Иран замразява ядрената си програма за 6 месеца

| от |

Иран и шесторката по иранската програма, петте постоянни членове на Съвета за сигурност на ООН и Германия, постигнаха тази нощ след близо петдневен маратон от преговори първото историческо споразумение относно ядрената програма на Техеран.

 

Според постигнатото споразумение, се предвижда замразяването на програмата да продължи половин година. Документът беше подписан тържествено в Двореца на нациите – европейската централа на ООН в Женева.

През шестте месеца „шесторката“ и Иран ще водят интензивни преговори за постигане на окончателна договореност за програмата на Техеран, която да е насочена единствено към мирното използване на атома. Споразумението не предоставя право на Иран да обогатява уран. По мнението на външния министър на ислямската република Мохамад Джавад това право на страната му ще залегне в бъдещия договор.

Програмата на Техеран ще бъде поставена под най-строг контрол. През шестте месеца няма да се предприемат каквито и да било стъпки, свързани с оборудването на реактора за производство на тежка вода в Арак.

Първите реакции на Техеран и на Вашингтон веднага извадиха на яве различията в интерпретирането на въпроса за обогатяването на уран. Новината за споразумението беше съобщена от дипломат
номер едно на ЕК Катрин Аштън. Тя беше заобиколена от иранския дипломат номер едно Мохамад Джавад Зариф и от министрите на външните работи на шестте сили – САЩ, Русия, Великобритания,
Германия, Франция, Китай.

Веднага беше осъществена връзка с Белия дом, където американският президент Барак Обама увери, че това постигнато в последния момент споразумение препречва пътя на Ислямската република към разработването на атомна бомба, предаде Франс Прес. Обама обаче увери, че ще направи всичко, в това число и  прибягването до сила, за да попречи на Иран да се сдобие с ядрени оръжия.

Обама нарече споразумението, което е временно, за шест месеца, „първи важен етап“, но подчерта, че все още има огромни трудности, които продължават да съществуват по иранската ядрена програма, тровеща международната общност от десетилетие насам.
Обама увери, че най-строгите санкции срещу Иран ще продължат да се прилагат, но призова Конгреса да се въздържа от приемане на нови санкции. Иранският президент Хасан Рохани пък обяви постигнатата  договорка като откриване на нови хоризонти за Иран. В Женева иранският външен министър на свой ред  приветства важният резултат, но го определи също като първа стъпка.

Той съобщи, че е създадена съвместна комисия, която ще следи как се прилага договорката и изрази надежда, че тази първа стъпка ще помогне за връщане на доверието, по-специално между Вашингтон и Техеран, които прекъснаха дипломатическите си връзки през април 1980 г. Зариф посочи, че споразумението потвърждава неоспоримотоправо на Техеран да обогатява уран и че в него дори има ясна формулировка, според която Иран ще продължи да обогатява уран и тук той беше бурно аплодиран от иранските журналисти, отразяващисъбитието.

Обогатяването на уран е в основата на безпокойството на западните страни и на Израел, страхуващи се, че обогатеният от Иран уран до 20 процента ще послужи да добив на уран, обогатен до 90 процента, който ще е за военни цел. Техеран винаги е отричал, че има такива намерения и твърди, че високообогатеният му уран е предназначен за изследователския реактор в Техеран, който е за медицински цели.

След коментарите на Зариф относно споразумението, думата взе американският държавен секретар Джон Кери, който заяви точно обратното на иранския си колега. Той подчерта, че договорката от Женева не говори за правото на Иран да обогатява уран, независимо от определени коментари и тълкувания.
3

„Иран прие да прекрати обогатяването на уран отвъд 5 процента. Иран прие да унищожи или да преобразува запасите си от уран до 20 процента“, подчерта Кери и нарече договорката „първи етап преди една нова много по-трудна фаза“.

Кери се опита да успокои веднага Израел, който яростно се противопостави в последно време на облекчаването на санкциите за Иран и на договорка с Техеран. Той посочи, че пълно споразумение по иранската програма ще направи света и американските партньори в региона, в частност съюзника Израел по-сигурни.

Тези успокоения не промениха мнението на Израел и трима израелски министри плюс представител от канцеларията на премиера Бенямин Нетаняху не спестиха критиките си по адрес на договорката, която определиха като най-голямата победа за иранската дипломация, като средство за доближаване на Иран до атомната бомба и като лоша сделка.

 
 

Най-добрите корици на албуми на Марая Кери

| от chronicle.bg |

Днес една от емблематичните певици на нашето време, Марая Кери, навършва 47 години – достойна възраст, зад която стоят много неща.

След дебюта си през 1990г Марая Кери става първата певица, която оглавява американската класация Billboard Hot 100 със своите сингли пет поредни пъти.

След брака си с президента на Колумбия Рекърдс Томи Мотола през 1993.  тя утвърждава позициите си на най-успешната певица на компанията. Според списание Billboard  тя е най-успешният изпълнител на десетилетието в САЩ.

След развода си с Томи Мотола тя решава сама да поеме контрол върху имиджа и музиката си, включвайки елементи на хип хоп в песните си. Популярността ѝ спада, а по-късно напуска Колумбия Рекърдс.

Марая изживява тежко тези събития емоционално и физически. Друг удар за певицата е неуспехът на филма и новия ѝ албум, носещи името Glitter. През 2002г. тя подписва договор с Айлънд Рекърдс и през 2005г. отново си възвръща челните места в поп музиката.

През 2000г. на церемонията по връчването на Световните музикални награди Марая Кери е обявена за певицата с най-много музикални продажби за хилядолетието. Тя има най-много сингли, оглавили първите места на класациите – 18. Тя е носител на 5 награди Грами, освен това е единственият изпълнител с шестнадесет статуетки от Световните музикални награди.

Марая Кери притежава петоктавен диапазон.

И независимо от приказките, които се говорят по адрес на визията и личния й живот, тя е събитие в историята на музиката.

И ви черпим с 10 нейни корици, в които си заслужава да изплакнете понеделнишките си очи.

 
 

Suzuki Ignis: от града, през неолита, до Възраждането

| от |

На пръв поглед Suzuki Ignis попада в спорно добрата категория „симпатичен автомобил“.

Това може да не звучи обидно, но представете си цял живот да ви наричат „симпатичен“. Нито един път „красив“, нито един път „уникален“, нито един път „превъзходен“. Самочувствието ви едва ли ще хвърчи в облаците.

Затова подхождам към Suzuki Ignis с амбицията да видя този автомобил отвъд симпатичното. Персоналната ми симпатия се ражда от визуалната му прилика с първия ми автомобил, ексцентрична Mazda Demio, и от особено приплеснатата задница. Само японци могат да създадат такава задница, в това няма съмнение.

Докато се отправям към центъра на София, веднага става ясно, че шофирам един много сгоден градски автомобил.

Градското шофиране е удоволствие – нещо, което редовните шофьори знаем, че в последно време е сериозно предизвикателство. Задръстванията и малоумните шофьори са си факт, но когато човек се сблъсква с тях зад стъклото на един приятен, елегантен интериор, всичко се понася по-лесно.

интериор, кола

 Другото градско достойнство на Ignis е паркирането.

Едно време се чудех как така 10-годишни деца шофират гаргантюански пикапи в американските филми, докато не установих, че в Щатите почти всички коли са автоматик. По същия начин смятам, че и второкласник може ловко да маневрира с Ignis, заради добрата задна камера за ясна видимост и габаритите, които позволяват вмъкване на изключително тесни места. Дължината му е 3,7 метра, а радиусът на завиване е само 4,7 м, което го прави изключително маневрен.

Ловко вкарвам Игнасио между два спрели гиганта на улица „Париж“. След час в офиса се връщам в него, за да потегля към избраната дестинация.

Необходимо е да спомена, че въпросната дестинация е малко особена. Тръгваме към неолитно селище „Тополница“, което се намира до известното с европейския си вид село Чавдар. По пътя става ясно, че управлението на Игнасио се случва с лекота – както на пътя, така и извън него. За това ще стане дума по-късно.

Поведението му на асфалта е достатъчно стабилно и сигурно, за да го класира като удачен избор за дълго извънградско пътуване.

Много полезно допълнение са системата за предупреждение за напускане на лентата и класическия автопилот. Завоите на Гълъбец, които обичайно предизвикват стомаха ми да се свие като ощипан таралеж, се понасят доста прилично. Пъргаво, с изобилие от пасивни и активни елементи за сигурност, шофирането на Ignis става все по-увличащо.

кола, сузуки

Когато стигаме до мястото, където ще спим, изживявам лек шок. Подготвена съм за неолитните условия, но съм пропуснала, че колибата ни има един метър свободно преминаващ вятър между покрива и наровете, одрани котки по столчетата и тоалетна – клекало на километър и половина. Оставяме Игнасио да червенее красиво на хълма на неолитното селище, малко под параклиса, и се опитваме да се приспособим към къщата ни за вечерта. Пропуснах да спомена, че денят е рожденият ден на съпруга ми и съм решила, че ще му спретна хипервълнуваща изненада, за която той по пътя закачливо пита да не би да съм решила да спим в някоя плевня. Е, да. Понякога шегата е вярна.

IMG_5994

Към 11 ч. вечерта установяваме, че единственото живо същество в радиус от 10 км, е автомобилът, а когато лягаме на наровете, романтиката бързо бива поставена под въпрос заради ураганния вятър, който блъска главите ни в сламата.

След бърза преценка на ситуацията с огромно облекчение и с обещание, че ще се върнем в „Тополница“ през лятото с компания, потегляме към Копривщица. Тук трябва да споменем, че на вратите на Ignis гордо стои надписа Made in Japan – гарант за високо качество, а моделът има 5 звезди за безопасност от Euro NCAP. Таблото е изключително опростено, което ми харесва, тъй като се изпотявам от вида на твърде много копчета, а големият сензорен дисплей по средата е доста приятен.

Докато се движим към Копривщица по тъмно, слушаме саундтрака на „Twin Peaks“.

Леко се вкарваме във филма, очаквайки вместо надписа „Копривщица“ някак да видим табелата от шапката на сериала.

Докато луната се показва иззад облак на Audrey`s Dance, стигаме до меката на българското гостоприемство в най-чистия му вид, паркираме (разбира се, безпроблемно) Игнасио на една от тесните улички и отиваме да празнуваме рожден ден в „Дедо Либен“, където местни хора пеят народни песни и танцуват хора, демонстрирайки толкова естествен патриотизъм, че биха засрамили всеки наричащ себе си „патриот“ в политиката и извън нея.

сузуки

Нощта преваля и слънцето се хързулва над Копривщенските поляни, в двора на хазяите ни тича пекинез, спали сме на вятър под 120м/сек и светът е чудесен. Предимно защото днес ще тестваме офроуд възможностите на Ignis. Казват, че са подходящи за лека разходка „по нивата“ и за живущи в ниско-планински квартали през зимата, но някак имам чувството, че малкият може повече.

Изкарвам го на въпросните поляни.

Оказва се, че благодарение на високия просвет, Игнасио може почти безпроблемно да се придвижва по леко пресечен терен, включително пасбищна нива.

сузуки

Асистентът при спускане и потегляне при наклон помага за офроуд частта и с ръка на сърцето мога да кажа, че Ignis може да накара повече от половината кросоувъри, които са два сегмента над него да се червят от срам.

сузуки

Кросоувър дизайн, дръзки дизайнерски решения (ама наистина, погледнете тази задница) и ниско тегло, Ignis е завидно добър градски автомобил с „още нещо“. Той не претендира за някакви изключително-невероятно-мега-гига-хипер качества, но е чаровен и комфортен градски пичага с опция да отведе неговия шофьор – вероятно също градски пичага, извън града и извън пътя.

IMG_6012

Когато го връщам в шоурума на Сузуки, се случва немислимото – изгубвам се в София.

Все пак съм жена. Навигацията, която до този момент винаги съм възприемала като най-ненужната джаджа, която може да съществува под слънцето, се оказва спасителен инструмент, който ме отвежда до желаната дестинация, и то през място, до което не бих отишла по друг повод – столичният квартал „Христо Ботев“, където по стените на постройките има надписи като „Мангал рапер“, а аз шофирам по улица „Мими Балканска“.

сузуки

Връщам Ignis с кал по стените и гумите и леко погалвам трите дизайнерски резки до страничното огледало, които ми напомнят за началото на „Джурасик парк“ . Ще се видим отново.

 
 

Няма да повярвате на колко години са!

| от chronicle.bg |

Холивуд винаги е 21 години! Или поне така изглежда – след операции, грим, тренировки и алхимия. Ето няколко звезди с постоянен брой свещи върху тортата.

Но на колко години са всъщност едни от най-големите актриси в света? Не е прилично да се питата такива неща, разбира се. Те обаче вкарват достатъчно усилия, за да не се притесняват, когато ги питат така.

И така – едни от най-младоликите на екрана. Или поне част от тях . Галерията ни съдържа само жени, които ще ви очароват и изненадат. Често това, което ни подмладява най-много, е щастието!

 
 

15 роли на Кийра Найтли, които можем да гледаме отново и отново

| от chronicle.bg |

На днешния ден празнува разкошната Кийра Найтли, която днес навършва 32 години.

Два пъти номинирана за Оскар, Найтли е от онези актриси, които доказват, че можеш да бъдеш едновременно красавица и добра актриса.

По случай рождения й ден ви черпим с галерия с нейни роли, които трябва да си доставите.