Йеникапъ – новият план на Ердоган

| от |

Най-новите планове на турския премиер предвиждат демонстрантите от площад „Таксим“ да бъдат прогонени към истанбулския квартал Йеникапъ. Там обаче те ще остават незабелязани, пише Дойче веле. Какво по-хубаво от това за Ердоган?

erdogan

Мюге Текин e от Истанбул. Младата жена работи за една екологична организация. Почти всеки уикенд тя участва в демонстрациите срещу турското правителство. Заедно с приятелите си и много други критици на Ердоган Мюге протестира срещу цензурата в интернет, корупцията, правосъдната реформа.

В сравнение с миналата година обаче, днес демонстрантите са значително по-малко. Докато през лятото на 2013 по улиците на Истанбул демонстрираха десетки хиляди, а понякога и стотици хиляди хора, сега човек може да види едва няколкостотин демонстранти. „Нищо чудно“, казва Мюге и посочва на какво се дължи това според нея: „Турското правителство ограничава не само свободата на мненията и онлайн-платформи като „Туитър“, но и демонстрациите. Полицията прилага все по-нови и брутални методи. Най-късно час преди дадена демонстрация полицаите заграждат всички подстъпи към площад „Таксим“. И когато хората въпреки загражденията се опитат да дойдат на площада, полицията ги изтласква в тесните улички на квартала и пуска водните оръдия.“

За да запушат устата на критиците

„Таксим“: открай време площадът, чийто облик е заслуга на Кемал Ататюрк, е символ за това на кого принадлежи властта в Турция. Противниците на Ердоган определят намеренията на премиера Ердоган да преустрои площада като посегателство срещу републиката.

Досега правителството е представяло какви ли не проекти за бъдещия облик на „Таксим“: веднъж те включваха издигането на молове, после пък – строежът на гигантска джамия. Сега, според най-новите планове на управляващите, площадът трябва да бъде превърнат в парк. Така правителството възнамерява да ограничи масовото събиране на хора в сърцето на Истанбул.

„Който иска да демонстрира, да отиде до Йеникапъ“, препоръчва правителството. То иска да превърне истанбулския квартал на брега на Мраморно море в нещо като полуостров за големи мероприятия. Мюге Текин и много други като нея обаче критикуват тази идея. „Таксим има политическа памет и изобщо не може да се сравнява с едно изкуствено създадено място като Йеникапъ. Те ни взимат най-важното място в страната и ни казват да не се безпокоим. Успокояват, ни че ще ни осигурят ново място, на което да можем да си „играем“, както обичат да казват те. Дори само заради това ние няма да се преместим“, оплаква се Мюге.

В Йеникапъ могат да се събират над един милион души – много повече, отколкото на площад „Таксим“. Сякаш правителството иска да каже на своите противници: „Видите ли, турската демокрация процъфтява!“. Не само демонстрантите обаче са възмутени от този ход на управляващите.

Един от известните турски урбанисти Корхан Гюмюш негодува. „Това място беше създадено тайно“, казва той. Дори той и неговите колеги проектанти научават за Йеникапъ постфактум. „Този квартал има голямо историческо значение. Много негови части са в списъка на ЮНЕСКО за световното културно наследство. Изграждането на един бетонен площад, т.е. промяната на цялата топография на полуострова, е несъвместимо с критериите на ЮНЕСКО“, казва Гюмюш. Преди тържественото откриване на площада в Йеникапъ обаче, близките до правителството медии информираха за „празник на демокрацията“.

„Защо хората организират демонстрации ли? Да, те биха могли да отидат и в гората. Или да наемат един кораб и да демонстрират в открито море. Но не, те демонстрират в центъра на града, за да достигнат до хората, които минават от тук. Демонстрациите имат нужда и от публика, не само от демонстранти“, казва урбанистът.

В Йеникапъ демонстрантите ще останат незабелязани

Докато през площад „Таксим“ преминават стотици хиляди хора дневно, то в Йеникапъ най-много да се заблудят няколко чайки. Този квартал е ограден от три страни от море. Тук дори и телевизионните екипи идват само по поръчка. Така че там няма кой да види протестите.

Мюге Текин и останалите демонстранти обаче ще продължат да се борят за площад „Таксим“. Все по-рестриктивната политика на правителството в навечерието на изборите окриля и творческата фантазия на протестиращите. „Винаги казвам: добре, че навремето затвориха парка Гези. Добре, че възникна целият този хаос. Защото едва тогава хората започнаха да проявяват интерес към общественото пространство в съседство. Хората тепърва осъзнават колко е важно това обществено пространство“, казва Мюге Текин.

 

 
 

Райна Косева: какво е да бъдеш жена-пилот

| от chronicle.bg |

Райна Косева е пилот в националния превзовач „България Ер“ и има 5 500 летателни часа. Тя управлява Embraer 190.

Описва професията си като изключително интересна и красива. „Малко професии могат да предложат такива гледки, каквито ние виждаме всеки ден. Особено красиво е когато полетът е рано сутрин и виждаме изгрева на слънцето –първо от ниско, а после, когато сме високо над облаците и всичко е огряно от слънчевите лъчи“, казва Райна.

Решението ѝ да се захване с пилотската професия е било напълно случайно и импулсивно. Детската й мечта била да стане хирург. Това обаче се променя в 11 клас, когато с нейни приятели се записали за парашутисти в аероклуб „Божурище“. Там имала възможност да лети и пилотира малки самолети.

Capture

Така тя се влюбва в небето и вместо в Медицинския университет, кандидатства в Техническия за специалност „Авиационна техника и технологии“ и завършва през 2003 година.

За разлика от много пилоти, които никога не са попадали в стресиращи ситуации, Райна има няколко. Преди да работи в „България Ер“, тя е била пилот в карго компания. Спукана гума на основния колесник при кацане и отказ на двигател при излитане са най-сериозните проблеми, с които тя и екипажът е трябвало да се справи, докато е пилотирала самолет в карго компанията. И в двата случая обаче е категорична, че е била подготвена.

„На повечето пилоти никога не се е случвало да им спре двигателят на самолета. На мен ми се случи – не беше страшно, защото бях подготвена. Това е една от ситуациите, в които всички трябва да знаем как действаме дори насън. С командира тогава действахме по процедурите и приземихме самолета без други щети. Освен основното обучение през което минаваме, на всеки 6 месеца се провеждат т.нар. тренажори – тренировки, където всички пилоти в изкуствени условия трябва да упражняваме уменията си в такива ситиации. Когато обаче ми се случи в реална среда, всички колеги и инструктури бяха много впечатлени и един през друг идваха да ме разпитват. Един командир дори се пошегува, че един гърмян заек е много по-скъп от други два негърмяни“, спомня си Райна.

17918753_1389105864484275_131290256_n

Откакто е пилот в „България Ер“ не се е сблъсквала с подобни аварии.

“Усещането при пилотиране на новите самолети Embraer (б.р марка самолет) e изключително! Никога не съм имала възможността да шофирам чисто нова кола, но съдбата ми подари емоцията да карам нов самолет. Всичко е много спокойно, издържано до краен предел от гледна точка на сигурност и безопасност“, категорична е тя.

За вълнуващи истории и хора, с които се е запознавала на борда на авиокомпанита, Райна може да разказва много.
Най-ярко си спомня, когато се срещнала с Боби Михайлов. Тогава тя е била втори пилот и старшата стюардеса с широка усмивка й казала, че той е на борда.

„Аз съм страшен футболен фен и когато разбрах, че той е на борда, поисках автограф. Подадаох летателната си книжка на стюардесата и я помолих да отиде при него и да му поиска автограф. Тя започна да ми се смее, хвана ме за ръката и ме заведе при него. И така, освен много печати, признания и удоствоверения, в книжката си вече имам и автограф от Боби Михайлов“, казва през смях тя.

Друга спортна легенда, с която се е срещала отново на борда, е Кубрат Пулев.

„Да си пилот е много динамично, разнообразно и отговорно. Може би и това ми харесва най-много“, категорична е Райна.
В свободното си време се отдава на децата си. Заедно ходят на ски, плуване. Запалени са и по туризма, като най-много обичат да пътуват заедно.

 
 

Ще има продължение на „Z-та световна война“

| от chronicle.bg, по БТА |

Американският режисьор Дейвид Финчър снима продължение на филма за зомби апокалипсиса „Z-та световна война“.

Главна роля изпълнява Брад Пит, който участва и в първия филм.

Премиерата беше планирана за юни 2017 г., но се наложи снимките да се забавят, заради бракоразводния процес на актьора с Анджелина Джоли. Датата на излизане на новия филм по екраните не е известна.

През август 2016 г. Брад Пит предложи на Дейвид Финчър да режисира продукцията.

Постапокалиптичният трилър „Z-та световна война“, заснет по романа на Макс Брукс, се появи по екраните през 2013 г. Брад Пит е продуцент на филма и изпълнява главна роля в него. В „Z-та световна война“ се описва историята на бившия сътрудник на ООН Джери Лейн, който се опитва да предотврати зомби апокалипсис. Филмът донесе над 540 милиона долара приходи от прожекции в целия свят и от търговска гледна точка стана най-успешният в кариерата на Брад Пит.

Дейвид Финчър е работил по филми, като „Боен клуб“, „Седем“ и „Странният случай с Бенджамин Бътън“, главни роли в които изпълнява Брад Пит. Други филми на режисьора са „Социалната мрежа“ и „Момичето с драконовата татуировка“.

 
 

Смешната история за голия Чанинг и началото на връзката с Джена

| от chronicle.bg |

Чанинг и Джена Тейтъм са една от най-готините светски двойки. Двамата винаги са с огромни усмивки на лицата си и са до болка откровени.

Благодарение на Джена, вече знаем и историята как е пламнала искрата между двамата.

Двамата се запознават на снимачната площадка на Step Up. И двамата тъкмо са приключили връзки и Джена предлага просто да се забавляват, без сериозно обвързване.

Чанинг е съгласен… докато не се напие.

„Беше излязъл в някакъв текила бар с другите танцьори от Step Up, имаше шанса „да бъде свободен”, но не можеш да спре да мисли за мен. И в два посред нощ идва и започва да блъска по вратата ми. Отварям и той е гол – само по сомбреро, бельо и ботуши – и ми каза: „Да го направим!”, каза Джена в шоуто на Елън Дедженерис.

„Но това не е най-интересната част от историята – продължава Джена. – На следващия ден отивам на снимачната площадка и около час ми оправят грима. Всички обаче започват да се притесняват, защото не могат да намерят Чанинг. Дръпнах една от асистентките и й казах: „Той е в стаята ми.” Тя само кимна и тръгна. След това се появи Чанинг и всички аплодираха.”

Няма как да не ги харесвате!

 
 

Бързите коли на 21-ви век

| от chronicle.bg |

Днес рожден ден има Феручо Ламборгини! Той, разбира се, е създателят на колите Ламборгини и днес щеше да стане на 101.

Живеем в ерата на скоростта. Колие са естествен бенефициент от развитието на компютърните технологии. Преди компютрите контролираха колко по-малко неудобна да е седалката на пасажера и правеха шибидаха да се чупи по-лесно. Сега контролират диференциали, скоростни кутии, двигатели, всичко. При това с надхирургическа прецизност и бързина. В следствие на това колите станаха безобразно бързи.

По тези два повода в днешната ни галерия сме събрали най-бързите коли на 21 век. За сега. Насладете им се и съжалявайте, че си купихте закуска сутринта вместо да си заделите парите.