на хора, разполагащи и знаещи секретни държавни тайни и данни, като например скалъпеното нападение над Полша.

В края на Втората световна, Алферд дезертира при американците, а през 1946 успява и да избяга от военно-пленнически лагер и дълги години успешно се укрива. Все пак се завръща в Германия и се заема с бизнес. Снимката е именно от този му период.

 
 

Книга на седмицата: „Другият сън” от Владимир Полеганов

| от chronicle.bg |

Ученият Стивън Хокинг предупреди преди дни, че живеем в най-опасното време за планетата. Какво обаче ще се случи след това? В близкото бъдеще, когато технологиите са заели още по-голяма част от живота ни, работата се върши единствено на екрани, малки роботчета почистват домовете ни, а природата се е оттеглила от света наоколо?

Действието в „Другият сън” на Владимир Полеганов се развива именно в близкото бъдеще, когато все повече разчитаме на технологиите за всичко в живота си. След странен телефонен разговор млад мъж се озовава в непознат свят, в който постепенно се появяват странни предмети и хора. Непознатият свят не е приказен, той е чужд и различен. Героят се опитва да вкара в познатите форми всичко, което вижда, въпреки че то не напомня на някоя от тях.

Разказът се води така, сякаш четящият е наясно с начина, по който се развива всекидневието в този нов свят и всичко се подрежда като пъзел – парче по парче, което читателят трябва да прецени къде да сложи.

Специфична характеристика на романа на Владимир Полеганов е липсата на абзаци – читателят потъва в потока от мислите на героя, като постепенно навлиза в неговия странен свят, проследява лутанията на паметта му и опитите да конструира от хаоса реалност.

„Другият сън” е определян като психологически роман, маскиран като фантастичен. Той предлага невероятно пътешествие навътре във въображението и си играе със способността на читателя да отговаря на въпроси, които никога не си е задавал.

Владимир Полеганов е завършил клинична психология и творческо писане в СУ „Св. Климент Охридски”. Носител е на наградата за къс разказ „Рашко Сугарев”. През 2015 година разказът му „Птиците” е включен в антологията Best European Fiction на издеателство Dalkey Archive Press. Негови творби са публикувани в престижни български и чуждестранни издания. Автор е на сборника с разкази „”Деконструкцията на Томас С.”

 
 

Drake е най-популярният изпълнител в Spotify за 2016 г.

| от chronicle.bg, БТА |

Drake е най-стриймваният изпълнител в Spotify за 2016 г., съобщи АP.

Канадският рапър е стриймван 4,7 милиарда пъти. Той може да се похвали с най-популярния албум – „Views“, стриймван 2,45 милиарда пъти, и най-популярната песен – „One Dance“, стриймвана 980 милиона пъти.

В челната петица са Justin Bieber, Rihanna, 21 Pilots и Kanye West.

Най-стриймваните албуми след „Views“ са „Purpose“ на Bieber, ‘Anti“ на Rihanna, „Blurryface“ на 21 Pilots, „Beauty Behind the Madness“ на Weekend.

При песните на второ място след „One Dance“ е „I Took a Pill in Ibiza – Seeb Remix“ на Майк Поснър, следван от „Don’t Let Me Down“ на Chainsmokers, „Work“ на Rihanna и Drake, и „Cheap Thrills“ на Сия.

Зейн от One Direction, който тази година издаде самостоятелен албум, е изпълнителят с най-впечатляващ пробив.

Drake е и най-стриймваният изпълнител в историята на Spotify с общо 8,7 милиарда слушания.

 
 

Ери де Лука спечели антинаградата за най-лошо описание на секс

| от chronicle.bg, БТА |

Известният италианският писател Ери де Лука добави съмнително отличие към колекцията си с награди – приза за най-лошо описание на секс в литературно произведение, съобщи АP.

Романът, който донесе на Де Лука наградата, е „Денят преди щастието“. В него се разказва историята на един неаполитански сирак след Втората световна война.

Членовете на журито казаха, че решаващо за присъждането на наградата е било описанието на двама любовници „като балерини, носещи се на палци“. Те допълниха, че победата на Де Лука „напомня, че дори във времето на Брекзит няма граници за лошото описание на секс“.

Ери де Лука е 24-ият лауреат на антинаградата. Тя се присъжда от сп. Literary Review от 1993 г., за да отличи „грубото, безвкусно и често небрежно“ описание на секса в съвременните романи и така да обезкуражи тази практика.

Сред досегашните й лауреати са Норман Мейлър, Том Улф, Себастиан Фолкс. Покойният Джон Ъпдайк е единственият писател, удостоен с „награда за цялостни постижения“.

Наградата не обхваща порнографски романи.

 
 

6 лоши кино римейка

| от |

Този месец, преди точно 15 години, на голям екран излиза великолепната криминална комедия „Бандата на Оушън“. Джордж Клуни, Брад Пит, Мат Деймън, Кейси Афлек, Джулия Робъртс и Анди Гарсия, под режисурата на Стивън Содърбърг и майсторския сценарий на Тед Грифин, създават едно истинско удоволствие за гледане в този кино пъзел.

„Бандата на Оушън“ сам по себе си е римейк на известен филм от 1960-а година с Франк Синатра и Дийн Мартин. Но за разлика от нашата класация тук, е един от добрите примери в киното.

Петнайсет години след модерната си версия филмът вече е нещо като класика, която може да бъде гледана отново и отново, при това винаги да ви носи удовоствие и кеф, макар да знаете отговора на загадката в него. Може би, заради това или поради липсата на свежи идеи, но Холивуд вече прави повторен римейк на този филм, при това с жени.

След „Ловци на духове“ „Бандата на Оушън“ ще е следващия филм, който ще пострада от феминистичния удар, разстлал се като сив похлупак над меката на киното. Разбира се, това са само предположения, за които всеки гледал и двете версии на филма, се надява да не е прав.

Междувременно, докато чакаме женската версия на „Бандата на Оушън“ ние си припомняме шест ужасни римейка, с които киното е сбъркало. Много.

В галерията горе.