Интересите – вечни, приятелите – до време

| от |

„Няма вечни приятели, има вечни интереси“ – тази максима на Чърчил днес добре приляга към новата тактика на Ангела Меркел, която се опитва да намери решения на европейските проблеми с помощта на нови съюзи и партньори, пише Дойче веле.

merkel

Когато миналата година Германия и Франция отбелязаха 50-та годишнина от Елисейския договор, федералният президент Йоахим Гаук изтъкна, че „не познава други две страни, свързани толкова дълбоко и трайно в отношенията си“. Красивите думи обаче не могат да прикрият факта, че отношенията на правителствено ниво са хладни от години. Както заяви в интервю за Дойче веле през 2013 бившият френски премиер Ален Жупе: „Пътят на френско-германското сътрудничество не винаги е постлан с рози. Мужду нас има и конфликти“.

Федералната канцлерка Ангела Меркел и френският президент Франсоа Оланд имат различен, почти коренно противоположен подход най-вече по въпросите на икономическата и бюджетната политика: Меркел залага на конкурентоспособността и глобализацията, а Оланд разчита предимно на капсулирането и на държавните програми за стимулиране на конюнктурата. Германия обаче само укрепи позициите си по време на кризата, а Франция продължи да запада. Едва в средата на януари Оланд обяви, че рязко сменя курса предвиждайки облекчения за икономиката и съкращения в обществения сектор.

Германското правителство със сигурност ще следи внимателно дали думите ще бъдат последвани от дела, тъй като икономическата слабост на Франция е проблем и за Германия – на Берлин му липсва силен партньор в Европа. И колкото повече расте водещата роля на Германия във времената на криза, толкова по-интензивни стават и упреците към Германия за нейната прекомерна самостоятелност и независимост.

merkeltusk

Нови позиции за Полша?

Отдавна вече има белези за това, че Меркел е склонна да се ориентира към по-широк кръг от европейски партньори. Тя например търси тесни контакти с полското правителство и би могла да осигури на премиера Доналд Туск някой от водещите европейски постове. Наблюдатели смятат, че влошените в момента германско-френски отношения карат Германия да се преориентира към други партньори в рамките на Европейския съюз, а Полша пасва много добре в тази схема. Между Туск и Меркел съществува и лична, и политическа близост.

Полша се отвърди и като важна страна в Централна Европа, която освен всичко друго успя да се справи доста добре и с кризата. В полските допитвания Меркел от години насам заема водещо място сред чуждестранните политици. Въпреки това би било пресилено да се смята, че Полша ще измести Франция като основен европейски партньор на Германия, казва политологът Янис Емануелидис. „Френско-германският съюз на може да бъде заместен с друг. Става дума за установяването на допълнителни стратегически партньорства.“

David-Cameron

Привилегированият Камерън

Извън фокуса на общественото внимание остават усилията на Меркел да сондира почвата за съвместни действия и с британския премиер и консерватор Дейвид Камерън. На Камерън дори бе оказана честта да прекара един уикенд с цялото си семейство в замъка Мезеберг край Берлин, където бе поканен от Меркел и нейния съпруг. Оланд и до момента напразно се надява на подобна покана…

Според евродепутата от британската консервативна партия Мартин Каланън поканата е била съвсем логична: „Меркел и Камерън имат сходни мнения по много от политическите въпроси, което има съответните последствия за Европа. Обединеното кралство и Германия поемат все повече съвместното ръководство на Северна Европа, докато Франция се превръща в духовен водач на Южна Европа. И макар Франция и Германия да са съседи в географски план, между тях липсва идеологическа близост“, казва Каланън.

Политологът Янис Емануилидис обаче отбелязва, че сътрудничеството между Берлин и Лондон си има граници: „Проблемът е, че Лондон успя в значителна степен да се самоизолира. Затова – Лондон е важен, но отношенията с Париж са по-важни, и ако трябва да се постигне напредък на европейско равнище и занапред ще са нужни компромиси, постигнати от Геррмания и Франция.“

Противопоставянето на Севера и Юга не би било конструктивно

При всички случаи е ясно, че в Европа Меркел вече не залага изключително и безусловно на Франция, както правеха някои от нейните предшественици. А от избухването на кризата насам новост е и неформалния алианс между финансово солидните държави в северната част на Европейския съюз. Независимо дали става дума за Финландия, Швеция, Холандия или Австрия – всички те искат оказваните от тях помощи на задлъжнелите държави на юг да не отидат напразно. Затова и съвместно оказват натиск за извършването на реформи и икономии. За незапознатите наблюдатели обаче нещата изглеждат така, като че ли само Германия настоява за такива мерки в Европа.

Общите интереси обаче не бива да водят до противопоставяния в Европа, препоръчва Янис Емануилидис: „Сигурен съм, че такова противопоставяне няма да е от полза за никого. И най-вече Берлин би трябвало да се стреми да го избегне“. От казаното дотук личи, че водената от Меркел европейска политика е станала по-комплексна и диверсифицирана, а партньорите й се променят в зависимост от ситуацията.

 
 

Тези хора на 70+ години ще разбият стереотипите ви за възраст

| от chronicle.bg |

По линията на стереотипите, обхващащи възрастните хора, всички сме виновни.

Повечето от нас са убедени, че веднъж щом човек навърши 70 години, хубавата част от живота му е приключила и това, което предстои, включва единствено болести, декубитални дюшеци и наливане на минерална вода в Княжево.

Разбира се, това далеч не се отнася до всички пенсионери. Фотографът Владимир Яковлев е посветил доста време на проекта си „Age of Happiness“, където снима хора между 70 и 100 години, които все още следват мечтите си, откриват нови неща и живеят на пълни обороти.

Вижте в галерията част от снимките, които е направил той и веднага счупете предразсъдъците.

 
 

2 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Весислава Антонова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-вото издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Тази седмица ви представяме любимите реклами на Весислава Антонова, журналист. Работила е 6 години в БНР. А от 13 години работи във вестник „Капитал”. Основните теми по които пише са медиен, рекламен пазар и култура.

„За мен най-добрите реклами са тези на парфюмите на Chanel, дори и заради факта, че са снимани като бляскава и леко сладникава холивудска продукция. Харесвам ги заради естетизма, посланието и заради факта, че също като киното попадаш в различен хармоничен свят абсолютен контрапункт на реалността. Носят ми естетическа наслада и вдъхновение. И в този конкретен случай, за мен няма значение какво пише в букварите за реклама и рекламни послания. Те са от тези реклами, заради които не бих превключила телевизора на друг канал. Като филм във филма. Антракт, който не те дразни”, каза Антонова.

„Рекламата, която приятно ме впечатли заради съдържащото се в нея послание, е тази на Coca Cola Light – Аплодисменти за… – Защото издига като висши цености смелостта за промяна и свободата. Защото акцентът не е върху качествата на продукта, а именно върху ценностните модели, които споделя и развива самия бранд.”

И за финал: Reebok: 25,915 Days

 
 

Рецепта за Агнес хапки

| от Росица Гърджелийска |

Росица работи във филмовата индустрия, но обича да готви и да пътува. Живее няколко години във Великобритания, преди да се завърне в България. Обича да посещава интересни места по света. В блога на Роси www.primalyum.co.uk може да намерите рецепти за интересна и здравословна храна, както и истории за пътешествия.

Днес ви предлагаме рецептата й за Агнес хапки.

Нужни продукти:

за блата:

100 гр масло – на стайна температура
100 гр кокосова/кафява захар
50 гр смлени лешници
50 гр смлени бадеми
50 гр оризово брашно
3 белтъка
ванилия

за глазурата:

3 жълтъка
80гр кокосова/кафява захар
ванилия

За тази рецепта може да пробвате кокосовата захар, тъй като тя се разтваря по-бързо от кафявата.

Начин на приготвяне:

Разбивате маслото и захарта, докато получите пухкав, светъл на цвят крем.

Прибавяте към него ядките и брашното и разбърквате. Ще стане много гъсто.

В друг съд, с чисти и подсушени бъркалки на миксер, започвате да разбивате белтъците на сняг.

Бавно прибавете белтъците към тестото и разбъркайте внимателно.

Изсипете в намазнена силиконова форма и печете около 25 мин на 170 градуса.

Оставете да изстине и през това време направете глазурата.

Разбийте жълтъците със захарта и ванилията до получаване на много гъста и лепкава смес.

Изсипете върху блата и печете още около 5-10 мин на 150 градуса.

Оставете да изстине напълно и след това нарежете на малки квадратчета.

рецепти, агнес хапки

 
 

10-те най-богати, здрави, щастливи и модерни държави

| от chronicle.bg |

Или къде да отидем, когато (ако) Тръмп и Великобритания заключат вратите.

Лондонският институт Legatum пусна десетия си годишен „Индекс на благополучието“ – глобално изследване, което прави класация на най-просперитетните държави в света. То изследва 104 елемента – от стандартните БВП и процент безработица до по-интересни като колко са защитените интернет сървърa в държавата и колко отпочинали се чувстват хората ежедневно.

Тези елементи след това се разделят в 9 графи: качество на икономиката, бизнес среда, политика, образование, здраве, безопасност, лична свобода, социален капитал и околна среда.

Норвегия беше начело на класацията 7 години поред. През 2016 година обаче имаме нов лидер.