Кога настъпва война?

| от |

Независимо дали в Сирия, Украйна или Газа – думата „война“ присъства трайно в ежедневието ни, пише Дойче веле. Но от кой момент нататък действително можем да говорим за война? И какви са белезите, които я определят?

В хамбургското Дружество за изследване на военните конфликти дават следната дефиниция на понятието „война“: „масов конфликт с използване на насилие, който трябва да отговаря на три изисквания – поне едната от страните в него трябва да е редовна правителствена армия; противниците трябва поне частично да са организирани от някаква централна власт, а битките – да се характеризират с известна продължителност. Изследване на университета в Мичиган добавя и количествен признак на понятието „война“: броят на убитите при въоръженото стълкновение да е по-висок от 1 000 души годишно. Шведският университет в Упсала пък включва в своята дефиниция и цивилните жертви на пряко физическо насилие.

Независимо че често е много трудно да се определи точният брой на жертвите, в Украйна и Газа споменатите граници със сигурност са надхвърлени, да не говорим за Сирия, където това отдавна е факт. Т.е. според научната дефиниция можем да определим военните конфликти в тези страни като война. Правната дефиниция обаче казва друго.

Разликата между война и въоръжен конфликт

Според международното право конфликтът се превръща във война едва когато поне една от враждуващите страни го е обявила за война. В практиката това се случва много рядко. Ето защо в сферата на международното право понятието „война“ е почти изцяло заменено от понятието „въоръжен конфликт“.

При това положение Женевската конвенция и Хагските конвенции, съдържащи правилата за водене на война, важат дори и формално война да не е обявена. Военновременните правила налагат на противниковите държави ограничения по отношение на начина на водене на войната и служат за защита на хората, които не участват във военните действия – например цивилните граждани или пленените войници.

Променила ли се е войната?

Днес класическите междудържавни войни са по-скоро минало – междувременно те се определят като „историческа отживелица“. Но войната не е изчезнала – днес доминират конфликтите, в които официалните военни части и бунтовниците в рамките на една държава се изправят един срещу друг. Те се водят както на територията на съответната държава, така и извън нея. А освен това съществуват и конфликти между противници, които нямат статута на държава и се водят независимо от съществуващите граници.

Колко са въоръжените конфликти днес?

Оценките на Международния институт за стратегически проучвания са, че в момента в света има 41 въоръжени конфликта. Сред тях са и конфликтите в Украйна, Израел, Палестина и Сирия, но също така – и тези в Либия, Централна Африка или Афганистан.

 
 

Как може да изглежда новата Nokia 3310

| от chronicle.bg |

Nokia 3310 е вечен. Буквално!

Днес ако си изпуснеш телефона на земята, трябва да отидеш на църква и да запалиш свещ преди да го вдигнеш, да не би да му е станало нещо невъзможно за преживяване и скъпо за ремонт. Всеки човек иска поне малко сигурно, а в случая с мобилните телефони, тази сигурност да не отнема от социалния статус.

Както вече ви съобщихме, Nokia 3310 отново ще бъде пуснат в производство, като очакваме оредставянето му на Световния мобилен конгрес.

Най-вероятно той ще бъде много подобен на оригиналния, плюс няколко модернизации. В интернет се появи клипче, което показва евентуален възможен облик на телефона.

 

 

Телефона ще бъде малко едричък – 14мм или два пъри по-дебел от iPhone 7 – с цветен дисплей, микро USB слот, 8GB памет, 1650mAH батерия и камера. Дано Snake II и Space Impact са си същите.

 
 

Страхотен актьорски състав в първия трейлър на „Song to Song”

| от chronicle.bg |

„Song to Song“ е новият проект на Терънс Малик, който е събрал в едно Райън Гослинг, Натали Портман, Майкъл Фасбендър и Руни Мара. Честно казано, дори във филма да се разказваше за война между лоши извънземни и генно модифицирани питекантропи, пак бихме го гледали, при този актьорски състав.

„Song to Song“ е съвременна любовна история, която се развива на фона на музикалната сцена в Остин, Тексас. Две отдалечени двойки – сценаристите Фей (Руни Мара) и BV (Райън Гослинг) и музикалния магнат Куук (Майкъл Фасбендър) и сервитьорката, която омайва (Натали Портман) – преследват успеха, по време на рокендрол, прелъстяване и предателство.

Преди да видите трейлъра, ще ви зарадваме с още нещо: оператор на филма (както ще забележите в трейлъра, ако познавате творчеството му), е не друг, а Еманюел Любецки („Завръщането“, „Бърдмен“, „Гравитация“, „Дървото на живота“, „Новият свят“ – също на Терънс Малик, и много др.)

А сега…трейлърът.

 
 

Сладкодумният разказвач, който ви къса нервите

| от Констанс Бонасьо |

И вие сте го виждали. Нещо повече – срещате го всеки ден, и още по-лошо – чувате го.

Той няма конкретен образ, претворява се и се видоизменя, сякаш крие магьосническа пръчка в джоба си. В битката за вашия слух и съзнание, той е готов на всичко – да прави циганско колело; да търси на мобилното си приложение сграда, която се вижда, само и само да ви разкаже защо отива до нея; да жонглира с портокали от промоционалната витрина, за да ви разкаже, че цитрус пресата му се е прецакала.

Въобще – където ви свари, там ще ви облъчва с тегавите си безкрайни разкази.

Вече не ни преследват само досадни бабички, за да ни омагьосват с ишиаса си, с темерутщината на зетя си и следването на внучката в Америка. Те разказват надълго и нашироко своето житие-битие, защото сте имали неблагоразумието да ги подкрепите на слизане от трамвая. В отплата на това, че сте прихванали костеливата им ръчица, можете да изслушате какви ли не истории – колко лъжат на Женския пазар; как вече и медът не е истински; как „Топлофикация” казала, че ще ги компенсира, но не ги компенсирала; колко вярвали на Радан Кънев; как такава зима не е имало от 30 години насам…

Сладкодумният разказвач има много лица, а и обхватът на темите му постоянно се разширява.

Той може да е чичката в метрото, който обяснява как е оставил колата на паркинга, за да не се навира в задръстванията. Следват биографични данни на автомобила – година на производство, година на покупка, марка, кубатура на двигателя, цвят, тапицерия…И всичко това, само защото си му казал на коя спирка да слезе.

Друга разновидност на сладкодумния разказвач е съседката – грижовна къщовница и домакиня.

Тя ще ви изпили нервите докрай. Само заради непридвидливостта ви да носите снопче розмарин в ръка, се започва, та не се свършва. И тя готвела – пък как нарязала лука, пък как задушила гъбите, пък изпекла спанак с ориз. И докато готвела, пуснала една пералня и прахосмукачка, извела кучето, изгладила, изплела пуловер с еленче. И всичко това, само защото й казахте, че в магазина има пресни подправки.

За сладкодумния разказвач от социалните мрежи хич няма да отваряме и дума. Той е описван подробно и многократно.
В заключение можем да кажем, че сладкодумният разказвач, не е никакъв разказвач, още по-малко сладкодумен. Той си е една жива досада…

И нашият съвет на патил и препатил човек, магнит за сладкодумния разказвач, е веднага, щом го разпознаете, да побегнете. Друго спасение няма.

 
 

Този път „Оскар“-ите дискриминират актьорите по възраст

| от chronicle.bg, по БТА |

Американската киноакадемия, учредила „Оскар“-ите, беше обвинена за това, че дискриминира актьорите по възраст, като звездите над 60-годишна възраст рядко са удостоявани със златните статуетки.

Порталът се позовава на най-ново изследване на сътрудниците на университета в Южна Калифорния. Те установили, че от 25-те номинирани филма за „Оскар“-и през последните три години, главният актьор в тях е бил над 60-годишен само два пъти. И в двата случая номинации получил Майкъл Кийтън.

По данни на изследването едва в 22,3 процента от споменатите филми играели и в главни роли възрастни жени.

През месец януари тази година световноизвестният режисьор Джеймс Камерън разкритикува Американската киноакадемия заради нейното предубеждение към масовата култура, припомня сайтът Дедлайн.