Какво общо има Анна-Фрид Люнгстад от АВВА с програмата „Лебенсборн“?

| от |

За пет години между 1940г. -1945г. в малка Норвегия се появяват на бял свят 12 000 бебета. Техните бащи са военно -служещи от СС и Германския Вермахт. Повечето от децата се раждат в специални родилни домове – филиали на Химлеровата организация и фабрика за расови деца по програмата „Лебенсборн“ – в превод означава „Източник на живот“.

58

Едно от тези деца е Анна-Фрид Люнгстад – брюнетката от шведската култова група АВВА. Тя е дете на фелфебел Алфред Хаас . Майката Сини Люнгстад е норвежка, а след оттеглянето на Алфред заедно с частта му от немските окупационни войски в Норвегия (гарнизоните там са наброявали общо около 400.000 души), тя бяга в Швеция. Това е страна, в която анти-немските настроения не се проявяват толкова бурно и силно, както в останалите европейски държави след Втората Световна Война. Сини Люнгстад е заедно с майка си и малката Анна-Фрид. Устройва се да работи като сервитьорка в едно кафене, но скоро се разболява и умира едва на 21г.

59

„Имах страшно малко приятели като малка“ спомня си Фрида – ‘‘Не съм прекарала никак весело детство, живях заедно с баба, бяхме бедни. През цялото време ми се струваше, че всичко наоколо не е на мястото си и не е както трябва. Мислех си, че около мен няма нищо, което да заслужава да бъде обичано“.

Малката Фрида е знаела от близките си, които са и разказвали, че баща и е германец, както и историята, че е бил моряк и е потънал някъде в морето.

Фрида живее с тази мисъл до 1977 година. Тогава навсякъде по света „АВВА“ вече са известни, а в пресата се печатат стотици статии и се публикуват хиляди снимки от техни концерти.
Нейния полубрат, за чието съществуване тя все още не знае – Петер Хаас от Германия, си купува брой на тинейджърското списание „Bravo“. В този нов брой са описани подробно биографичните данни на всички членове на групата. Точно там Петер вижда имената на родителите на Фрида и прави връзката по името на баща си и майката на певицата, че именно Анна – Фрид е негова сестра и дъщеря на баща му – Алфред Хаас . По-късно, Фрида се среща с баща си в Германия, но двамата така и не са стават близки приятели. След тази среща изглежда, че те дори не са общували повече.

Какво представлява „Лебенсборн“ – „Източник на живот“?
Хайнрих Химлер- шефът на СС, е един от основните идеолози на „Лебенсборн“. Всъщност, програмата се явява продължение на проекта „Mutter und Kind“ (Майка и дете), започнат още в началото на 1934-та година. Официално, целта на това общество е била борбата с увеличеното количество аборти в Германия, ежегодното число на които е достигнало катастрофалната за държавата цифра от 600.000. Рязкото спадане на нивото на раждаемостта сериозно е обезпокоило „великите умове на нацията“. Пък нали и страната се е готвила за кръвопролитни завоевания и завладяването на целия свят (не само Lebensraum im Osten – „Жизнено пространство на Изток“ – термин на национално-социалистическата пропаганда). А кой ще воюва за страната си, когато жените не раждат войници?! Тогава съзрява идеята за създаване на специални приемни точки, където жените ще могат да раждат и оставят поколението си на държавна издръжка.

60

Главен лозунг на проекта, призоваващ младите жени на Германия за участие в програмата за повишаване на раждаемостта, е фразата: „Подари дете на фюрера!“

През 1938-ма година, набиращата скорост Германска организация „Лебенсборн“ се разраства до цели девет отдела и е включена в състава на Личния Щаб на Райхсфюрера на СС. За нейни ръководители са били назначени оберфюрер Грегор Ебнер и штандартенфюрера Макс Золман. Скоро след старта на програмата обаче човешките ресурси на Третия Райх са се оказали недостатъчни и считайки от 1941-ва година, „Лебенсборн“ преминала на нов етап. Целта на тази промяна е включвала „понемчването на славянските народи“.

За тези цели е било наредено на офицерите от СС да изземват всички деца, които имат светли очи и коси. Нареждането е касаело Югославия, Чехия, Полша, а от средата на на 1943-та година и СССР. Страшните факти за похищенията на деца направо от улиците се потвърждават от многочислените очевидци на подобни събития. Известни са и случаите, в които от родилните отделения са се взимали пеленачета. Разчитало се е, че по-късно във времето по такъв начин децата няма да знаят кои са истинските им родители, и няма да имат никаква представа от каква националност са.

След раждането на младенците, офицерите от СС по традиция са получавали за подарък сребърна лъжица и сребърна чаша, които се се изготвяли в специална фабрика близо до Мюнхен. А на жените дали живот на четири и повече деца – са се връчвали „Майчински кръст“ и сребърен свещник с гравиран надпис, гласящ: „Ти се явяваш едно звено в нишката на безкрайната верига на поколенията“.

Най-огромни мащаби на човешко-производството, както писах по-горе, е имало в Норвегия, тъй като измежду останалите скандинавски държави, тази страна се е смятала за най-близка по кръв до арийската раса. Дания също е попаднала в расовите планирания на Хитлер и останалите нацистки водачи и теоретици на Райха. Белгийския филиал на „Лебенсборн“ пък е бил открит чак през есента на 1943-та година. Само че това „заведение“ не е било толкова популярно. Във съседна Франция през същото това време също е имало доста извънбрачни деца между французойки и немски войници (около осем хиляди), поради което и там германските „оплодители“ са разкрили нов „филиал“ на фабриката за деца.

След войната, по време на Нюрнбергския процес, членовете на „Химлеровите детски фабрики“ са били съдени по три обвинения: престъпления срещу човечеството, разграбване и присвояване от окупираните чужди територии и принадлежност към СС. След петмесечните заседания, следствие, изучаването на купища документации и разпити на десетки свидетели, американския военен трибунал изнася окончателната си присъда. На 10 март 1948-ва година, Съгласно решението – генералния ръководител на „Лебенсборн“ – „Източник на живот“ Макс Золман, заедно със своите най-близки съратници са оправдани по първите две обвинения и осъдени само за принадлежност към СС.

В наши дни, децата, лишени от родители през тези години, остават без ясната представа откъде са и от каква националност са.
Търсенето на истината продължава.

Николай Крижитски

 

 
 

WIZZ GO – нова ценова категория от Wizz air

| от CHR Aero |

Wizz Air, най-голямата нискотарифна авиокомпания в Централна и Източна Европа, пусна нов продукт. “WIZZ Go” е допълнителна опция към съществуващата “WIZZ Plus” (преди:”Plus Fare“) пакетна оферта, предлагаща по-голяма гъвкавост за пътниците.

Двете “WIZZ Go” и “WIZZ Plus” предлагат на клиентите намалена пакетна цена над базовата “Basic Fare” (за билет и малък салонен багаж), сумата от допълнителни услуги, ако се купят отделно и по-бърз процес на резервация.

Новата “WIZZ Go” е създадена за практични клиенти, които търсят ниски цени, отлични и стойностни оферти, и ползват най-популярните продукти и услуги на WIZZ. “WIZZ Go“ включва голям салонен багаж, 23 кг чекиран багаж и избор на място (с изключение на първия ред и местата с повече пространство за краката).

Wizz Air “WIZZ Plus” предлага дори повече допълнителни услуги и клиентите могат да се възползват от по-голяма гъвкавост и максимален комфорт по време на цялото пътуване: от момента на резервация на билета онлайн, до пристигането до избраната дестинация. „WIZZ Plus“ включва 32 килограма чекиран багаж, голям ръчен багаж, регистрация на летището, WIZZ Flex опция за промяна на датата на пътуване, избор на място (включително на първия ред и с допълнително пространство за краката), качване с предимство (също позволява вземане на допълнителна малка лична вещ на борда).

Kлиентите на WIZZ могат да запазват места за всички над 450 линии, на wizzair.com избирайки “WIZZ Go” и “WIZZ Plus”.

Джордж Михалополус, търговски директор на Wizz Air, каза: “Създадохме WIZZ Go за нашите практични клиенти, които не искат да се тревожат за избора на място и багаж. Това е междинно предложение, което ще се хареса на пътниците ни, които искат повече от базова тарифа, но не и целия продукт, включен в WIZZ Plus. Тъй като нашите клиенти имат различни желания, ние правим всичко възможто, за да излезем с продукт, които им отговаря най-добре.”

 
 

Хайде да идва новият „Шерлок“!

| от |

След няма и година и един месец, минали в тегаво чакане, на малкия екран ще се появи новият, четвърти поред сезон на, нека си признаем честно, един от най-добрите сериали за последните години – „Шерлок“.

Шоуто, което направи Бенедикт Къмбърбач мега звезда, при това за няма и месец, се завръща за четвърти и засега, последен път на екран.

„Кометата на ВВС“, както феновете иронично наричат най-смелия проект на канала, стартира през 2010 година. По онова време модерна версия на най-известния книжен детектив, създаван някога, звучи като лоша научна-фантастика. Та какво може да прави Шерлок Холмс в XXI век и да е все така уникален, като мъжа създаден преди близо два века от сър Артър Конан Дойл? Хората са скептични и по-скоро негативно настроени към проекта, но накрая се оказва, че не са прави.

„Шерлок“ е шоу, в което или се влюбваш веднага или започваш да не понасяш още от първия му епизод. „Study in Pink“, базиран на един от кратките разкази на Дойл, излиза официално на 25 юли 2010 година. Месец по-рано ВВС пускат първата версия на същия епизод онлайн. Гледанията и свалянията са в хиляди. Епизодът по-късно е леко редактиран, променен и премонтиран и излиза официално на екран.

Взависимост от това коя версия сте гледали, може и да не сте харесали сериала още от първите му минути. Неофициалната версия, каквато се води неизлъчения епизод, е по-дълга, по-бавна и да, една идея по-различна.

Ще се учудите, но има хора, които рязко намразват сериала именно заради този епизод и така и не му дават повече шанс. Тяхна грешка. „Шерлок“ е поп-културно явление за телевизионния бизнес и е новаторство във времето, в което зрителят трудно успява да бъде изненадан.

Модерният „Шерлок“ няма време за губене. Сериалът базира първите си два сезона, излезли в рамките на шест месеца един от друг, на най-известните произведения на Конан Дойл и набързо вкарва вътре най-известните персонажи от света на детектива – Айрийн Адлър, професор Мориарти, инспектор Лестрейд, Майкрофт Холмс и разбира се, доктор Уотсън. Ще се учудите, но дори и второстепенните персонажи в сериала са базирани на такива, измислени от британеца и присъстващи в оригиналните му истории.

„Шерлок“ е феномен. На пръв поглед в него няма нищо уникално – та той адаптира произведия написани през 1800 година, не измисля нито един нов случай или персонаж за своя герой – и същевременно е най-новаторското хрумване на модерния развлекателен бизнес. Пълен е със случки и неща, които телевизията сякаш открива чак сега. И най-важното, успява да запали искрата по известния детектив отново.

Всеки век има свой Шерлок, казват различни експерти. Толкова уникално е творението на Артър Конан Дойл. За XXI век този Шерлок се нарича Бенедикт Къмбърбач. Независимо доколко това се харесва на някои или не. Независимо колко пълнометражни филма се направят за този детектив. Независимо колко нови книги излязат, се напишат, адаптират и прочие.

„Шерлок“ изстрелва Къмбърбач и Фрийман в стратосферата на мега-звездите. До момента, близо 40-годишните британци, са играли в телевизията, киното, при това във висококласни продукции, театъра и грандиозният успех все някак им се изплъзва. „Шерлок“ е game changer за тях. Той дава ударен ход на кариерите им и влива свежа кръв в леко скучния пейзаж на новите имена и еднотипни актьори, които се появяват ежегодно в Холивуд.

След грандиозния успех на първите си два сезона „Шерлок“ си взима почивка от цели 2 години. В днешно време, пък и в което и да е време, няма телевизионна продукция, която може да си позволи такава пауза. Това е лукс. Но ето, че „Шерлок“ го прави и това по никакъв начин не намалява фен-базата му. На 24 декември 2013 година, когато Шерлок Холмс трябва да се завърне от мъртвите, Twitter прегрява от тагове, хаштагове и прочие модерни версии на онлайн ентусиазма, заради старта на шоуто. Страницата на ВВС блокира от фенове, решени да гледат новия епизод онлайн.

Сезон 3 минава точно като комета – веднъж на 100 години – и отново отива в почивка, за да се завърне на 1 януари 2015-а (времевите паузи в „Шерлок“ са толкова огромни и различни, че могат да се мерят само с начина, по който Градска мобилност отчита времето между отделните трамваи – тоест, то граничи от сега до плюс безкрайност).

Стивън Мофат и Марк Гатис – сценарист и актьор по професия и създатели на сериала, в едно свое интервю казват, че когато им хрумнала идеята за модерен Шерлок, просто се молели ВВС да кажат „да“ на проекта. Защото телевизията се дърпа в продължение на няколко години. А какво и как ще правят те, за да го осъществят, си е тяхна работа.

В момента екипът на „Шерлок“ – от актьорите през режисьорите и сценаристите – е толкова зает с ангажименти по други проекти, че нямат време да направят нови епизоди за продукта, който ги направи толкова известни и желани. И това е жалко. Защото „Шерлок“ заслужава много сезони.

Сезон 4 обаче е на път. Той вече е изсниман, под строги мерки за сигурност и зоркия поглед на телевизията, в студения Кардиф. „Шерлок“ отдавна не се снима в Лондон. Всъщност от първия си епизод насам, защото вероятността там нещо да остане в тайна и някой да не види някоя сцена, е абсолютно невъзможно.

Ето ви един любопитен факт: първи епизод е сниман на реалната „Бейкър Стрийт“ 221В. Това не се е случвало никога след това. По онова време улицата е затворена и снимките текат, начело с Бенедикт Къмбърбач и Мартин Фрийман на сета, и никой не забелязва или дори и да го прави, не го вълнува какво се случва. Днес този вариант е мираж.

Сезон 4 на „Шерлок“, след един тотално страничен епизод, тръгва на 1 януари 2017 година. След него, в три поредни седмици, следват още 3 епизода. The Six Thatchers, The Lying Detective и The Final Problem, чиято първа снимка показва завръщането на Мориарти, ще бъдат излъчени съответно на 1-ви, 8-ми и 15-ти януари. И оттам-нататък не се знае накъде.

Sherlock Шерлок

Засега „Шерлок“ е в пауза. Но пък е като оргазъм или комета… зависи от гледната точка. Случва се рядко, но пък как!        

 
 

Air France и KLM въвеждат нова тарифна схема за полетите си в Европа

| от CHR Aero |

Air France и KLM въвеждат разнообразие от оферти за икономичната класа за всички свои международни полети в рамките на Европа, Северна Африка и Израел. Клиентите ще могат да избират от три оферти, всяка от които предлага специфични услуги и условия. Те ще са на разположение онлайн за KLM в края на януари 2017.

– Оферта „Лека“ е за пътници, които търсят най-ниската възможна тарифа и пътуват без да регистрират багаж.

– Оферта „Стандарт“ е с допълнителна такса от  40-50 евро и предлага на клиентите допълнителни предимства, като например възможността да регистрират един багаж безплатно и да променят своя билет без такса.

– Оферта „Флекси“ е с допълнителна такса от 70-150 евро и предлага на клиентите максимална гъвкавост (без такси за промяна и връщане, без допълнително заплащане) и възможността да се възползват от услугата SkyPriority, за приоритетен достъп на летището, храна по време на полет. Офертата на Air France и KLM „Флекси“ е в отговор на търсенето на бизнес пътниците,  които могат да се възползват от всички продукти и услуги на двете авиокомпании в мрежата на средни разстояния.

„Прозрачност и разнообразие от възможности за нашите клиенти, са в основата за създаването на тези нови тарифи на Air France и KLM за мрежата на средни разстояния. С въвеждането им клиентите сами избират  услугите, от които се нуждаят. “ – заяви Питър Ботсма, изпълнителен вицепрезидент „Търговска стратегия“ на Air France-KLM.

 
 

9 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Иван Бондоков

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес продължаваме с Иван Бондоков: съ-основател на Limacon – първият център за развитие на социален капитал в България. Занимава се с маркетинг и PR, развиване на социален капитал на личностно и общностно ниво и е китарист и поет по душа.

Ето какво каза той за любимите си реклами, като предварително заяви, че не се притеснява, че повечето от тях са леко нецензурни:

За мен най-добрите реклами са тези, които не адресират директно продукта на фирмата. Тези реклами, които не навират в лицето на зрителя колко готин и нужен е дадения продукт за него. Обожавам интелигентните реклами и нереализирана мечта ми е да направя подобна реклама за култов бранд.

Bud Light „Cut The Cheese“

Феноменална реклама, която се заиграва с няколко жаргонни израза за различни физиологични процеси, които извършваме в ежедневието си! За повечето от вас, както и за мен, ще е нужно да прочетете коментарите под видеото, за да разберете гениалността на сценаристите. Велико!

Bud Light Swear Jar

Продължавам с „вулгарните“ реклами, които са били забранени за масово разпространение. Феноменалните Ab InBev, които произвеждат едни от най-известните марки бира в света, отново къртят с тази реклама и нейната сестра в третото видео! Мисля, че няма нужда от разяснение защо е феноменална.

Bud Light Clothing Drive

Пак да кажа – тези хора правят най-великите реклами! Насладете се на това заиграване с една вътрешно-фирмена кауза, а именно да се даряват дрехи за бедните в замяна на една биричка.

Old Spice | The Man Your Man Could Smell Like

Не мога да пропусна великите реклами на Old Spice, които странно защо от скоро взеха да се въртят по българските телевизии, но и ние си знаем, че за много неща сме назад от всички други. Изключително работещо е да изграждаш рекламна стратегия около един човек/актьор, който да се превърне в лице на целия продук. Разгледайте и видеата, в които перфектно сложения мъж отговаря на коментари под неговите реклами в youtube – супер смарт!

Bud Light – „Candle Light“ Horse 

Разък завой отново към Bud Light и тази реклама, която е апогей на „вулгарността“. Нечовешки добре измислено.

Metallica – Hardwired….To Self-Destruct

Като върл фен на Metallica не мога да не ви споделя този душевен оргазъм. Страхотно измислено и няма как човек освен да иска да си купи тавата, да не тръгне да търси и такива ръкавици.

Mercedes Benz – Library 

За тази яка реклама говор просто слоганът накрая – красива отвън, умна отвътре.

Porsche 911 commercial

Рекламата на любимата ми марка коли, която много точно обрисува една човешка мечта. Завършвам с този майсторски миг на интелигентност, стил, страст и човечност. Настръхвам като я гледам просто. Велико!

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.