Хаос в Бразилия: Строителството на стадиони закъснява, загиват работници, протести, няма хотелски стаи!

| от |

Кран падна на строителната площадка на стадиона в Сао Пауло и уби двама  работници.

1

Когато Сеп Блатер, преди няколко месеца заяви, че решението Световното първенство през 2014-та година да се проведе в Бразилия „може би е било грешка“, за домакините това беше сигнал, че трябва да се побърза. Президентът на ФИФА няколко пъти предупреди бразилците , че изграждането на инфраструктурата върви твърде бавно.

Първо страната домакин закъсня за Купата на конфедерациите и в последния момент частично завърши стадионие, за да не се превърне целият турнир в провал, а сега вече е ясно, че всички стадиони няма да бъдат готови до края на годината. Въпреки че Международната футболна федерация определи 31 декември за краен срок, изглежда той няма да бъде спазен.

Най-много проблеми има в Куяба, столицата на щата Мато Гросо в Западна Бразилия, чиято арена Пантана с капацитет 43.500 зрители, все още е в начален етап на строителство. Все още няма покрив, трибуни и тревата, а ръководителят на проекта Маурицио Гимараеш най-накрая призна, че са в надпревара с времето.

„До края на годината със сигурност няма да бъдем готови, а в момента изглежда, че строителството може да приключи някъде около 20 януари. Но по-голям проблем е, че в нашия град по време на световното първенство със сигурност няма да има достатъчно хотелски стаи за всички фенове“, казва Гимараеш .

Бразилия изгуби най-много време при избора на градовете, които ще бъдат домакини на първенството. На сранаа й бяха необходими цели 2 години да се изберат 12 града.

2

Въпреки че интересът е огромен, очевидно е, че организаторите на XX Мондиал не са пресметнали правилно своите възможности, а ФИФА се отказа да си играе в избира 12те града, в които ще се играят мачовете. Минимумът беше осем. Освен Арена Пантанал в момента се строят още 5 стадиона – в Куритиба, Натал, Манаус, Порто Алегри и Сао Пауло.

Разходите за подготовката на 12-те стадиона, които трябва да домакинстват мачове от световното първенство, са се увеличили с около 320 милиона евро, съобщи правителството. Увеличението беше очаквано заради закъснението в ремонтите и строителните работи, както и преразхода на бюджетите на няколко стадиона.

3

Стадионите сега ще струват почти 8 милиарда реала (2.55 милиарда евро), сочи информацията на правителствената интернет страница.

В надпревара с времето, за съжаление, падат и човешки жертви. В сряда при падане на кран на строителната площадка на арената в Сао Пауло, загинаха двама работници, няколко са били ранени, срутила се е и новопостроената част от трибуната. От пожарнаата обявиха, че техни екипи са били извикани на стадион Итакерао след сигнали за паднал кран.

Стадионът трябваше да бъде завършен в края на декември, за да спази крайния срок на ФИФА. Бразилия призна, че среща трудности да подготви всичките 12 стадиона за Мондиала. На Итакерао трябва да се проведат още три мача освен този, с който ще се открие световното.

Никой не се съмнява, че до началото на Световното първенство стадионите ще бъдат завършени, но Бразилия си спечели призванието „най-тромав“ организатор в историята, както и че концепцията на ФИФА за въртене на Световните първенства по континенти се оказа грешка.

5

„Забавянето е наш културен проблем. Имахме 7 години да се подготвим, но ние трябваше да чакаме до последния час. Затова сега сме под натиск“, казва бившата футболна звезда Роналдо, който е член на Организационния комитет.

Работата по стадионите е допълнително усложнена от високите разходи за подготовката на Световното първенство. В някои градове митингите дори са прекратили строителството. Въпреки, че след безредиците по време на Купата на конфедерациите се затвърди впечатлението, че в една и съща атмосфера ще се проведе и най-гледаното спортно събитие в света, ФИФА вече не се тревожи за този проблем. В последната година Бразилия е залята от протестиращи срещу високите разходи за домакинството на световното първенство и олимпийските игри в Рио де Жанейро на фона на проблемите със здравеопазването и образованието.

Най-скъп е стадионът в столицата Бразилия – „Естадио насионал“ за 71 хиляди зрители струва 450 милиона евро. Той беше изграден изцяло с обществени средства, а бъдещето му е неясно, тъй като в града не играе нито един от големите отбори.

7

Важно е да идентифицираме грешките, които са се случили по време на Купата на конфедерациите и да ги поправим. Вярвам, че следващата година всичко ще бъде „наред“ , казва специалният съветник на ФИФА , Карлос Кардио.

В Бразилия нищо не се е провело безпроблемно, а част от гражданите вече са нервни, защото някой ще трябва да плати новите стадиони и хотели Според последните оценки Световното първенство ще струва на данъкоплатците не  около 14 милиарда долара.

Какво ще стане със стадионите чиито клубове са посетени от 3000 фенове средно?

Такива въпроси в този момент не стоят на дневен ред. За домакините е важно само футболът този месец да се върне в страната си. След това ще има достатъчно време да се мисли за Блатеровото изречение: „Може би това все пак беше грешка“.

 
 

10-те най-богати, здрави, щастливи и модерни държави

| от chronicle.bg |

Или къде да отидем, когато (ако) Тръмп и Великобритания заключат вратите.

Лондонският институт Legatum пусна десетия си годишен „Индекс на благополучието“ – глобално изследване, което прави класация на най-просперитетните държави в света. То изследва 104 елемента – от стандартните БВП и процент безработица до по-интересни като колко са защитените интернет сървърa в държавата и колко отпочинали се чувстват хората ежедневно.

Тези елементи след това се разделят в 9 графи: качество на икономиката, бизнес среда, политика, образование, здраве, безопасност, лична свобода, социален капитал и околна среда.

Норвегия беше начело на класацията 7 години поред. През 2016 година обаче имаме нов лидер.

 
 

Кой е човекът, задминал Бил Гейтс по богатство

| от Getty Images |

Всички знаят Zara, но никой не знае за Амансио Ортега – основателят на марката, който редовно задминава Бил Гейтс по богатство.

Акциите на основната му компания Inditex се качиха с 2,5%. Според Forbes това е увеличило състоянието на Ортега до 79,5 милиарда долара. Гейтс има само 78,5 милиарда.

Въпреки огромните капитали на испанеца, малцина са чували за него. Това е така, защото той строго пази личния си живот в тайна и рядко дава интервюта в медиите.

Амансио Ортега основава модния гигант Zara с тогавашната си съпруга Росалия през 1975 година. Днес търговската му компания Inditex SA, която притежава Zara, Massimo Dutti и Pull&Bear, има над 6,600 магазина в цял свят.

През август 2013 година, бившата му съпруга и съосновател на Zara Росалия Мера умира на 69 години. Тя е най-богатата жена в Испания. Повече биография за Амансио в галерията.

 
 

Арън Тейлър-Джонсън в очакване на „Оскар“

| от |

Тази година младият Арън Тейлър-Джонсън ще навърши 27 години. Малко преди това той вече има купчина добри роли зад гърба си, един напълно заслужен „Златен глобус“ и огромна вероятност да сложи „Оскар“ пред камината вкъщи.

Който не е гледал Арън поне в един филм е изпуснал онзи различен елемент в част от комерсиалното кино, който му придава вкус като готина подправка. Хубаво, че е Том Форд, за да може светът да научи за младия британец. Но ще стигнем и до там.

Арън Тейлър-Джонсън се ражда в Бъкингамшир на 13 юни 1990 година. „Зодия Близнаци, любим цвят синьо, обичам дълги разходки по плажа и залезите“, както казва персонажът му Рей Маркъс в „Хищници в мрака“. Кариерата на британеца започва с театралните постановки „Макбет“ и „Всички мои синове“, след което се мести на малкия екран. Пробивът си в британското кино прави във филма Tom & Thomas, а година по-късно дебютира и в американското – филмът е „Шанхайски рицари“.

Кариерата на Тейлър-Джонсън не започва с аплом, нито търпи бърз и скорострелен подем, макар самият той да има красиво лице, добра осанка и безкрайно голям талант, който само чака да бъде разгърнат.

Пренасяйки се в Америка и делейки почти поравно пространството между меката на киното и добрата стара Великобритания, Арън поема малки роли в различни филми – играе младата версия на персонажа на Едуард Нортън в „Илюзионистът“, част от екипа е на The Thief Lord и Dead Cool. Това се случва в началото на новото хилядолетие, когато, колкото и да не ви се вярва сега, Тейлър-Джонсън е само на някакви си 12-13 години.

През 2009-а, когато е само на 19 години Арън е избран да изиграе Ленън във филма  „Младият Джон Ленън“. Там се запознава и с жена си – режисьорът Сам Тейлър-Джонсън. Двамата имат 23 години разлика, но това не им пречи да започнат връзка веднага, от която, още докато са сгодени, се ражда първото им дете. Арън Тейлър-Джонсън е актьор, бъдеща звезда и татко само на 20 години.

Някъде там се появяват филмите Chatroom, „Албърт Нобс“ и разбира се, „Диваци“ на Оливър Стоун, където Арън играе една от главните роли. Може и да сте го загубили леко от поглед покрай Блейк Лайвли, Тейлър Кич и похотливия нюх, който „Диваци“ носи, но когато го гледате отново ще забележите, че той е по-добрата половина на наситената със секс и насилие тройка във филма.

Точно две години преди да бъде насилствено секси наркодилър в „Диваци“ Тейлър-Джонсън облича нърд костюма на супергерой wanna be, за да изиграе най-известната роля в кариерата си до момента – тази на Дейв Лизевски в истеричната черна комедия от комиксовия жанр „Шут в г*за“.

Kick-ass и Hit-Girl са game changer персонажите за него и младата му колежка Клои Грейс-Морец. Супергеройската комедия, която извърта познатия жанр, окъпва го с истерия, пародия, псувни и цветове е толкова различна и забележима, че не е редно нито един киноман да го е пропуснал. Тейлър-Джонсън снима втора част малко след „Диваци“ и се бетонира сред онези млади актьори, които трябва да бъдат следени, защото предстоят да придадат на киното различност, от която то спешно се нуждае.

След една роля в „Ана Каренина“ и два големи боксофис франчайза – „Годзила“ и „Отмъстителите“, Арън успява да попадне на персонажа, който да го изкара на светло и да го намести удобно сред най-добрите за годината. И за 2016-а той е именно такъв. Едно от най-добрите изпълнения на голям екран.

„Хищници в мрака“ се появява като шут сред кичозното кино на 2016-а пълно с продължения и римейкове. А Арън Тейлър-Джонсън е неговият гнусен юмрук, който дебне в тъмното, за да те удари в лицето. Силно и болезнено.

Персонажът му Рей Маркъс е сред най-плашещите хора в киното за изминалата година и ние, заедно с наградния сезон, сваляме шапки на това. Арън Тейлър-Джонсън краде шоуто, плаши майките и малките деца и е злият дух в бутилката, който Том Форд умело е наместил в центъра на черната си драма. Той страшен, свиреп и мръсен – от тесните си дънки през дългите си нокти до мазната си коса. Тейлър-Джонсън е истерия в мръсна тениска, която ще мразите до смърт, когато излезете от киносалона. И заслужава награда за това. И най-вероятно ще я получи. Някак е логично.

А е на 27 години, още ненавършени. И докато чакаме Оскара да кацне в ръцете му, ви показваме най-добрите му роли, които може и да сте пропуснали.  В галерията горе.

 
 

„The OA“ е sci-fi приказка. А вие гледате ли го?

| от |

На 16 декември, докато хората са в трескава подготовка на истерията покрай предстоящите коледни празници и само чакат, за да изпратят 2016-а година на майната й, Netfix – новатори в правенето и пускането на добре телевизия – бълват цял сезон на най-новото си шоу – The OA.

The OA минава някак незабелязано за много хора. Дали е от идването на Коледа, или от голямата истерия, която другото шоу на канала Stranger Things предизвика, не е ясно. Но The OA остава леко в сянка. По-умните телевизионни маниаци обаче надушват като хрътки, когато нещо ще бъде добро, не просто защото е гледаемо, а защото съдържа в себе си онези бисери на телевизионния разказ, които някои сериали и поредици могат да донесат, и съответно The OA започва да набира своята малка, но вярна аудитория.

Близо месец след премиерата си шоуто, дело на Netflix и американската кукувица Брит Марлинг, която е създател, продуцент и основна актриса в него, бива подновено за втори сезон. Продължение, което всеки, който веднъж е дал шанс на The OA очаква с леко нетърпение, равносилно на сърбеж там, където не можеш да се почешеш в момента.

Историята в шоуто проследява младата откачалка Прери, която се завръща като някакво ненормално чудо в родния си дом, от който е изчезнала преди точно 7 години. При завръщането й се променят две неща – от сляпо момиче, тя се е превърнала напълно зряща жена и ако преди е изглеждала просто затворена в себе си, то сега е леко луда девойка, бълваща небивалици и сентенеции, която няма търпение да се освободи от емоционалната и физическа обвързаност към семейството, което не е виждала отдавна, но което си я иска обратно.

Така започва историята на Прери, която малко след като се прибира на мястото, което чувства като чуждо тяло, удобно наместило се в нея, събира група от аутсайдери и откачалки, на които да разкаже историята си и съответно те да й помогнат да се върне там, откъдето е дошла, за да намери единственото нещо, което я интересува – нейният приятел Хоумър.

Епизод след епизод, подредени в строг, динамичен и ярък разказ, зрителят започва да се запознава с историята на Прери. Нейната вярна секта, изградена от счупени франкенщайнове, всеки със своите проблеми, и да потъва бавно, но сигурно в полу-фантазната вселена на The OA. Тя пък, от своя страна, е като лудост, пълна с капани и женска хистерия, каквито рядко се появяват по телевизията. Да не кажем никога.

Самата Брит Марлинг е известна с това, че конвенционалните неща не й пасват добре. При нея всяко нещо трябва да е обърнато наопаки, добре изтупано и превърнато в нещо друго. Такова е и киното, което прави – за справка вижте „Другата Земя“ – както и телевизията.

The OA е първият телевизионен проект на Марлинг в компанията на верния й приятел и партньор Зал Батманглидж, който режисира много голяма част от сценариите й. Музиката в сериала също е дело на член на тяхната малка група – братът на Зал – Ростам Батманглидж, който в ежедневието си е и част от бандата Vampire Weekend, пише мелодиите.

The OA е сериал, който напомня на сън. И подобно на сънуването е пълен с хиперболи, неща, които изглеждат нелогични, но намират своя път постепенно, с тъмни кътчета, задъхващи моменти и един Торбалан, който се крие в мрака.

Хубаво е, че и гледането му е подобно на сънуване, „бързо постепенно, а после изведнъж“, както пише Джон Грийн. Така и The OA те хваща за гушата и не те пуска. Цели 8 епизода.

Втория сезон, начело с Брит Марлинг и групата й от фрикове, може да очаквате в края на тази година. Netflix подновиха The OA в същата седмица, в която направиха същото и със Stranger Things, макар тогава малко хора да го разбраха.

Но е хубаво да го знаете, когато The OA завладее съзнанието ви с плътната си и ненормална атмосфера и се чудите какво ще стане после.

Към вкусната и различна Брит Марлинг и нейната циркова трупа, които са основното звено на сериала, добавяме и Риз Ахмет, Джейсън Айзък и Паз Вега, които участват. В случай, че някой има нужда от още причини, за да види сериала. На нас лично не ни трябваха.