Как ви водят за носа в интернет

| от |

Обезобразени трупове и жени, които си „гримират“ рани. Главозамайващи теории на заговора. В интернет милиони наивни потребители стават жертва на целенасочена пропаганда.

„Лъжат, та пушек се вдига!” – възмутено пише швейцарският публицист Хелмут-Мария Глогер в изданието „Блиц”. „За лъжи, манипулации и оръжие винаги има пари, за свястна журналистика – не”, констатира той. За какво става дума ли? За дезинформациите и пропагандата, които разпространяват в интернет пишман-журналисти и платени агенти, пише Дойче Веле

„Така Израел заблуждава хората” – четем например под една картинка, която напоследък масово се разпространява в мрежата. Много от потребителите, които се нахвърлят на тази снимка, всъщност се наслаждават на антисемитската помия, която се лее в интернет. На снимките се виждат щастливи хора, които си гримират страшни рани. Създава се впечатлението, че Израел гримира цивилни хора и военнослужещи жени, за да представи по-драматично загубите си в настоящата война. Едно журналистическо разследване на френската телевизия „24” доказа обаче, че тези снимки са колаж от различни източници, включително и от блога на един шотландец, който през 2010 година участвал в семинар по специални филмови ефекти, както и от едно специализирано списание за работата на гримьорите във военни филми.

Дезинформация и пропагандни трикове

Със снимките, които циркулират в мрежата – независимо дали става дума за Близкия изток или за Украйна – трябва много да се внимава, призовава германският вестник „Зюддойче Цайтунг”. Техническите капацитети на интернет многократно увеличиха възможностите да се разпространяват пропагандни лъжи. Затова критичният потребител трябва да се опита да разбере повече от заглавията на снимките и най-вече от така наречената „мета-информация”, която е част от процеса на създаването на една снимка: къде и кога е заснет кадърът, кой го е обработвал? Макар че професионалните манипулатори умеят да фалшифицират и тези скрити информации.

Интернет-търсачките за снимки също помагат при разобличаване на фалшификатите. С тяхна помощ в мрежата могат да се открият сходни кадри и поне да се провери дали фонът, контекстът изглеждат правдоподобно. Все по-често помага и опитът на множеството потребители, особено когато снимките се пуснат във Фейсбук или Туитър. Мнозина разпознават града или местността и се обаждат, ако открият манипулации. За жалост обаче както в Близкия изток, така и в украинския конфликт, почти всички потребители в мрежата взимат страна и не може да се разчита на обективността им. Колкото по-дълго продължава един военен конфликт, с толкова по-голяма готовност хората от едната и от другата страна на барикадата вярват на различните дезинформации, които се вписват във вече изградения образ на врага. Независимата и обективна журналистика не може да надвика пропагандистите.

Лъжите залагат на незнанието

В рускоезичния интернет, където пишат и много украинци, от известно време насам се разпространява „информацията”, че в Руската федерация била забранена комбинацията синьо-жълто. Това са цветовете на украинския национален флаг. Думата била приела на второ четене закон, според който след 1-ви август 2014 тази цветова комбинация вече е наказуема. Според авторите на тази „информация”, руските законодатели се аргументирали с „тежките вреди, които тази комбинация нанася на здравето на обикновените руснаци”. Цитира се дори руският заместник-министър на здравеопазването Харитон Василевич Орий с думите: „Прегледахме над хиляда човека от различни възрастови групи. Над 98 процента от тях изпадат в агресивно-депресивно състояние, когато по телевизията видят комбинацията синьо-жълто.” Някои от зрителите дори се нахвърляли върху телевизора или върху околните, добавя се в „съобщението”. Само дето руският парламент от началото на юни е във ваканция, а Харитон Василевич Орий не съществува – или поне не съществува като заместник-министър. Въпреки това тази „новина” предизвика сериозни дискусии в блогсферата и в социалните медии.
В близкоизточния конфликт манипулираните снимки имат вече дълга традиция. Особено често ги използват палестинците. От няколко седмици насам из мрежата също обикалят редица ужасяващи снимки, показващи уж жертви на израелските атаки в Газа – докато всъщност на снимките са жертви в сирийската гражданска война. А кадрите с гримираните рани са дори ново качествено равнище: пропагандаторите на Хамас обвиняват Израел в онова, което те самите вършат – фотоманипулации.

Не спи и пропагандният отдел на Владимир Путин. Московският историк и публицист Николай Сванидзе смята обаче, че Кремъл ще изгуби тази пропагандна война. Най-вече поради това, че Путин се намира в сложен шпагат: пред Запада той през цялото време твърди, че Русия не подпомага украинските сепаратисти, а пред домашната публика непрекъснато трябва да доказва обратното.

Т. нар. заговор срещу „обикновените хора“

Малко преди „референдума” в Крим Първи канал на руската теливизия показа опашка от коли на граничния пункт Шегини – кадрите илюстрираха информацията, че 600 хиляди украински бежанци напират към Русия. Само дето селцето Шегини се намира не на руско-украинската, а на украинско-полската граница. Сиреч – бежанците бързат не към Русия, а към Европа. Наскоро на смаяната руска публика беше представена и версия, според която пътниците на сваления малайзийски самолет още преди излитането вече били… мъртви. Тази абсурдна история тръгна от лидера на сепаратистите Игор Стрелков и беше донатъманена от различни аматьори с претенция за журналисти. Според един руски проправителствен сайт, американските тайни служби натъпкали боинга с трупове и после го свалили над бойното поле.

Милионите привърженици на теориите на заговора в интернет изпадат в наивен възторг от подобни непохватни манипулации, които само затвърждават убеждението им, че световните елити участват в някакъв гигантски заговор срещу т.нар. „обикновени хора”.

 
 

Изтекоха снимки на новия смартфон на Meizu

| от chronicle.bg |

Наскоро Meizu представи официално смартфоните Pro 6 Plus и M3X.

На 6 декември компанията ще даде пресконференция, на която вероятно ще представи още свои устройства. Слуховете твърдят, че Meizu ще покаже M5 Note, но на сцената ще се появи и друга джаджа с кодовото име Meizu Four (1206).

Днес в китайската социална мрежа се появи порция снимки на телефона.

Все още няма официална информация за спецификациите на смартфона, но според слухове, Meizu Four ще има извит 2K AMOLED Edge дисплей и Exynos 8890 чипсет.

Meizu-Four-leak_6

Източник: GSM Arena

 
 

50 нюанса синьо (за мъже)

| от chronicle.bg |

Навън светът най-после стана бял (скоро и в населеното място близо до вас), небето – кишаво, а хората не само сиви, но и сиво облечени. В общи линии светът се преобрази в реплика на книгата на Е. Л. Джеймс „50 нюанса сиво“, без всички сцени в специалната стаичка (поне не на открито). И изпаднахме в ситуация на рязка нужда от нещо шарено.

Нашата рубрика „Ново 5″ е разделена на мъжка и женска част и тази седмица ще ви представим 5 мъжки продукта в синьо, които припознахме като перфектния арсенал за борба със сивотата на зимата.

618x264

Син Huawei P9

Ок, няма да ви лъжем – това е отново Huawei P9, но с чудесен светлосин цвят, който е едновременно ненатрапчив и забележим. Huawei P9 беше обявен за първи път през април тази година, а синият вариант се появи през ноември. И тук е добрата новина – откакто смартфоните започнаха да се лишават от заден капак, който лесно се сменя, за да станат водоустойчиви и по-тънки, пускането на нови цветове няколко месеца след премиерата означава едно – устройството е било много успешно и от компанията очакват още дълго да се продава.

Такъв e и случаят с Huawei P9 и това не ни изненадва, защото моделът наистина е добър. P9 е първият телефон оборудван с двойна задна камера – изградена съвместно с немската легенда във фотографията – Leika. Едната камера прави чудесни черно-бели снимки самостоятелно, а другата – цветни, при които изображенията се наслагат и  се получава необичайна дълбочина за снимка от телефон. Телефонът е тънък, бляскав, премиум. А от месец насам се продава и със зарядно, което го зарежда 30% по-бързо.

Препоръчваме ви да минете през новооткрития собствен център на Huawei в София на ул. Леге номер 6 и да го разгледате (с коментар на живо от хора, които могат да ви отговорят на всичко). Бонусът е, че независимо откъде сте го купили, влизате в тяхната програма за VIP клиенти в случай на инцидент с телефона, докато е в гаранция, при вас директно ще дойде куриер, който ще го вземе от удобно за вас място, ще го занесе в сервиза за ремонт и ще ви го върне отново на място. Както трябва да бъде.

618x346

Присъединете се към механичната революция със син Swatch

Swatch Irony представя цяла колекция часовници, направени от добрата стара стомана и в тях няма нищо иронично. Отскоро има нова серия часовници Sistem51 Irony, от която особено много ни допадна синият (ха, изненадахме ли ви?) SISTEM BOREAL.

Часовникът не само е метален, не само изглежда добре и попада в тънката линия между между нещо чудесно класическо и нещо силно културно и поп, но има и своя вътрешна красота. Тъй като e Swatch, а те това си го умеят, държим в ръцете си механичен часовник, недокосван от човешка ръка при производство – всичко е механично. 51 елемента и швейцарска прецизност, която се крие на китката ви. Буквално. Обърнете го отзад и ще видите как декорираният механизъм върши своята работа минута след минута, час след час (pun intended).

И този часовник, подобно другите  от серията Sistem51 Irony, може да бъде разгледан както на сайта swatch.bg, така и в магазините в страната. Часовниците се предлагат с каишки от фина естествена кожа, гума и верижка от неръждаема стомана. Като лично ние ви препоръчваме стоманената – друго си е да усещаш на ръката си тежък часовник.

А, да, SISTEM BOREAL струва впечатляващите 390 лв и има 2 години международна гаранция.

620x231

Син F978

Джофри Харкорт е човекът, чиято идеология се гради около принципа „първо човекът, после столът“ и дизайнът му моментално започва да носи международно признание на холандската Artifort, компанията, чието мото е „Дизайн, който издържа на времето. Дизайн с авторитет“. Е, според нас има едно тяхно кресло, което трябва да присъства навсякъде. Син F978 видяхме за първи път в „Склада“ – място, на което има повече иконични представители на дизайна, отколкото можем да разгледаме за едно посещение. И въпреки това от няколко години постоянно откриваме места – подредени ъгълчета, стаи с високи покриви, леко осветени помещения, все места, в които този стол ще пасне идеално.

Не е случайно, че дизайнът от 1968-ма година беше възроден отново през 2006-та с нова серия на креслото. Много удобен, много красив и много практичен.

Последното се дължи на липсата на облегалки, която поражда едно объркване относно мястото на ръцете, което пък води до задължителното им ангажиране с тежки занимания като пиене на уиски и пушене на пура. Тривиално, но с една хубава гледка, можете цяла вечер да се занимавате единствено с леко въртене в креслото и няма да ви писне. Колкото до цената му, креслото може да бъде поръчано в Склада за 4300 лв, като синьото не е единственият цвят, в който се предлага.

618x346 (1)

Фантастично синьо палто и къде да го намерим

Филмите, сериалите и дори игрите са чудесен извор на идеи за странно изглеждащи хора, чиято странност стои толкова шик , че човек започва да се чуди защо всички хора не започнат да изглеждат толкова странно. Не бихме имали нищо против повече мъже да се обличат с костюм с елече, да обръснат косата си отстрани, да сложат каскет, а дори и да пуснат мустак и да се заразхождат по улиците под звуците на саундтрака на Peaky Blinders (гледайте го, велик е). Или пък да тръгнат с огромните манта, скъпите материи и характерната леко заострена качулка на Assasin’s creed (играйте я, велика е).

В случая вниманието ни беше сграбчено от новия филм по книга на Дж. К. Роулинг, авторката на Хари Потър. Филмът се казва „Фантастични животни и къде да ги намерим“ и главен герой в него е Нют Скамандър, брилянтно изигран от Еди Редмейн. Спойлери няма да ви разкриваме, но ще обърнем внимание на открояващото се дълго синьо палто, което носи Еди и с което ни пренася в духа на едно по-елегантно време.

Последва въпросът откъде да си намерим такова. Сред известно ровене в Google, включващо дори втората страница, и бърза консултация с Reddit, открихме визуално подобна реплика, за която се твърди, че е напълно приемлива. Може да си поръчате палтото в американските магазини Hot Topic и то ще бъде доставено до България. Трябва да предупредим обаче, че цената му от 80$ идва с 90% полиестер и 10% вълна, което не е точно като оригинала, но ще свърши работа.

Впрочем, докато търсихме попаднахме и на коженото палто на Бейн – един от най-силните врагове на Батман. Правено ръчно, в Лос Анджелис от JonathanALogan и от естествена кожа. За 6500$ можете да се преобразите в злодей. Само казваме.

620x231 (1)

Синьо Джони

Ок, малко е клиширано, но все някога човек трябва да опита най-доброто, което предлага най-продаваната шотландска марка уиски. Има Red, Black, Double black, Green, Gold, Platinum Label и… Blue Label Johnnie Walker. Не е ясно на каква възраст е последното, но е бленд, който цели да пресъздаде вкуса на първите уискита на марката. Бутилките се продават заедно със сертификат за автентичност и в кутия с копринени нишки.

Както го виждаме ние, ако поседите на F978, с Johnnie Walker Blue Label в едната ръка, с Huawei P9 в другата, с палтото, което ви топли и с металния Swatch, който да ви напомня, че за никъде не бързате, няма как да сгрешите.

Бонус: албумът Blue and Lonesome на Rolling Stones излезе тази седмица, което просто няма как да бъде случайно.

 
 

10 реклами със звезди, преди да станат известни

| от chronicle.bg |

Свикнали сме да гледаме на холивудските звезди като на свръчовеци, които се подвизават само по големите екрани и червения килим, но дори някои от най-големите актьори и актриси са започнали кариерите си по не толкова бляскав начин.

Вижте някои реклами с участието на знаменитости. Преди да станат такива.

Бен Афлек в реклама на Burger King

Брад Пит рекламира Pringles

Дженифър Лорънс за MTV Super sweet 16

Обожаваме Стенли Тучи в „Дяволът носи прада“, но след като го видяхме в тази реклама на Levi`s, ни стана още по-симпатичен

Леонардо Ди Каприо пък рекламира дъвки през 80-те

А Наоми Уотс…тампони

Не сме и предполагали, че Илайджа Ууд толкова обича сирене

Кристен Стюарт пък участва в реклама на Porsche

Рекламата на Pop Tarts с Джозеф Гордън-Левит представя по друг начин това, което сме искали, гледайки го на кино – а именно да ни направи закуска

Деми Мур няма нужда от диетична кола, но я рекламира

 
 

Първи поглед към Game of Thrones 7

| от chronicle.bg |

Зимата дойде, но Game of Thrones 7 – не. Новият сезон на култовото шоу ще се появи на малкия екран отново едва през лятото на 2017 г,. Ако дотогава има половин година, то това не значи, че по сериала не се работи. Вече може да видите и първи кадри от онова, което ни очаква.

Те се появяват в кратко видео на HBO за онова, което да очакваме от канала през 2017 година. Въпреки че виждаме само няколко кадъра от сериала по книгите на Джордж Р.Р. Мартин, те ни дават яснота за едно – зимата идва и тя е сезонът на Старките.

Вижте видеото за сериалите, които ще гледаме през 2017 година, в галерията – кадри от GoT7. Кога последно сте виждали Аря на кон?