„Ислямска държава“ засенчи Ал Кайда

| от |

Какво остана от бившето страшилище Ал Кайда? Докато „Ислямска държава“ е във възход, другата ислямистка групировка почти потъна в забвение. А това пренасочва радикалните почитатели на исляма, както и техните пари, пише Дойче веле.

Лидерът на Ал Кайда Айман аз Зауахири обяви във видеопослание, че групировката вече е стъпила и в Индия. Това показва, че Ал Кайда спешно се нуждае от успехи в съперничеството с „Ислямска държава“. Ал Кайда очевидно преследва една нова цел: създаването на „халифат“ на индийския субконтинент. Така терористичната групировка навлиза в един регион, който според Зауахири „първоначално е бил част от владенията на мюсюлманите, след което е окупиран, раздробен и разединен от неверниците“.

Идеята за създаването на „халифат“ е нова за Ал Кайда. Досега терористичната мрежа не преследваше подобна цел. Според Албрехт Мецгер, експерт по проблемите на ислямския свят, това се дължи на факта, че Ал Кайда сега се намира в съперничество с другата ислямистка групировка „Ислямска държава“ и е принудена да покаже, че е по-силна от нея. Това се налага, защото „Ислямска държава“ е на път да измести Ал Кайда в симпатиите на екстремистки настроените мюсюлмани.

Военните успехи на Ал Кайда са значително по-скромни от тези на „Ислямска държава“, която междувременно контролира обширни части от Ирак и Сирия. От няколко години насам Ал Кайда оперира предимно чрез регионалните си клонове в Йемен, в Магреба и в региона около Сирия. Тези подразделения на терористичната мрежа действат независимо от централата на Ал Кайда в Пакистан. В същото време обаче „Ислямска държава“ завладява територии и дори създава „халифат“, а това неминуемо води до съперничество“, казва Мецгер.

„Ислямска държава привлича повече радикални симпатизанти“

Териториалните успехи на „Ислямска държава“силно впечатляват мнозина потенциални джихадисти. Те са въодушевени и от идеята за „халифат“, която събужда асоциации за разцвета на исляма. Освен това „Ислямска държава“ разполага с огромни суми, натрупани с помощта на плячкосване, отвличане на хора и преди всичко от продажбите на петрол. Междувременно „Ислямска държава“ е най-богатата терористична организация в света, писа наскоро германското икономическо издание „Ханделсблат“.

Всичко това привлича нови симпатизанти и сподвижници. Ал Кайда не може да се похвали с подобни успехи. Независимо, че има постоянен обмен на бойци между двете ислямистки групировки, повече от ясно е, че „Ислямска държава“ в момента е по-привлекателният избор за много от джихадистите. Невероятната бруталност на „Ислямска държава“ в извършваните от нея обезглавявания, отвличания и изнасилвания, е нещо ново и очевидно доста впечатлява симпатизантите.

Ислямистите превърнаха тази бруталност в своя запазена марка, казва Албрехт Мецгер и допълва: „Когато убитият междувременно член на Ал Кайда Абу Мусаб аз Заркауи навремето започва с обезглавяванията, отвличанията и другите жестокости, от Ал Кайда разкритикуваха неговите методи. Междувременно „Ислямска държава“ използва целенасочено подобни средства в Ирак и Сирия, за да всява страх у хората и да сплашва противниците си“, допълва Мецгер.

За разлика от Ал Кайда, „Ислямска държава“ започна и битка срещу шиитите, които смята за „неверници“, също като християните и язидите. „Ал Кайда критикува подобни разбирания“, казва още Мецгер. Именно поради тези различия двете организации се отделиха една от друга през миналата година. Дотогава „Ислямска държава“ все още се наричаше „Ал Кайда в Ирак“. Двете терористични групировки имат различия и по отношение на дългосрочните си стратегии. Докато лидерът на Ал Кайда Айман аз Зауахири иска да концентрира джихадистката война само върху Сирия, водачът на „Ислямска държава“ Абу Бакр ал Багдади разшири регионалното поле на действия значително.

Чия стратегия е по-успешна?

Дълго време двамата лидери спореха по въпроса чия стратегия е по-успешна. От средата на годината пътищата на двете организации се разделиха. В Сирия дори се стига до тежки въоръжени сблъсъци между Ал Кайда и „Ислямска държава“, казва Мецгер. „В Сирия „Ислямска държава“ води боеве и срещу бойци от Фронта „Ан Нусра“, който е представител на Ал Кайда за региона. Това разпали още повече съперничеството между двете групировки“, казва той.

Засега „Ислямска държава“ има ясно надмощие в този конфликт. „Изглежда Ал Кайда се оттегля от джихада в Средния и Близкия изток и прави опит да се концентрира върху Южна Азия“, пише вестник „Times of India“ по повод изявлението на Айман аз Зауахири. Експертите предполагат, че „Ислямска държава“ ще успее да завербува много привърженици и на Индийския субконтинет.

Вестник „Al-Hayat“ изказва мнението, че в дългосрочна перспектива възходът на „Ислямска държава“ може да бъде прекратен само със средствата на теологията. Според изданието има нужда от умереност както от страна на сунитите, така и от страна на шиитите: „Това е най-мощното оръжие, което може да унищожи „Ислямска държава“, заключава вестникът.

 
 

Tui одобри плановете за съвместна leisure авиокомпания с Etihad

| от CHR Aero |

Директорският борд на Tui даде зелена светлина на плановете за формирането на нова leisure авиокомпания в патньорство с Etihad Aviation Group.

Надзорния съвет на Tui се съгласи да продължи да работи по съвместното предприятие с Etihad и дъщерната нискотарифна компания на Air Berlin – Niki.

Седалището на новата авиокомпания ще бъде във Виена и ще работи с 60 самолета, притежание на Tuifly и Niki. Kомпанията ще обслужва дестинации от летища в Германия, Австрия и Швейцария и 24,8% от нея ще бъдат притежавани от Tui, a 25% от Etihad. Останалите 50,2% ще бъдат под контрола на съществуващата частна оргнизация Niki Privatstiftung, предаде Ройтерс.

В изявление от Tui казаха:

„Etihad е в преговори с Air Berlin, за да придобие нейните туристически опрерации предимно в Южна Европа и Северна Африка, включително участието на Air Berlin в Niki, с цел да допринесе за съвместното предприятие.“

„Новата авиокомпания, представлявящя съвместно предприятие и базирана във Виена, е планирано да обслужва широка маршрутна мрежа със своите две авиокомпании, Tuifly и Niki. С набор от 60 самолета и капацитет от 15 милиона места за година, опрерираща от ключови летища в Германия, Австрия и Швейцария.“

„Ангажиметите, поети към служителите на Tuifly остават в сила и към момента се се договарият и уточняват допълнително. Това включва и ангажиментите, поети към локацията в Хановер.“

„Преговорите по договора се очаква да бъдат приключени в следващите няколко седмици. Детайлите относно бъдещото предприятие ще бъдат съвместно представени от Etihad и Tui след успешното завършване на преговорите.“

 
 

Европейската асоциация на авиокомпаниите прекрати своята дейност

| от CHR Aero |

Европейската лобистка група Association of European Airlines (АЕА) ще прекрати работата си след като голяма част от авиокомпаниите членки се присъединиха към новия алианс Airlines for Europe (A4E).

AEA ще бъде втората асоциация, която ще прекрати своята дейност през 2016, следвайки съдбата на нискотарифната групa European Low Fares Airline Association (ELFAA).

Исторически погледнато до момента е имало четири главни асоциации, които да представляват авиокомпаниите в Европа- AEA, ELFAA като представител на нискотарифните превозвачи, International Air Carrier Association (IACA) като представител на leisure авикомпаниите и European Regions Airline Association, представител на регионалните авиопревозвачи.

Според сайтa на AEA, асоциацията представлява 22 европейски авиокомпании с общо 310 милиона пътници, но много от тези компании вече са напуснали групата и са предпочели да бъдат представлявани от A4E, чиито основатели и членове са пет от най-големите авиокомпании в Европа- International Airlines Group (IAG), Lufthansa, Air France-KLM, easyJet и Ryanair.

A4E бързо се разрастна от 11 до 22 авикомпании членки, което доведе до затварянето на други асоциации. Процентово A4E представлява 60% от европейските полети, 500 милиона пътници и оборот от $109 милиарда.

Според A4E успехът на тяхната асоциация се дължи на факта, че авикомпаниите, които се представляват от тях, са както нискотарифни, така и „full service”.

AEA приключва работа след 64 години. През 1952 година четири авиокомпании- Air France, KLM, Sabena И Swissair основават Air Research Bureau, а след присъединяването на SAS и British European Airways, European Airlines Research Bureau се преименува на AEA през 1973.

Благодарение на AEA компютърните резервационни системи Amadeus и Galileo бяха въведени в експлоатация, както и автоматичното принитиране на билети и бордови карти. През 1988 АЕА допринесе и за започването на кампанията “Single European Sky” и поясни нуждата от интергрирана система за контрол на въздушния трафик над Европа.

 
 

Мадона стана жена на годината според Billboard

| от chronicle.bg |

Поп-иконата Мадона спечели наградата за „Жена на годината“ на списание Billboard. Певицата определи като едно от най-големите предизвикателства пред себе си това да бъде добра майка.

„За мен винаги е било сериозно предизвикателство да бъда майка и същевременно певица“, каза тя, приемайки наградата.

58-годишната певица, която има четири деца, през март приключи световното си турне „Rebel Heart“, което включваше 82 концерта. Междувременно водеше съдебна битка с жившия си съпруг – режисьора Гай Ричи, за попечителството над 16-годишния им син Роко. Именно по време на турнето той пожела да живее при баща си в Лондон. По време на престоя си в британската столица синът на Мадона беше заловен с трева и прекара извстно време в ареста. Битката за попечителство приключи през септември.

Всяка година Billboard раздава наградите си на жени със значителен принос към музикалната индустрия, които са вдъхновение за други жени.

 
 

8 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Валерия Чанкова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес питаме за любимите ѝ реклами Валерия Чанкова. Може би не я познавате,но всяка сутрин се будите с това, което прави. Валерия е главният виновник зад екран за сутрешния блок на Нова телевизия „Здравей, България“. Или както сама казва за себе си:

Работя в телевизора. Не ме виждате и това дава свобода, честно казано. Виждате това, което с моя екип, ви разказваме всеки ден от рано сутрин. С една дума съм продуцент на сутрешния блок на Нова телевизия. И често съм в конфликт с рекламите, защото искам да имаме повече ефирно време за историите, които са ви интересни. Макар че сигурно сте благодарни да има все някакви реклами сутрин, за да може човек да си измие зъбите без да пропусне нищо от предаването с Ани и Виктор.

А ето и любимите ѝ реклами:

Има много любов в тази реклама. Връща детството и припомня уважението към по-възрастните. Като всеки човек, подчинен на работната въртележка, открих, че все още има неща, които ми връщат забравените емоции от детството и ми припомнят, че съм свързана не само с будилника сутрин, а със страхотните мъдри хора в рода ми. Необходима връзка

Когато за първи път видях тази реклама, си казах, че някой е създал видеото й специално за мен. В работата ми кадърът е по-важен от всичко останало и тези няколко минути концентрират цялото ми разбиране за представяне на реалността. Видимо и колегите от френския канал са на точно същото мнение

Казали са всичко във видеото. Дори повече отколкото е необходимo.

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.