Групировката „Ислямска държава“ изгражда свое управление в Североизточна Сирия

| от |

Мариам Каруни от Ройтерс

В големите и малки градове в пустинните равнини на Североизточна Сирия отцепилата се от Ал Каида радикална групировка „Ислямска държава“ вече е обхванала на практика почти всички страни на всекидневния живот.

Групировката, прочула се с обезглавявания, разпъвания на кръст и масови екзекуции, осигурява електричество и вода, плаща заплати, контролира пътното движение и ръководи почти всичко – от пекарни и банки до училища, съдилища и джамии. С безмилостните си действия на бойното поле и налагането на строгия вариант на исляма групировката наистина влезе във водещите новини и заглавията на първа страница, но местни жители казват, че до голяма степен  силата й е в ефективното и в повечето случаи дълбоко прагматично умение да управлява.

Най-добра илюстрация за нейните методи е източната провинция Ракка. Членовете на групировката смятат тази провинция за пример за начина на живот в ислямския „халифат“, който се надяват един ден да се простира от Китай до Европа. В едноименната столица на провинцията – брулен от ветровете прашен град, в който допреди три години, когато започва войната, са живели четвърт милион души – групировката не е оставила извън свой контрол почти нито една служба или обществена услуга.

„Ако сме честни, те вършат мащабна институционална работа. Това е впечатляващо“, казва пред Ройтерс активист от Ракка, който сега живее в граничен град в Турция. В интервюта, давани от разстояние, местни жители, бойци от „Ислямската държава“ и дори противници на групировката разказват как под ръководството на Абу Бакър ал Багдади тя е изградила за по-малко от година структура, наподобяваща съвременно правителство. Журналисти на Ройтерс не са в състояние да посещават района от съображения за сигурност.

Успехите на групировката много разтревожиха регионалните и западните сили. Миналия месец президентът на САЩ Барак Обама я нарече „тумор“, който трябва да бъде изрязан от Близкия изток, а американски самолети бомбардираха нейни позиции в Ирак. Но „Ислямската държава“ е проникнала толкова дълбоко във тъканта на живота в места като Ракка, че за самолетите на САЩ – да не говорим за иракските, сирийските или кюрдските войски – ще бъде почти невъзможно да я изкоренят само със сила.

НЕВЕСТА НА РЕВОЛЮЦИЯТА

Миналата година Ракка стана първият град, паднал в ръцете на бунтовниците, борещи се за свалянето на президента Башар ал Асад. Те нарекоха града „Невеста на революцията“. Различни бунтовнически групи, вариращи от твърдолинейни ислямисти до умерени следовници на исляма, поеха контрол върху града, но ислямистите имаха явно превъзходство. „Ислямската държава“ заграби властта, като безмилостно отстрани съперниците си сред бунтовниците. Тези, които критикуваха групировката, бяха убити, изчезнаха или избягаха в Турция. Алкохолът бе забранен.

Магазините се затваряха следобед, улиците опустяваха с падането на нощта. Контактите с външния свят, включително с близките градове и села, бяха разрешавани само с посредничеството на медийния център на „Ислямската държава“.

Бунтовниците и активистите, които останаха, „се покаяха“ – процедура, при която те се заклеват във вярност към Багдади и получават опрощение за „греховете си“ спрямо „Ислямската държава“. Така или запазиха домовете си, или се вляха в редиците на групировката.

Но след първоначалните строги ограничителни мерки групировката започна да създава служби и институции, давайки ясен знак, че възнамерява да остане и използва района като база в похода си за премахване на държавните граници и създаването на ислямска „държава“. „Ние сме държава“, каза пред Ройтерс един емир, или командир. „Тук нещата са прекрасни, защото управляваме според Божия закон“.

Някои сунити, работили за правителството на Асад, са останали, след като обещаха, че ще са верни на групировката.
„Гражданите, които нямат политическа принадлежност, се приспособиха към присъствието на „Ислямската държава“, защото хората се умориха и изтощиха, освен това, честно казано, защото те (от вършат институционална работа в Ракка“, казва пред Ройтерс жител на Ракка, който е противник на „Ислямската държава“. По думите му групировката „възстанови и преструктурира всички институции, свързани с услугите“, сред които службата за защита на потребителите и гражданското правосъдие.

БРУТАЛНОСТ И ПРАГМАТИЗЪМ

Само през последния месец бойците от „Ислямска държава“ разпространиха видеоклипове и снимки как обезглавяват журналистите от САЩ Джеймс Фоли и Стивън Сотлоф, както и пленени кюрдски и ливански войници, как разстрелват с автомати и картечници десетки сирийски пленници, оставени по долни дрехи.

Но групировката не използва сила съвсем безразборно. Тя често търгува например с лоялни на Асад бизнесмени, ако това е в неин интерес. Един боец казва, че бивш служител на Асад сега ръководи мелниците и доставя брашно за пекарните в Ракка. Служителите на язовир „Ракка“, който осигурява града с електричество и вода, са запазили работата си.

Готовността на „Ислямската държава“ да използва служители на Асад е проява на прагматизъм, който според местни жители и активисти се е оказал определящ за успеха й да запази завладените територии. На ислямистите им помагат експерти, дошли от Северна Африка и Европа. Примерно човекът, назначен от Багдади да ръководи и развива телекомуникациите в Ракка, е тунизиец с докторска степен в тази област, напуснал Тунис, за да служи на „държавата“.

В потвърждение на тезата на „Ислямската държава“, че тя по-скоро е правителство, а не просто въоръжена група, която по случайност управлява, Багдади е отделил военните операции от гражданската администрация и е определил само бойци за полицаи и войници. Багдади си е назначил цивилни заместници, наричани валии – ислямския термин за чиновник, нещо като министър, който ръководи и отговаря за определена сфера. Административното дарение е на вилаети, което понякога съвпада със съществуващото деление, но в случая с наскоро създадената провинция Фурат не се съобразява с националните граници.

Бойците и служителите получават заплата от ведомство, наричано Мюсюлманска финансова къща – нещо като министерство на финансите и банка, която цели да намали бедността. Бойците получават жилища, включително къщи, конфискувани от местни несунити или от избягали правителствени чиновници, както и заплати от 400 до 600 долара, напълно достатъчни за покриване на основните жизнени нужди в бедната Североизточна Сирия.

Един боец каза, че бедните семейства са получили пари. Вдовица може да получи сто долара за себе си и за всяко от децата си, добави той. Цените се държат ниски. Търговците, които манипулират цените, биват наказвани, предупреждавани или им затварят магазините, ако ги хванат втори път. Групировката налага ислямски данъци върху богатите търговци и семейства.

„Ние само прилагаме исляма, „закат“ е ислямски данък, въведен от Аллах“, казва един джихадист от Ракка. Анализатори предполагат, че „Ислямската държава“ печели десетки милиони долара от продажбата на петрол, добиван в находищата, които са под неин контрол в Сирия и Ирак, на турски и иракски бизнесмени и от събирането на откупи за заложници.

БАГДАДИ ОДОБРЯВА РАЗСТРЕЛИТЕ

В сърцевината на системата на „Ислямска държава“ е нейният лидер Багдади, който през юни се самообяви за „халиф“ на всички мюсюлмани по света, след като скъса с Ал Каида. Местни жители, бойци и активисти са на едно мнение – че сега Багдади упражнява голямо влияние върху администрацията в Ракка и има последната дума по всички решения на командирите и чиновниците. Даже цените на стоките за местния пазара минават през него, казват източници от района. Местни жители казват също, че Багдади одобрява обезглавяванията и другите екзекуции и наказания на престъпници, осъдени от ислямските съдилища на групировката.

Бойци го описват като жесток и опитен командир. Един сирийски боец разказва, че Багдади е ръководел важни сражения като превземането на сирийската военна база „Дивизион 17″ през юли – първото от няколко поражения, които групировката нанесе на сирийските правителствени сили в провинция Ракка.

„Той не оставя своите братя. В битката за „Дивизион 17″ беше леко ранен, но сега е добре“, казва боецът. „Винаги е в движение. Не стои на едно място. Снове между Рака, Дейр аз Зур и Мосул. Той ръководи битките“.

СЛЕДВАЩО ПОКОЛЕНИЕ ДЖИХАДИСТИ

Въпреки че прагматизмът се е оказал ключов за успехите на групировката, нейната идеология също е важна за господството й. Обявявайки халифат и създавайки „държава“, Багдади цели да привлече джихадисти и експерти от чужбина. Негови поддръжници казват, че хиляди са откликнали на призива му.

Същевременно богати ислямисти из целия свят изпращат пари в Ракка в подкрепа на халифата, казват джихадисти. Според източници от Ракка, групировката поддържа три оръжейни завода, предназначени главно за създаване на ракети. Чуждестранни учени – вкл. мюсюлмани от Китай, твърдят джихадисти – живеят в частен имот, с телохранители. „Учени и хора с академични титли се присъединяват към Държавата“, казва един арабски джихадист.

Групировката инвестира усилено и в следващото поколение, като обучава деца в своята идеология. Сега началните, средните и университетските учебни програми включват повече неща за исляма. Групировката приема и жени, които искат да се сражават. Те са обучавани по „истинския ислям“ и за причините за джихада.

За новопристигналите бойци има образователни групи по ислям в джамиите. „Всеки ден приемаме най-малко хиляда бойци. Къщите за гости са препълнени с муджахидини. Не ни достигат места да ги настаняваме“, казва един арабски джихадист. БТА

 
 

Киа Моторс ще строи нов завод в Индия

| от chronicle.bg |

КИА Моторс подписа Меморандум за разбирателство с правителството на Андхра Прадеш, Индия за строителството на нова производствена база в Anantapur.

Споразумението бе подписано на официална церемония в град Виджаявада, част от Андхра Прадеш, югоизточна Индия. Инвестицията за първия завод на КИА в Индия, който се очаква да бъде въведен в експлоатация в края на 2017г., възлиза на 1.1 милиард щатски долара.

Стартът на производство е планиран за втората половина на 2019г., като капацитетът на базата ще бъде 300 000 автомобила годишно.

КИА планира производството на стратегически компактен седан и компактен SUV, специално насочени към индийските потребители. Заводът, разположен на площ от 2.16м2/536 акра, включва 4 основни цеха – щамповане, заваряване, боядисване и сглобяване.

Модерният завод ще предостави възможност на компанията да стартира продажбите си и в Индия, което ще спомогне за устойчивия ръст в продажбите, както на местно, така и на международно ниво. Индия е най-бързо развиващия се пазар на нови автомобили в света и 5-ти по големина в международен мащаб.

През изминалата 2016г. в страната са реализирани над 3.3 милиона автомобила. Експертите прогнозират, че до 2020г. Индия ще се превърне в третия най-голям пазар на автомобили в света.

 
 

Супер балон събира информация от близкия космос

| от |

НАСА пусна балон със свръхналягане с размерите на стадион от новозеландския Южен остров, за да събира информация от близкия космос.

Той ще пътешества 100 дни. Седем други опита за пускането на балона бяха осуетени от бури и циклони.
Летателният апарат е специално проектиран от НАСА, за да открива космически частици със свръхвисока енергия, навлизащи в атмосферата на Земята. Той ще обиколи планетата два или три пъти.

„Произходът на тези частици е голяма загадка, която ние искаме да разбулим. Дали те идват от големи черни дупки в центъра на галактиките? Дали са малки, бързо-движещи се звезди, или нещо друго?“, каза проф. Анджела Олинто от университета в Чикаго, която е главен изследовател по проекта.

Следенето на летателния апарат, изстрелян от Уанака, е само началото на дълго проучване, което включва на следващ етап и космическа мисия, подготвяна от НАСА.

Балонът ще събере данни от 34 километра над земната повърхност. Настоящият рекорд за продължителност на полет на балон със свръхналягане е 54 дни. През март миналата година НАСА осъществи изпитание на подобен летателен апарат, изстрелян от Уанака. Полетът му продължи 32 дни, 5 часа и 51 минути.

 
 

Какво научихме от премиерата на новия Suzuki Swift

| от chronicle.bg |

Вчера в култовия клуб „Ялта” се състоя родната премиера на най-новото поколение на емблематичния SUZUKI SWIFT.

От компанията изтъкнаха, че че новият SWIFT е основна част от глобалната стратегия за увеличаване на пазарния дял на SUZUKI, като ръстът до 2019 г. се очаква да бъде над 29%. На модела ще се разчита и локално, за да се запази тенденция за стабилен и значителен ръст в пазарния дял на марката.

SWIFT е модел, който отразява по възможно най-добрия начин опита на SUZUKI в производството на компактни автомобили, но също така той подчертава и отдадеността на компанията в създаването на автомобили със спортен дух, които носят максимално удоволствие от шофирането.

SUZUKI_SWIFT_GLX_02

Създаден на база на концепцията «SWIFT INNOVATION» изцяло новото поколение на модела притежава съвременен дизайн и е оборудвано с всички актуални технологии на японския производител. SWIFT се отличава с младежкия си и спортен дизайн, двигатели, които предлагат подобрена динамика и икономичност, богатата линия на модела – разнообразие от двигатели и скоростни кутии, конкурентно оборудване, надвишаващо средното за класа ниво, съвременни системи за активна и пасивна безопасност, система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO.

Speedy_Blue_Premium_Silver_CWC

Първото, което прави впечатление в новото поколение на SWIFT е тенденцията към положително намаляване на някои основни характеристики за автомобила – тегло (от 960 кг до 840 кг) и радиус на завиване (с 0,4 м по-малък), и постигане на много конкурентни нива на други показтели – 5% по-икономичен, 8 % по-аеродинамичен, 25% повече пространство в багажното отделение.

Ето и акцентите от представянето на новия SWIFT:

ДИЗАЙН

Успешният и непреходен дизайн на SWIFT отговаря напълно на нуждите на клиентите. Новият дизайн на SWIFT се фокусира върху еволюцията на база ДНК-то на своя предшественик. Запазвайки характеристиките на дизайна, е създаден един нов модел.

Компактната, ниска и широка каросерия, с нисък център на тежестта, въплъщава напълно спортния вид на новия SWIFT.

SUZUKI_SWIFT_interior_06

Агресивната предна маска с широк отвор, в съчетание с атлетичните линии, преминаващи през страничните части на автомобила, създават усещане за динамика, която отличава автомобила.

В същото време, за да се създаде по-голямо пространство в купето за пътниците, новият SWIFT разполага с
междуосие, което е 20 милиметра по-дълго от това на предишния модел. Височината на автомобила е 15 милиметра по-малка, а широчината на автомобила е по-голяма с 40 милиметра, подчертавайки ниската и широка форма на новия модел.

Новият SWIFT разполага с 265 литра пространство за багаж, което е с 54 литра повече от предишния модел.
Вътрешната част на новия SWIFT, която е със съвременен и младежки дизайн, който изразява спортните характеристики на модела. Централната конзола е обърната към водача, а купето за пътниците създава усещането за по-голям простор в сравнение с предшестващия модел.

Впечатляващо е арматурното табло, което в GLX версиите, посредством цветен TFT LCD 4,2 инчов екран, предоставя различна информация, свързана с управлението на автомобила, използвайки лесни за разбиране
графики.

SUZUKI_SWIFT_interior_11

ДВИГАТЕЛИ

Новият SWIFT е оборудван с два двигателя, атмосферен бензинов 1.2-литров двигател DUALJET с 90 к.с. / 6.000 об.мин. и 1.0-литров турбо бензинов двигател BOOSTERJET с 112 к.с. / 5.500 об.мин.

1.2 DUALJET балансира хармонично мощността и разхода на гориво. Посредством употребата на системата за многоточково впръскване и по-леките материали, които са използвани за неговото производство, е постигнат изключително нисък разход на гориво, който достига 4,3 литра/100 км. Двигателят е съчетан с ръчна 5-степенна скоростна кутия или безстепенна автоматична скоростна кутия (CVT).

Турбо двигателят 1.0 BOOSTERJET, благодарение на технологията за директно впръскване, с която разполага, съчетава висок въртящ момент с нисък разход. Този двигател е с максимален въртящ момент, който е на разположение при ниски обороти, което го прави съпоставим с характеристиките на дизелов двигател. Този двигател се съчетава с ръчна 5- степенна скоростна кутия или с автоматична 6-степенна скоростна кутия.

И двата двигателя в GLX версията с ръчна 5-степенна скоростна кутия се предлагат само в комбинация с полу хибридната система на Suzuki SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS се състои от интегриран генератор, който съдейства на двигателя при стартиране и ускоряване на автомобила, и компактна високо-производителна литиево-йонна батерия. В допълнение, системата е отговорна и за производството на електрическа енергия по време на спиране на автомобила, която се използва за захранване на електронни компоненти, като например радио и светлини.

Средният разход за GLX версиите в комбинация със SHVS системата е едва 4,0 литра/100 км. за 1.2 и се явява най- ниският разход за класа на задвижваните с бензин атмосферни двигатели с ръчна скоростна кутия и 4,3 литра/100
км. за 1.0.

В подобни нива варират и емисиите на вредни газове CO2, които са изключително ниски. Емисиите на CO2 за версиите с двигател 1.2 с ръчна 5-степенна скоростна кутия са 98 гр/км, а с помощта на SHVS системата, вредните газове достигат едва 90 гр/км.

SUZUKI_SWIFT_interior_22

БЕЗОПАСНОСТ

Новият SWIFT е първенец и по отношение както на безопасността на пътниците, така и на безопасността на пешеходците. Сред най-добрите в своя клас, той разполага със съвременно предпазно оборудване за предвиждане и избягване на евентуални произшествия – Dual Sensor Brake Support – система за подпомагане на пътното поведение на автомобила и спирачната дейност на база на камера и лазер. Новият SWIFT е първият модел на SUZUKI, който е оборудват с тази технология. Той е снабден и с Radar Brake Support – система, която беше за първи път въведена с новото поколение на легендарната VITARA. Водачън на SWIFТ може да разчита и на системата за следене и предупреждение при смяна на линиите на пътното платно. Като стандарт в този компактен автомобил са заложение 6 въздушни възглавници. Системата Hill Hold – асистент при потегляне при наклон, е изключително удобна при по-интензивния трафик в града.

Новият SWIFT е достъпен и във версии със система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO. Тази система автоматично контролира поведението на автомобила и при нужда насочва въртящия момент към задния мост.

SUZUKI_SWIFT_interior_01

ОБОРУДВАНЕ

Новият SWIFT включва всички съвременни технологии и улеснения за водача: муулти-информационна система с тъч дисплей и възможност за свързване със смартфон, камера за заден ход, чийто образ се появява на дисплея на мулти- информационната система и подобрява видимостта, навигация, LED светлини, автоматични светлини, адаптивен круиз контрол, автоматична функция на дългите светлини и още много други технологии, които поставят нови стандарти за безопасност и комфорт при шофирането.

SWIFT се предлага в 7 основни цвята, от които само един не е металик и още 4 двуцветни комбинации, които
подчетрават младежкия дух на водела. На разположение на клиентите е и богат избор от аксесоари, с които
могат да персонализират своя автомобил.

SWIFT_PI_01_40_high

ЦЕНИ

Цената на новия SWIFT започва от 23 390 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,2 GL и от 28 990 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,0 GL+.

Цените за версиите с ALLGRIP AUTO започват от 29 590 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версията 1,2 GL+.

 
 

Пенелопе Крус: Олеле, каква жена!

| от chronicle.bg |

Пенелопе Крус е много неща. Танцьорка, актриса, бивша съпруга на Том Круз, настояща съпруга на Хавиер Бардем, носителка на „Оскар“. И на последно, но не и по важност място, една от нааааай-сексапилните, страстни и красиви актриси в Холивуд.

Днес тя навършва 43 години и смятаме, че е съвсем в реда на нещата да й честитим както си можем – не с пост във Facebook, а с галерия, чрез която читателите ни да си спомнят добрите й роли и да ги прегледат пак.

Включили сме в тази  галерия особена компилация от филми, в които Крус играе много добре, такива, в които самите филми имат безспорни качества, и някои, които не си струват гледането като продукции и актьорска игра, но в тях Пенелопе просто е ужасно секси.

Ами това е. Без повече приказки. Придвижвайте се бързо към снимките, знаем че това чакате.