Историята не свърши през 1989 г.

| от |

Анализ на сп. Икономист

След 1789 г. късчета от Бастилията са желана декорация за полиците над камините във Франция. Два века по-късно късчета от Берлинската стена обиколиха земното кълбо.

Това е „единственият паметник, който съществува на всички континенти“, вероятно без Антарктика, казва Аксел Каусмейер, директор на берлинската фондация, съхраняваща спомена за Берлинската стена. Това говори много за „мирната революция“, както я наричат германците, чиято кулминация е разбиването на стената на 9 ноември 1989 г. Този уикенд германците отбелязват нейната 25-годишнина с тържества.

Като първата успешна либерална революция в германската история 1989 г. е сравнима по значение с 1789 г., казва Райнер Епелман, ръководител на фондация, изследваща източногерманската диктатура. Дори още по-добре, за разлика от Френската революция 200 години по-рано, германската премина без насилие. Тъй като Берлинската стена раздели не само един град, а също и една страна, един континент и света, падането й носи глобално обещание за свобода. В геополитиката „краят на историята“ изглеждаше възможен, въпреки че по-късно отстъпи на „сблъсък на цивилизациите“, както отбелязват конкуриращи се заглавия на книги от 90-те години на миналия век.

Очакванията на германците бяха най-големи. „Сега това, което е неразделимо, ще расте заедно“, предсказа Вили Бранд, бившият канцлер и кмет на разделения Берлин в деня след падането на стената. Предвиждайки екологичното и икономическо изоставане след 45-годишно комунистическо управление, тогавашният канцлер Хелмут Кол прогнозира „процъфтяващи пейзажи“ на изток.

Едно поколение по-късно германците продължават да спорят дали са се обединили и до каква степен изтокът е процъфтял. От гледна точка на магистрали и друга инфраструктура изтокът днес блести. По някои социални показатели като участие на жените в работната сила или записването на деца в ясли той дори води на запада. Но като цяло според социологически изследвания източногерманците продължават да са по-недоволни от западногерманците.

След години на нетна миграция от изток на запад (която едва наскоро намаля) части от изтока са обезлюдени, особено селските райони. БВП на Източна Германия на глава от населението продължава да е едва 67% от този на Западна Германия. Производителността й е 76% от западната, а броят на заявените патенти – само 29%. Безработицата й е 9,7% спрямо 5,9% на запад. С изключение на няколко промишлени клъстъра, изтокът почти няма големи компании.

Но по-внимателно вглеждане показва, че различията в рамките на Източна и на Западна Германия сега са по-големи, отколкото тези помежду им. Саксония на изток, особено около Дрезден и Лайпциг, е сравнима с Бавария и Баден-Вюртемберг, две жизнени области в Западна Германия. Части от Долна Саксония и Вестфалия на запад са точно толкова западнали, колкото Бранденбург и Мекленбург на изток.

Така че разликите вече не вървят така отчетливо по границите между двете Германии, а между отделни области. Останалото разделение между изтока и запада не е по-силно изразено от социално-икономическите разломи, които разделят Белгия, Италия или Испания. Когато Хелмут Шмид, друг бивш канцлер, определи през 2005 г. Източна Германия като „Южна Италия без мафията“, той всъщност определяше нормалното състояние в Европа. Поради това „пактът за солидарност“, пакетът от германски субсидии за изтока, който трябва да изтече през 2019 г., вероятно ще бъде заменен с помощ за затруднените области, от която и страна на разрушената стена да се намират.

Това трябва да се приеме като успех, казва Карл-Хайнц Паке, бивш финансов министър на източната област Саксония-Анхалт: „Резултатите са по-добри, отколкото обикновено се смята, но по-лоши от очакваното в началото на 90-те години“, казва той. Двете Кореи биха били щастливи, ако някога получат шанс.

Не толкова ясни са паневропейските последици от падането на стената. Обединението, което последва по-малко от една година по-късно, отново постави стария „Германски въпрос“ в европейската история – ще доминира ли обединена Германия на континента? По онова време Великобритания и Франция се страхуваха, че ще го направи. Днес, на петата година от кризата с еврото мнозина в южни страни от еврозоната, подложени на строги икономии, усещат, че тя вече го прави.

Други, най-вече Америка, искат Германия да прави повече. „Германия не е Швейцария, въпреки че някои германци биха искали да вярват, че е така“, казва Робърт Зелик, бивш американски дипломат, който помогна за договарянето на обединението. Самите германци са точно толкова разделени, колкото всички други. Повечето от тях според социологическите изследвания продължават да се придържат към радикалния пацифизъм и дипломатическо сдържане, възприети след Втората световна война. Но елитът заяви, че Германия трябва да поеме повече отговорност. Историята не свърши през 1989 г. Както показва кризата в Украйна днес Европа се нуждае от лидерството на Германия. /БГНЕС

 
 

Всички говорят за: Двете „голи” рокли на Джей Ло

| от |

В последните няколко дни хората не спират да говорят за Дженифър Лопес. Разбрахте ли защо?

Латиноамериканската певица се появи на Billboard Latin Music Awards с две от т.нар. „голи” рокли и, разбира се, бе убийствено секси. Както само тя е способна.

По червения килим Джей Ло мина в изящна черна рокля на Жулиен Макдоналд, а за самата церемония певицата се преоблече в друга рокля на дизайнера, такава с метален цвят.

Можете ли да повярвате, че тази жена е на 47? Поне ние никога не бихме й ги дали…

Лопес получи две награди – тази на Telemundo и за най-социално ангажирана звезда. Певицата представи новия си сингъл от предстоящия, изцяло на испански, албум Mirate.

В галерията може да се убедите защо всички говорят за Джей Ло и нейните две „голи” рокли. Даже не знаем защо го слагаме в кавички…

 
 

Пенелопе Крус: Олеле, каква жена!

| от chronicle.bg |

Пенелопе Крус е много неща. Танцьорка, актриса, бивша съпруга на Том Круз, настояща съпруга на Хавиер Бардем, носителка на „Оскар“. И на последно, но не и по важност място, една от нааааай-сексапилните, страстни и красиви актриси в Холивуд.

Днес тя навършва 43 години и смятаме, че е съвсем в реда на нещата да й честитим както си можем – не с пост във Facebook, а с галерия, чрез която читателите ни да си спомнят добрите й роли и да ги прегледат пак.

Включили сме в тази  галерия особена компилация от филми, в които Крус играе много добре, такива, в които самите филми имат безспорни качества, и някои, които не си струват гледането като продукции и актьорска игра, но в тях Пенелопе просто е ужасно секси.

Ами това е. Без повече приказки. Придвижвайте се бързо към снимките, знаем че това чакате.

 
 

10 мъже с по-възрастни половинки + 2 бонус

| от chronicle.bg |

В неделя изборите във Франция изведоха като фаворит в президентския вот Еманюел Макрон. Но онова, което впечатли по-силно от успеха на младия центрист, беше съпругата му – Брижит Макрон, по-голяма от него с 24 години.

Любовта между Еманюел Макрон и Бриджит пламва, когато тя е негова учителка по литература, женена, с три деца. Днес двамата продължават да са заедно, а отношенията им предизвикаха повдигане на вежда от страна на мнозина.

Затова ви предлагаме една галерия, която показва, че връзките между мъже и жени с драстична разлика във възрастта не са нещо ново, дори напротив.

 
 

Какво научихме от премиерата на новия Suzuki Swift

| от chronicle.bg |

Вчера в култовия клуб „Ялта” се състоя родната премиера на най-новото поколение на емблематичния SUZUKI SWIFT.

От компанията изтъкнаха, че че новият SWIFT е основна част от глобалната стратегия за увеличаване на пазарния дял на SUZUKI, като ръстът до 2019 г. се очаква да бъде над 29%. На модела ще се разчита и локално, за да се запази тенденция за стабилен и значителен ръст в пазарния дял на марката.

SWIFT е модел, който отразява по възможно най-добрия начин опита на SUZUKI в производството на компактни автомобили, но също така той подчертава и отдадеността на компанията в създаването на автомобили със спортен дух, които носят максимално удоволствие от шофирането.

SUZUKI_SWIFT_GLX_02

Създаден на база на концепцията «SWIFT INNOVATION» изцяло новото поколение на модела притежава съвременен дизайн и е оборудвано с всички актуални технологии на японския производител. SWIFT се отличава с младежкия си и спортен дизайн, двигатели, които предлагат подобрена динамика и икономичност, богатата линия на модела – разнообразие от двигатели и скоростни кутии, конкурентно оборудване, надвишаващо средното за класа ниво, съвременни системи за активна и пасивна безопасност, система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO.

Speedy_Blue_Premium_Silver_CWC

Първото, което прави впечатление в новото поколение на SWIFT е тенденцията към положително намаляване на някои основни характеристики за автомобила – тегло (от 960 кг до 840 кг) и радиус на завиване (с 0,4 м по-малък), и постигане на много конкурентни нива на други показтели – 5% по-икономичен, 8 % по-аеродинамичен, 25% повече пространство в багажното отделение.

Ето и акцентите от представянето на новия SWIFT:

ДИЗАЙН

Успешният и непреходен дизайн на SWIFT отговаря напълно на нуждите на клиентите. Новият дизайн на SWIFT се фокусира върху еволюцията на база ДНК-то на своя предшественик. Запазвайки характеристиките на дизайна, е създаден един нов модел.

Компактната, ниска и широка каросерия, с нисък център на тежестта, въплъщава напълно спортния вид на новия SWIFT.

SUZUKI_SWIFT_interior_06

Агресивната предна маска с широк отвор, в съчетание с атлетичните линии, преминаващи през страничните части на автомобила, създават усещане за динамика, която отличава автомобила.

В същото време, за да се създаде по-голямо пространство в купето за пътниците, новият SWIFT разполага с
междуосие, което е 20 милиметра по-дълго от това на предишния модел. Височината на автомобила е 15 милиметра по-малка, а широчината на автомобила е по-голяма с 40 милиметра, подчертавайки ниската и широка форма на новия модел.

Новият SWIFT разполага с 265 литра пространство за багаж, което е с 54 литра повече от предишния модел.
Вътрешната част на новия SWIFT, която е със съвременен и младежки дизайн, който изразява спортните характеристики на модела. Централната конзола е обърната към водача, а купето за пътниците създава усещането за по-голям простор в сравнение с предшестващия модел.

Впечатляващо е арматурното табло, което в GLX версиите, посредством цветен TFT LCD 4,2 инчов екран, предоставя различна информация, свързана с управлението на автомобила, използвайки лесни за разбиране
графики.

SUZUKI_SWIFT_interior_11

ДВИГАТЕЛИ

Новият SWIFT е оборудван с два двигателя, атмосферен бензинов 1.2-литров двигател DUALJET с 90 к.с. / 6.000 об.мин. и 1.0-литров турбо бензинов двигател BOOSTERJET с 112 к.с. / 5.500 об.мин.

1.2 DUALJET балансира хармонично мощността и разхода на гориво. Посредством употребата на системата за многоточково впръскване и по-леките материали, които са използвани за неговото производство, е постигнат изключително нисък разход на гориво, който достига 4,3 литра/100 км. Двигателят е съчетан с ръчна 5-степенна скоростна кутия или безстепенна автоматична скоростна кутия (CVT).

Турбо двигателят 1.0 BOOSTERJET, благодарение на технологията за директно впръскване, с която разполага, съчетава висок въртящ момент с нисък разход. Този двигател е с максимален въртящ момент, който е на разположение при ниски обороти, което го прави съпоставим с характеристиките на дизелов двигател. Този двигател се съчетава с ръчна 5- степенна скоростна кутия или с автоматична 6-степенна скоростна кутия.

И двата двигателя в GLX версията с ръчна 5-степенна скоростна кутия се предлагат само в комбинация с полу хибридната система на Suzuki SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS се състои от интегриран генератор, който съдейства на двигателя при стартиране и ускоряване на автомобила, и компактна високо-производителна литиево-йонна батерия. В допълнение, системата е отговорна и за производството на електрическа енергия по време на спиране на автомобила, която се използва за захранване на електронни компоненти, като например радио и светлини.

Средният разход за GLX версиите в комбинация със SHVS системата е едва 4,0 литра/100 км. за 1.2 и се явява най- ниският разход за класа на задвижваните с бензин атмосферни двигатели с ръчна скоростна кутия и 4,3 литра/100
км. за 1.0.

В подобни нива варират и емисиите на вредни газове CO2, които са изключително ниски. Емисиите на CO2 за версиите с двигател 1.2 с ръчна 5-степенна скоростна кутия са 98 гр/км, а с помощта на SHVS системата, вредните газове достигат едва 90 гр/км.

SUZUKI_SWIFT_interior_22

БЕЗОПАСНОСТ

Новият SWIFT е първенец и по отношение както на безопасността на пътниците, така и на безопасността на пешеходците. Сред най-добрите в своя клас, той разполага със съвременно предпазно оборудване за предвиждане и избягване на евентуални произшествия – Dual Sensor Brake Support – система за подпомагане на пътното поведение на автомобила и спирачната дейност на база на камера и лазер. Новият SWIFT е първият модел на SUZUKI, който е оборудват с тази технология. Той е снабден и с Radar Brake Support – система, която беше за първи път въведена с новото поколение на легендарната VITARA. Водачън на SWIFТ може да разчита и на системата за следене и предупреждение при смяна на линиите на пътното платно. Като стандарт в този компактен автомобил са заложение 6 въздушни възглавници. Системата Hill Hold – асистент при потегляне при наклон, е изключително удобна при по-интензивния трафик в града.

Новият SWIFT е достъпен и във версии със система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO. Тази система автоматично контролира поведението на автомобила и при нужда насочва въртящия момент към задния мост.

SUZUKI_SWIFT_interior_01

ОБОРУДВАНЕ

Новият SWIFT включва всички съвременни технологии и улеснения за водача: муулти-информационна система с тъч дисплей и възможност за свързване със смартфон, камера за заден ход, чийто образ се появява на дисплея на мулти- информационната система и подобрява видимостта, навигация, LED светлини, автоматични светлини, адаптивен круиз контрол, автоматична функция на дългите светлини и още много други технологии, които поставят нови стандарти за безопасност и комфорт при шофирането.

SWIFT се предлага в 7 основни цвята, от които само един не е металик и още 4 двуцветни комбинации, които
подчетрават младежкия дух на водела. На разположение на клиентите е и богат избор от аксесоари, с които
могат да персонализират своя автомобил.

SWIFT_PI_01_40_high

ЦЕНИ

Цената на новия SWIFT започва от 23 390 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,2 GL и от 28 990 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,0 GL+.

Цените за версиите с ALLGRIP AUTO започват от 29 590 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версията 1,2 GL+.