Китайските оръжия – все по-добри

| от |

Пекин модернизира оръжейната си индустрия, увеличава военния си бюджет и продава все повече оръжия в чужбина. Междувременно Китай се е превърнал в четвъртия по големина износител на тежки оръжия в световен мащаб, пише Дойче веле.

Missile

Китай, Индия и Пакистан са най-големите вносители на оръжие. Това става ясно от последния доклад за търговията с оръжие по света, изготвян от Стокхолмския международен институт за мирни изследвания (SIPRI) и публикуван днес (17.03.).

Експертът от института Питър Веземан обаче предпочита да не говори за надпревара във въоръжаването. „Въоръжаването не е извън контрол, въпреки че носи много рискове“, казва Веземан, който е един от съавторите на студията за глобалния трансфер на тежко въоръжение като кораби, подводници, бойни самолети, танкове и ракетни системи. По данни на SIPRI, през последните пет години Индия е увеличила вноса на оръжие с 111% в сравнение с петгодишния период преди това. „А когато Индия увеличава военния си бюджет, Китай и Пакистан неминуемо я следват“, изтъква Веземан.

Китайските оръжия стават все по-добри

Националният конгрес в Пекин наскоро одобри увеличаване на военните разходи за тази година с над 12%. Забележителното в случая е, че китайският износ на оръжие също нараства. Така например Пакистан, Бангладеш и Мианмар се превъоръжават с китайски оръжия, които междувременно стават все по-конкурентоспособни. „По-рано китайските оръжия бяха по-скоро евтини, отколкото качествени. Но времената се менят. Китай модернизира своята оръжейна индустрия и днес китайските оръжия са значително по-добри“, казва Питър Веземан.

Ян Гребе от Международния институт за изследване на мира и конфликтите в Бон смята, че експанзията на китайската оръжейна индустрия е обезпокоителен сигнал, защото Китай „не разполага с контролна система както ЕС, САЩ или Канада“. Гребе окачествява нарастващия оръжеен износ на Китай като политически инструмент на китайското правителство и дава пример с оръжейните доставки за Мианмар. „Със сигурност Китай ще снабдява и страни, които не могат да купуват оръжия от други държави“, казва той.

Бонският институт всяка година оценява докладите на SIPRI и публикува т.нар. глобален индекс на милитаризация. „От години насам Азия е най-големият пазар на оръжия“, казва Гребе и дава пример с модернизацията в страни като Виетнам, Сингапур, Индонезия и Южна Корея. „Особено в морските региони тлеят редица нерешени териториални конфликти, защото границите там са неясни. Проблемът се състои в това, че в региона няма надеждни институции за решаване на конфликтите. А това насърчава въоръжаването и увеличава потенциалния риск в случай на сблъсък на кораби в Южнокитайско или Източнокитайско море“, казва Ян Гребе.

Русия усъвършенства оръжейната си индустрия

От доклада на SIPRI става също така ясно, че руснаците продължават да модернизират своята оръжейна промишленост. И след края на Студената война те си остават вторият най-голям износител на оръжие в света. Първенец в това отношение пък все още са САЩ. „През изминалите години правителството в Москва постояно обявява, че ще инвестира милиарди във военната индустрия, в нови технологии и в разработката на нови оръжейни системи. Същевременно Русия увеличава и износа на оръжия“, подчертава Гребе.

Москва обаче не залага само на икономическия, а и на политическия и стретегически аспект в търговията с оръжия. „Държави като Беларус или Казахстан все още получават руски оръжия на „приятелски цени“ или като подарък“, казва Питър Веземан. „Подходящ пример за политическите измерения на руските оръжейни доставки е Сирия. Русия взе решение да продължи да снабдява с оръжие Башар Асад, въпреки че няма почти никаква икономическа изгода“, казва експертът.

Европа търси нови пазари

За последните пет години френската оръжейна индустрия, която, според доклада на SIPRI, вече е задмината от китайската, е изнесла 30% по-малко оръжия в сравнение с предишния петгодишен период. В случая с Германия пък износът на тежки оръжия се е свил с 24 на сто. Това се дължи преди всичко на факта, че през последните години европейските страни и партньорите в НАТО инвестират значително по-малко средства във въоръжаване, отколкото преди. За да компенсират загубите на националните си пазари, европейските производители на оръжия се нуждаят от нови пазари извън Стария континент.

Затов и европейските оръжейни концерни са насочили погледа си към страни от Близкия изток, които изглеждат особено платежоспособни. По данни на SIPRI, почти една пета от световните оръжейни доставки се насочват към този регион. Износът на европейските оръжейни концерни обаче е свързан с много рестриктивни мерки. Европейските правителства трябва да одобряват всяка една оръжейна сделка извън ЕС и НАТО. „Години наред германската политика за оръжеен износ беше силно рестриктивна. Но и тук времената се менят. Последните оръжейни сделки показват, че федералното правителство е готово да снабдява и кризисни държави с германско оръжие“, казва Ян Гребе и дава пример със Саудитска Арабия, Катар, Индонезия и Сингапур.

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge

 
 

Ford Mustang GT с кожа от истински мустанг и кобри

| от chronicle.bg |

Ford Mustang е легенда. Историята на този култов автомобил се припомня от време на време, но никога не е излишно да се спомене отново.

Или поне накратко, защото колата го заслужава.

Представен на изложението в Ню Йорк на 17 април 1964 г., два месеца и девет дни след като „Бийтълс“ за пръв път свирят в САЩ, Mustang буквално смайва публиката и всички искат да го имат.

кола, форд мустанг

Ford стартира официалните продажби още същия ден, като те са рекордни – до края на 64-та марката реализира 97 705 автомобила в изпълнение ‘Notchback’ купе и още 28 833 открити коли. На следващата година пуска Mustang Fastback с елегантно спускащ се към задницата покрив, форма която се запечатва завинаги в съзнанието на хората и с която повечето асоциират името Mustang.

кола, форд мустанг

Форма в която Ford предлага и най-новото шесто поколение на модела (макар, че наскоро излезе фейслифт), първият Mustang създаден и с мисъл за Европа, както и първият с наистина независимо задно окачване.

кола, форд мустанг

И първият с 2,3-литров 4-цилиндров двигател, чиито показатели са стабилни. Конкретната кола обаче е в изпълнение GT с масивния атмосферен 5-литров V8 и 422 коня, идващ с подобаващия за един ‘Stang’ тътен. И макар интериорът на Mustang MkVI да е огромен качествен скок, собственикът на този автомобил иска седалките му не само да са от истинска кожа, а въпросната кожа да е от съответната порода – мустанг. Заедно с косъма.

кола, форд мустанг

Представителството на Vilner в Пекин се заема с педантичното изпълнение на този донякъде противоречив проект.

Клиентът е категоричен: „Това е истински Mustang, искам и кожата да е от мустанг…“ . Vilner решават, че най-удачно е да използват естествения материал с косъм за страниците на седалките, останалата им площ обвиват в същия материал, но обработен и на ръка. Ателието борави с респект и влага огромно количество ръчен труд в изработката. Обърнете внимание на перфорациите, всички те са нанесени педантично на ръка. Конците са червени, в контраст с екстериора на колата. В същото бордо са изпълнени и предпазните колани, както и шевовете около лоста на ръчната спирачка, също облицована с конска кожа.

кола, форд мустанг

Почти всички останали повърхности са облагородени с фина алкантара: корите на вратите, корите при задните седалки, таблото, воланът, който е комбинация кожа от мустанг/алкантара и таванът на Mustang GT, изпълнен според изискванията на клиента. Алкантареното платно над главите на шофьора и пасажера е ръчно изрисувано с две кобри, препратка към по-мощните Shelby изпълнения на колата, но изпълнено в традиционен китайски стил. Детайл завършващ този изключително автентичен и персонализиран интериор е металната табелка срещу пътника, на която е гравирано изображение с първото поколение Mustang и номер 01, идентфициращ уникалността на проекта.

кола, форд мустанг

2015 Ford Mustang GT, 4951 куб. см, V8, 422 к.с., 524 Нм, 6 ст. автоматична, задно предаване, 1732 кг.

 
 

Мишел Пфайфър се появи на корицата на списание Interview

| от chronicle.bg |

Актрисата Мишел Пфайфър не е позирала за корицата на списание Interview от 1988 година.

Изглежда обаче сякаш изобщо не е минало толкова време, тъй като 58-годишната актриса изглежда прекрасно на априлската корица на списанието. Тя дава и интервю заедно с режисьора Дарън Аронофски, който стои зад филма „Mother!“ с нейно участие.

В интервюто за списанието тя разказва, че мрази да дава интервюта, защото се страхува, че е фалшива, а разговорът ще я разкрие.
Актрисата, номинирана три пъти за Оскар, разказва, че въпреки процъфтяващата си филмова кариера, няма зад гърба си официално обучение. Вместо това се е учила пред очите на целия свят.

„Чувствам се наистина у дома, когато съм на снимачната площадка“, казва актрисата. „По-балансирана съм, когато работя, наистина“, казва още тя.

В момента Пфайфър работи по три филмови проекта – „The Wizard of Lies” на HBO, “Mother!” на Ароновски и римейк на „Убийство в Ориент Експрес“.

 
 

Opel OnStar с над 21 000 спешни обаждания

| от chronicle.bg |

Автомобилите на Opel със система OnStar на борда се движат по пътищата вече от около 18 месеца.

В момента всеки втори нов Opel в Европа е оборудван с тази новост. Системата за персонална комуникация и мобилни услуги предлага функции като автоматично повикване при катастрофа, автомобилна диагностика, помощ при откраднат автомобил и Wi-Fi точка за достъп, осигуряваща великолепна свързаност. През последните 18 месеца Opel OnStar вече регистрира над девет милиона осъществени контакти и взаимодействия, около половината от които чрез смартфони или с приложението myOpel.
Сега абонатите на системата Opel OnStar могат да очакват и допълнителни услуги като хотелски резервации1 или търсене на свободни места за паркиране2 с помощта на служител на OnStar.

Към края на годината, Opel планира да предлага услугите на системата OnStar в 33 държави в Европа и на 23 езика. Двама потребители на системата, които са изпитали предимствата на ангела-хранител OnStar и могат да споделят своите впечатления от първа ръка са Пола и Джон от Англия.

opel
Нещо, което започва като най-нормално пътуване за Пола и Джон изведнъж се превръща в кошмар. На връщане от екскурзия до Корнуол, Пола разбира, че всички главни пътища са затворени и тя не успява да открие алтернативен маршрут. В същото време Пола и Джон трябва да се върнат вкъщи бързо, тъй като Джон трябва да вземе лекарството си. Когато Джон получава епилептична криза, Пола натиска бутона за спешно повикване и служителят на OnStar Кевин Борбидж веднага уведомява службите за спешна помощ. “Никога не съм получавала толкова добро обслужване от някого на другия край на телефонната линия. Личното им отношение беше блестящо, просто фантастично,” споделя Пола.
От лятото на 2015 година, централата на Opel OnStar е получила над 21 000 спешни обаждания като направеното от Пола.
Но реакцията при спешни случаи е само една от многобройните новаторски функции, които правят шофирането по-безопасно и комфортно. Сега служителите на OnStar вече могат да помогнат и с намирането и резервацията на хотел или с откриването на най-подходящото място за паркиране на автомобила. И двете услуги, които бяха стартирани с премиерата на новия Opel Insignia, ще се предлагат и за всички останали модели на марката – от ADAM дo Zafira и ще разширят богатата гама от услуги на системата за персонална комуникация и мобилни услуги с високоскоростна точка за Wi-Fi достъп до интернет с 4G/LTE връзка3.

В допълнение към това OnStar ще предложи и още една нова услуга за ограничаване на стреса, свързан често с търсенето на подходящо място за паркиране.

Потребителите на OnStar имат възможност да се свържат със служител на системата, който да ги насочи към най-подходящото за тях място за паркиране, като точното му разположение ще бъде изпратено директно в навигационната система. Tази услуга се извършва чрез Parkopedia – един от основните доставчици на услуги за паркиране.