Христо Щерионов: Годината се очертава като успешна за летище София

| от |

През изминалия юли Летище София е обслужило общо 362 800 пътници в двата летищни терминала, с което е постигнато увеличение от 9% на годишна база. Авиокомпаниите, опериращи от Терминал 2, са били предпочетени от 68 на сто от пътувалите по международни и вътрешни линии. Останалите 32 на сто от общия летищен пътникопоток са преминали през Терминал 1.

Международните редовни линии остават с най-голям дял по брой обслужени пътници – 338 543 (93%) и в разгара на лятото отбелязват сериозен ръст от 11% в сравнение с юли 2013 г.

Общият брой на пътувалите по вътрешни маршрути е 21 480, което е с 12% по-малко от предходната година. Ръст от 2% е регистриран в лятната чартърна програма, където броят на организираните туристи е 2 247.

Самолетодвижения
Общо 3 901 са излетелите и кацнали самолети на столичното летище през юли 2014 г., което означава 4,3% ръст в сравнение с миналата година. Увеличението при международните редовни полети е 10 на сто, повлияно от по-големия брой полети на чуждестранните авиокомпании, опериращи до София. Сред тях с най-голям принос са Wizz Air, LOT, Lufthansa.

Карго
През изминалия месец на Летище София са обработени общо 1 440 т карго и пощенски пратки, спрямо 1 518 т за същия месец на 2013 г. (-5,1%).

 

Изпълнителният  директор Христо Щерионов в интервю за в. Строител:

Г-н Щерионов, каква е 2014 г. за летище София?

Годината се очертава като успешна по отношение на самолетния и пътническия трафик. През първите шест месеца бяха обслужени повече полети (ръст от 4,3%) и повече пътници (ръст от 9,4%), преобладаващо по международни редовни линии. Увеличи се броят на авиокомпаниите, които летят до София по обявено разписание, бяха открити и нови директни маршрути. По най-популярните дестинации бяха добавени допълнителни ежеседмични честоти. Това е знак за потенциала на българския авиационен пазар.

Търговското дружество „Летище София“ ЕАД, което е лицензираният оператор на водещия в страната аеропорт, създава привлекателна бизнес среда, предоставяйки гъвкави инфраструктурни и технологични решения съобразно различията на продукта, предлаган от авиокомпаниите. Размерът на летищните такси както за превозвачите, така и за пътниците остава един от най-ниските в Европа и региона, като с последното решение – в сила от 1 юли 2014 г., този размер ще бъде замразен до края на 2015 г. Това създава условия на сигурност за настоящите и потенциалните бъдещи партньори.

Мога да кажа, че не липсва и интерес към летището от страна на нови авиокомпании, но все още конкретните маршрути са в процес на договаряне. Усилията ни са насочени към това да имаме конкурентна маркетинг програма, включваща стимулиращи отстъпки върху летищните такси, съвместни промоционални инициативи с авиокомпаниите и други.

Очаквате ли да има откриване на нови линии?

Работим усилено по създаване на възможности за пътуване от и до българската столица, като си партнираме в проучването на пазара и договарянето на нови въздушни връзки както с авиокомпаниите, така и с други летища. Към настоящия момент всички проекти са в работна фаза, но сме уверени, че усилията ни ще се увенчаят с успех и скоро ще можем да обявим и други директни линии както в рамките на Европа, така и до други континенти.

В какви дейности е насочена работата ви през тази година?

И през тази година продължаваме да следваме приоритетите в дейността на дружеството, като основен сред тях е постигането на постоянна безопасна експлоатация на съоръженията и висока степен на сигурност при обслужването на пътниците и полетите.
Паралелно водим сериозна инвестиционна политика за развитие на летището в различни направления – подобряване на инфраструктурата, повишаване качеството на обслужване, привличане на нови партньори, подкрепяне на национални каузи, като например в момента тази за кандидатурата на София за европейска столица на културата.

Като говорим за качеството на обслужване, ще ви дам един съвсем пресен пример – летище София е с традиции в обслужването на пътници в неравностойно положение, но доскоро нямаше специално обособена зона, в която те да изчакват полетите си. От юли вече има две такива зони – в обществения салон „Заминаване” на Терминал 2 и след преминаване на гранична проверка. Това осигури допълнително удобство и подобри още повече обслужването на хората със специални нужди. За нас е удовлетворяващо, че работата на звеното за „Индивидуални пътнически асистенти” получава голямо признание от самите пътници, които смятат, че тя е на по-високо ниво от редица други европейски летища.

Кои са проблемите, с които най-често се сблъсквате?

Лоши метеорологични условия – един от проблемите на всяко летище е работата в такава ситуация. Можем да се похвалим, че миналата година повишихме категорията на летище София за инструментално кацане на III В. Това дава възможност на екипажите в затруднена метеорологична обстановка да кацат без проблем и при ниска видимост до 75 м. Така значително намаля броят на самолетите, които се насочваха към запасни летища, а на пътниците и авиокомпаниите се спести неудобството да кацат на аеропорти, които не са крайната им дестинация.

Аварийните ситуации и по-точно превантивните действия за предотвратяването им са приоритет в нашата работа. Екипът ни е добре подготвен за реагиране при кризи, но важ­ното е такива да не се случват и да се действа в нормален режим на работа. През април проведохме мащабно учение по аварийно-спасителна дейност с участието и на външни организации, за да проверим каква е готовността за оптимален контрол на обстановката в случай на кризи. Крайната оценка на компетентните власти бе, че е демонстрирана много добра подготовка на екипите за овладяване на критични ситуации.

Имате ли планове за инфраструктурно развитие на летището?

От гледна точка на повишаване капацитета на летището като инфраструктура е одобрен проект за разширяване на антиобледенителна площадка „Изток”. Това ще доведе до по-голяма пропускателна способност през зимния сезон – ще намалеят предпоставките за закъснения заради извършване на антиобледеняване.

Друг проект, който също е одобрен, е за изграждане на нова скоростна пътека за рулиране, която ще увеличи капацитета на летището и на него ще могат да кацат повече самолети. Ще се съкрати и престоят на полосата, което ще оптимизира времето за рулиране на излитащите въздухоплавателни средства.

Какъв е трафикът на двата терминала?

Трафикът и на двата терминала отбелязва стабилна тенденция на нарас­тване, като през настоящата година по-ускорено ще се запълва Терминал 1, който разполага и с повече свободен капацитет. През първото полугодие на 2014 г. през него са минали около 575 хил. пасажери, а през Терминал 2 – над 1263 хил. – съответно 31% и 69% от общия пътникопоток.

 
 

Патриоти от всички магазини! На хорото!

| от |

Хората са страдали от всякакви моди – като започнем с мъжките чарлстони, през тамагочитата, до айфоните и Ледената кофа.

Днес на мода е да си патриот и съответно всички вече са патриоти. „Била“ организират уроци по хоро пред магазините си. Това няма да е един път, усещам.

Скоро всички магазини ще имат свои патриотични ивенти и хепънинги. Ние дори подозираме как ще изглеждат те. То е лесно.

Била

Безплатно хоро. Понеделник – право, вторник – дунавско, сряда пайдушко, четвъртък – лютеница „Хорце“ от Първомай и така до понеделник.

Също така има идеи и планове за ММА турнир – нещо като Мъжко хоро, без да е Йордановден и без ледени води. Победителят печели наденица. Сега заради наденицата ще се утрепат!

Фантастико

Фантастико преоткриват и модернизират застоялите тропи на патриотизма. Те превръщат „бащино ми огнище“ в „топлата ми витрина“. Продуктите има вкус на детство – компот, лютеница, бой, хляб със сирене. Две праскови и две кюфтета.

Лидл 

Когато си толкова беден, че си стигнал до просешка тояга, Лидл е мястото, откъдето си купуваш въпросната тояга. От тях ще може да си купите и двата края на цената на един. Ако си правите сметката обаче, че новата „Родна стряха“ ще ви подслони – не. Там положението е Блажиш ли, блажиш ли, дядо Попе, просто с друго име. Междувременно точно в духа на едно време в Лидл „пуснаха“ крем „Каро“, бонбони „Амфора“ и лимонови резенки. А дори не е Коледа.

Кауфланд

Кауфланд се опитаха се да направят нещо вносно ексклузивно и премиум, но не му е сега моментът. За съжаление цените на продуктите, които българите консумират най-много, са фиксирани на бандерола. Остава само Графа да се погрижи за настроението.

Икеа

В Икеа се появява нов продукт – той се казва Дървö. Този продукт служи, за да го ‘земете, когато някой ви ядоса и искате „да ‘земете едно дърво“. При покупка на повече дървета, получавате безплатно камъни.

И докато другите се занимават с глупости, в кварталното магазинче бай Иван дава на борч хлябове и кисели млека на бабите. Бай Иван знае, че бабите гласуват за хора, които после позволяват на големите вериги магазини да си правят каквото искат и това влияе на бизнеса му, но въпреки това бай Иван дава на бабите безплатно неща и ги записва на едно картонче.

 
 
Слави Трифонов, цензура

Цен*ура

Илон Мъск основа нова компания, която ще сближава човешкия мозък с компютрите

| от chronicle.bg |

Очевидно на Илон Мъск му остава твърде много време покрай Tesla, SpaceX и Hyperloop, защото основа още една компания.

Според информация на The Wall Street Journal (WSJ) новият проект на Мъск се казва Neuralink и целта му е да създаде технология, която може да направи пряка връзка между човешкия мозък и компютрите.

Neuralink цели създаването на чипове, които могат да се имплантират в мозъка. Идеята е да се лекуват заболявания, а може би и да се създаде  по-силна връзка между човек и компютър. Така може да се стигне до директна комуникация между нас и компютрите, а командите ще стават само чрез мисълта ни.

Neuralink е регистрирана в Калифорния като медицинска изследователска компания и според слухове вече е наела няколко академици с висок профил в областта на неврологията и гъвкави електроди, сред които експерта по нано технологии д-р Венеса Толоса, професора от UCSF Филип Сабес и професора от Бостънския университет Тимъти Гарднър, който изучава невронните пътеки и мозъците на пойните птици.

Прототипът вероятно ще бъде под формата на мозъчен имплант, който ще може да лекува заболявания като епилепсия, Паркинсон или депресия.

 
 

Снимат Peaky Blinders сезон 4

| от chronicle.bg |

Сезон 3 приключи преди 8 месеца. Сега сезон 4 вече се снима, а 5 се пише. Трейлъри, актьори и други детайли ще разгледаме тук.

Последното което знам: сезон 4 се очаква някъде през октомври. Том Харди се завръща. Сезон 5 се пише.

Записите започнаха съвсем скоро и затова все още няма трелър. За една нощ улиците на Ливърпул се състариха с 90 години. Имаме снимки на сета от няколко източника.

 

 

 

 

 

Ще има 6 епизода като във всеки сезон досега. Килиън Мърфи, разбира се, ще играе и в двата предстоящи сезона. Останалите основни герои също се очаква да се завърнат, но това предстои да бъде обявено. Създателят на сериала Стивън Найт потвърди завръшането на Том Харди, с когото работи през януари в „Табу“. „Не можем без Алфи (персонажът на Том). Том Харди е много желан актьор, но се постара да се освободи за снимките на сериала ни.“

 
 

Най-добрите корици на албуми на Марая Кери

| от chronicle.bg |

Днес една от емблематичните певици на нашето време, Марая Кери, навършва 47 години – достойна възраст, зад която стоят много неща.

След дебюта си през 1990г Марая Кери става първата певица, която оглавява американската класация Billboard Hot 100 със своите сингли пет поредни пъти.

След брака си с президента на Колумбия Рекърдс Томи Мотола през 1993.  тя утвърждава позициите си на най-успешната певица на компанията. Според списание Billboard  тя е най-успешният изпълнител на десетилетието в САЩ.

След развода си с Томи Мотола тя решава сама да поеме контрол върху имиджа и музиката си, включвайки елементи на хип хоп в песните си. Популярността ѝ спада, а по-късно напуска Колумбия Рекърдс.

Марая изживява тежко тези събития емоционално и физически. Друг удар за певицата е неуспехът на филма и новия ѝ албум, носещи името Glitter. През 2002г. тя подписва договор с Айлънд Рекърдс и през 2005г. отново си възвръща челните места в поп музиката.

През 2000г. на церемонията по връчването на Световните музикални награди Марая Кери е обявена за певицата с най-много музикални продажби за хилядолетието. Тя има най-много сингли, оглавили първите места на класациите – 18. Тя е носител на 5 награди Грами, освен това е единственият изпълнител с шестнадесет статуетки от Световните музикални награди.

Марая Кери притежава петоктавен диапазон.

И независимо от приказките, които се говорят по адрес на визията и личния й живот, тя е събитие в историята на музиката.

И ви черпим с 10 нейни корици, в които си заслужава да изплакнете понеделнишките си очи.