Китай иска повече бебета, китайците – не

| от chronicle.bg, по Global Post |


Демографската криза в Китай тиктака като бомба заради ниската раждаемост, спада на работната ръка и застаряващото население. Китайската комунистическа партия най-накрая послуша съвета на икономистите и демографите и се отказа от забраната за повече от едно дете в семейство.

За първи път от 36 години насам семействата ще могат да отглеждат по две деца, а промяната най-вероятно ще влезе в сила през пролетта.„Промяната на политиката се стреми да доведе до демографски баланс и да се справи с предизвикателството на застаряващото население“, съобщи китайската агенция Xinhua.

Това е добра новина, но твърде закъсняла.

Въпреки че промяната в семейната политика на Китай се описва като нещо наистина значимо, експертите се съмняват дали тя е достатъчна, за да преодолее икономическата и социалната криза, която се задава в следващите десетилетия. Необходими ще са минимум 15 години, докато родените според новия закон бебета станат достатъчно големи, че да се влеят в работната сила на нацията.

Освен това не е ясно колко семейства ще пожелаят да имат второ дете, дори след отпадането на ограниченията за едно бебе. Проучване от 2013 година показва, че 50 процента от жителите на градовете не искат да имат второ дете.

Това означава, че китайските лидери ще бъдат изправени пред огромно предизвикателство.

След като близо 4 десетилетия са убеждавали хората да имат само по едно дете, сега трябва да ги убедят да се върнат в спалнята и да започнат да правят бебета. Веднага.

Идеята семействата да имат само по едно дете е прокарана през 70-те години на XX век като опит на властта да наложи контрол над ръста на населението си. Тя обаче води след себе си демографски изкривявания, а по тази причина – икономически и социални проблеми, които ще се влошават в следващите десетилетия.

В последните три години броят на хората в работоспособна възраст в Китай рязко намалява и се очаква това да продължи с дори по-бързи темпове. Според ООН в Китай ще има с 67 милиона работещи по-малко.

Този ефект вече се усеща в сектора на производството – основен двигател на икономическия растеж. Намаляването на работната ръка доведе до ръст на заплатите и принуди редица фабрики да се преместят в съседни държави, където производствените разходи са по-ниски.

В същото време населението на Китай застарява скоростно. До 2040 година, 28.1 процента от населението ще бъдат хора над 60-годишна възраст. Същевременно броят на пенсионерите, сравнен с броя на родените деца и броя на хората в трудоспособна възраст, води до тревоги как властта ще успее да компенсира малкия брой на хората, които плащат данъци и допринасят за изплащането на пенсиите.

Демографската криза в Китай има не само икономически измерения. Насилствената стерилизация, убийствата на новородени и абортите с цел избор на пола на детето са довели до намаляване на броя на жените в страната. До 2020 година в Китай ще има 30 милиона ергени, наричани „голи клони“, което е не само демографски проблем, но и стресира необвързаните мъже. За да се преодолее липсата на жени за потенциални съпруги, един китайски икономист предложи полигамията като решение на проблема.

Обръщането на негативните тенденции няма да е лесно. Повечето двойки не са склонни да имат по две деца заради високите разходи за образование и здравеопазване. Решението на властите да позволят на семейства, в които единият родител е само дете, да имат две деца, не доведе до желания ръст в раждаемостта.

„Не мога да си представя как някой ще има енергията да отгледа още едно дете“, е обичайната реплика, с която китайските семейства посрещат промените в социалната политика. Правителството обаче се надява, че много двойки биха имали тази енергия.

 
 

Как се разказва за живота на Румена Воевода

| от chronicle.bg |

Все по-малко време остава до премиерата на новия филм на Зорница-София „Воевода“ за живота на жената-хайдутин Румена Воевода.

Филмът ще се появи по кината през януари, а дотогава от екипа на „Воевода“ продължават да разпространяват видеа за „мейкинга“ на тази сложна историческа продукция.

Представяме ви видео „зад кулисите“, което показва как актьорите от филма се подготвят за епичните битки на хълмовете над Жеравна.

Независимо дали става дума за боравене със сабя или за стрелба („Нека куршумът бъде продължение на окото“), всички актьори трябва да са в перфектна форма и да знаят техниките и похватите на боя и оръжията, за да се справят с предизвикателствата, които ги очакват.

Вижте видеото, което ще ви разкаже за подготовката на актьорите, включително чрез психо-драма, за доверието, за битките в гората, за глада за другите репетиции:

 
 

„Смелата Ваяна“ продължава да е най-гледаният филм у нас

| от |

Анимацията „Смелата Ваяна“ е най-гледаният филм у нас, сочат обобщените данни от киносалоните. Приключението на дъщерята на вожда Туи в търсене на неоткритото в океана е гледано от вече 36 712 зрители и има 334 466 лева за десетте дни на екраните.

На втора позиция е първата премиера от миналата седмица – петият по ред „Подземен свят: Кървави войни“. Новите приключения на вампира Селин в търсенето на примирие с върколаците са гледани от 10 238 зрители и имат 107 433 лева приходи за първите три дни у нас.

Трети по ред сред най-гледаните филми е втората премиера от миналия петък – екшънът на Робърт Земекис с Брад Пит и Марион Котияр „Съюзени“. Шпионската афера, започнала през 1942 година в Казабланка и продължила в Лондон с изпитанията на размирното време, е гледана от вече 14 117 зрители и има 129 660 лева приходи от билетите им.

Четвърта позиция е за филма по книгата на Дж. К. Роулинг отпреди 15 години – „Фантастични животни и къде да ги намерим“. Приключението на героя на Еди Редмейн в общността на вещици и магьосници в Ню Йорк през 20-те години на миналия век е гледано от вече 61 105 зрители и има 634 898 лева приходи за 17-те дни на екраните у нас.

Пето място е за анимацията „Тролчета“. Историята за пътя към щастието и за готовността да стигнеш много далеч, за да го постигнеш, е гледана от 102 55 зрители и има 890 163 лева приходи за месец и половина на екраните у нас.
Шеста позиция е за третата премиера от миналия уикенд – комедията на Уди Алън „Cafe Society“. Случващото се през 30-те години на миналия век в Холивуд и Ню Йорк с Боби Дорфман е гледано от 2 879 зрители и има 28 044 лева приходи от тях за първите три дни на екран у нас.

Седма позиция е за комиксовия екшън „Доктор Стрейндж“. Филмът за неврохирурга д-р Стрейндж, който след автомобилна катастрофа става свръхмагьосник, е гледан вече от 91 869 зрители и има 968 004 лева приходи за месец на екраните у нас.

Осма позиция е за премиерната от миналия петък биографична драма „Флорънс“. Разказът за богатата нюйоркска светска дама Флорънс Дженкинс, която има желание да бъде оперна звезда, въпреки фалшивото си пеене, е гледан от 2 023 зрители и има 28 044 лева приходи за първите три дни на екраните у нас.

На девета позиция сред най-гледаните филми е „Първи контакт“, създаден по разказа на Тед Чианг от 1998 година. Срещата на д-р Луиз Банкс с извънземните екипи, за да се разбере дали идват с мир или са заплаха, е с 26 969 зрители и има 224 241 лева приходи за месец на екраните у нас.

Десета позиция е за петата премиера от миналия уикенд – филмът на Мел Гибсън „Възражение по съвест“. Нетипичната военна история на редник Дос, превърнал се в легенда сред другарите си, е гледана от 1 456 зрители и има 12 824 лева за трите дни на екраните у нас.

 

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.

 

 
 

Мадона стана жена на годината според Billboard

| от chronicle.bg |

Поп-иконата Мадона спечели наградата за „Жена на годината“ на списание Billboard. Певицата определи като едно от най-големите предизвикателства пред себе си това да бъде добра майка.

„За мен винаги е било сериозно предизвикателство да бъда майка и същевременно певица“, каза тя, приемайки наградата.

58-годишната певица, която има четири деца, през март приключи световното си турне „Rebel Heart“, което включваше 82 концерта. Междувременно водеше съдебна битка с жившия си съпруг – режисьора Гай Ричи, за попечителството над 16-годишния им син Роко. Именно по време на турнето той пожела да живее при баща си в Лондон. По време на престоя си в британската столица синът на Мадона беше заловен с трева и прекара извстно време в ареста. Битката за попечителство приключи през септември.

Всяка година Billboard раздава наградите си на жени със значителен принос към музикалната индустрия, които са вдъхновение за други жени.