Как КГБ набеди САЩ за СПИН

| от |

Една от най-костеливите теории на заговора гласи, че вирусът на СПИН е биологично оръжие, разработено в американска лаборатория. Основен принос за разпространението на тази теория има КГБ, в сътрудничество с ДС и Щази, пише Дойче веле.

Бившите тайни служби на НРБ и на ГДР са сътрудничили на съветския КГБ в клеветническата му кампания срещу САЩ, която имала за цел да убеди света, че вирусът на СПИН е бил създаден в американска лаборатория. Доказателства за това твърдение се съдържат в книгата „СПИН-конспирацията. Щази и дезинформационната кампания на КГБ за СПИН”. Нейни автори са историците Дъглас Селвидж и Кристофер Неринг.

Целта на пропагандната кампания на КГБ е пределно ясна – засилване не само на антиамериканските настроения по света, но и на вътрешнополитическото напрежение в самите Съединени щати. За целта се „обработват“ уязвимите групи в американското общество – хомосексуални, наркозависими, бездомни, латино- и афроамериканци. „Целта на разработката ни е налагането на убеждението, че разпространението на тази болест е резултат от излязъл извън контрол таен експеримент на секретните служби на САЩ и Пентагона” – така през 1985 година служители на КГБ информират своите български колеги от Първо главно управление на ДС за кампанията срещу САЩ.

Стъпка по стъпка

Всичко започва две години по-рано – на 17 юли 1983 година, когато индийският вестник „Патриот” публикува статия под заглавие „СПИН може да порази Индия: мистериозна зараза, разработена в американска лаборатория”. Вестникът се позовава на твърдения в писмо, изпратено на изданието от пожелал анонимност „известен американски учен и антрополог”. Още преди излизането на тази публикация, отделни теоретици на конспирацията разпространяват тезата, че СПИН е дело на Пентагона и ЦРУ. Но в писмото, публикувано от „Патриот“, за пръв се казва къде точно е бил „произведен“ вирусът – в лабораторията във Форт Дитрик, щата Мериленд. Вероятно мнозина се питат защо тази информация излиза точно в Индия? Защото там КГБ стъпва на своя стара разработка, имала за цел да нагнети напрежение между Индия и Пакистан – и най-вече между Индия и САЩ, обясняват историците Селвидж и Неринг.

Тъй като статията в индийския вестник не намира отзвук в световния печат, през 1985 година КГБ рестартира дезинформационната си кампания за СПИН. По това време вече се говори за епидемия от СПИН, а в САЩ се надига обществено недоволство заради станали публично достояние факти за редица лабораторни експерименти на тайните служби. В средите на хомосексуалните и афроамериканците конспиративните теории за вируса на СПИН набират все по-голяма популярност.

Пропагандната кампания на КГБ навлиза в ключовата си фаза през есента на 1985 година, когато в „Литературная газета” Валентин Запевалов публикува статия под заглавие „Паника на Запад: какво се крие зад СПИН?”. Изданието, определяно като главен канал за разпространение на дезинформация, подавана от КГБ, лансира тезата, че служители на американския Център за контрол на заразите били предоставили на Пентагона проби от опасни вируси, които по-късно били комбинирани с цел създаването на нов смъртоносен вирус: ХИВ. Последвали тайни експерименти, които били извършвани върху представители на рискови групи от американското общество – наркозависими, хомсексуални и бездомни, твърди „Литературная газета”.

Публикацията на руското издание се радва на голям успех – тя е препечатана от медии в Кувейт, Бахрейн, Финландия, Швеция, Перу и др. Пробивът е съществен, особено като се има предвид, че кампанията на КГБ се сдобива с важни мултипликатори в самите Съединени щати – като например психиатъра Натанаил С. Лерман, който споделя тезите на Запевалов от „Литературная газета”, като освен това се позовава на информация на вашингтонското списание „Covert Action Information Bulletin”, за чийто основател Филип Ейджи има сведения, че е бил вербуван от КГБ.

Силата на „научните“ аргументи

За да гарантира пълен успех на съзаклятието си, КГБ се нуждае и от научни доказателства. Тази задача е поверена на братската тайна служба Щази, която през 1986 година представя разработката „Денвър”. Част от тази разработка е научното изследване „СПИН – природа и произход“. Негови автори са семейството учени Якоб и Лили Сегал. Макар да е пълна с грешки, неясноти и недоказуеми тези, тази научна разработка намира широк отзвук – още повече, че Якоб и Лили Сегал биват представяни като френски учени, тоест – представители на западните научни среди. В действителност двамата имат руско гражданство и живеят в Източен Берлин, но тъй като на младини са прекарали няколко години във Франция, изследването им се представя като разработка на френски учени. За КГБ всичко върви точно по план.

С времето обаче научната теза на Сегал издиша, поради което КГБ се вижда принуден да търси нови начини за лансиране на конспиративната си теория. Оттук нататък на мушката са американските войници, които са представяни като потенциални разпространители на заразата. В много от страните, където по това време има американски военни бази, дезинформационната кампания на КГБ води до искания за изолирането на американските войници.

Пропагандната кампания на КГБ е преустановена през есента на 1988 година. Именно по това време Якоб Сегал е привикан в съветското посолство в Източен Берлин, където му било съобщено, че макар да симпатизира на тезите му, СССР ще се въздържа оттук нататък да ги публикува и популяризира. Причината: Рейгън бил заплашил, че ще отмени планираната си среща с Горбачов, ако СССР не сложи край на клеветническата си кампания, пишат историците Дъглас Селвидж и Кристофер Неринг в своята книга „СПИН-конспирацията. Щази и дезинформационната кампания на КГБ за СПИН”.

Douglas Selvage und Christopher Nehring: Die AIDS-Verschwörung. Das Ministerium für Staatssicherheit und die AIDS-Desinformationskampagne des KGB, Berlin 2014

 
 

Spotify отказа да купи SoundCloud за 535 млн. паунда

| от chronicle.bg, по nme.com |

Spotify излезе от преговори да придобие сайта за аудио записи SoundCloud.

Преговорите започнаха по-рано през годината, но след като SoundCloud обяви 70 милиона долара загуби за последните 2 години и двама от директорите на компанията отбелязаха, че „има материални несигурности около бизнеса“, Spotify реши да се откаже.

Друга причина, поради която компанията се е отказала от покупката, е че тя може да повлияе зле на предстоящото й появяване на стоковия пазар. Това се очаква да стане някъде през 2017 година.

SoundCloud е пуснат през 2007 година и от тогава е успял да привлече 175 милиона потребители месечно. Всяка минута на сайта се качват средно по 12 часа музика. Най-големият инвеститор в сайта е социалната мрежа Twitter.

 
 

Рецепта за магическо греяно вино

| от Росица Гърджелийска |

Краят на годината наближава, а в студеното време има една напитка, която може и да те сгрее, и да те отпусне – греяното вино. То може да се приготвя по различни начини, но  задължителните му съставки включват освен, разбира се, виното, още черен пипер, карамфил и мед.

Представяме ви рецепта на Росица Гърджелийска, която работи във филмовата индустрия, но обича да готви и да пътува. Живее няколко години във Великобритания, преди да се завърне в България. Обича да посещава интересни места по света. В блога на Росица www.primalyum.co.uk може да намерите рецепти за интересна и здравословна храна, както и истории за пътешествия.

Роси е създала тази рецепта, докато работи в един пъб в Англия, където на посетителите толкова им харесва, че прекарва цели дни в кухнята, забърквайки тази отвара от чудни аромати и коледно настроение. Ето какво ви трябва за нея:

Нужни продукти:

1 бутилка вино
50 мл бренди
2 ч.ч. силен черен чай
2 ч.ч. портокалов сок
2 портокала
2 ябълки
боровинки
2 канелени пръчки
6 карамфила
няколко резенчета джинджифил
3 дафинови листа
1/3 ч.л. индийско орехче
5 зърна черен пипер
5 с.л. мед
ванилия

Начин на приготвяне:

В тенджера сипете чая и го загрейте заедно с меда за 5 мин. Дръжте котлона на слаб огън през цялото време, не позволявайте на течността да загрее, но и не го изключвайте.

Добавете плодовете, портокаловия сок и подправките и оставете да се грее 15 минути.

Добавете виното и брендито и го оставете на котлона за още 10 мин.

Опитайте виното и при нужда добавете още мед. Греяното вино трябва да е леко сладко.

И не забравяйте – за греяно вино няма неподходящо време.

 
 

8 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Валерия Чанкова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес питаме за любимите ѝ реклами Валерия Чанкова. Може би не я познавате,но всяка сутрин се будите с това, което прави. Валерия е главният виновник зад екран за сутрешния блок на Нова телевизия „Здравей, България“. Или както сама казва за себе си:

Работя в телевизора. Не ме виждате и това дава свобода, честно казано. Виждате това, което с моя екип, ви разказваме всеки ден от рано сутрин. С една дума съм продуцент на сутрешния блок на Нова телевизия. И често съм в конфликт с рекламите, защото искам да имаме повече ефирно време за историите, които са ви интересни. Макар че сигурно сте благодарни да има все някакви реклами сутрин, за да може човек да си измие зъбите без да пропусне нищо от предаването с Ани и Виктор.

А ето и любимите ѝ реклами:

Има много любов в тази реклама. Връща детството и припомня уважението към по-възрастните. Като всеки човек, подчинен на работната въртележка, открих, че все още има неща, които ми връщат забравените емоции от детството и ми припомнят, че съм свързана не само с будилника сутрин, а със страхотните мъдри хора в рода ми. Необходима връзка

Когато за първи път видях тази реклама, си казах, че някой е създал видеото й специално за мен. В работата ми кадърът е по-важен от всичко останало и тези няколко минути концентрират цялото ми разбиране за представяне на реалността. Видимо и колегите от френския канал са на точно същото мнение

Казали са всичко във видеото. Дори повече отколкото е необходимo.

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.

 
 

Европейската асоциация на авиокомпаниите прекрати своята дейност

| от CHR Aero |

Европейската лобистка група Association of European Airlines (АЕА) ще прекрати работата си след като голяма част от авиокомпаниите членки се присъединиха към новия алианс Airlines for Europe (A4E).

AEA ще бъде втората асоциация, която ще прекрати своята дейност през 2016, следвайки съдбата на нискотарифната групa European Low Fares Airline Association (ELFAA).

Исторически погледнато до момента е имало четири главни асоциации, които да представляват авиокомпаниите в Европа- AEA, ELFAA като представител на нискотарифните превозвачи, International Air Carrier Association (IACA) като представител на leisure авикомпаниите и European Regions Airline Association, представител на регионалните авиопревозвачи.

Според сайтa на AEA, асоциацията представлява 22 европейски авиокомпании с общо 310 милиона пътници, но много от тези компании вече са напуснали групата и са предпочели да бъдат представлявани от A4E, чиито основатели и членове са пет от най-големите авиокомпании в Европа- International Airlines Group (IAG), Lufthansa, Air France-KLM, easyJet и Ryanair.

A4E бързо се разрастна от 11 до 22 авикомпании членки, което доведе до затварянето на други асоциации. Процентово A4E представлява 60% от европейските полети, 500 милиона пътници и оборот от $109 милиарда.

Според A4E успехът на тяхната асоциация се дължи на факта, че авикомпаниите, които се представляват от тях, са както нискотарифни, така и „full service”.

AEA приключва работа след 64 години. През 1952 година четири авиокомпании- Air France, KLM, Sabena И Swissair основават Air Research Bureau, а след присъединяването на SAS и British European Airways, European Airlines Research Bureau се преименува на AEA през 1973.

Благодарение на AEA компютърните резервационни системи Amadeus и Galileo бяха въведени в експлоатация, както и автоматичното принитиране на билети и бордови карти. През 1988 АЕА допринесе и за започването на кампанията “Single European Sky” и поясни нуждата от интергрирана система за контрол на въздушния трафик над Европа.