Как се става малтиец

| от |

Много държави в ЕС го правят, но най-малката от тях – Малта – е особено напориста: „Европейски паспорт срещу пари“ се нарича програмата, чрез която страната се опитва да запълни дефицита в държавната си хазна, пише Дойче веле.

malta

Седалището на консултантска фирма Henley&Partner, която според собствената ѝ реклама е най-голямата агенция за продажби на гражданство, е на британския остров Джърси – известен данъчен оазис. По поръчка на Малта фирмата прави на сайта си реклама за продажбата на малтийски паспорти, обещавайки на клиента „свободен достъп до 28-те държави-членки на ЕС“. А и до Северна Америка, с която Малта има безвизов режим.

От кандидатите не се изисква да живеят в Малта, дори почти няма нужда да посещават острова, освен за някой и друг подпис върху документите за гражданство. Цените обаче са сравнително високи: 650 000 евро за заявителя на паспорта, 50 000 за съпругата или съпруга и по 25 000 на дете.

Проектът за продажба на гражданство, който е предназначен да попълни хазната и да привлече инвеститори, бе обнародван малко преди Коледа и предизвика незабавното недоволство на ЕС. В отговор премиерът Джоузеф Мускат набързо вдигна цените – освен да платят за паспорта, новите граждани на Малта ще трябва да направят и инвестиции в размер на 850 000 евро.

Европейският парламент не е очарован

На заседанието си в сряда Европейският парламент подложи на критики продажбата на малтийски паспорти и призова всички държави-членки на ЕС, които имат подобни програми, да бъдат по-сдържани. Германският евродепутат Манфред Вебер се обърна към гражданите на Малта с думите: „Вашето гражданство е ценно. Можете да се гордеете, че сте малтийци и европейци. Ето защо моля да кажете на вашето правителство, че малтийското гражданство не може да се купува“.

Не може от една страна да се спори за достъпа до трудовите пазари и свободното движение, а от друга да се разпродава европейско гражданство, изтъкна холандската евродепутатка Емине Бозкурт: „Наистина ли държавите-членки искат богатият руснак да пристига с частния си джет, за да си купи европейски паспорт, а бедният бежанец, едва добрал се по море, да бъде връщан в родината си“. ЕС усилено дебатира по свободното движение на българи и румънци, докато същевременно паспортът се излага на тезгяха, възмути се Бозкурт.

Малтийците отхвърлят опасенията

През декември малтийският финансов министър Едуард Сциклуна заяви пред Европейския парламент, че програмата за продажба на паспорти изобщо не била мащабна. Малта ежегодно давала гражданство на 1000 души – главно чужденци, женени за малтийци. Потенциалните инвеститори с малтийски паспорт едва ли щели да са повече от петдесетина. „Няма защо да се опасяваме, че сега множество китайци ще се впуснат да си купуват малтийски паспорти и ще дойдат в Европа. Това няма да се случи“, увери Сциклуна. Жителите на Малта са около 400 хиляди.

Първоначалните намерения на малтийското правителство бяха да предостави за продан 1800 паспорти, от които да прибере един милиард евро. Тези сметки обаче нямали нищо общо с финансите на правителството и дефицита в държавната хазна, твърди финансовият министър. Премиерът Джоузеф Мускат пък заяви, че не разбирал защо в ЕП се вдига такъв шум около програмата. „Не е вярно, че Малта е поела в погрешна посока, както твърдят международните медии. Има много други държави със сходни програми за предоставяне на гражданство“, каза той.

Така правят всички

Действително – и Португалия, Великобритания, Кипър, България, Австрия и Белгия предлагат гражданство срещу инвестиции в съответната страна. Само че кандидатите по правило трябва да чакат най-малко пет години, а и трябва да отговарят на различни условия, като например да живеят трайно в страната. Цените също са различни: докато в Португалия за придобиване на гражданство е необходима инвестиция в размер на поне 500 000 евро, във Великобритания цената е един милион паунда. Австрия не съобщава цифри, но се говори за 10 милиона евро, докато в Кипър – само за три.

Председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу предупреди Малта и другите държави да имат предвид, че сделките с паспорти са същевременно разпродаване на европейско гражданство и че правата и задълженията на Съюза трябва да бъдат съблюдавани. В правно отношение обаче положението е съвсем ясно – ЕС не може да спре сделките. „Според международното право, страните-членки суверенно определят предпоставките и условията за това кому може да бъде дадено гражданство“, посочи говорителят на ЕК Микеле Черконе.

 
 

Какво прави Скарлет Йохансон в телефона на Гери Турийска

| от chronicle.bg |

774Ако с тиха усмивка сте си тананикали „Ще те хапя по мустака и гола кафе ще ти правя у вас“, значи прекрасният глас на Гери Турийска и чувството за хумор в текстовете й вече са ви застигнали. Гери е част от група Rubikub и създател на „Пощенска кутия за приказки“.

Концепцията е следната – известни лица четат текстове на автори, които все още не са познати за публиката. Резултатът винаги е забавен. Няма нужда да ви я представяме повече, вижте отговорите й в рубриката на Chronicle и Samsung България.

Кой е последният набран номер в телефона ти?

На съпруга ми. Но разговорът беше с дъщеря ни Аника, която каза: „Мамо, дойдеш ли?“. Време е да затварям лаптопа и да слизам да правя кус-кус.

Най-известният човек в телефонния ти указател?

Хахаха, имам българския номер на Скарлет Йохансон от 2005 година. Тогава тя снимаше „Черната Далия“ в София и се размотавахме постоянно.

За какво най-често използваш мобилния си телефон?

За Фейсбук, май. Никак не обичам да говоря по телефона. Предпочитам месинджърите.

Как реагираш, когато го забравиш вкъщи?

О, това би бил края на света. Слава Богу, не ми се случва. Може би веднъж съм си го забравяла и бях в тиха паника.

Приложението, без което не можеш?

Фейсбук месинджър, Whats up, Viber, Instagram.

Коя е твоята социална медия?

Е, ще се повторя, но Фейсбук. Цялата ми дейност покрай „Пощенска кутия за приказки“ минава през него. Нещо като офис ми е.

 
 

Мила, няма такива реклама

| от |

Когато гледате телевизия, прави ли ви впечатление, че понякога дългото тъпо нещо спира и пускат няколко кратки тъпи неща? Това са рекламите. В последно време има нови бисери, диаманти и въглища, на които сега ще обърнем взискателното си, претенциозно внимание.

Преди да започнем с похвалите, трябва да уточним, че за рекламните провали не са виновни рекламистите, а рекламодателите. В крайна сметка те избират какво да и какво не.

„Името запомни, важното забрави“

„Краварката в левия ъгъл“ стана ехо, което говори добре за кампанията. Екстравагантността на домовете обаче е халюциногенно абсурдна. Ако забравиш да купиш масло, хора с такива педантични домове обикновено те закарват в мазето и там заплащаш за грешките си с болка. Освен това в една от рекламите (розовата, с „Майка ми взе ли?“) мъжът се прибира, слизайки от горния етаж. Карлсон.

„Мила, няма такъв мъж.“

Мила, да я махаш тая червенокосата щета от вкъщи веднага! Има такива мъже, но са заети да слагат завеси на лебеди. Не! На еднорози. И килимът да е от онези – пухкавите.

Имунобор с котката.

Рекламите на Имунобор за като генетично заболяване. Още от времето на спота с баскетбола, който се задържа унизително дълго, рекламите на Имунобор, парадоксално за продукта, разболяват. Първо, котката прилича на разширена вена в лицето. Второ, цялото изпълнение е като снимано с Блекбери и монтирано на Paint.

Лекарства за гъбички.

Не съм вярвал, че ще го кажа, но – взимайте пример от рекламите за превръзки. Там всичко си е обяснено прилично, без да пречи на никого и без да показваме срамотии.

„Пак цистит“

Момиче, не взимай нищо, ами иди на преглед. Всички се притесняваме.

Рекламите на всички сайтове са скучни.

Но нищо чудно да са ефективни, затова не сме се сетили за тях.

„Това е Христос Аргиров от Пловдив“

Теленор правиха доста хубави реклами, докато не кривнаха леко с Христос от Пловдив. Христос е добро момче, графичен дизайнер. Тази година ще стане на 24 години, намерихме му фейсбука. Истината е, че Теленор го предадоха.

„Липсва само излишното“

Преди да реклама на продукта, фирмата ти е добре да има някакъв имидж, защото иначе все едно купуваме от непознат. Като видите Мерцедес, БМВ или Ферари, винаги се сещате за нещо. Като видите Дачия, за какво се сещате? Как Чаушеску върви по Дунав мост? За нищо не се сещате.

Като направим имидж, след това рекламите стават по-лесни за измисляне и няма да имат креативната стойност на саксия. Както и предния спот, в който различни хора пееха „Another one bites the duster“.

Има и един вид реклами, в които марката на продукта по никакъв начин не си личи, докато не я кажат накрая. Аз ги наричам Филм фест реклами. Рекламата на лебеди, не, на еднорози, е в тази графа. Такава е и на Хайдушка ракия, в която е тъмно и мъж гледа едно грозде на светлината все едно е паднало на пода и се чуди да го яде ли. Гледа го така, за да втълпи на зрителя, че гроздето е висок клас, но това е грозде все пак. Хората си гледат грозде по балконите. Ако няма да го ядеш, хвърляй го обратно в джибрито да не отиде фира. Чашата накрая обаче е страшно красива. Между другото, рекламата не е на Хайдушка. Нямам идея на какво е.

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.

 
 

Топ ролите на Кевин Костнър

| от chronicle.bg |

Знаете много добре кой е Кевин Костнър. Носител на „Сезар“, „Еми“, „Оскар“ и „Златен глобус“, номиниран е за по две награди „Сатурн“ и „Сателит“ и три награди на „БАФТА“.

Едно от най-големите имена в Холивуд, Костнър е познат по целия свят с участията си в легедарни филми като „Танцуващият с вълци“, „Недосегаемите“, „Воден свят“ и още.

Днес Костнър навършва 62 години (една чудесна актьорска възраст) и по случай този светъл холивудски празник, ви черпим в галерия с най-добрите му роли. Според нас. Чувствайте се свободни да ни нахулите, ако сме забравили някоя или да допълните в коментари вашите любими роли на този кино гигант.