Калфин: Не мисля, че еднозначно хората ще избягат от фондовете

| от |

В момента целият бюджет на НОИ е около 9,6 млрд. 53% от тези средства идват от държавния бюджет, другите са собствени приходи – това не е добра схема. Това означава, че пенсионната система става все по-зависима от времето, когато нямаше отделен пенсионен фонд и пенсиите се плащаха от бюджета. Това гарантира на хората вече ниски пенсии действително. Това заяви в интервю за БНР вицепремиерът и социален министър Ивайло Калфин. Частните пенсионни фондове трябва да докажат на хората, че тяхното съществуване ще увеличи доходите им, което в момента съвсем не е сигурно, подчерта той и добави, че ще си запази средствата в частния пенсионен фонд.

Те са едни схеми, по които получават средства. Държавата задължава работодателите да им прехвърлят средства, след това те трябва да поемат някаква отговорност. Вярно е, има капиталов пазар, има рискове и т.н., но не може да имаш постъпления от доходите на хората по закон и след това да кажеш „Колкото излезе, толкова ще ви дам“. 

Въпросът, че трябва да се разгледа начинът, по който капиталовите схеми се създават, управляват и след това участват в изплащането на пенсиите на хората, е важен. Това, което бяха основните ми забележки и на колегети ми от АБВ, бяха начинът, по който това се прави – изключително бързо. Мисля, че има достатъчно аргументи, които да бъдат дадени и хората да бъдат спокойни, че нито някой краде парите, нито някой национализира парите им, нито някой им гарантира по-ниски пенсии по този начин. 

Трябва да се отговори на доста въпроси. Това е един от дефектите на бързо приемано законодателство. Първото е начинът на избор. Уверенията на министъра на финансите са, че този избор ще бъде активен. Трябва изрично всеки да заяви желанието си. Второ – не, че не е ясно, има начин да се случи това, но не мисля, че е добро решение – да има движение и в двете посоки. В капиталовата сметка човек има собствени пари, натрупани по сметка. В момента, който той реши да ги пренесе в НОИ, тези пари се похарчват. НОИ не е създаден да управлява средствата и не е създаден да води лични партиди. Ако човек след това пак реши да излезе от НОИ и да се върне в частния фонд, за което чувам обещания, то въпросът е с каква сума ще излезе и какво ще се случи. Очевидно това нещо трябва да се опише. Така или иначе изборът в момента, включително за тези, които започват сега работа, или тези, които имат капиталови сметки за допълнителна пенсия, е къде да бъдат осигурявани. Този избор ще отвори една друга тема – по какъв начин се управляват досега средствата им, колко са натрупани, на какво биха могли да разчитат хората. Има такива, които излизат в пенсия и въпреки това, първа и втора категория, нямат достъп до натрупаните си средства в универсалния пенсионен фонд, което не е нормално. Доста теми ще се отворят, коментира социалният министър. Той припомни, че в момента, в който започне човек да получава пенсия от капиталовата схема, се намалява с 25% пенсията от солидарната схема. Според него по този начин не се дава гаранция на хората, че те с тази капиталова схема ще получат по-висока пенсия.

Това, което трябва да се реши на политическо равнище, е на основата на експертните анализи каква комбинация от различните мерки се взима. Ние можем да го отложим и още много дълго време това нещо, но просто няма да проработи. Тази промяна се наложи, аз настоях другото да не го отлагаме, добави Ивайло Калфин.

Според министъра начинът, по който се е приела промяната, е предизвикал криза в управлението и коалицията. Той декларира, че всеки е готов да отиде на избори.

Става дума за кардинална промяна в пенсионната система, която до вчера беше счупена, а от 1-ви януари става разнебитена, изказа мнение финансистът Любомир Христов. 

Тя гарантира на всички свои пациенти бедност на старост. Второ – това, което Народното събрание прие като текстове, които не са напълно ясни, не решава нито един проблем – нито на хората, нито на НОИ, нито на публичните финанси, а напротив – създава нови. Трето – универсалните пенсионни фондове също не са решението на проблема, защото те се управляват непрофесионално, мърляшки и резултатът е минус 3% реална доходност средно за 2002-2013-а година. Минус 3% означава, че парите на хората се топят. 

Свободата за избор е важен аргумент, подчерта Христов, но добави: Психологията е показала, че има обстоятелства, при които разходите по избора са по-големи от ползите, които може да получите от свободата на избора. Тези обстоятелства възникват тогава, когато човек няма необходимите знания и експертиза да направи избора, когато човек иска сигурност, а има риск в едната или другата опция, която ще избере, и когато става дума за неопределеното несигурно бъдеще. И трите елемента фигурират в избора за пенсионна система. 

Проблемът не е само в пенсионните фондове. Проблемът започва от Кодекса за социално осигуряване, минава през Комисията за финансов надзор и чак накрая са пенсионните фондове. Ето го проблемът за избора – къде го няма изборът. Имате задължение да внасяте 5% от осигурителния си доход в универсален, но нямате никакъв избор за това как да се управляват вашите средства. Това е в закона – Кодекса за социално осигуряване. 

Водят се дискусии от години, но те са на парче. Никога няма да се постигне съгласие, ако първо не се постигне съгласие за това какво искаме от тази пенсионна система. Ако един иска гаранции, а друг иска доходност – няма как да се съгласим за мерките, коментира още експертът.

За случая с КТБ, Христов каза: Големият скандал е заблудата, че имаме конструкция на държава и институции, които вършат работа. Това показва КТБ. Общото между пенсионната тема и банковата система е, че не сме уредена държава, че не можеш да разчиташ нито за това, че имаш собственост и че не можеш да носиш отговорност. След като от теб не зависи, ти не можеш да носиш отговорност.

Финансистът предлага: Всички, които са били членове на УС на БНБ от момента, в който на КТБ балансовото число и активите са били 2 млрд. до 19-и юни миналата година, да бъде любезен да върне всички заплати, които е получил във Фонда за гарантиране на депозитите, да му бъде продадено цялото имущество и парите да отидат във Фонда, които пак няма да стигнат. Но някой някога трябва да започне да носи някаква отговорност, за да се разбере, че така повече не може. 

 
 

adidas представи новите PureBoost

| от chronicle.bg |

adidas Running представи новите обувки adidas PureBOOST. Те са вдъхновени от бегачи и са създадени за бегачи.

PureBOOST има по-висока пета и прогресивно изваяна средна част на подметката BOOST, с по-широка предна част за оптимална опора по време на бягане при завой – перфектна за тичане в градска среда. Външната част на подметката също е проектирана, за да отговори на специфичните изисквания за бягане в града, с гума разположена в средната част на подметката за допълнителна стабилност и защита. Проектираната като еластична мрежа, външна част на подметката, осигурява превъзходно сцепление като в същото време позволява на стъпалото да си взаимодейства хармонично със средната част на подметката изработена от пяната BOOST.

DSCF9442_LR

Новата текстилна горна част е изключително адаптивна и влиза в синхрон с походката на бегача. Новата конструкция на двойно обгръщащия стъпалото език, осигурява подкрепа, но също така позволява на крака да се движи в хармония с горната част на обувката.

За разработването на продукти за бягане, adidas използва нашия научно-изследователски екип, който използва системата за тестване на продукти ARAMIS – технология за проследяване на движението, която позволява детайлен анализ на движението на тялото. Всичко това ни вдъхнови да проектираме обувка за бягане в града, отличаваща се с елементи, адаптиращи се към различните предизвикателства.

 
 

18 години H.M.S.U.

| от chronicle.bg |

Музикалното движение Hard Music and Sounds United празнува 18 години от началото си. По случай годишнината се организира събитие в две зали в комплекса на студио “Орфей”, което ще представи някои от най-актуалните гости на музикални лейбъли за Drum and Bass, получили световно признание. Добре дошли са всички drum & bass фенове.

Едната от залите ще бъде с участието на артисти от екипа на Critical Music, а другата – на Viper Recordings.

В програмата на Critical ще слушаме сетове от супер актуалния продуцент Mefjus, който вече се представи подобаващо по време на летния фестивал на H.M.S.U. С нетърпение очакваме участието на музикалния гений Current Value. За първи път в София ще имаме удоволствие да чуем и самия Kasra – основател на Critical и добре утвърден на световната сцена с първокласната си продукция.

В залата с артисти на Viper ще чуем хитовите Brookes Brothers, които поръсват с настроение “палави ликуид ролери”. Артистът с псевдоним Cyantific през годините беше част от най-големите лейбъли, а сега издава ексклузивно за английския Viper. В тази зала ще можем да се насладим и на сета на един от най-актуалните продуценти – InsideInfo.

През годините H.M.S.U. безспорно се отличава с качествен подбор на гости за своите партита. Те винаги са сред най-актуалните или изгряващи имена на световната сцена. Нещо повече – за времето на своето съществуване организацията е била домакин на над 400 гости от световната сцена и почти всички родни диджеи.

От страна на H.M.S.U. в програмата ще се включат Ogonek, Konspirator & Mocks с проекта High Roll, Targy, acidtrip и EXo със Salmon Flow. Специален гост ще бъде и родната гордост на световната Drum and Bass сцена – L 33. За визуалните инсталации по време на събитието ще се погрижат Elektrick.me.

Билети могат да бъдат закупени на цена от 25 лв., а в деня на събитието – на 30 лв. Всички промо ценови категории бяха изчерпани още преди началото на 2017. в мрежата на EVENTIM.bg и избрани магазини. Повече информация тук. 

18_YEARS_HMSU_2017_BACK

 
 

8 филма, които да гледате преди “Ла ла ленд”

| от chronicle.bg |

“Ла ла ленд” безспорно е много добър и безспорно ще го гледате.

Но така както “Междузвездни войни” взима от много митологии, така и мюзикълът е голям, защото стъпва на раменете на гиганти.

Преди да заснеме филма си, Деймиън Чазел гледа някои от класиките на музикалното кино и прави референции към любимите си произведения във своето. Това са някои от ранните мюзикъли, на които Чазел отдава почит.

 
 

Поемете дъх! Том Харди е в „Табу“

| от |

Том Харди е един от чудесните британски екземпляри, които Обединеното кралство е внесло в редиците на Холивуд за последните няколко години. До него гордо стоят Том Хидълстън, Бенедикт Къмбърбач, великолепният Хю Лори, Джак О`Конъл и още, и още, и още… Том Харди обаче е единственият сред тях, който може да предизвика у теб възбуда и страх едновременно. Той е като заешката дупка от Алиса – искаш да скочиш, защото знаеш, че ще е вълнуващо и същевременно се притесняваш какво ще намериш на дъното.

След година на мълчание, номинация за „Оскар“ – за „Завръщането“ – и поява само в два епизода на третия сезон на Peaky Blinders Харди прави мрачно завръщане в калния и свръхестествен сериал “Табу“.

Какво е „Табу“? Сериал, продуциран от Ридли Скот, самият Харди и сценаристът на Peaky Blinders Стивън Найт. Той е мрачна и мърлява история за отмъщението, примесена с древни африкански магии, подмолни британски чиновници и Уна Чаплин за разкош. Всички те позиционирани в стар Лондон.

Историята проследява Джеймс Дилейни – буквално завърнал се от мъртвите мъж, където са го пратили злите езици преди 10 години, чийто баща умира внезапно, а Джеймс се оказва единственият наследник на парче каменна земя, което група британски чиновници и политици желаят силно, за да решат набързо лека неуредица с правителството на САЩ и Канада.

Дилейни, изглеждащ точно толкова смахнат за хората, колкото и баща му приживе, не планира нито да дава, нито да продава купчината камъни, които му се падат по право. Към този основен казус и очевидно основен конфликт в сериала, който се точи и разточва във всичките 56 минути в началото, се добавят бързата смърт на бащата, за която синът вярва, че не е случайна и любовта към полу-сестра му, в чиято роля е грациозната Уна Чаплин.

„Табу“ има великолепна атмосфера. Лондон в началото на IXX век е мърляв, кален, пълен с курви, бардаци и отхвърлени деца. Кучетата ядат трупове, а хората се отдават на низки страсти с дебелани. Между всички тях Том Харди крачи класно, потънал в кал до колене, в компанията на хрътка и сложил на главата си голям цилиндър.

Към тази среда се добавят и африкански митове и легенди, тъй като персонажът на Харди е прекарал последните 10 години в Африка под опеката на вуду магьосници и страшни жени с боядисани лица, които го преследват в сънищата му в късните доби на нощта, и неговата химия с останалите персонажи – от Уна Чаплин до Франка Потенте, която е похотлива и долна съдържателка на публичен дом, наместил се удобно в един от имотите му.

Първи епизод на „Табу“ обаче не ти казва нищо повече. Той само те въвежда в мрачната магическа обстановка, която смята да разгърне пред зрителите си впоследствие. Той създава среда, която да те възбуди или поне да ти стане любопитно, поставя възлите на всички връзки, които смята да развърже нататък и ти казва да чакаш. Седмица след седмица той, в компанията на Харди, ще ти разкрива нови и нови тайни от мрачния свят, в който живи и мъртви се срещат, а британецът, като блюстител на правдата, ще раздаде правосъдие накрая.

„Табу“ е един от вълнуващите сериали този януари, спор няма. Той носи големи очаквания и дава големи заявки. Дали без участието на Том Харди – като продуцент, актьор и един от създателите на шоуто – щеше да е толкова любопитен? Едва ли. Но Харди е класната британска чаша чай, която всеки е редно да изпие в един момент. А осем мрачни и възбуждащи епизода, звучат като добра идея да го направите именно сега.