Как Турция не видя истинската опасност

| от |

Дълго време турските политици смятаха, че са в състояние да контролират групировки като „Ислямска държава“, а и да се възползват от тяхната борба срещу Башар Асад или кюрдите. Тази недалновидност днес им излиза скъпо, пише Дойче веле.

Когато бойците на „Ислямска държава“ превзеха северноиракския град Мосул през юни т.г. дипломатите от турското консулство в града се колебаха твърде дълго как да постъпят. Джихадистите обаче обградиха консулството и го заплашиха с обстрел. Малко по-късно турците се предадоха: общо 49 души – дипломати, консулски служители със семействата им, включително и няколко деца бяха взети от ислямистите за заложници.

Турското правителство наложи информационно затъмнение над новината, за да избегне обществен дебат за отвличането. Въпреки това в публичното пространство се появиха някои информации. По данни на основната светска опозиционна партия – Народнорепубликанската партия (НРП) – заложниците са били разделени на три групи, които се държат на различни места, за да бъдет осуетени евентуални опити за тяхното освобождаване. Правителството на премиера Ахмет Давутоглу заяви, че знае местонахождението на заложниците, но призна, че не очаква бързото им завръщане в родината.

Анкара подцени „Ислямска държава“

„Първоначално Анкара смяташе „Ислямска държава“ за обикновена групировка, която се бие срещу сирийския президент Асад и срещу кюрдите в Сирия, без да я вземе особено насериозно“, писа колумнистът Рушен Чакър във вестник „Ватан“. Групировки като „Ислямска държава“ бяха облагодетелствани и от това, че турските власти оказват подкрепа на противниците на Асад, поради което си затварят очите за някои съмнителни придвижвания по границата със Сирия.

Така през последните години от Турция в Сирия преминаха множество бойци от региона на Близкия изток, от Кавказ и от Западна Европа, за да се присъединят впоследствие към „Ислямска държава“. През турско-сирийската граница бяха прехвърлени и много оръжия. Западът също носи вина за това, че „Ислямска държава “ получи силен приток на бойци от чужбина, сподели пред Дойче Веле добре осведомен източник от Анкара.

Бойци и оръжие към Сирия, а в обратна посока – дизелово гориво

Турските сили за сигурност твърдят, че нямат начин да установят, колко от 30-те милиона чужденци, които ежегодно посещават страната, се представят за туристи, а всъщност отиват на джихад в Сирия. „Бойците на „Ислямска държава“ много често пътуват легално до Турция, ползвайки своите европейски паспорти, а после на малки групи се прехвърлят в Сирия“, пише в доклад на губернатора на граничната турска провинция Хатай.

Преди седмица стана известно, че в Турция е арестуван 20-годишен германски гражданин, направил опит да премине от Турция в Сирия, за да се присъедини към „Ислямска държава“. Докато от Турция към Сирия преминават оръжия и бойци, то в обратната посока – от сирийските региони, контролирани от ИД, към Турция – текат огромни количества контрабандно дизелово гориво. Турската армия съобщи, че само за две седмици е конфискувала над 15 тона дизелово гориво, пристигащо от Сирия. Медиите съобщават, че от контрабандата на дизал, „Ислямска държава“ печели до 15 милиона долара месечно.

Междувременно турското отношение към „Ислямска държава“ започна да се променя. Една от причините за това е, че настъплението на екстремистите в Северен Ирак сериозно затруднява турския износ за този регион. Западните партньори на Анкара напоследък все по-често критикуват страната и заради небрежното й отношение към ислямистите. „Освен това турското правителство започна да се опасява, че „Ислямска държава“ би могла да започне да организира атентати и в самата Турция“, пише шефът на истанбулския аналитичен център EDAM Синан Юлген.

Затова Анкара засили охраната по своята 900-километра граница със Сирия. Синан Юлген твърди, че турските власти допълнително са затегнали визивия режим, за да предотвратят влизането на потенциални чуждестранни джихадисти. Докато в началото на годината е бил отказан достъп едва на около 1000 души, междувременно техният брой е нараснал на 5 300 души.

Похищението ограничава турските възможности за действие

Повечето експерти апелират за по-тясно сътрудничество между турските и западните тайни служби. „Но що се отнася до по-нататъшните стъпки срещу „Ислямска държава, Турция е поставена в много деликатно положение заради похищението на дипломатите“, писа колумнистът Рушен Чакър. „Ислямска държава“ държи заложниците, за да попречи на Турция да предприема решителни мерки срещу ислямистите. „Турция е с вързани ръце. Едно погрешно движение на Анкара и заложниците могат да бъдат убити“, писа близкоизточният експерт от университета в Газиантеп Сердар Ердурмас. Особено след обезглавяванията на заложници, нито един турски политик не желае да рискува.

Ролята на Турция в коалицията е несигурна

Дългите граници към Сирия и Ирак, биха могли да превърнат Турция в ключов играч в рамките на международната коалиция срещу „Ислямска държава“. Американският министър на отбраната Чък Хейгъл заяви в разговора си с президента Реджеп Тайип Ердоган в Анкара /08.09./, че Турция е незаменим партньор в борбата срещу „Ислямска държава“.

Очевидно обаче Ердоган не се е обвързал с някакви конкретни ангажименти пред шефа на Пентагона. По данни от медиите, Турция е разрешира единствено ползването на военновъздушната база в Инджирлик за невъоръжени разузнавателни полети на САЩ над Ирак. Самият Хейгъл, след срещата си с Ердоган намекна, че Турция и занапред явно няма да се ангажира с активна помощ срещу „Ислямска държава“.

 
 

Киа Моторс ще строи нов завод в Индия

| от chronicle.bg |

КИА Моторс подписа Меморандум за разбирателство с правителството на Андхра Прадеш, Индия за строителството на нова производствена база в Anantapur.

Споразумението бе подписано на официална церемония в град Виджаявада, част от Андхра Прадеш, югоизточна Индия. Инвестицията за първия завод на КИА в Индия, който се очаква да бъде въведен в експлоатация в края на 2017г., възлиза на 1.1 милиард щатски долара.

Стартът на производство е планиран за втората половина на 2019г., като капацитетът на базата ще бъде 300 000 автомобила годишно.

КИА планира производството на стратегически компактен седан и компактен SUV, специално насочени към индийските потребители. Заводът, разположен на площ от 2.16м2/536 акра, включва 4 основни цеха – щамповане, заваряване, боядисване и сглобяване.

Модерният завод ще предостави възможност на компанията да стартира продажбите си и в Индия, което ще спомогне за устойчивия ръст в продажбите, както на местно, така и на международно ниво. Индия е най-бързо развиващия се пазар на нови автомобили в света и 5-ти по големина в международен мащаб.

През изминалата 2016г. в страната са реализирани над 3.3 милиона автомобила. Експертите прогнозират, че до 2020г. Индия ще се превърне в третия най-голям пазар на автомобили в света.

 
 

Пол Верховен снима филм за монахиня лесбийка

| от chronicle.bg, по БТА |

Световноизвестният режисьор Пол Верховен снима в Париж лентата „Пресветата Дева“ за монахиня лесбийка, съобщава сайтът Лайф.

Порталът цитира информация на Саид бен Саид, президент на френската телевизионна копания SBS Productions, която реализира филмовия проект.

Бен Саид е френски продуцент от тунизийски произход, който основава споменатата компания през 2010 година. На страничката си в Туитър кинодеецът показа афиша на бъдещия филм, като уточни, че режисурата ще бъде поверена на Верховен, известен с със заглавия, като „Първичен инстинкт“ , „Робокоп“, „Зов за завръщане“ и др.

Главната роля ще бъде поверена на белгийската актриса Виржини Ефира. Сюжетът се основава на книгата на американската писателка Джудит Браун „Аморални постъпки: животът на монахиня лесбийка в Италия в епохата на Ренесанса“

 
 

Живите спомени за Чернобил

| от chronicle.bg |

Преди 31 години на днешната дата в АЕЦ „Ленин“ трябва да се проведе учение на персонала, което поради кофти апаратура и невнимание на отбор небрежни руснаци, довежда до взрив, способен да се мери с The Big Bang.

Похлупакът на реактора е отнесен, а във въздуха изригват отломки с радиоактивно замърсяване, еквивалентни на най-малко 200 ядрени бомби като тази над Хирошима.

Пряко засегнати са райони от Украйна, Беларус, Западна Русия, Полша, Финландия и Швеция. Няколко дни по-късно отровният облак от Цезий 137 покрива почти цяла Европа, като вторичната вълна затиска и България. Съобщението за атомния дъжд обаче идва чак след 5 дни – в малка колонка във „Вечерни новини“ се съобщава „случката“ с уверението, че опасност за здравето на гражданите няма.

Сега Чернобилското поколение вече е на 30+ години и има собствени деца, но то продължава да боледува заради радиацията и да живее в перманентна параноя, че ще развие различни онкозаболявания, като в този случай, уви, се потвърждават думите на Фройд, че във всяка параноя има доза истина.

Чернобилската авария е и най-тежката вина, която носи комунистическият режим в България. Вина, която трябва да се напомня всяка година на тази дата, като противовес на плъпналите в последно време тези, че „по бай Tошeво време“ си беше добре.

Събрахме спомените на няколко души за Чернобил и последвалите няколко дни. Те още са живи и ярки в съзнанието на хората, докато всички все още чакаме новият саркофаг на централата да бъде завършен*

„Два дни след 26 април жена ми се чу със своя приятелка, чийто баща имаше връзки при военните и каза, че Добри Джуров е инструктирал военните да пият йод, защото има радиационна авария. С жена ми се притеснихме, защото бебето ни беше на 3 месеца и спряхме да го извеждаме всеки ден в парка, както правехме дотогава. Помня, че се чудехме с какво да затискаме прозорците. На 1 май имаше задължителна манифестация, на която и аз бях, тогава валя дъжд, още нищо не беше официално обявено, въртяха се само слухове. Радиационният дъжд ме наваля, не знам как съм още жив. Но така беше, нямаше как „братушките“ да са направили грешка, в този режим всичко е непогрешимо, нали? Беше престъпление срещу народа. В неистов мащаб.“, Г.И., 66г.

„На летището в Киев беше паника, не можеха да се намерят билети…Всъщност, преди това бях на круизен кораб и никой не беше казал нищо за аварията…Никъде в България не беше казано, също. Но ние бяхме на круиз по руското крайбрежие и също не бяхме разбрали. След това всичко растеше огромно…като мутанти. Хората се радваха и гордееха, но в същото време висшите етажи си внасяли плодове и зеленчуци от Австралия. След това започнаха да се раждат много деца с аномалиии: затова баба се страхуваше, когато бях бременна….защото бях много близо до аварията, а може би заради аварията синът ми, който вече е на 28 години, е толкова специален.“, М.П., 53 г.

„Бях първи клас и си спомням как нашите ми се обадиха и ми казаха да затворя прозорците и да не излизам. И аз отворих широко прозорците и погледнах навън, грееше едно слънце, и си казах, че нашите сигурно са полудели“, П.Ц., 38г.

„Едно от най-интересните неща за Чернобил, разказвани от дядо ми е драстичния мор по пчелите. Той цял живот си беше пчелар и началото на май месец е най-активния период в развитието на пчелните семейства, цъфтят акациите и т.н., но точно нея година вместо да се развиват семействата рязко отслабнали вместо да изпълват кошерите спаднали на по няколко рамки пчела. С останалите колеги са търсели като причина някоя нова болест, която не познават, но нищо не успели да открият. Впоследствие чак като обявили за аварията, станало ясно защо… Интересно също е и есента нея година при изкупуването на меда са правили тестове за радиация, защото се е изнасял за ГДР и Швеция и са установили, че въпреки повсеместното замърсяване с радиация, пчелния мед не съдържал изобщо такава. Обяснението било, че или пчелите погълнали замърсен нектар умират и не могат да го донесат в кошера или най-вероятно усещат, кои растения за замърсени радиационно и ги избягват и не събират мед от тях.“, К.Л., 40г.

„Спомням си, че марулите бяха толкова пораснали, направо огромни, и ние си хапвахме сладко, сладко, после се разбра, че нещо се случва, имаше тиха паника, затваряхме прозорци и спряхме да извеждаме внучка ми на разходки навън, тя тогава беше само на няколко месеца. В същото време хората на Тодор Живков не са ги яли тия марули: едно беше за народа, друго за политическата върхушка“, Ц.П., 81 г.

„Бях от випуска на НГДЕК (Национална гимназия за древни езици и култури), който беше изпратен на бригада да бере спанак. Докато беряхме под строй, дойдоха няколко коли с хора на висшите другари, които прибраха своите деца.“, М.Л., 55 г.

„Приятелите на баща ми слушаха незаконно радио BBC Свободна Европа и така се разбра, че нещо има. Майка ми беше облепила с тиксо всички прозорци вкъщи, даваха ми да пия йод и беше гадно, не разбирах какво се случва, но виждах, че родителите ми са разтревожени“, Р. М., 38г.

„Бях от онези, които ходиха на манифестацията на 1 май, спомням си как се блъскахме на „Дондуков“, докато тълпата мине през мавзолея, наваля ни много. След това ме беше страх да забременея години наред. Когато все пак 5 години по-късно забременях, дълго се чудех дали да родя детето си…“, К.Т., 52 г.


*Изолационното съоръжение Обект „Укритие“ е построено за 206 дни, а в градежа са ангажирани над 90 000 души. Още през 1988 г. e ясно, че животът му е не по-дълъг от 20-30 години. Саркофагът се руши непрекъснато, корозията пробива покрива му, а водата от валежите, която прониква във вътрешността на уж „запечатания“ 4 блок, продължава да разнася радиоактивното замърсяване през почвата. Проектът за новото „Укритие 2″ трябваше да е завършен през 2013 г., Украйна все още приема средства от Европейската комисия, а саркофаг към момента няма.

 
 

Новият Jaguar XF Sportbrake загатва за себе си

| от chronicle.bg |

Jaguar повдигна завесата новия XF Sportbrake от централния корт на Уимбълдън.

По-малко от 70 дни преди началото на световния тенис турнир Уимбълдън 2017, тревната площ на комплекса All England Tennis Club се превърна в платно за очертанията на динамичната спортна комби версия на Jaguar XF. Прочутите бели линии на игрището се трансформираха пред експертните погледи на Иън Калъм, директор по дизайна в Jaguar, и на ландшафт мениджъра на Уимбълдън Нийл Стъбли.

XF Sportbrake ще се присъедини към редиците на носителите на награди XF автомобили в спортните салони на Jaguar след премиерата му през лятото.

Jaguar е официален партньор на турнира Уимбълдън 2017, който ще се проведе от 3-и до 16-и юли 2017 г.