Идеология или обективност: кое прави медиите популярни

| от | | |

14-3-24-21836potd-nyt_2861317k

Автори на изследването са Матю Гетцков и Джес Шапиро от Чикагския университет.

И обективността, и силната идеологическа насоченост помагат на интернет медиите да спечелят аудиторията, но тези аудитории ще бъдат различни.

Интернет преобърна съвременната журналистика и медиен бизнес с хастара нагоре: абонаментът, който до преди 20 години се смяташе за анахронизъм, днес храни големите редакции, а рекламата точно обратното – вече почти никого не може да издържа. Измениха се и професионалните стандарти: американската консервативна „Фокс Нюз“ и либералната „Ню Йорк Таймс“ повече не крият своята идеологическа ангажираност, напротив те са я превърнали в печеливш бизнес.

Кое е по-изгодно за интернет медиите: ясната идеологическа рамка или претенцията за обективност и неангажираност? Отговорът на този въпрос е следният: и обективността, и идеологизацията като цяло помагат добре на медиите да станат популярни. Медиите с идеи бързо привличат ядро от предани читатели, които са по-малко при обективните медии, затова пък като цяло аудиторията на обективните медии е по-голяма, отколкото на тези с идеологическа ангажираност.

Търсене и предлагане на новини

Създадохме модел на търсене и предлагане на пазара на новинарските сайтове, определяща роля, в който играе идеологията. За целта използвахме данните за потреблението на новини в интернет от comScore, която извършва регулярен мониторинг на 199 национални сайтове за политически новини и мнения, изчислявайки размера на тяхната аудитория и техните идеологически предпочитания.

За основа взехме данните за средния брой уникални посетители на всеки сайт дневно. Идеологическите особености на читателите на сайта са определени с помощта на допитване на comScore, в което са участвали 12 000 потребители. Всеки от тях трябваше да отговори на въпроса, дали е консерватор или либерал.

Също така проучихме поведението в мрежата на хората, които са се съгласили да инсталират на своите компютри шпионски програми. Ежегодно comScore предоставя данните за активността в интернет на 50-100 хиляди потребители. Особено внимателно изучихме поведението на петте най-популярни новинарски сайта: foxnews.com, nytimes.com, huffingtonpost.com, drudgereport.com и cnn.com.

В интернет идеологията е по-важна, отколкото по телевизията

Читателите на всяко издание разделихме на „либерали“ и „консерватори“ – по време на анкетата те сами са се определили към едната или другата група. След това за всеки читател установихме неговата зависимост от мнението на референтната група. Например, ако консерватор посещава само сайта на „Ню Йорк Таймс“, тогава за него референтна група е всички консервативни читатели на този сайт. Ако той избере още някой сайт, тогава негова референтна група ще бъдат читателите-консерватори на този сайт и „Ню Йорк Таймс“. Този показател условно нарекохме „индекс за приобщаване към консерваторите“.

Също така изчислихме и „индекса на изолацията“: това е разликата между средният индекс на приобщаване към консерваторите и същият показател за либералите. Ако либералите посещават само сайта на „Ню Йорк Таймс“, а консерваторите – само на сайта на „Фокс Нюз“, тогава индексът ще бъде равен на 100 п.п. Ако двете групи посещават сайта на Си Ен Ен, тогава индексът ще бъде равен на 0.

Четенето на новини онлайн се оказва не чак толкова зависимо от идеологическата насоченост на медиите. Либералите и консерваторите използват едни и същи новинарски ресурси.

Около 57% от хората, които използват интернет, за да научават новини, се определят за консерватори. Средният „индекс на приобщаване към консерваторите“ достига 60,6% в САЩ. Приблизително такъв е и индексът при мнозинството читатели на консервативния „Юс Ес Ей Тудей“.

Средният индекс на приобщаване към либералите достига 53,1%. Такъв е индексът при хората, които се информират предимно от сайта на Си Ен Ен.

Индексът на изолация достига 7,5 п.п. Много рядко американците използват само един новинарски ресурс, имащ силна идеологическа насоченост. Индексът на изолация за интернет медиите е по-голям, отколкото при телевизията, списанията и местните вестници. Ако премахнем интернет, тогава идеологическата сегрегация на новините в САЩ ще намалее.

Модел: как да се изгради търсенето и предлагането на новинарския пазар

Всички новинарски издания се различават едно от друго по две скали: по вертикалната /качеството на материалите/ и по хоризонталната /идеологията/. Популярността на една или друга политическа медия най-често се определя от качеството на изданието. На 20-те най-популярни сайта се падат около 80% от ежедневните посещения на читателите на новинарски медии.

Идеологията влияе и върху броя на потребителите, и върху техния състав. 78% от посетителите на сайта drudgereport.com са консерватори срещу 22% сред читателите на huffingtonpost.com. Тези два показателя фактически определят популярността на изданието. От броя на читателите зависи обема на рекламата и съответно доходите. Изданието може да привлече нова аудитория или като повиши качеството на материалите, или за сметка на по-ярката идеологическа окраска. Първото, изисква далеч повече ресурси, отколкото второто.

Модел на търсенето

Във всеки един момент потребителите могат да изберат един новинарски сайт. Например, за една минута човек едва ли може да посети повече от една страница. Всеки потребител има своите вкусови и идеологически предпочитания. Читателите избират сайтовете, които увеличават тяхната полезност.

Вероятността, че едно домакинство с определена идеология ще посещава сайт с друга варира в зависимост от редица параметри. Ако идеологията на сайта е противоположна на идеологията на домакинството, то вероятността е много голяма то да се откаже да посещава такъв сайт.

Модел на предлагането

Издателствата, както и всяка търговска фирма имат своите разходи и приходи. Приходите зависят от доходите от реклама. Те на свой ред зависят от аудиторията на медиите.

Баланс

Новинарските издания са взаимозаменяеми. Ако тяхното количество расте, тогава печалбите на всички тях взети заедно намаляват. На такъв пазар броят на фирмите ще расте, докато разходите за излизане на пазара ще бъдат по-ниски, отколкото потенциалната печалба.

За интернет медиите е най-изгодно да бъдат центристи

Моделът и поведението на читателите се потвърждава от реалните данни. Най-популярен от петте сайта е този на Си Ен Ен, следван от „Ню Йорк Таймс“ и едва на трето място се нарежда рупорът на консерваторите „Фокс Нюз“.

Сред консерваторите най-популярни са „Дръдж рипорт“ и „Фокс Нюз“, едва след тях се нарежда Си Ен Ен. И консерваторите, и либералите посещават няколко новинарски сайта. Тези сайтове не е задължително да отразяват техните политически виждания.

За да разширят аудиторията си и да увеличат броя на посетителите, най-изгодно за сайтовете е да заемат центристка позиция. Така те ще бъдат използвани като резервни или първични източници на информация. Ако новинарският сайт иска да има читатели, които не се нуждаят от други източници на информация, тогава е по-добре да се откаже от обективността. /БГНЕС

 
 

Сексът и прегръдките могат да навредят на съня

| от chronicle.bg, по БТА |

Не можете да спите? Колкото и невероятно да Ви се струва, причина за проблемите със съня могат да се окажат сексът и прегръдките в късна доба, пише в. „Дейли експрес“, позовавайки се на резултатите от проучване, направено във Великобритания от Атомик рисърч.

Авторите му предупреждават, че интимните страсти и гушкането по вечерно време могат да предизвикат смущения в добрата нощна почивка. Причината е, че тренировките под каквато и да е форма в късните часове ускоряват сърдечния ритъм и водят до загряване на тялото, което на свой ред вреди на заспиването.

Въпреки че след секс се освобождават хормони с релаксиращ ефект, изтощителните креватни тренировки могат да разсънят практикуващите ги. Прегръдките след полов акт действат по същия начин.

Така че ако половинката Ви иска да се гушкате, мило му/й кажете да държи ръцете си настрана от Вашето тяло, търкулнете се към хладната част на леглото и се отпуснете в обятията единствено на бога на сънищата Морфей, препоръчват експертите.

 
 

Най-срамните моменти от „Оскар“-ите

| от chronicle.bg |

Преди 16 години на червения килим за раздаването на наградите „Оскар” певицата Бьорк се появи в меко казано нестандартно облекло – цялото й тяло беше обхванато от пера, а около врата й извиваше шия…лебед. Това, разбира се, не е най-шокиращият момент в историята на наградите „Оскар”.

Подготвили сме ви галерия с много, много срамни моменти, за които да се сещате в най-тежкия си ден и да знаете, че на тези звезди тогава им е било по-тежко. Спъване на сцената, извикване на грешно име или качване на сцената, без да разбереш, че наградата всъщност е за друг…

Унизителни моменти са съпътствали различни звезди през всяка от годините и ние сме ви подготвили само малка част от тях.

След като разгледате галерията, в главата ви е звучат следните реплики от  „Game of Thrones”: “Shame! Shame! Shame!” (превод: „Срам! Срам! Срам!”)

 
 

Ще пращаме пари през Facebook

| от chronicle.bg |

Компанията за трансфер на пари TransferWise ще пусне нова услуга, която позволява потребителите на Facebook да изпращат пари през Messenger.

Лондонският стартъп заяви, че програмата вече е готова и че тя ще позволи по-лесна комуникация с бизнеса, както и по-лесно пазаруване.

За сега услугата работи в САЩ, Великобритания, Канада, Австралия и Европа. Facebook има такава опция, но тя работи само в САЩ. TransferWise ще разшири тази възможност за цялото земно кълбо.

Социалната мрежа „отвори“ Messenger за външни програмисти, които да правят т. нар. чатботове (каквато е и въпросната услуга) с идеята да достигне до още повече хора по света. С напредъка на изкуствения интелект много фирми, включително и банки, се надяват скоро да подобрят обслужването на клиенти именно по този начин.

TransferWise е основана през 2011 година от двама приятели естонци Таавет Хинрикус и Кристо Каарман (Taavet Hinrikus и Kristo Käärmann), на които им писнало от високите такси, които искали банките, за финансови трансфери. Днес компанията е оценена на над 1 милиард долара и е подкрепена от няколко огромни инвеститори от Силиконовата долина.

 
 

България е на 25-о място в света по скорост на мобилния интернет

| от chronicle.bg |

Страната с най-бърз мобилен интернет в света е Южна Корея, сочат данни на Open Signal. С близка скорост са Норвегия и Унгария. Докато в Южна Корея можете да ползвате интернет със скорост 37.5 мегабита в секунда, в Норвегия – 34.8, то в Унгария скоростта е 31 мегабита в секунда.

Open Signal са изчислили данните за 87 държави. Средната скорост за 4G връзка е 17.4 mbps, което означава, че трите топ държави скоростта е почти два пъти по-висока. Въпреки това обаче количеството време, което хората прекарват свързани с wifi мрежи не намалява, а точно обратното. Например в Южна Корея потребителите прекарват 50% от времето си с wifi връзка.
Това значи, че мобилната връзка се използва не за да замени wifi мрежите, а за да ги допълни.

България е на 25-о място по скорост на мобилния интернет и изпреварва страни като Великобритания, Италия, Германия и Франция.