Храмовете на “Ислямска държава“

| от |

Те грабят и разсипват всичко, което смятат за немюсюлманско, а старините в Сирия и Ирак са голям източник на приходи за терористите от „Ислямска държава“. В Германия пък просперира пазарът на крадени културни ценности.

Терористите от „Ислямска държава“ пълнят интернет със сцени на извършваните от тях варварства над хора, но мълчат за едно друго свое посегателство – краденето и унищожаването на безкрайно ценни археологически паметници в Ирак, от което те извличат големи печалби. Кощунства от този характер се извършват в окупираните от „Ислямска държава“ области, в които са и голяма част от паметниците на месопотамската и асирийската култури. Очевидно търговията с антики се е превърнала в източник на финансиране за „Ислямска държава“. Британският вестник „Гардиън“ излиза с такива предположения още през юни т.г., особено в контекста на обстоятелството, че на окупираната от терористите територия има към 2 400 района на разкопки, пише Дойче веле.

Терористите от „Ислямска държава“ пълнят интернет със сцени на извършваните от тях варварства над хора, но мълчат за едно друго свое посегателство – краденето и унищожаването на безкрайно ценни археологически паметници в Ирак, от което те извличат големи печалби. Кощунства от този характер се извършват в окупираните от „Ислямска държава“ области, в които са и голяма част от паметниците на месопотамската и асирийската култури. Очевидно търговията с антики се е превърнала в източник на финансиране за „Ислямска държава“. Британският вестник „Гардиън“ излиза с такива предположения още през юни т.г., особено в контекста на обстоятелството, че на окупираната от терористите територия има към 2 400 района на разкопки.

Мащабите на разрушенията са огромни

В Националния музей в Багдад, който е затворен за посетители по съображения за сигурност, постоянно пристигат сведения за окрадени и разсипани от ислямистите светини. Ставащото е истинска национална катастрофа: вторият по големина музей в страната в Мосул е полупразен, гробовете на пророците Йона и Сет са ограбени и разрушени. По информация на иракското правителство, вече се оформя определен модел, по който действат вандалите – това, което може да се транспортира, се изнася, останалото се разрушава. Религиозните фанатици унищожават всичко, което не съответства на техния мироглед – акт, който ЮНЕСКО нарича „културно прочистване“. Нещастието се уголемява допълнително от това, че иманярите, които разграбват гробниците, са оставени да вършат своето вандалско дело на спокойствие, стига да плащат на ислямистите съответен данък – до 50 процента от печалбата. Някои от отвлечените по този начин ценности – антични ръкописи и един ценен Коран от библиотеката в Мосул вече се били появили на черния пазар в Турция.

Търговия за милиарди

Това, че терористите се финансират чрез продажбата на антики, не е нищо ново – по подобен начин постъпват и от Ал Кайда. В момента обаче заплахата за културното наследство на Близкия изток е толкова голяма, че германската Федерална криминална служба говори за „катастрофално положение“. Античните съкровища в Сирия и Ирак се не по-малко ценни от нефтените находища, от които „Ислямска държава“ се финансираше до момента. Както казва иракският генерал Касим Ата – антиките са се превърнали в още един източник за финансиране на терористите. „Те си купуват оръжия с печалбата.“

Нелегалната търговия с произведения на изкуството има дълга традиция. Според ФБР тази търговия носи по около седем милиарда долара годишна печалба, заемайки трето по важност място сред дейностите на организираните престъпни групировки – след търговията с наркотици и оръжие. Но кои са купувачите на подобни крадени ценности? Следите обичайно водят към горните слоеве на обществото и доста често – към Германия. „След Лондон, Мюнхен е един от центровете за търговия с откраднати предмети на изкуството“, казва холандският експерт Михаел ван Рейн. В каталозите на аукционните къщи могат да се намерят стотици обекти от Сирия и Ирак, като почти никога истинският им произход не е обозначен – обикновено пише само „от региона на Близкия Изток“.

Защо се продават в Германия?

Както саркастично посочва служителката на Федералната криминална служба Силвели Карфелд „за вноса на едно кокоше яйце трябва да се попълни по-подробна митническа декларация, отколкото за най-ценните антични вещи. Това обяснява, защо Германия е сред основните западноевропейски центрове за търговия с крадени антики. За да върнат отвлечените от тяхната страна ценности, сирийското или иракското правителство би трябвало да докажат, че те наистина са изнесени оттам, а при крадените предмети това е почти възможно. Затова и приетият през 2007 Закон за връщането на културни ценности не е довел до някакъв реален ефект. От германското правителство признават, че всичко това е усложнило допълнително двустранните отношения с Турция, Сирия и Ирак.

Фактът, че нелегалният трафик на културно-исторически ценности финансира и терористите от „Ислямска държава“, накара Министерството на външните работи да заяви, че „този важен източник за финансиране на тероризма трябва да бъде пресушен“. Проектозаконът, създаден за тази цел, трябва да влезе в сила през 2016. В бъдеще всеки собственик на ценности и всяка аукционна къща ще трябва да доказват, че предметите от техните колекции са придобити законно, и че разполагат със съответните удостоверения за произход. При това положение каталозите на аукционните къщи в Германия значително ще се свият по обем, а на „Ислямска държава“ ще ѝ стане по-трудно да печели пари от германския пазар.

 
 

48 години Range Rover

| от chronicle.bg |

Две минути са кратко, но достатъчно време за Land Rover да чества една автомобилна икона.

Land Rover показват еволюцията на своя луксозен SUV автомобил в рамките на четири поколения чрез анимация с продължителност 120 секунди.

Специално поръчаният клип е създаден, за да отбележи ключови дати в историята на автомобила, тъй като производството на оригиналния модел с две врати бива спряно преди 23 години през този месец (януари), а SVAutobiography Dynamic ще бъде пуснат в продажба из целия свят.

Историята на Range Rover започва с 26-те модела преди масовото производство, които са носели емблемата Velar в опит да скрият идентичността си – „velare“ означава „скривам“ на италиански – направена от букви от емблемата Land Rover, която обикновено стои отпред или отзад на автомобила. Следва  класическия модел Range Rover с две врати, като изображенията показват следващите поколения, завършвайки с най-мощната версия – SVAutobiography Dynamic с 550 к.с., конструирана от отдела Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover.

Когато е пуснат за първи път на пазара през 1970 г., Range Rover е един от първите автомобили, осигуряващи постоянно задвижване на всички колела, докато при много други това все още е било избираемо. През 1971 г. оригиналният модел е наречен „образцов продукт на индустриалния дизайн“, когато става първия автомобил, изложен в световноизвестния музей Лувър в Париж, и оттогава е начело на иновациите в дизайна и инженерните решения.

Вариантът с четири врати е представен през 1981 г., последван бързо от първото приложение на автоматична трансмисия в Range Rover през 1982 г. През 1989 г. луксозният SUV е първият автомобил 4х4, оборудван с антиблокираща система на спирачките (ABS), а през 1992 г. става първият в света SUV с електронен контрол на сцеплението и автоматично електронно въздушно окачване.

Пионерните инженерни решения продължават през 2012 г., когато RangeRover става първия в света изцяло алуминиев SUV автомобил. Наскоро, през 2014 г., луксозният SUV стана първият автомобил, използващ усъвършенстваната полуавтоматична технология All-Terrain Progress Control (ATPC) на Land Rover, която в своята същност е офроуд автопилот за автономен контрол на скоростта по всякакъв терен.

Последният модел, включен в анимацията, SVAutobiography Dynamic, споделя двигателя си V8 с високооценения Range Rover Sport SVR и е специално калибриран да осигурява 680 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Подобренията в интериора, включително кожената тапицерия с ромбоидна шарка и контрастни шевове, придават изключителен финес и привлекателност.

 От пускането му на пазара преди 48 години флагманът на LandRover е достигнал над 1 700 000 продажби в цял свят и си е спечелил репутацията на върхов луксозен автомобил за всякакъв терен.

 

 
 

Усмихващите инструкции за безопасен полет – Част 1: Qantas

| от chronicle.bg |

Инструктажът за безопасност преди полет често е досаден за пътниците. Много авиокомпании се опитват да разчупят рутинната процедура със свежи включвания и различни идеи, за да задържат вниманието на пътниците. Такова е и видеото на австралийците от Qantas.

Превозвачът пуска клипа през февруари 2016 г. и представя далечна Австралия като едно уникално място за посещение.

Приятелски настроени жители на Долната Земя и зашеметяващи гледки са част от демонстарациите за безопасност:

 
 

Нов робот се намесва в борбата със сърдечната недостатъчност

| от chronicle.bg |

Учени от Харвардския университет и Детската болница на Бостън са разработили нов тип робот, който помага на сърцето да тупти.

Роботът е направен от специална мека тъкан и се увива около сърцето, без да използва механични компоненти (какъвто е случаят със сегашните помпи за сърце).

Уникалността на робота идва от липсата на нужда от вмешателство в сърцето или кръвта. Тоест, пациентите не бива да се притесняват от запушване на помпата и да пият лекарства за разреждане на кръвта, които изискват редовно лабораторно контролиране и съответно създават дискомфорт.

Роботът до голяма степен пресъздава самото сърце.

Той е направен от тънък силиконов ръкав, в който са сложени малки пневматични моторчета. Те се захранват от въздушна помпа. Част от моторчетата разширяват и свиват ръкава, а друга част леко го завъртат. Така движението на сърцето по време на тупнете се симулира максимално точно.

При клинични тестове със сърца на прасета, които са имали капацитет 45% от нормалния, роботът е успял да ги възстанови до 97% от капацитета им.

Учените вече са изчислили, че роботът им може да помогне на 140 000 души със сърдечни проблеми. Устройството може да се използва и за поддържане на минимални жизнени показатели на сърцето докато пациентът чака донор.

Учените казаха, че роботът все още не е тестван с човешко сърце и предстои още работа преди да е готов за това. Те смятат, че са доказали концепцията и че технологията ще може да се използва и за други органи, които се нуждаят от асистенция, за да функционират.

Източник: Engadget

 
 

2 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Весислава Антонова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-вото издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Тази седмица ви представяме любимите реклами на Весислава Антонова, журналист. Работила е 6 години в БНР. А от 13 години работи във вестник „Капитал”. Основните теми по които пише са медиен, рекламен пазар и култура.

„За мен най-добрите реклами са тези на парфюмите на Chanel, дори и заради факта, че са снимани като бляскава и леко сладникава холивудска продукция. Харесвам ги заради естетизма, посланието и заради факта, че също като киното попадаш в различен хармоничен свят абсолютен контрапункт на реалността. Носят ми естетическа наслада и вдъхновение. И в този конкретен случай, за мен няма значение какво пише в букварите за реклама и рекламни послания. Те са от тези реклами, заради които не бих превключила телевизора на друг канал. Като филм във филма. Антракт, който не те дразни”, каза Антонова.

„Рекламата, която приятно ме впечатли заради съдържащото се в нея послание, е тази на Coca Cola Light – Аплодисменти за… – Защото издига като висши цености смелостта за промяна и свободата. Защото акцентът не е върху качествата на продукта, а именно върху ценностните модели, които споделя и развива самия бранд.”

И за финал: Reebok: 25,915 Days