Гърция загърбва кризата?

| от |

Гръцкото правителство залага на оптимизма. То смята, че съвсем скоро икономиката ще отбележи възход. Дали Гърция наистина загърбва кризата? Обикновените гърци са по-скоро скептично настроени, пише Дойче веле.

grexit_euro_c

Недалеч от Атинското летище се провежда Международно изложение на хранителни стоки и напитки. Редица фирми от Гърция и чужбина представят там най-новите си продукти. Щандовете са добре посетени. Къде е тогава кризата, която държи Гърция в рецесия от 2008 година насам? Производителят на бира Атанасиос Сирянос предполага, че страната му постепенно се оттласква от дъното. Той обаче гледа скептично на уверенията на гръцкото правителство за предстоящ икономически възход. „Положението няма да се подобри бързо, но няма да става и по-лошо“, казва той.

Неговата пивоварна се справя с кризата сравнително добре, защото гърците постепенно се отказват от чуждестранните марки бира. „Потребителите са засегнати от кризата и предпочитат нашите продукти. През миналата година ние увеличихме оборота с 22 процента“, казва Сирянос. Той очаква увеличение на оборота и през тази година.

Дълговото бреме и безработицата

Атанасиос Сирянос е и вицепрезидент на Германско-гръцката търговска камара в Атина. Той съзира два големи проблема пред гръцките предприемачи: от една страна данъчното бреме е нараснало значително, защото държавата трябва да увеличава приходите си по време на криза, а от друга страна банките отпускат твърде малко кредити за икономиката. „Най-големият и централен проблем е нефункциониращата банкова система. Ние не получаваме финансиране за нови инвестиции“, казва той. Въпреки добрите икономически показатели на пивоварната, Сирянос не получава пари от гръцките банки. Затова и му се наложило да вземе заем от банка в Люксембург.

Не само Сирянос е скептично настроен към уверенията на гръцкото правителство за предстоящ икономически възход. На тези уверения не вярват и обикновените гърци. Икономическата криза засегна особено силно гръцките семейства. Безработицата достигна 27 процента. Днес в Атина има много повече бездомници, отколкото преди. Дори и в някои от престижните квартали вече са създадени обществени кухни за бедните.

Семействата обедняват

„Установяваме нарастващо обедняване на обществото. Особено силно са засегнати гръцките семейства“, казва Христос Кациулис, шеф на бюрото на германската фондация „Фридрих Еберт“ в Атина. Той разказва, че правителството спира помощите за безработни и здравната осигуровка след една година. „Така бедните семейства стават зависими от помощта на близки и роднини. Тази тенденция засилва още повече вече съществуващото разделение на обществото на бедни и богати“, казва Кациулис.

Настроението сред населението е песимистично. Никой вече не вярва в предстоящия подем, така силно прокламиран от правителството и медиите в началото на ротационното председателство на ЕС. Предприемачът Атанасиос Сирянос смята, че най-важното сега е да бъдат създадени нови работни места. „Безработицата е най-сериозният проблем пред гръцката икономика“, казва той.

Вярно, че гръцката държава иска да инициира нова програма за заетост с помощта на ЕС и да създаде няколкостотин хиляди нови работни места, само че реформите се влачат и програмата все още не дава почти никакви резултати. „Законовите рамки за много неща в Гърция се променят толкова бързо, че администрацията не успява да напасва предписанията към съответната ситуация. Това коства време, отнема много сили и администрацията не може да работи за икономиката и гражданите“, казва Христос Кациулис.

„Данъчната администрация например е пълна катастрофа“, казва един застрахователен агент, който иска да остане анонимен. Подкупите са нещо обичайно, когато хората искат да намалят данъчното си бреме или да предотвратят данъчна проверка. Самият гръцки министър на административната реформа Кириакос Мицотакис откровено призна на една пресконференция, че корупцията и данъчните измами са ежедневие в Гърция.

Провалът на европейските „спасители“

Предприемачът Атанасиос Сирянос е твърдо убеден, че Тройката (ЕС, ЕЦБ и МВФ) е подценила истинските проблеми на Гърция. „Препоръките ѝ само засилиха рецесията и масовата безработица. Много по-рано Тройката трябваше да настоява за съкращения в огромния държавен апарат“, смята Сирянос.

„Бих казал, че първите три години бяха пропилени. И това не се дължи само на „пациента“ в лицето на гръцката икономика и гръцката политика, но и на „доктора“. На всички доктори, дошли отвън“, казва Сирянос. Същевременно той е убеден, че човек не бива да разчита само на помощ отвън, както и че страната му има достатъчно собствен потенциал.

 

 

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.

 
 

Бързите коли на 21-ви век

| от chronicle.bg |

Днес рожден ден има Феручо Ламборгини! Той, разбира се, е създателят на колите Ламборгини и днес щеше да стане на 101.

Живеем в ерата на скоростта. Колие са естествен бенефициент от развитието на компютърните технологии. Преди компютрите контролираха колко по-малко неудобна да е седалката на пасажера и правеха шибидаха да се чупи по-лесно. Сега контролират диференциали, скоростни кутии, двигатели, всичко. При това с надхирургическа прецизност и бързина. В следствие на това колите станаха безобразно бързи.

По тези два повода в днешната ни галерия сме събрали най-бързите коли на 21 век. За сега. Насладете им се и съжалявайте, че си купихте закуска сутринта вместо да си заделите парите.

 
 

Ще има продължение на „Z-та световна война“

| от chronicle.bg, по БТА |

Американският режисьор Дейвид Финчър снима продължение на филма за зомби апокалипсиса „Z-та световна война“.

Главна роля изпълнява Брад Пит, който участва и в първия филм.

Премиерата беше планирана за юни 2017 г., но се наложи снимките да се забавят, заради бракоразводния процес на актьора с Анджелина Джоли. Датата на излизане на новия филм по екраните не е известна.

През август 2016 г. Брад Пит предложи на Дейвид Финчър да режисира продукцията.

Постапокалиптичният трилър „Z-та световна война“, заснет по романа на Макс Брукс, се появи по екраните през 2013 г. Брад Пит е продуцент на филма и изпълнява главна роля в него. В „Z-та световна война“ се описва историята на бившия сътрудник на ООН Джери Лейн, който се опитва да предотврати зомби апокалипсис. Филмът донесе над 540 милиона долара приходи от прожекции в целия свят и от търговска гледна точка стана най-успешният в кариерата на Брад Пит.

Дейвид Финчър е работил по филми, като „Боен клуб“, „Седем“ и „Странният случай с Бенджамин Бътън“, главни роли в които изпълнява Брад Пит. Други филми на режисьора са „Социалната мрежа“ и „Момичето с драконовата татуировка“.

 
 

Седмичен хороскоп: предстои спокойна седмица

| от chronicle.bg |

Седмичен астрологичен обзор (от 01.05. до 07.05.)

Седмицата започва с Луна преминаваща през знака Рак. Това разположение на светилото, което отговаря за емоционалното ни състояние, ще направи повечето от нас изключително интуитивни, грижовни и чувствителни към нуждите на другите през първия работен ден от седмицата.

Понеделникът ще бъде подходящ за занимания със семейството и дома, както и за кулинарни експерименти.

Най-добре ще се чувстват през периода водните знаци Рак, Риби и Скорпион, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Възможно е те да имат голям личностен успех, който силно да ги вдъхнови да се развиват и да показват най-доброто от себе си.

От вторник до четвъртък на обяд Луната ще се намира в знака Лъв. Тези два дни и половина ще са добри за отстояване на собствените позиции, заявяване на лично мнение, демонстрация на качества и таланти и големи постижения.

Неподвижните знаци Лъв, Водолей, Телец и Скорпион, както и хората с лични планети или асцендент в тези знаци ще бъдат предизвикани и подтикнати от обстоятелства или хора да докажат своите възможности и умения.

При тях може да се очакват доста объркани ситуации през деня и да им е трудно да следват замислената последователност на планираното. Важно е да не се отчайват, ами да се постараят въпреки възникващите пречки да са достатъчно ефективни и с максимално трезва преценка при взимането на своите решения.

От четвъртък на обяд до събота включително Луната ще преминава през знака Дева. През този период ще сме много, взискателни, скептични и обърнати към детайла и подробностите в ежедневното ни общуване с другите.

Поради тази причина тези два дни и половина няма да са никак подходящи за подаването на документи и заявления или сблъсъци с високопоставени лица, но за сметка на това ще са добри за приключване на вредни навици, като тютюнопушене, прекаляване с храна или алкохол, както и за започване на нов спорт или нов по-здравословен режим на хранене.

Не е изключено една част от подвижните знаци Дева, Близнаци, Стрелец и Риби, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци да имат леки здравословни неразположения като главоболие, грип или настинка, които бързо ще преминат.

В неделя Луната ще се намира в знака Везни, следователно втория почивен ден ще бъде идеален за изглаждане на отношенията със заобикалящите, козметични или разкрасителни процедури.

Възможно е въздушните знаци Водолей, Везни и Близнаци, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци да отделят голямо внимание на своите половинки и да изкарат ползотворно време с тях.