„Икономист“: Световната икономика има нужда от нова енергия

| от |

Как икономическото възстановяване на богатия свят да стане по-силно и сигурно?


newego_LARGE_t_1101_45411549

Икономистите очакваха 2014 да бъде годината, в която глобалният икономически растеж да започне да набира скорост. Вместо това, близо пет години след началото на възстановяването си от дълбока рецесия, икономиката на богатия свят все още изглежда разочароващо слаба. Брутният вътрешен продукт (БВП) на САЩ нарасна с едва 0,1% на годишна основа през първото тримесечие на годината. Икономическият растеж на еврозоната от 0,8% бе само наполовина на очакваните темпове. Слабостта отчасти е временна (лошото време в САЩ не бе от полза) и не е повсеместна: във Великобритания и Германия, например, икономическият растеж се ускори, а Япония преживя кратък бум. Повечето анализатори все още очакват икономическото възстановяване да набере скорост през годината.

Има обаче причини за безпокойство. Стагнацията в няколко големи европейски страни, по-специално в Италия и Франция, започва да се превръща в правило. Поради повишаването на данъка върху потреблението през април, икономическият растеж на Япония е предопределен да спадне рязко, поне временно. Съживяването на жилищния сектор в САЩ зацикли. Навсякъде в богатия свят освен това доходността на дългосрочните държавни облигации, своеобразен барометър за очакванията на инвеститорите за икономическия растеж и лихвените проценти, намаля рязко. Лихвата по американските държавни облигации с падеж след 10 години е 2,5%, с половин процент по-ниска в сравнение с края на 2013 година. И тъй като се наблюдава тенденция, при която циклите на икономически растеж в САЩ продължават около пет години, страната може да изпадне в следващата си рецесия без изобщо да е постигнала приличен растеж.

Какво трябва да бъде направено, за да бъде предотвратен такъв резултат? Стандартният отговор е, че централните банки трябва да разхлабят още повече паричната си политика и да запазят условията смекчени по-дълъг период от време. На някои места това е съвършено вярно. Слабостта на еврозоната е свързана в голяма степен с консерватизма на Европейската централна банка (ЕЦБ), която отдавна отказва да прибегне до неконвенционални мерки, за да смекчи паричната си политика, въпреки че еврозоната се приближи още към дефлацията. За щастие ЕЦБ даде сигнал, че ще реши да действа на следващата си среща през юни.

Ако смекчените парични условия обаче са необходима предпоставка за едно по-силно икономическо възстановяване, то тогава става все по-ясно, че сами по себе си те не са достатъчни. В действителност, прекомерното разчитане на централните банки може да е основна причина за сегашния застой. През последните години паричната политика бе главният, а често и единственият инструмент на богатия свят за поддържане на растежа. Фискалната политика работеше в обратна посока: на практика правителствата на всички богати страни съкращават дефицита си често с бързи темпове. Малко от тях показаха силен апетит за амбициозни реформи за благоприятстване на икономическите дейности, които могат да повишат производителността и да стимулират фирмите да инвестират. Споразуменията за свободна търговия събират прах.

Толкова обещаваното задълбочаване на общия европейски пазар, било то в дигиталната търговия или услуги, остава само на думи. На фона на тази неблагоприятна конюнктура централните банки се представят изключително успешно. Растежът е толкова стабилен, че някои икономисти започват да говорят, до известна степен зловещо, за завръщане на „Голямата умереност“, периодът на макроикономическа стабилност, предшествал глобалната финансова криза. За жалост при такава стабилност в условия на недостатъчно високи темпове на растеж, ниските лихвени проценти имат по-силно влияние върху цените на активите, отколкото върху реалните инвестиции, и пораждат риск от надуване на финансови балони дълго преди съответната икономика да е постигнала пълна заетост.

Инвестиции и реформи Един начин за справяне с този риск е централните банкери да използват регулаторни инструменти за предотвратяване на натрупването на прекомерно високи цени на активи. Това е особено належащо във Великобритания, където жилищният пазар показва ясни признаци за надуване на балон. Истината е обаче Онова, че трябва да има по-балансиран растеж, който разчита в по-малка степен само на централните банки.

Една такава стратегия би имала два елемента. Първият е да бъдат увеличени държавните инвестиции в инфраструктурата. От летищата в САЩ до разпространението на широколентовия интернет в Германия, голяма част от инфраструктурата в богатия свят е на незадоволително равнище. Взимането на кредити при лихви, близки до нулата, с цел инфраструктурата да бъде подобрена, ще подкрепи икономическия растеж днес, ще го повиши утре и ще направи възстановяването по-малко зависимо от частните дългове. Вторият елемент трябва да бъдат бързи реформи за благоприятстване на икономическите дейности. Освен очевидните ползи от една по-свободна търговия, всяка богата страна разполага с изобилие от възможности за вътрешни реформи – от основен ремонт на регулаторния режим, който възпрепятства строителството на жилища във Великобритания, до обновяване на неефективната система в САЩ за професионална подготовка на работниците.

Напредъкът на тези фронтове ще доведе до един по-голям и по-стабилен растеж и ще намали шансовете следващата рецесия да започне при лихвени проценти, клонящи към нулата (което би направило борбата с нея изключително трудна). Той обаче изисква политици, които могат да правят разлика между бюджетното разточителство и благоразумното взимане на кредити и имат смелостта да прокарат непопулярни реформи. Богатият свят се нуждае от такива политици, за да набере скорост.

 
 

Никол Кидман е „Кралицата на пустинята“

| от chronicle.bg |

В последните седмици гледаме Никол Кидман предимно на малкия екран.

Тя играе Селест в сериала на HBO “Големите малки лъжи” – сексапилна юристка, зарязала кариерата заради семейството си, жертва на домашно насилие.

Предстои обаче скоро да я видим и на големия екран в друга роля, която несъмнено също и подхожда – на британската журналистка и пътешественичка Гертруд Бел в биографичния филм на Вернер Херцог „Кралицата на пустинята“. Официално премиерата на филма се състоя през 2015 на Международния филмов фестивал в Берлин, където продукцията беше посрещната с негативни отзиви и слаб рейтинг. Той дори беше определен като голямото разочарование на фестивала.

Въпреки че вече може да бъде гледан в България, той най-накрая ще бъде разпространен по кината в САЩ и на видео на 14 април.

Наскоро беше пуснат и нов трейлър, който да популяризира филма.

В главната роля влиза Никол Кидман, а поддържащи роли имат Джеймс Франко, Робърт Патинсън и Деймиън Люис.

Във филма виждаме носителката на Оскар Кидман в ролята на новаторката Гертруд Бел, която се отправя от Англия към Техеран, в търсене на своята свобода. Това е история за една велика жена, която не се вписва в обществените рамки на Викторианска Англия, и която разбива стереотипите на епохата си, ставайки първата жена, пътуваща сама из Близкия Изток.

Пътешествието й донася романтична среща с Британски офицер (Джеймс Франко), заплахи от строги култури, белязани от брутално потисничество над жените, и запознанство с известния Т. Е. Лорънс, известен като Лорънс Арабски (Робърт Патинсън).

Забележителна фигура за епохата си (1868-1926), агент на Британското разузнаване по време на Първата световна война и една от най-важните политически фигури, тя участва в начертаването на границите на Ирак, в началото на 20-те години на ХХ в. „Колкото по-дълбоко се потапяме в пустинята, толкова повече всичко заприличва на сън. На всяка стъпка в пустинята, животът и огънят ме притежават. Сърцето ми не принадлежи на никого, само на пустинята.“, заявява героинята на Кидман в трейлъра.

„Мисля, че съм добър в подбора на актьори и това е важна част от професията ми“, разказва Херцог пред „IndieWire” за избора си на актьори.

„А Никол Кидман е идеална за ролята. Превъплъщението й няма аналог. Не съм виждал подобно нещо почти от десетилетие от нито една актриса в нито един филм. Феноменално е. Лесно е да вземеш звезда с голяма пазарна стойност… Не, случаят не е такъв. Трябва да има химия. Ако липсва спойката между актьорите, накрая ще имаш едно мъртвородено бебе. Знаех, че спойката между нея и Джеймс Франко и химията й с Деймиън Люис ще проработят. Така и стана. Това е ключът към кастинга“, азва още той.

Херцог е режисьор и сценарист на продукцията, заснета в Мароко и Йордания.

 
 

Няма да повярвате на колко години са!

| от chronicle.bg |

Холивуд винаги е 21 години! Или поне така изглежда – след операции, грим, тренировки и алхимия. Ето няколко звезди с постоянен брой свещи върху тортата.

Но на колко години са всъщност едни от най-големите актриси в света? Не е прилично да се питата такива неща, разбира се. Те обаче вкарват достатъчно усилия, за да не се притесняват, когато ги питат така.

И така – едни от най-младоликите на екрана. Или поне част от тях . Галерията ни съдържа само жени, които ще ви очароват и изненадат. Често това, което ни подмладява най-много, е щастието!

 
 

Opel OnStar с над 21 000 спешни обаждания

| от chronicle.bg |

Автомобилите на Opel със система OnStar на борда се движат по пътищата вече от около 18 месеца.

В момента всеки втори нов Opel в Европа е оборудван с тази новост. Системата за персонална комуникация и мобилни услуги предлага функции като автоматично повикване при катастрофа, автомобилна диагностика, помощ при откраднат автомобил и Wi-Fi точка за достъп, осигуряваща великолепна свързаност. През последните 18 месеца Opel OnStar вече регистрира над девет милиона осъществени контакти и взаимодействия, около половината от които чрез смартфони или с приложението myOpel.
Сега абонатите на системата Opel OnStar могат да очакват и допълнителни услуги като хотелски резервации1 или търсене на свободни места за паркиране2 с помощта на служител на OnStar.

Към края на годината, Opel планира да предлага услугите на системата OnStar в 33 държави в Европа и на 23 езика. Двама потребители на системата, които са изпитали предимствата на ангела-хранител OnStar и могат да споделят своите впечатления от първа ръка са Пола и Джон от Англия.

opel
Нещо, което започва като най-нормално пътуване за Пола и Джон изведнъж се превръща в кошмар. На връщане от екскурзия до Корнуол, Пола разбира, че всички главни пътища са затворени и тя не успява да открие алтернативен маршрут. В същото време Пола и Джон трябва да се върнат вкъщи бързо, тъй като Джон трябва да вземе лекарството си. Когато Джон получава епилептична криза, Пола натиска бутона за спешно повикване и служителят на OnStar Кевин Борбидж веднага уведомява службите за спешна помощ. “Никога не съм получавала толкова добро обслужване от някого на другия край на телефонната линия. Личното им отношение беше блестящо, просто фантастично,” споделя Пола.
От лятото на 2015 година, централата на Opel OnStar е получила над 21 000 спешни обаждания като направеното от Пола.
Но реакцията при спешни случаи е само една от многобройните новаторски функции, които правят шофирането по-безопасно и комфортно. Сега служителите на OnStar вече могат да помогнат и с намирането и резервацията на хотел или с откриването на най-подходящото място за паркиране на автомобила. И двете услуги, които бяха стартирани с премиерата на новия Opel Insignia, ще се предлагат и за всички останали модели на марката – от ADAM дo Zafira и ще разширят богатата гама от услуги на системата за персонална комуникация и мобилни услуги с високоскоростна точка за Wi-Fi достъп до интернет с 4G/LTE връзка3.

В допълнение към това OnStar ще предложи и още една нова услуга за ограничаване на стреса, свързан често с търсенето на подходящо място за паркиране.

Потребителите на OnStar имат възможност да се свържат със служител на системата, който да ги насочи към най-подходящото за тях място за паркиране, като точното му разположение ще бъде изпратено директно в навигационната система. Tази услуга се извършва чрез Parkopedia – един от основните доставчици на услуги за паркиране.

 
 

TUBORG разкрива нова визуална идентичност на глобално ниво

| от chronicle.bg |

Датският бранд Tuborg разкри нова глобална маркетинг кампания под мотото „Open for more”.

Кампанията предлага на младите потребители редица нови елементи, създадени да вдъхновят различни културни общности на различни пазари – в Източна Европа, Русия и Азия. Двете основни теми в кампания 2017 ще бъдат „музика“ и „традиции – от 1880 досега“.

Tuborg_5

Нова комуникация на всички нива (електронна, дигитална, външна, в търговските обекти) следва освежаването на марката, което започна с промяна във визията на всички видове опаковки на Tuborg (малка и голяма стъклена бутилка, кен, PET).

Тази промяна е първата от 2012 година насам и представлява изцяло нова иконография на бранда с нова цветна схема на логото, включваща сини елементи, които да отличат Tuborg пред повечето „зелени“ брандове. Дело е на дизайнера Turner Duckworth, който е запазил и обновил и някои съществуващи елементи – в един по-динамичен и младежки дух.

Вече е активен и новият сайт на марката.