Иван Лилов – бунтарят на българският баскетбол

| от |

За чисто баскетболните качества на Иван Лилов ще оставя статистиката и експертите да говорят. Седнах за личността му да напиша малко аз.

s chervena kosa na mach sreshtu levski

Лилов е чепат, заядлив, своенравен, бунтар. Никак не търпи контрол и предпочита той да диктува нещата. За капак лесно влиза под кожата на хората около себе си, твори всякакви магарии и не пропуска възможност да организира тайни заговори с повод и без повод. Не много треньори биха искали такъв елемент в отбора си. Не много треньори биха се справили с такъв елемент в отбора си. Ако обаче спечелиш Иван Лилов на своя страна, той е човекът, от който се нуждае всеки отбор, за да е повече от сбирка добри играчи.

Последният сезон на родния баскетболен сезон сякаш извади от 196-сантиметровия балканец всичко, което Бог е вложил в него и ако не беше нелепата контузия в плейофната серия срещу Левски, щяхме да видим още от него и на европейското това лято.

Дори в мачовете, в които топката просто не влизаше в коша, голямото сърце в гърдите му донесе много на отбора на Балкан – в защита, в нападение и дори на пейката. Няколко пъти бе избран за най-ценен играч на терена, въпреки тежката конкуренция от скъпоструващи чужденци, както в Балкан, така и в другите отбори.  Отгоре на това, стана и най-добър европейски играч на балканската лига. В един от най-добрите му мачове, в който Балкан разгроми Левски с 92:72, bball.com го избра за играч на кръга и Влади Лазарова писа за него Получава я (наградата – бел.а.), заради здравите нерви и куража, без които не би могъл след появата си едва в третата четвърт първо да се опази от бързо четвърто нарушение и второ, да си върне вярата и увереността, както и горещата ръка, за да бъде фактор до края.“

Пръв на всяка цена

Майка му с умиление разказва историята, когато 10-годишния Иван и брат му Любо (тогава на 11), който доскоро му беше и колега в Балкан, участват в маратон за деца в Правец. По-големият Лилов наближава финала първи от всички, а брат му го следва с малка разлика. Баща им, който не пропуска изява на младежите, очаква на финала своите шампиони и се провиква: „Любо, изчакай брат си, за да финиширате заедно“. Грижовният батко заковава на място и се обръща да изчака Ванката. Никаква милост, благодарност или братска обич обаче не надделяват над желанието на малкия лъв да финишира пръв. Профучава покрай брат си и получава еднолично победата.

Защо лъв ли?

Макар че го е страх от кучета, нямам колебания да нарека Иван лъв. И определено не защото е роден някъде в началото на август. Лъв е защото е смел и няма да се поколебае да скочи в битка, за да защити себе си или някой близък. Това е очевидно както за всички, които го наблюдават на терена, така и за обкръжението му в живота.  Достоен е друга думичка, която му приляга не по-малко, отколкото на Царя на животните. При сериозния дефицит на достойни мъже и жени наоколо, няма как човек да не го забележи. Не пада по гръб, но ако се наложи да се наведе, за да помогне на някой в беда или нужда, няма да се поколебае. Освен това вече дузина години е сред лъвовете в националния ни отбор (а е само на 25!).

Суши-майстор

Иван Лилов гладен няма да остане. Не само защото може да си сготви на практика всичко, но и защото може да изкара пари от това. Сушито му е най-вкусното суши, което съм опитвала, но от друга страна не е най-вкусното нещо, което ми е готвил. Задушено свинско със зеленчуци, пилешки филенца с всякакви сосове, аромати и гарнитури, баници, торти и какво ли още не. Макар да се наслаждавам на играта му с топка, една част от мен с нетърпение чака края на баскетболната му кариера и нямам съмнение, че следващото му професионално поприще ще е в кухня.

Мъж на една жена

В наши дни това си е рядкост и само по себе си заслужава адмирации. Като имаме предвид и че след всеки мач го чакат по няколко луди фенки, моногамията му направо си е за медал.  Иван ми взе сестрата официално миналата седмица след 9 годишна връзка. Честити да са, здрави и да оставят достойни наследници. По-важна работа нямат.

Миряна Захариева

 
 

Кой е човекът задминал Бил Гейтс по богатство

| от Getty Images |

Всички знаят Zara, но никой не знае за Амансио Ортега – основателят на марката, който редовно задминава Бил Гейтс по богатство.

Акциите на основната му компания Inditex се качиха с 2,5%. Според Forbes това е увеличило състоянието на Ортега до 79,5 милиарда долара. Гейтс има само 78,5 милиарда.

Въпреки огромните капитали на испанеца, малцина са чували за него. Това е така, защото той строго пази личния си живот в тайна и рядко дава интервюта в медиите.

Амансио Ортега основава модния гигант Zara с тогавашната си съпруга Росалия през 1975 година. Днес търговската му компания Inditex SA, която притежава Zara, Massimo Dutti и Pull&Bear, има над 6,600 магазина в цял свят.

През август 2013 година, бившата му съпруга и съосновател на Zara Росалия Мера умира на 69 години. Тя е най-богатата жена в Испания. Повече биография за Амансио в галерията.

 
 

Мила, няма такива реклама

| от |

Когато гледате телевизия, прави ли ви впечатление, че понякога дългото тъпо нещо спира и пускат няколко кратки тъпи неща? Това са рекламите. В последно време има нови бисери, диаманти и въглища, на които сега ще обърнем взискателното си, претенциозно внимание.

Преди да започнем с похвалите, трябва да уточним, че за рекламните провали не са виновни рекламистите, а рекламодателите. В крайна сметка те избират какво да и какво не.

„Името запомни, важното забрави“

„Краварката в левия ъгъл“ стана ехо, което говори добре за кампанията. Екстравагантността на домовете обаче е халюциногенно абсурдна. Ако забравиш да купиш масло, хора с такива педантични домове обикновено те закарват в мазето и там заплащаш за грешките си с болка. Освен това в една от рекламите (розовата, с „Майка ми взе ли?“) мъжът се прибира, слизайки от горния етаж. Карлсон.

„Мила, няма такъв мъж.“

Мила, да я махаш тая червенокосата щета от вкъщи веднага! Има такива мъже, но са заети да слагат завеси на лебеди. Не! На еднорози. И килимът да е от онези – пухкавите.

Имунобор с котката.

Рекламите на Имунобор за като генетично заболяване. Още от времето на спота с баскетбола, който се задържа унизително дълго, рекламите на Имунобор, парадоксално за продукта, разболяват. Първо, котката прилича на разширена вена в лицето. Второ, цялото изпълнение е като снимано с Блекбери и монтирано на Paint.

Лекарства за гъбички.

Не съм вярвал, че ще го кажа, но – взимайте пример от рекламите за превръзки. Там всичко си е обяснено прилично, без да пречи на никого и без да показваме срамотии.

„Пак цистит“

Момиче, не взимай нищо, ами иди на преглед. Всички се притесняваме.

Рекламите на всички сайтове са скучни.

Но нищо чудно да са ефективни, затова не сме се сетили за тях.

„Това е Христос Аргиров от Пловдив“

Теленор правиха доста хубави реклами, докато не кривнаха леко с Христос от Пловдив. Христос е добро момче, графичен дизайнер. Тази година ще стане на 24 години, намерихме му фейсбука. Истината е, че Теленор го предадоха.

„Липсва само излишното“

Преди да реклама на продукта, фирмата ти е добре да има някакъв имидж, защото иначе все едно купуваме от непознат. Като видите Мерцедес, БМВ или Ферари, винаги се сещате за нещо. Като видите Дачия, за какво се сещате? Как Чаушеску върви по Дунав мост? За нищо не се сещате.

Като направим имидж, след това рекламите стават по-лесни за измисляне и няма да имат креативната стойност на саксия. Както и предния спот, в който различни хора пееха „Another one bites the duster“.

Има и един вид реклами, в които марката на продукта по никакъв начин не си личи, докато не я кажат накрая. Аз ги наричам Филм фест реклами. Рекламата на лебеди, не, на еднорози, е в тази графа. Такава е и на Хайдушка ракия, в която е тъмно и мъж гледа едно грозде на светлината все едно е паднало на пода и се чуди да го яде ли. Гледа го така, за да втълпи на зрителя, че гроздето е висок клас, но това е грозде все пак. Хората си гледат грозде по балконите. Ако няма да го ядеш, хвърляй го обратно в джибрито да не отиде фира. Чашата накрая обаче е страшно красива. Между другото, рекламата не е на Хайдушка. Нямам идея на какво е.

 
 

Варненска компания за изкуствени рифове се бори за 1 млн. долара

| от chronicle.bg |

Варненската компания Sea Harmony, която е разработила свой патент за изкуствени рифове, е българският финалист в надпреварата за част от наградния фонд от 1 млн. долара в конкурса Chivas The Venture.

Компанията започва работа по развиването на вертикални ферми за миди Pisa Reef. За разлика от съществуващите, тяхната разработка дава възможност за инсталиране и извън заливите. Pisa Reef е цяла подводна къща, която бързо се заселва с екологична система – миди, скариди и риби. Хранейки се със свръхпопулациите от зелени водорасли, развили се вследствие на битово замърсяване на водата, ерозия и използване на химикали, новите обитатели на вертикалните ферми пречистват водата. Освен това, създават и добър добив.

Sea Harmony е избрана да продължи към световния финал след няколко етапа, като в последния се състезаваше с още отличени стартиращи бизнеси с кауза. Компаниите-полуфиналисти в Chivas The Venture са три.

Stackport се класираха със системата за незрящи VAST, която използва очила с камера и приложение за смартфон, за да ориентира хората с нарушено зрение във всекидневни ситуации. Създателите на идеята очакват продуктът им да върне на работните места 15% от незрящите. VAST ще им дава възможност да се ориентират по-добре в непознати пространства, да подобрят възможностите си за четене, пазаруване, придвижване.

Cupffee е компания, създател на вафлена чашка за кафе – тя е вкусна, ядлива, биоразградима и не променя вкуса на кафето. Замърсяването с опаковки за еднократна употреба е огромен световен проблем. Cupffee е много добро решение както за любителите на бисквитката към кафето, така и за околната среда – дори и да изхвърлите чашката, тя се разгражда за няколко дни.

Изкуствената фотосинтеза е в основата на проекта на Wasabi Innovations – третият полуфиналист. Чрез специални сапунени молекули и сапунен мехур, се преработва въглероден двуокис във възобновима енергия с помощта на слънчевата светлина. В резултат на това бизнес начинание може да бъде революционизирана световната енергийна практика и предоставена възможност за обръщане на климатичните промени в света.

Sea Harmony, заедно с финалистите от другите 31 страни, ще участват и в едноседмично обучение за управление на бизнес в Оксфорд. През юли финалистът ни ще представи България на глобалния финал на Chivas The Venture в Лос Анжелис и ще се състезава за дял от милионния награден фонд. Sea Harmony ще презентира идеята си пред световни бизнес лидери и международното жури на Chivas The Venture.

Наградният фонд от 1 000 000 долара ще бъде разпределен на два етапа – 250 000 долара чрез 5-седмично онлайн гласуване, 750 000 долара – от глобално жури между един или повече екипи.

Състезанието за стартиращи компании с кауза Chivas The Venture вече трета година дава възможност на български участници да представят своя бизнес пред общност от инвеститори и да се състезават за част от наградния фонд от 1 млн долара. Тази година в The Venture се включват бизнеси с кауза от 32 държави на шест континента.

 
 

Молец с руса коса и малки гениталии кръстен на Доналд Тръмп

| от chronicle.bg |

След като новият президент Румен Радев положи клетва, дойде ред и на Доналд Тъмп.

По случай светлия повод и цялата персона на новия американски държавен глава, биологът д-р Вазрик Назари кръсти новооткрит вид молци на негово име: Neopalpa donaldtrumpi. Буболечките могат да бъдат забелязани в по границата на САЩ с Мексико – точно там, където очакваме и обещаната от Тръмп стена против нелегални имигранти.

Абсолютно без никаква връзка с името, молецът има русичко нещо на главата и мънички гениталии.

Докато д-р Назари разглеждал екземпляри от генотипа Neopalpa, забелязал, че един от тях не приличал на останалите. Той имал значително по-малки гениталии от най-близкия си роднина N. neonata. След ДНК изследвания Назари заключил, че това е напълно нов и неописан вид. А новите видове се кръщават от откривателите си.

Тръмп не е единственият американски президент, който има биологичен вид кръстен на негово име. Джордж У. Буш има бръмбар, Роналд Рейгън има оса, а Бил Клинтън – риба. Барак Обама обаче държи рекорда с 9 вида на негово име.

 

 

„И така, кръстих биологичен вид на Доналд Тръмп. Може би сега той ще направи опазването на крехката американска екосистема приоритет.“