Кметът на Струмица : „Ще получите Струмица само на картичка”

| от |

Кметът на Струмица и лидер на опозиционния Социалдемократическия съюз на Македония (СДСМ) Зоран Заев отговори чрез Facebook на декларацията на „Атака”. В краткия си отговор Заев е написал: „Ще получите Струмица само на картичка”. „В Струмица живеят хора, които говорят македонски език, които пеят македонски песни, играят македонски хора, пишат, четат и мислят на македонски и стоят прави, когато се свири македонският химн. Тези, които искат Струмица да стане част от България, да оставят адрес, защото може да им я изпратим само на картичка… А на картичката ще пише „Поздрави от Македония”, написа Заев.

zaev

Декларацията на ПП „Атака” във връзка с годишнината от Ньойския договор, според която България трябва да поиска от Сърбия и Македония частите, населени с българи, да бъдат върнати на България предизвика широки коментари в сръбската и македонската преса, предаде агенция Фокус.

„Добросъседство пред вратите на българския парламент: Атака иска български територии от Македония и Сърбия, но не и от Гърция”, така е озаглавил материала си скопският вестник „Дневник”.

„Депутатите от партия „Атака”, която подкрепя управляващата коалиция в България, е подготвила декларация, която внесе в парламента и с нея иска „територии от БЮР Македония и Сърбия, населени с българско население, и които са й били отнети. Според партията Ньойският мирен договор, подписан на вчерашния ден преди 94 години, е несъществуващ и с оглед на това, че на България й били отнети Западните покрайнини те сега трябва да й бъдат върнати. „В искането и декларацията обаче не са включени териториите, които по силата на договора били отнети на България и били присъединени към Гърция”, коментира изданието и посочва, че обяснението на „Атака” е, че Македония тогава не съществувала като субект, а Сърбия не е правоприемник на Кралство СХС. Въпросът трябва да бъде решен преди Сърбия да стане член на ЕС, а Македония да стане член на ЕС след като бъде уредено връщането на струмишкия регион в рамките на България”, заявил депутатът от „Атака” Адриян Асенов. Изданието посочва, че освен „Атака”, която подкрепяла правителството на Пламен Орешарски, на подобна позиция била и извънпарламентарната партия ВМРО, на Красимир Каракачанов, който заявявал, че желаел Македония, като част от България да бъде член на ЕС, което според него би било прекрасно, но за съжаление невъзможно. „Това не е за първи път „Атака” да отправя подобни искания. Лидерът на партията Волен Сидеров преди две години заплаши партия ГЕРБ на Бойко Борисов, че ще блокира границата със Сърбия, тъй като са били върнати автобуси с негови привърженици от сръбската граница. „Атака” досега няколко пъти е искала отменяне на Ньойския договор, но безуспешно”, пише вестникът.

„Македония трябва да върне Струмица на България, ако иска да стане член на ЕС”, е заглавието на скопския вестник „Вечер”. Македония да върне Струмица на България, от която била откъсната преди 94 години с Ньойския мирен договор, ако Скопие иска българска подкрепа за членство в ЕС. Това условие вчера постави в българския парламент националистическата партия „Атака”, пише македонският вестник ”Вечер”. В декларацията прочетена в Народното събрание се посочва, че през 1919 г. е подписан унизителен за страната договор, по силата на който много българи остават извън страната.

„Македония да стане членка на ЕС само ако върне Струмица на България”, е заглавието на телевизия „Алфа”, Македония. Македония може да стане член на ЕС, само ако върне Струмица на България. Това съобщи македонската телевизия Алфа, като коментира декларацията на партия „Атака” прочетена в Народното събрание, с която се иска териториите в Сърбия и БЮР Македония, населени с българи, да бъдат върнати на България. „Въпросът трябва да бъде решен преди Сърбия да стане член на ЕС, а Македония да стане член на ЕС след като бъде уредено връщането на струмишкия регион в рамките на България”, заявил депутатът от „Атака” Адриян Асенов. От „Атака” още заявили, според телевизията, че условието за българската подкрепа за членство в ЕС трябва да бъде „Македония да върне Струмица на България”.

„Българска партия иска македонски и сръбски части от територията”, е заглавието на вестник Нова Македонија.
„Атака” иска Струмица за България, за да получи Македония подкрепа за ЕС – е заглавието на телевизия „Канал 5”.
„Българската десница: Искаме части от Сърбия и Македония”, е заглавието на телевизия А1Он.
„Македония да върне Струмица на България, ако иска в ЕС?!”, е заглавието на MK news.
„Българската националистическа „Атака” поиска Струмица, в замяна на подкрепа на Македония за ЕС”, е заглавието на електронното издание „Таратур”.
„Българска партия поиска унищожаване на Ньойския договор”, е заглавието на електронното издание „Денешен”.

Медиите в Сърбия също коментират темата. Българската екстремно дясна партия „Атака” поиска части от Сърбия и Македония, в които живеят българи да се присъединят към тяхната страна и този въпрос да бъде решен преди европейската интеграция на Белград и Скопие, коментира Radio-televizija Srbije /RTS/ . „Сърбия и БЮР Македония не могат да се считат за правоприемници на Сърбо-хърватско-словенската държава. Сърбия не беше приета за правоприемник на Югославия от ООН и от международната общност, а БЮР Македония дори не е призната под конституционното си име”, се казва в декларацията на „Атака”.
„Сърбия не е наследник на СФРЮ”, е заглавието на материала на сръбското радио b92.
„Български националисти искат територии от Сърбия и Македония”, е заглавието на Радио Свободна Европа.
„България иска части от Македония и Сърбия, в замяна на подкрепа за ЕС”, е заглавието на Вечерње новости.

 
 

Кучетата „се заразяват“ от лошото настроение на собствениците си

| от chronicle.bg, по БТА |

Учени от университета по ветеринарна медицина във Виена установиха, че кучетата „се заразяват“ от емоционални звуци, които чуват от хора или свои събратя.

Емоционалното заразяване е основен компонент на съчувствието. То е характерно за различни животински видове – от примати до гризачи.

Учените са работили с 53 възрастни кучета от различни породи и собствениците им. Те са направили експеримента в две стаи – едната с високоговорител, скрит в дървена кутия. По него пускали различни аудиостимули. За позитивен човешки звук използвали смях, а за негативен – плач. За кучешки звуци използвали игрив лай и вой от изолация. Контролно ветеринарите пускали и неемоционални звуци – говор, дъжд, ромон на листа.

Сравнявайки позитивни и негативни звуци на кучета и хора, участвалите в експериментите животни са показали с поведението си силна реакция и негативно емоционално състояние, след като са чули негативните звуци. Те са реагирали най-остро с вцепеняване на нещастието на събратята си

 
 

Игра, разработвана у нас, събра над 500 000лв. за няколко часа

| от chronicle.bg |

 

Игра на софийското студио Snapshot Games събра над $300 000 или 540 хил. лева за по-малко от 24 часа.

Phoenix Point беше пусната за подкрепа от фенове в 19 ч. вчера, като до края на кампанията й има цели 42 дни.

Ветеранът в гейм индустрията Julian Gollop е избрал България за своята дейност преди повече от 10 години и това е втората игра, разработена от него и софийския му екип.

PhoenixPoint_Screen_02

Разработчиците създават предстоящата походова стратегия от офиса си в Дианабад и са уверени в качествата на своята творба. Това е и причината да си сложат иначе амбициозната цел от $500 000, които да съберат от почитатели, вместо да се договорят с голяма корпорация.

Предишната игра, направена на нашенска територия от Julian Gollop, събра над $200 000 в платформата за публично финансиране Kickstarter. Заглавието й е Chaos Reborn и все още върви отлично в Steam.

Новият амбициозен проект на местното студио – Phoenix Point – разказва за пост-апокалиптичен свят, в който извънземна раса превзема планетата ни и малкото оцелели хора се опитват да отвърнат на удара.

Планът за пускане на играта предвижда това да се случи в края на 2018 г., като за целта екипът на Julian Gollop трябва значително да се разрастне.

 
 

Какво научихме от премиерата на новия Suzuki Swift

| от chronicle.bg |

Вчера в култовия клуб „Ялта” се състоя родната премиера на най-новото поколение на емблематичния SUZUKI SWIFT.

От компанията изтъкнаха, че че новият SWIFT е основна част от глобалната стратегия за увеличаване на пазарния дял на SUZUKI, като ръстът до 2019 г. се очаква да бъде над 29%. На модела ще се разчита и локално, за да се запази тенденция за стабилен и значителен ръст в пазарния дял на марката.

SWIFT е модел, който отразява по възможно най-добрия начин опита на SUZUKI в производството на компактни автомобили, но също така той подчертава и отдадеността на компанията в създаването на автомобили със спортен дух, които носят максимално удоволствие от шофирането.

SUZUKI_SWIFT_GLX_02

Създаден на база на концепцията «SWIFT INNOVATION» изцяло новото поколение на модела притежава съвременен дизайн и е оборудвано с всички актуални технологии на японския производител. SWIFT се отличава с младежкия си и спортен дизайн, двигатели, които предлагат подобрена динамика и икономичност, богатата линия на модела – разнообразие от двигатели и скоростни кутии, конкурентно оборудване, надвишаващо средното за класа ниво, съвременни системи за активна и пасивна безопасност, система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO.

Speedy_Blue_Premium_Silver_CWC

Първото, което прави впечатление в новото поколение на SWIFT е тенденцията към положително намаляване на някои основни характеристики за автомобила – тегло (от 960 кг до 840 кг) и радиус на завиване (с 0,4 м по-малък), и постигане на много конкурентни нива на други показтели – 5% по-икономичен, 8 % по-аеродинамичен, 25% повече пространство в багажното отделение.

Ето и акцентите от представянето на новия SWIFT:

ДИЗАЙН

Успешният и непреходен дизайн на SWIFT отговаря напълно на нуждите на клиентите. Новият дизайн на SWIFT се фокусира върху еволюцията на база ДНК-то на своя предшественик. Запазвайки характеристиките на дизайна, е създаден един нов модел.

Компактната, ниска и широка каросерия, с нисък център на тежестта, въплъщава напълно спортния вид на новия SWIFT.

SUZUKI_SWIFT_interior_06

Агресивната предна маска с широк отвор, в съчетание с атлетичните линии, преминаващи през страничните части на автомобила, създават усещане за динамика, която отличава автомобила.

В същото време, за да се създаде по-голямо пространство в купето за пътниците, новият SWIFT разполага с
междуосие, което е 20 милиметра по-дълго от това на предишния модел. Височината на автомобила е 15 милиметра по-малка, а широчината на автомобила е по-голяма с 40 милиметра, подчертавайки ниската и широка форма на новия модел.

Новият SWIFT разполага с 265 литра пространство за багаж, което е с 54 литра повече от предишния модел.
Вътрешната част на новия SWIFT, която е със съвременен и младежки дизайн, който изразява спортните характеристики на модела. Централната конзола е обърната към водача, а купето за пътниците създава усещането за по-голям простор в сравнение с предшестващия модел.

Впечатляващо е арматурното табло, което в GLX версиите, посредством цветен TFT LCD 4,2 инчов екран, предоставя различна информация, свързана с управлението на автомобила, използвайки лесни за разбиране
графики.

SUZUKI_SWIFT_interior_11

ДВИГАТЕЛИ

Новият SWIFT е оборудван с два двигателя, атмосферен бензинов 1.2-литров двигател DUALJET с 90 к.с. / 6.000 об.мин. и 1.0-литров турбо бензинов двигател BOOSTERJET с 112 к.с. / 5.500 об.мин.

1.2 DUALJET балансира хармонично мощността и разхода на гориво. Посредством употребата на системата за многоточково впръскване и по-леките материали, които са използвани за неговото производство, е постигнат изключително нисък разход на гориво, който достига 4,3 литра/100 км. Двигателят е съчетан с ръчна 5-степенна скоростна кутия или безстепенна автоматична скоростна кутия (CVT).

Турбо двигателят 1.0 BOOSTERJET, благодарение на технологията за директно впръскване, с която разполага, съчетава висок въртящ момент с нисък разход. Този двигател е с максимален въртящ момент, който е на разположение при ниски обороти, което го прави съпоставим с характеристиките на дизелов двигател. Този двигател се съчетава с ръчна 5- степенна скоростна кутия или с автоматична 6-степенна скоростна кутия.

И двата двигателя в GLX версията с ръчна 5-степенна скоростна кутия се предлагат само в комбинация с полу хибридната система на Suzuki SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS се състои от интегриран генератор, който съдейства на двигателя при стартиране и ускоряване на автомобила, и компактна високо-производителна литиево-йонна батерия. В допълнение, системата е отговорна и за производството на електрическа енергия по време на спиране на автомобила, която се използва за захранване на електронни компоненти, като например радио и светлини.

Средният разход за GLX версиите в комбинация със SHVS системата е едва 4,0 литра/100 км. за 1.2 и се явява най- ниският разход за класа на задвижваните с бензин атмосферни двигатели с ръчна скоростна кутия и 4,3 литра/100
км. за 1.0.

В подобни нива варират и емисиите на вредни газове CO2, които са изключително ниски. Емисиите на CO2 за версиите с двигател 1.2 с ръчна 5-степенна скоростна кутия са 98 гр/км, а с помощта на SHVS системата, вредните газове достигат едва 90 гр/км.

SUZUKI_SWIFT_interior_22

БЕЗОПАСНОСТ

Новият SWIFT е първенец и по отношение както на безопасността на пътниците, така и на безопасността на пешеходците. Сред най-добрите в своя клас, той разполага със съвременно предпазно оборудване за предвиждане и избягване на евентуални произшествия – Dual Sensor Brake Support – система за подпомагане на пътното поведение на автомобила и спирачната дейност на база на камера и лазер. Новият SWIFT е първият модел на SUZUKI, който е оборудват с тази технология. Той е снабден и с Radar Brake Support – система, която беше за първи път въведена с новото поколение на легендарната VITARA. Водачън на SWIFТ може да разчита и на системата за следене и предупреждение при смяна на линиите на пътното платно. Като стандарт в този компактен автомобил са заложение 6 въздушни възглавници. Системата Hill Hold – асистент при потегляне при наклон, е изключително удобна при по-интензивния трафик в града.

Новият SWIFT е достъпен и във версии със система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO. Тази система автоматично контролира поведението на автомобила и при нужда насочва въртящия момент към задния мост.

SUZUKI_SWIFT_interior_01

ОБОРУДВАНЕ

Новият SWIFT включва всички съвременни технологии и улеснения за водача: муулти-информационна система с тъч дисплей и възможност за свързване със смартфон, камера за заден ход, чийто образ се появява на дисплея на мулти- информационната система и подобрява видимостта, навигация, LED светлини, автоматични светлини, адаптивен круиз контрол, автоматична функция на дългите светлини и още много други технологии, които поставят нови стандарти за безопасност и комфорт при шофирането.

SWIFT се предлага в 7 основни цвята, от които само един не е металик и още 4 двуцветни комбинации, които
подчетрават младежкия дух на водела. На разположение на клиентите е и богат избор от аксесоари, с които
могат да персонализират своя автомобил.

SWIFT_PI_01_40_high

ЦЕНИ

Цената на новия SWIFT започва от 23 390 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,2 GL и от 28 990 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,0 GL+.

Цените за версиите с ALLGRIP AUTO започват от 29 590 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версията 1,2 GL+.

 
 

Късометражна програма за първи път на „София филм фест за учещи“

| от chronicle.bg, По БТА |

Късометражна програма ще има за първи път в Дискусионния клуб за българско и европейско кино „София филм фест за учещи“ – в пролетното издание, което започва днес в Дома на киното и ще продължи до 26 юни, съобщават организаторите.

Прожекциите са всеки понеделник от 18.00 ч. Входът е безплатен за ученици и студенти. Лектори са кинокритикът Антония Ковачева, директор на Филмотеката, и режисьорът проф. Георги Дюлгеров.

Българското кино отново е важен акцент в пролетната селекция. Традиционно ще има срещи с творческите екипи на филмите. Българска е и първата късометражна програма – от три заглавия – носителите на наградата „Джеймисън“ /Jameson/ за най-добър български късометражен филм за 2017 и 2016 г. – „Дрехи“ на Веселин Бойдев и „На червено“ на Тома Вашаров, както и „Любов“ на Боя Харизанова.

Пълнометражните родни продукции са „Пеещите обувки“ на Радослав Спасов, вдъхновен от съдбата на певицата Леа Иванова, предизвикалият огромен зрителски интерес „Воевода“ на Зорница София – по спомени на очевидци и разказа „Румена войвода“ от Николай Хайтов, „Слава“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов – с наградата за най-добър балкански филм и наградата на гилдията на българските кинокритици на 21-вия СФФ и още много отличия, „Семейни реликви“ на Иван Черкелов, интригуваща мозайка от три истории за разрушеното човешко общуване между героите – съпрузи, братя, родители и деца.

Пролетната програма започва с един от най-обсъжданите филми на 2016 г. – носителя на шест „Оскар“-а „La La Land“ на младия режисьор Деймиън Шазел с Райън Гослинг и Ема Стоун. Финалът е с „Т2 Трейнспотинг“ на Дани Бойл, в който рамо до рамо с Юън Макгрегър и Джони Лий Милър блести талантливата млада българска актриса Анжела Недялкова.
Останалите заглавия са „Патерсън“ на Джим Джармуш, номиниран за „Златна палма“, „Хулиета“ на Педро Алмодовар, „Панама“ на младия сръбски режисьор Павле Вучкович, номиниран за „Златна камера“ в Кан.