Киев днес: огън и лед

| от | |

Специален репортаж от мястото на събитието на Стюарт Уилямс от АФП Москва 

Киев е една от онези столици с неочакван чар. Построен на хълмовете с изглед към Днепър, градът незабавно пленява с неговите калдъръмени улици, паркове и еклектична архитектура. Вероятно биха могли да завиждат за някои неща на Москва, например културната изтънченост. Но Киев наваксва с атракциите на един провинциален град, град, където птиците пеят в центъра на града, където времето тече в своя собствен ритъм.

ukraine-kiev-clashes_m

Посетителите, които дойдоха в Киев за Евро 2012 очакваха да се потопят в един пост-съветски свят, някъде в Дивия изток. И останаха изненадани и възхитени.

Но в последните дни, Киев изглежда много, много различно. В украинската столица вече има нещо, което прилича на военна зона, където воюващите страни се опитват да държат своите позиции. Тази сериозна криза с несигурни резултати ще доведе до компромис между правителството и протестиращите според оптимистичните прогнози, в противен случай се очаква гражданска война, според най-лошите прогнози.

ukraine-kiev-manif-UE_m

Бях в Киев на 24 ноември, денят на голямата демонстрация срещу внезапното решение на правителството, да погребе споразумението за асоцииране с Европейския съюз, под натиска на Москва.

По улиците имаше стотици хиляди хора. Атмосферата бе приятелска, множеството пее « Ukraina tse Evropa !» (Украйна е Европа). Жените с боядисаните им лица със звездите на Европа и мъжете, дошли със семействата, децата, стоящи върху раменете на родителите си. Забелязва се гняв, но по повечето лица има надежда, че мирните протести без съмнение ще са достатъчни, за да се гарантира бъдещето на страната.

ukraine-manif-europe-visage_m

Но два месеца по-късно, всичко е променено.

Бруталността на полицията и непреклонността на властите са радикализирали протеста. Желанието Украйна да се доближи до Европа бе изместено от нова цел : оставката на президента Виктор Янукович. И докато опозицията търси пътя си, екстремистката националистическа част от нея успя да поеме инициативата.

По време на традиционния протест в неделя, на 19 януари, на площад Независимост, дори речта на бившия боксьор и шампион Виталий Кличко е освиркана. За гнева на протестиращите в голяма степен е виновно гласуването в парламента, три дни по-рано, на нови сурови анти-протестни закони.

Следва впечатляваща гледка: повече от 100 000 души се събраха на един от най-големите площади в Европа.

ukraine-blesse-manif_m

И стана ясно, че нещо ще се случи.

Този следобяд протестиращите, които искат да превземат седалището на Парламента са спрени от полицията с цената на кървави сблъсъци. Създават се барикади на улицата Grouchevski водеща към Парламента. Нещо като фронтова линия, която между другото е все още в сила, тъй като полицията и протестиращите отказват да отстъпят.

Специални полицейски сили и по-радикалните протестиращи участват в битка с интензитет, какъвто рядко може да се види в една европейска столица, с гранати или коктейли Молотов. Впечатляващи сцени, приличащи на военни действия.

Кулминацията е достигната в сряда, 22 януари. Събудих се рано с новината, че един демонстрант е бил убит по време на сблъсъците през нощта.

ukraine-kiev-pave_m

През този ден на насилие, двама демонстранти бяха убити, а многобройни са ранените.

Отидох на място. Протестиращите бяха построили нова барикада от горящи гуми, образуващи завеса от черен и непрозрачен дим пред полицията. На това вече прилича Киев!

kiev-glace-manif_m

Кличко преговаря за „прекратяване на огъня“ в сектора, но в рамките на няколко часа тази нощ протестиращите подсилват техните барикади около площад Независимост. Подреждане на сняг, залят с вода, която веднага замръзва при минусовите температури. Над тези барикади опозиционни дейци с качулки.

ukraine-masque-manif_m

Дори местните хора започват да се губят в този нов пейзаж.

Въпреки това в Киев животът продължава, дори и зад барикадите.

В разгара на кризата на 22 януари, повечето магазини и ресторанти в центъра на Киев са затворени, но скоро след това те възобновиха своята работа.

Кризата разкри тъмната страна на местната политика, досега до голяма степен игнорирана. Анонимни побои, отвличания и убийства. Един друг Киев.

 ukraine-manif-molotov_m

 
 

Мила, няма такива реклама

| от |

Когато гледате телевизия, прави ли ви впечатление, че понякога дългото тъпо нещо спира и пускат няколко кратки тъпи неща? Това са рекламите. В последно време има нови бисери, диаманти и въглища, на които сега ще обърнем взискателното си, претенциозно внимание.

Преди да започнем с похвалите, трябва да уточним, че за рекламните провали не са виновни рекламистите, а рекламодателите. В крайна сметка те избират какво да и какво не.

„Името запомни, важното забрави“

„Краварката в левия ъгъл“ стана ехо, което говори добре за кампанията. Екстравагантността на домовете обаче е халюциногенно абсурдна. Ако забравиш да купиш масло, хора с такива педантични домове обикновено те закарват в мазето и там заплащаш за грешките си с болка. Освен това в една от рекламите (розовата, с „Майка ми взе ли?“) мъжът се прибира, слизайки от горния етаж. Карлсон.

„Мила, няма такъв мъж.“

Мила, да я махаш тая червенокосата щета от вкъщи веднага! Има такива мъже, но са заети да слагат завеси на лебеди. Не! На еднорози. И килимът да е от онези – пухкавите.

Имунобор с котката.

Рекламите на Имунобор за като генетично заболяване. Още от времето на спота с баскетбола, който се задържа унизително дълго, рекламите на Имунобор, парадоксално за продукта, разболяват. Първо, котката прилича на разширена вена в лицето. Второ, цялото изпълнение е като снимано с Блекбери и монтирано на Paint.

Лекарства за гъбички.

Не съм вярвал, че ще го кажа, но – взимайте пример от рекламите за превръзки. Там всичко си е обяснено прилично, без да пречи на никого и без да показваме срамотии.

„Пак цистит“

Момиче, не взимай нищо, ами иди на преглед. Всички се притесняваме.

Рекламите на всички сайтове са скучни.

Но нищо чудно да са ефективни, затова не сме се сетили за тях.

„Това е Христос Аргиров от Пловдив“

Теленор правиха доста хубави реклами, докато не кривнаха леко с Христос от Пловдив. Христос е добро момче, графичен дизайнер. Тази година ще стане на 24 години, намерихме му фейсбука. Истината е, че Теленор го предадоха.

„Липсва само излишното“

Преди да реклама на продукта, фирмата ти е добре да има някакъв имидж, защото иначе все едно купуваме от непознат. Като видите Мерцедес, БМВ или Ферари, винаги се сещате за нещо. Като видите Дачия, за какво се сещате? Как Чаушеску върви по Дунав мост? За нищо не се сещате.

Като направим имидж, след това рекламите стават по-лесни за измисляне и няма да имат креативната стойност на саксия. Както и предния спот, в който различни хора пееха „Another one bites the duster“.

Има и един вид реклами, в които марката на продукта по никакъв начин не си личи, докато не я кажат накрая. Аз ги наричам Филм фест реклами. Рекламата на лебеди, не, на еднорози, е в тази графа. Такава е и на Хайдушка ракия, в която е тъмно и мъж гледа едно грозде на светлината все едно е паднало на пода и се чуди да го яде ли. Гледа го така, за да втълпи на зрителя, че гроздето е висок клас, но това е грозде все пак. Хората си гледат грозде по балконите. Ако няма да го ядеш, хвърляй го обратно в джибрито да не отиде фира. Чашата накрая обаче е страшно красива. Между другото, рекламата не е на Хайдушка. Нямам идея на какво е.

 
 

Женските неща, които мъжете искат

| от chronicle.bg |

Да бъдеш възприет като „нежен“, „женствен“ или „чувствителен“, когато си мъж, е върховна обида, ругатня и унижение. Преди няколко дни потребител в сайта Reddit задава уместния въпрос: „Мъже, какво „женско“ нещо бихте правили, ако никой нямаше да ви съди?“ И се оказва, че въпросът има много отговори.

Някои мъже казват, че би им било приятно те да са „малката лъжичка“, когато спят с приятелките си (има се предвид позата, в която и двамата сте легнали на една страна и единият е гушнал другия – гушнатият е „малката лъжичка“, а гушкащият – „голямата“).

Друг от отговорилите казва: „Ако нямах пенис, щях да нося клинове.“

Прави впечатление, че много от мъжете са объркани по въпроса със срамното си окосмение – хем искат да го махнат, хем се тревожат дали няма да им се подиграват. Същевременно други са сигурни какво ще правят: „Ще си счупя ръцете от плетене, братле“

Никой не споменава цветните коктейли в чаша за Мартини със захар по ръба, но… да, цветните коктейли.

Много от марките се възползват от крехката мъжественост на някои хора, за да брандират продуктите си така, че те да вдъхват сила и увереност.

 

This absolutely necessary product:

„Забравих, че мъжете и жените имат различен вид зъби“

 
 

„Manifesto“, където Бланшет играе 13 роли

| от chronicle.bg |

Германският художник Джулиан Розефелд показва трейлъра на „Manifesto“ – филм, в които Кейт Бланшет играе 13 различни роли.

Първоначално пуснат като видео инсталация в Australian Centre for the Moving Image в Мелбърн, „Manifesto“ е преправен в пълнометражен игрален филм. Трейлърът ни показва Бланшет в няколко от всичките й персонажи.

Премиерата на филма е по-късно този месец на Sundance Film Festival. В оригиналния синопсис пише, че Росефелд поставя „Бланшет в ежедневния свят – на домакиня, на работник във фабрика или на новинар – докато цитира думи, които са вдъхновили цели движения в изкуството“. И добавя: „Manifesto“ е забавен, а в същото време изисква от нас да се питаме дали тези страстни твърдения все още са верни и вдъхновяващи“.