Информационният парадокс с ебола

| от |

Стивън Джонсън, в. „Ню Йорк таймс“

На 28 август 1854 г. 6-месечно момиченце, останало известно в историята като бебето Луис, се разболява от холера в лондонския квартал Сохо. По онова време той е един от най-гъстонаселените и един от най-бедните квартали на града. Изпражненията на детето попадат в кладенец на улица „Броуд стрийт“ и бактерията в тях зарази водата в него. За броени дни избухва най-ужасяващата в историята на Лондон епидемия от холера. Докато тя приключва няколко седмици по-късно, една десета от населението на Сохо вече е починало.

Историята на епидемията на улица „Броуд стрийт“ е може би най-известният анализиран случай в общественото здравеопазване и епидемиологията, до голяма степен защото той води до едно революционно проникновение, а именно че холерата е болест, която се предава чрез водата, а не по въздуха, както се е смятало по онова време. Епидемията на улица „Броуд стрийт“ обаче има и друг елемент, който заслужава внимание днес, когато общественото безпокойство в САЩ по повод ебола нараства в медиите, метрото и вечер около масата. И този елемент е разпространението не на болестта сама по себе си, а на информацията за нея.

През 1854 г. изминават цели седем дни след като бебето Луиз се разболява от холера и четири дни след като жителите на Сохо започват да измират масово, преди в лондонските вестници да се появят незначителни дописки за епидемията, няколко кратки реда, информиращи, че седем души са починали в квартала. Необходими са цели две седмици преди печатът да определи епидемията като голямо новинарско събитие в Лондон.

В самия Сохо информационните канали също били ненадеждни. Из квартала се разпространяват слухове, че целия град измира със същите темпове и че Лондон се сблъсква с катастрофа с мащабите на Големия пожар от 1666 г. Но това се оказа само слух. Тъй като кризата в Сохо тръгва от един единствен източник – онзи отровен кладенец – обхватът й е ограничен в сравнение с нейната интензивност. Естествено, че живеещите близо до улица „Броуд стрийт“ са били в голяма опасност. Но е било малко вероятно онези, които не са живеели там, да се заразят.

Сравнете тогавашния модел на информационен поток с начина, по който новините се разпространяват днес. В четвъртък Крейг Спенсър, лекар от Ню Йорк, беше диагностициран се ебола, след като вдигна висока температура, и целият свят научи резултатите от изследванията му, броени часове след като пациентът сам ги беше научил. Новината се разпространи със същата скорост и няколко седмици по-рано във връзка с жертвата на ебола в Далас Томас Дънкан. През 1854 г. беше необходима една седмица преди новината за епидемията от холера да пропътува двайсет пресечки от Сохо до улица „Флийт стрийт“. Днес новината пътува почти със скоростта на светлината, тъй като данните се пренасят по фиброоптични кабели. Благодарение на тази технология новинарските канали бдят постоянно за новини за ебола вече седмици наред, въпреки факта че, както се казва в майтап, разпространен в Туитър, повече американци са били женени за Ким Кардашиян, отколкото са хората починали от ебола в САЩ.

С развитието на обществата и технологиите се променя и скоростта на разпространение на болестите и на информациите. Огромната гъстота на населението на Лондон през 19-и век позволява на бактерията на холерата да се разпространява в един квартал с ужасяваща скорост, а информацията за този ужас – по-бавно. Това пък е било добра новина за душевното благосъстояние на широката английска общественост, която е била пощадена от ужаса да следи и брои смъртните случаи сякаш следи и отчита котировките на борсата. Но това е било ужасно от  гледна точка на общественото здравеопазване. Епидемията вече е поотслабнала, преди официалните здравни институции да успеят да си дадат сметка за нейния мащаб.

Чуваме да се повтаря непрекъснато, че модерното общество е безпрецедентно уязвимо за заплахи от пандемия, поради това, че целият свят е свързан чрез самолети по въздуха. Но рядко обръщаме внимание на другата страна на тази глобална свързаност – разпространението на информацията, което става с много по-бързи темпове в последните няколко десетилетия в сравнение със скоростта на самолетите. Да вземем за пример случая с пандемията от Ейч 1 Ен 1 (H1N1) през 2009 г. Тогава мощен нов щам на вируса беше идентифициран в мексиканско село и след няколко дни здравните организации по света бяха информирани и бяха обучени да го разпознават.

Благодарение едновременно на технологиите и на изключително важната работа, свършена от институции като Световната здравна организация и Центровете за контрол и превенция на заболяванията на САЩ, ние можем да предупреждаваме света за потенциални заплахи от един-единствен смартфон. Това е особено важно в страни като Съединените щати, където има добре развити институции за обществено здравеопазване, но е в сила и за страни като Нигерия, които са способни да действат бързо въз основа на ранни предупреждения за жертвите на ебола и да овладеят епидемията в рамките само на няколко седмици.

Така че това е странният парадокс на съвременната епидемия – скоростта на информацията едновременно е най-голямата наша защита срещу една истинска епидемия в град като Ню Йорк и е източник на непрестанно и постоянно глождещо ни безпокойство, което поражда – напълно неправилно – чувството, че ние живеем в необичайно опасни времена. Много по-малко вероятно е един нюйоркчанин или лондончанин днес да почине от епидемия в сравнение с преди 150 години. Ние сме много по-малко изложени на риск и в същото време сме много по-притеснени по същата причина.

Информацията сега пътува по-бързо от вирусите. Ето защо ние сме изплашени. Но и сме в безопасност /БТА/

 
 

BBC разследва изтеклия финал на новия сезон на Sherlock

| от chronicle.bg |

BBC разследва източника, който е разпространил нелегално финалния епизод от четвъртия сезон на хитовия сериал Sherlock.

Миналата събота, четвъртият епизод от последния сезон на сериала, озаглавен „His Final Problem“, изтече онлайн с руско аудио. От BBC са започнали пълно разследване по отношение на източника, който е разпространил серията.

“ВВС молят феновете на поредицата да останат верни на продукцията и да не свалят епизода ”, споделя в Twitter продуцента на сериала Сю Върчу.

След като разследването приключи, от ВВС смятат да издадат пълен отчет по отношение на това дали руският телевизионен оператор, Пeрвый канал, който се бе сдобил с първото копие на епизода, е виновен за ситуацията.

 
 

HP ZBook 15u със значително подобрение на процесора

| от chronicle.bg |

 

HP обяви подобрение преносимата си работна станция HP ZBook 15u.

Тези, които сте имали досег до HP ZBook 15u, знаете, че със своя 15.6“ дисплей станцията е една добра комбинация от мобилност и стойност. С тегло от от 1.9кг. (4.18lbs)3 и 19.9 мм. дебелина, работната станция може да се похвали с висока производителност. Захранва се с новите седмо поколение Intel® Core™ i5 и i7 процесори4, с да 32 GB DDR4 памет5, професионална графична карта AMD FirePro™, 2TB2 дисково пространство, включително и по избор HP Z Turbo Drive G25, и FHD touch или UHD дисплей.

Батерията е с дълъг живот и се поддържа от HP Fast Charge, осигуряваща бързо презареждане до 50% от батерията само за 30 минути.

Мобилната работна станция ZBook 15u има обща системна надеждност, гарантирана от 120 000 часа тестване в HP’s Total Test Process и е проектирана да отговори на MIL-STD 810G стандартите. Потребителите могат да се възползват от Windows 10 Pro1 и богатите функции на ISV сертифицираната видео карта AMD FirePro™ 3D с 2GB видео памет, проектирана да работи с всички професионални приложения на преносимата работна станция ZBook 15u.

HP ZBook15u_Touch_G4_with_Hand_Solidworks

Тази мобилна работна станция е оборудвана с конфигурация, подсигуряваща висока сигурност и лесна управляемост, включително водещата в индустрията BIOS функция за защита – HP Sure Start Gen8, която следи състоянието на BIOS, възстановява платформата без намеса, връща BIOS до обичайното му състояние и предлага функционалност за централизирано управление.

Интегрираните Trusted Platform Module (TPM), Smart Card Reader и по избор Finger Print Reader5 осигуряват защита на данни, имейл и потребителски документи. HP ZBook 15u има множество портове включително USB 3.1 Gen 1 port, DisplayPort™ 1.2 и други.

Мобилната работна станция HP ZBook също така идва и с предварително инсталираната HP Remote Graphics Software за отдалечени работни групи, HP Performance Advisor за оптимална производителност и HP Velocity за по–надеждно и бързо сърфиране мрежата.

HP ZBook 15u е достъпно сега със стартова цена от €1,090 без ДДС.

 

 
 

Рон Уизли в трейлъра на сериалa „Гепи“

| от chronicle.bg |

Култовият филм „Гепи“ на режисьора Гай Ричи, с Брад Пит и Джейсън Стейтъм, ще бъде адаптиран в сериал. Дистрибутор е сайтът Crackle.

Мнозина са скептични по въпроса дали филмът би могъл да стане на сериал и действително – новите актьори не са коравите мъже, които бихме очаквали.

В ролите ще видим Люк Паскуалино от „Скинс“ и „Снежен снаряд“, Ед Уестуик от „Клюкарката“ и… Рупърт Гринт, който разбира се играе Рон Уизли във филмите за Хари Потър. Сериалът има 10 епизода, създадени от Алекс Де Раков, който обещава да запази хумористичното настроение на оригиналния филм от началото на века.

Гринт играе Чарли, двадесет-и-нещо-годишен лидер на банда от малки натегачи. Можем да очакваме бус пълен със златни кюлчета, уговорени боксови мачове и неадекватна престрелка с мъж в халат на цветя.

Трейлърът ни дава достатъчно, за да се закачим, въпреки че по-радикалните фенове може и да не са доволни от променения актьорски колектив и сюжет.

Сериалът излиза на 16 март.

 

 

 
 

Звезди от киното, изкушени от телевизията

| от chronicle.bg |

В последните години сериалите показаха, че малкият екран е достатъчно голям за всяка световна звезда, стига да се основават върху добър сценарий и качествена режисура. Затова и в последните години мнозина се насочиха към телевизията.

Когато видяхме в сериала „Истински детектив” Матю Макконъхи, това беше изненада – носителят на „Оскар” беше слязъл от нивото на големия екран, за да се снима в телевизията. Оказа се, че това е добър ход, който впоследствие мнозина негови колеги повториха.

В епохата, в която всеки може да гледа каквото си поиска дори на телефон, това да бъдеш близо до аудиторията е по-важно от всякога.

Предлагаме ви да видите в галерията ни големите актьори, носители на редица награди за ролите си в киното, осмелили се да дадат шанс на телевизията. Като бонус включваме и трима големи режисьори, изкушени от малкия екран.