Истината за калориите

| от |

slide-1

Ако не може да си спомните времената, в които думата “калории” не е била част от ежедневието ви, в това няма нищо случайно.

И то не само защото, накъдето и да погледнем, виждаме надписи “без калории” и “ниско калорично”. Американците са обсебени с количеството им от повече от сто години, откакто “научното хранене” излиза на мода в края на 19 век. Оттогава способността да измерваме количествено свойствата на храната, която ядем, се превръща в мания.

Кой не иска проста формула за изчисление на това дали една диета е “добра”? През 1923 г. даже се публикува романтичен роман, в който е наблегнато на броенето на калории. Да, точно така – двама влюбени, които разгорещено си говорят за… калории.

Ако ви се е случвало да станете жертва на строга диета с броене на калории, то вие най-вероятно гледате на калориите като на нещо много по-престъпно от това, което всъщност са – единица за измерване на количеството енергия, която тялото ви може да извлече от дадена храна (всъщност, “истинските калории” са мярка за енергия; единицата за измерване, която присъства най-често на етикетите на храните е килокалории, или 1000 калории). За съжаление, определянето на това какво и колко да ядем не е толкова просто, тъй като, както всички знаем, не всички калории са еднакви.

По правило различните видове храни съдържат различно количество калории. В един грам мазнина има девет калории, а в един грам протеин има четири. Така че, ако искате да намалите калориите просто трябва да се намалят мазнините, нали? Не бързайте със заключенията.

През последните години се вижда промяна в мисленето, като се отдалечаваме от просто “приети калории/загубени калории”. През 2011 излиза проучване, проследяващо над 120 хиляди индивида без проблеми с теглото, които над 20 години записват теглото и диетите си. Това е най-изчерпателното изследване по рода си досега и против на общоприетото мнение резултатите показват, че вида на храните, които ядем е от огромно значение. Водещият изследването д-р Дариуш Мозафарян от Харвард казва, че “Много е важно какъв тип храна ядете. Само броенето на калории няма да ви помогне особено ако не се вглеждате в това какъв вид калории са”.

“Тялото разгражда веществата по различен начин”, казва Ейми Шапиро от Real Nutrition NYC. “Въглехидратите например се разграждат бързо и се превръщат в захар в системата ни, за разлика от мазнините и протеините. Въглехидратите покачват нивото на инсулина и на кръвната захар, което кара тялото ни да съхранява мазнините, които не се използват за енергия. Мазнините и протеините се разграждат по-бавно и ни карат да се чувстваме сити по-дълго с по-малко калории. Важно е да се претеглят всички свойства на храните, които приемаме, включително тяхната фибрена композиция, калоричен състав и хранителни свойства”.

“Една от най-големите заблуди, която съм срещала, е практиката на хората да намалят драстично калориите с цел да отслабнат.”, споделя Мариса Липърт, диетоложка и собственик на ресторант. “Но за жените например е недопустимо да се спада под 1,100 калории на ден”. Тялото ви се нуждае от калории, за да функционира. Всъщност средностатистическата 25-годишна жена изразходва около 1300 калории на ден ако просто седи и не прави нищо. Ако добавим упражнения, или просто ходене, са нужни повече калории.

Когато нивото на калории в тялото ви намалее твърде много, мозъкът ви изпраща сигнал, че огладнявате – едва ли това е целта ви. В отговор на това метаболизма ви се забавя и тялото ви започва да складира мазнини, приготвяйки се за метафоричната зима. Така че, ако целта ви е да отслабнете – няма да стане само със следене на калориите, които консумирате.

Важно е също така да се отбележи, че самият факт, че в храните които приемате има калории не означава, че тялото ви ще ги абсорбира. Представете си, че храносмилателната ви система е касичка, като трябва да я счупите, за да вземете парите (калориите). Понякога колкото и силно да я клатите, не изпада нищо. Нещо подобно се случва с калориите в суровите и съответно готвените храни.

Когато готвим нещо, ние де факто го чупим още преди да е влязло в системата ни – клетките се разцепват, което позволява на тялото да ги абсорбира по-лесно. Когато се даде готвено месо и картофи на мишки, те нарастват много повече, отколкото когато се хранят със сурово месо. Затова е важно да се помни, че броят на калориите, които тялото ви ще приеме, варира.

А какво да кажем по въпроса за епичната битка между преработените и пълнозърнестите храни? При направен експеримент, в който на едните участващи е даден пълнозърнест хляб и сирене чедар, а на другите бял хляб и “кашкавален продукт”, участниците изяли непреработените продукти, изразходвали двойно повече калории от другите.

Следенето на калориите, които приемаме, вероятно е полезно – то ни дава приблизителна представа за това дали приемаме достатъчно храна всеки ден. Но здравословното хранене е много по-сложно от това да използваме калкулатор, чудейки се дали да изядем две филии хляб. Какво ядем е не по-малко важно от колко ядем.

 
 

Близо 900 полета на Lufthansa са отменени

| от chronicle.bg |

Близо 900 полета на Lufthansa са отменени днес заради поредната стачка на пилотите, които са недоволни от размера на възнагражденията си. Представители на наземния персонал на превозвача подготвят контрадемонстрация във Франкфурт, предаде БНР.

Аргументът им е, че с протеста си летците нанасят на компанията значителни финансови загуби, които трябва да бъдат компенсирани от всички останали служители.

 
 

Бременната Ирина Шейк в сцената с грънчарство от филма „Призрак“

| от chronicle.bg, по boredomtherapy.com |

Един от най-лесните начини да направиш една реклама гледаема е да включиш малко плът. Никой няма против малко плът. Във видеото на Шейк има много.

То е реклама на списание Love. Всеки декември списанието прави секси видеа като рекламен подход. На 1 декември те показаха видео с модела на Victoria’s Secret Бела Хадид, която играе фитнес инструктор.

 

На 2 декември е ред на друго ангелче на фирмата за бельо – бременната Ирина Шейк. Тя преви римейк на сцената от филма „Призрак“, Деми Мур върти грънчарско колело заедно с духа на покойният си приятел Патрик Суейзи.

 

 
 

Джони Деп и Амбър Хърд са на финалната фаза на развода си

| от chronicle.bg, по БТА |

Джони Деп и Амбър Хърд са на финалната фаза на развода си, като двамата уточняват как актьорът да изплати останалите 6,8 милиона от договорената сума.

Джони Деп се съгласи да даде на Амбър Хърд общо 7 милиона долара. Според източник на „И!Нюз“ той ще превежда неизплатените 6,8 милиона през следващите 15 месеца.

Амбър Хърд заяви, че ще дари цялата сума за благотворителност – на организации, борещи се с насилието над жените и на Детската болница в Лос Анджелис, където е работила като доброволка.

През лятото Джони Деп преведе 200 000 долара на две благотворителни организации от името на Амбър Хърд.
Актрисата подаде молба за развод през май след продължил 15 месеца брак и броени дни след това си издейства ограничителна заповед срещу Джони Деп.

 
 

Появи се трейлър на дебютния филм на дъщерята на Скорсезе

| от chronicle.bg |

Доменика Камерън-Скорсезе е дъщеря на великия Мартин Скорсезе и съвсем логично е решила да поеме по пътя на баща си.

Дебютният й филм се нарича „Almost Paris” и е семейна драма. Беше показана за първи път в програмата на Трайбека Филм Фестивал преди няколко месеца.

Прочетете синопсиса на лентата и вижте трейлъра:

В началото на кризата, свързана с ипотеки върху жилища, един бивш банкер се завръща в родния си град. Срещите със семейството и приятелите от детството го карат да осъзнае последствията от действията на финансистите и той се стреми да компенсира любимите си хора… Възстановява отново връзките с приятели и близки роднини в Ойстър Бей, Ню Йорк и се превръща в онзи мъж, който винаги е мечтал да бъде…

Очаква се „Almost Paris” да се разпространява през 2017, но към момента подробности не са известни.