Грижите на Косово

| от |

Макар Путин да харесва този паралел, независимостта на Косово и актуалните грижи на бившата сръбска провинция не са сравними с положението в Крим и Източна Украйна. Въпреки това развитието в новата държава е показателно, пише Дойче веле.

tachi1

Както подчертава министър-председателят на Косово Хашим Тачи, бивш командир от Косовската освободителна армия, историческото споразумение със Сърбия – сключено с посредничеството на Европейския съюз – представлява решителна крачки към териториалната интеграция на Косово. По-далечната цел на малката държава, която има само 1,8 милиона население, е присъединяването към Европейския съюз.

Но пътят дотам е дълъг, признава външният министър Енвер Ходжай: „Сега сме в първата фаза. Смятам, че цялостна нормализация на отношенията между Косово и Сърбия може да настъпи едва тогава, когато република Косово и република Сърбия се признаят взаимно“.

Разцеплението на Косово

В миналото Косово бе част от Югославия, след което стана автономна провинция на Сърбия. През 1999-та, по време на косовската война, се стигна до интервенция на НАТО, след като Съветът за сигурност на ООН установи извършването на най-тежки престъпления срещу човечеството от страна на сръбските войски. Преценката на ООН бе, че съществува опасност от геноцид срещу преобладаващото албанско население.

Интервенцията на НАТО бе извършена без мандат от Съвета за сигурност – заради блокадата на Русия. Но специалистите по международно право подчертават наличието на значителна разлика спрямо положението в Крим и населяваната предимно от руснаци източна част на Украйна: там никога не е съществувала опасност за населението да стане жертва на престъпни украински действия. Мисията на НАТО срещу Сърбия бе подчинена на хуманитарни цели – и когато в крайна сметка контролът над Косово бе поет от ООН, и Русия даде гласа си в Съвета за сигурност.

Въпреки това Косово продължава да има големи проблеми, особено на север, където е концентрирано сръбското малцинство. Повечето сърби в страната отказват да признаят авторитета на доминираното от албанците централно правителство в Прищина. В Косово все още има части на КейФОР, а европейската мисия ЕУЛЕКС продължава да полага сериозни усилия за изграждането на функционираща полицейска и правна система.

Предсрочните избори са на 8 юни

Факт е и поредният /последен засега/ пример за недостатъчния авторитет на правителството на Тачи: сръбското малцинство, което разполага със значително влияние в парламента благодарение на защитните клаузи, бойкотира сформирането на собствена косовска армия от 5000 души, планирано за 2019 г. Преди десет дни парламентът бе разпуснат, на 8 юни предстоят предсрочни избори.

А и въпреки сближаването със Сърбия, на Косово продължава да му липсва признаването от страна на още пет държави-членки на ЕС – Испания, Румъния, Гърция, Кипър и Словакия. Все пак, както подчертава външният министър Енвер Ходжай, в дългосрочен план Европейският съюз трябва да интегрира всички страни от Западните Балкани, включително Косово: „В политически план Европа ще стане единна тогава, когато и останалата част от Западните Балкани се присъедини към нея. Европейският съюз трябва да мисли дългосрочно – как ще изглежда общността след 10 или 20 години“.

А шефът на европейската мисия ЕУЛЕКС Бернд Борхард подчертава: „Ако не окажем подкрепа на тези страни в тяхното по-нататъшно развитие, особено в правен план, неизбежно ще усетим последствията, особено що се отнася до трансграничната престъпност“.

 
 

Emirates и Дженифър Анистън срещу забраната за лаптопи

| от chronicle.bg |

Американското правителство забрани преноса на лаптопи и друга електроника в ръчния багаж в самолет. Emirates отговарят на това с рекламен клип с Дженифър Анистън.

В рекламата, озаглавена „Let us Entertain You“ („Нека ви забавляваме“ – от англ. ез.), Дженифър Анистън пътува в икономична класа в Airbus A380. Със спота Emirates напомня за системата си за забавление, която включва над 2500 канала за филми, телевизия и музика. Тя е предостатъчна, за да не забележим липсата на лаптопи, заради забраната им.

Клипът всъщност е от реклама, която Анистън снима за авио компанията миналата година. Президентът на Emirates сър Тим Кларк уверява, че забраната ще се спази в срок. Освен Emirates забраната усещат и 8 други компании от Близкия Изток и северна Африка.

Клипът не разкрива нищо изненадващо, имайки предвид, че през 2016 компанията печели титлата „Най-добра авио компания на света“. Състемата им пък печели „Най-добрата система за забавление на пътници в света“.

Следва клипът:

 

 
 

Пускат Айфон в нов цвят с чудесна кауза

| от chronicle.bg |

Вече може, да си купим Айфон в червено. Той е факт и има много добра причина за това. Епъл и преди е пускал червени устройства със същата цел.

Средствата от червения айфон ще отидат за благотворителност. Конкретно, парите ще помогнат в борбата срещу болестта СПИН. Новината беше съобщена заедно с представянето на нов, по-малък Айпад Про. Таблетът е по-мощен, притежава по-ярък дисплей, както и нова по-ниска цена. Той има и нови апове, най-важният от които изглежда е „Apple Clips“. Той позволява комбинирането на снимки и видеа в клипче за споделяне.

Ще можем да поръчаме червеният Айфон от 24 март натам. Той ще се продава в нормален и голям размер.

„Откакто започнахме колаборацията си с (RED) (червено – от англ. ез.) преди 10 години, клиентите ни са допринесли значително в борбата срещу СПИН“, казва Тим Кук. „Настоящият телефон с разкошен червен цвят е най-големият ни (RED) продукт досега.“

Изпълнителният директор на (RED) Дебора Дугън споделя: „Емъл е най-големият корпоративен дарител на Global Fund със 130 милиона долара.“

 
 

„Красавицата и Звяра“ е най-гледаният филм у нас

| от chronicle.bg |

Очаквано игралната версия на една от най-популярните приказни истории на „Дисни“ – „Красавицата и Звяра“ – застана на първа позиция по зрителски интерес след миналия уикенд, сочат обобщените данни от киносалоните.

Филмът, показван у нас на 69 екрана едновременно, създаден по приказката на Габриел-Сюзан дьо Вилньов от 1740 г., е гледан вече от 57 751 зрители и има 586 911 лева приходи за първите три дни у нас. В световен мащаб лентата е реализирала общо 174,8 милиона долара в седмицата на дебюта си.

С това постижение филмът на Бил Кондън с участието на Ема Уотсън и Дан Стивънс подобрява няколко рекорда.

Той е най-големият хит за 2017-а досега, най-добрият дебют за семейна лента и се нареди сред 10-те най-доходоносни премиери в историята на киното. Специалистите очакват „Красавицата и звяра“ да събере глобални приходи от порядъка на 1 милиард долара.

На втора позиция е „Конг: Островът на черепа“, сниман на Хаваите, в Австралия и в Азия.

Приключенската история за неизследван остров, на който живеят митични зверове и огромната маймуна, и на който попада екип от авантюристи и военни, за да го изследват, е вече 10 дни на екраните у нас и е гледана от 48 736 зрители и има 505 162 лева приходи от тях.

Трето място е за китайската анимация „Рок Дог“. Случващото се с тибетския мастиф Боди, след падането на радиоапарат от небето и влюбването му в рок-музиката, е гледано от 21 485 зрители и е събрало 195 348 лева приходи за 17-те дни на екраните у нас.

Четвърто място сред най-гледаните филми у нас е за „Логан: Върколакът“. За почти трите седмици на екран разказът за познатият герой Х-24, в чиято роля е Хю Джакмън, е гледан от 51 603 зрители и има общо 456 296 лева приходи.

Пето място е за продължението на историята на наемния убиец, решил да се оттегли и заживее спокойно – „Джон Уик 2″. Екшънът с Кеану Рийвс в главната роля, е вече месец по екраните у нас и е гледан от 34 207 души и има 287 483 лева приходи.

На шесто място е приключенският 3D екшън „Великата стена“. Филмовият разказ за търсенето на барута от двама европейски авантюристи в далечен Китай през 12-ти век и сблъсъкът им с чудовищни същества, е вече втори месец по екраните у нас и за това време е видян от 97 196 зрители и има 1 047 480 лева приходи.

Седмо място е за анимацията „Lego филмът: Батман“. Приключенията на създадения като лего-играчка герой и на неговият син, са гледани от 33 990 зрители и са събрали 309 820 лева приходи за месец и половина у нас.

На осма позиция е носителят на „Оскар“ за най-добър филм за миналата година – „Лунна светлина“. Филмът, създаден по училищния драматичен проект на Тарел Алвин Маккрейни за израстването на чернокожо момче с хомосексуална ориентация, е гледан от 1 074 зрители и има 7 142 лева приходи за първите три дни от премиерата му у нас.

Девета позиция е за комедията с Айс Кюб и Чарли Дей – „Между шамарите“. Схватката между двамата учители в общинска гимназия, която ги връща отново на работа, е гледана от 21 416 души и има 170 506 лева приходи за месец на екраните у нас.

На десето място е „Петдесет нюанса по-тъмно“. Еротичният разказ, създаден по мотиви от бестселъра на Е. Л. Джеймс и сценария на Ниъл Ленард, е месец и половина на екраните у нас и за това време е гледан от 134 925 зрители и има 1 129 719 лева приходи от тях.

Източник: БТА

 
 

Новите холивудски двойки на 2017 година

| от chronicle.bg |

Купидон не е като дядо Коледа – да идва само веднъж в годината. Едва март сме, а вече има цяла галерия нови холивудски двойки.

Някои от тези двойки са нови-новички, други просто се събират отново, но това няма значение – важното е любов да има. Например, бившото гадже на Джиджи Хадид The Weekend сега си има нова дружка.

А няма да повярвате с кого ходи Памела Андерсън. Пак е лошо момче, разбира се. Дори най-лошото й досега! Вижте повече в галерията ни.