„Гравитация“ и драмата „12 години в робство“ триумфираха на наградите БАФТА

| от |

Драмата „12 години в робство“ спечели топ отличието за най-добър филм на британските „Оскар“-и – наградите БАФТА, но лъвският пай от призовете обра космическият трилър „Гравитация“.

1

С наградата за най-добър филм драмата „12 години в робство“ на режисьора Стив Маккуин циментира статута си на фаворит за „Оскар“ преди церемонията за отличията на Американската академия за кинематографично изкуство и наука след две седмици.

4

Освен приза за най-добър филм, лентата на Маккуин донесе наградата за най-добър актьор на британеца Чиуетел Еджиофор, превъплътил се в главната роля на измамен и продаден в робство
музикант. „Тази награда е твоя. Ще я задържа, защото съм такъв човек, но тя е твоя“, с тези думи Еджиофор се обърна към режисьора Стив Маккуин.

2

На церемонията в лондонската Кралска опера режисьорът напомни, че робството все още съществува в някои части от света. „Докато ние седим тук, в света има 21 милиона хора в робство. Надявам се, че след 150 години друг режисьор няма да направи такъв филм“, сподели 44-годишният Стив Маккуин.  Продуцентът на „12 години в робство“ Брад Пит, придружен на  церемонията от половинката си Анджелина Джоли, облечена като него със смокинг, заяви, че се гордее с филма, базиран по истинската история на Соломон Нортъп.

„Тази история ни учи, че всички сме еднакви и че свободата и достойнството ни са всичко, за което се борим“, каза Пит. Лъвският пай от шест награди БАФТА обаче обра космическият трилър „Гравитация“ на мексиканския режисьор Алфонсо Куарон и с участието на холивудските звезди Сандра Бълок и Джордж Клуни. Въпреки „смесеното си потекло“, лентата грабна приза за най-добър британски филм и донесе режисьорското отличие на Куарон.

3

„Гравитация“ спечели награди и в категориите за звук, музика, визуални ефекти и операторско майсторство. Носителят на приза за най-добър режисьор Алфонсо Куарон почете водещата звезда на „Гравитация“ Сандра Бълок. „Без нейното изпълнение тази история щеше да е безсмислена“, заяви мексиканецът. С три награди се окичи филмът „Американска схема“ – за най-добра актриса в поддържаща роля (Дженифър Лорънс), най-добър оригинален сценарий и грим. 

 

Призът за най-добра актриса спечели австралийката Кейт Бланшет за ролята на обедняла богаташка в лентата „Син жасмин“ на Уди Алън. Бланшет посвети наградата си на своя приятел и колега Филип Сиймор Хофман, починал в началото на месеца. В категорията за най-добър актьор в поддържаща роля беше отличен Баркхад Абди за превъплъщението си в образа на сомалийски пират в лентата „Капитан Филипс“. 28-годишният сомалиец нарече „нереалистичен“ възхода си от никому неизвестен актьор от Минесота до върховете на славата. „Ние дойдохме от нищото, но вижте какво получихме“, сподели Абди, говорейки за себе си и за останалите сомалийски актьори във филма. За ролята си сомалиецът е номиниран и за „Оскар“. Филмът „Филомена“ спечели приза за най-добър адаптиран сценарий.

Наградата за най-добра анимация получи „Замръзналото кралство“. Призовете за най-добър чуждоезичен и документален филм бяха присъдени съответно на италианската лента „Великата красота“ и „Законът на убийството“.

В категориите за сценография и костюми призовете бяха  присъдени на лентата „Великият Гетсби“. С наградата „Изгряваща звезда“ за обещаващи таланти – единственото отличие на Британската академия за кино и телевизия, носителят на което се определя от публиката, беше удостоен Уил Поултър. Голямата звезда на британските кино, театър и телевизия Хелън Мирън стана почетен член на БАФТА. Почетното членство е най-високото отличие, присъждано от Британската академия за кино и телевизия. Сред предишните му носители са Чарли Чаплин, Алфред Хичкок, Стивън Спилбърг, Шон Конъри, Елизабет Тейлър, Джули Кристи, Ванеса Редгрейв, Кристофър Лий, Мартин Скорсезе, Алън Паркър. Отличието й беше връчено лично от принц Уилям.

 

Почетен приз за изключителен принос към британското кино получи режисьорът Питър Грийнауей.
За много холивудски звезди наградите БАФТА, присъждани от Британската академия за кино и телевизия, са ключова спирка по пътя към „Оскар“-ите две седмици по-късно. И макар температурите
в Лондон далече да не бяха холивудски, слънцето се оказа благосклонно към звездите от Меката на киното и техните британски колеги и озари преминаването им по червения килим преди наградното шоу. По него преминаха Леонардо ди Каприо, Ейми Адамс в черна рокля на британската дизайнерка Виктория Бекъм, Том Ханкс и съпругата му Рита Уилсън, Опра Уинфри, и техни британски колеги като Джуди Денч и Ема Томпсън. Кенийската актриса Лупита Нионго блесна в зелена рокля на „Диор“.

Последен пристигна принц Уилям, който е президент на БАФТА.

 

Outstanding British Film: Gravity

Original Music: Gravity

Outstanding Debut: Kieran Evans, Kelly + Victor

Supporting Actor: Barkhad Adbi

Cinematography: Gravity

Supporting Actress: Jennifer Lawrence, American Hustle

Original Screenplay: American Hustle

Adapted Screenplay: Philomena

EE Rising Star: Will Poulter

Special Visual Effects: Gravity

Film Not In The English Language: The Great Beauty

Leading Actor: Chiwetel Ejiofor, 12 Years a Slave

Director: Alfonso Cuaron

Leading Actress: Cate Blanchett, Blue Jasmine

Best Film: 12 Years a Slave

 
 

Страх ни е повече от змии, отколкото от катастрофи

| от Спонсорирано съдържание |

Кампанията „Алкохолът е лош шофьор” е част от дългосрочната корпоративна политика на „Каменица” АД, която има за цел създаването на положителна промяна в поведението на пътя и безопасното шофиране. Деветото издание на кампанията протича под посланието „Петък вечер. Има само едно правило, което важи за всички – не карай пил!“, като призовава към разумно поведение и отговорност да не сядаме зад волана след употреба на алкохол.

Всяка година, като част от активностите по кампанията, „Каменица“ АД провежда национално представително проучване за навиците и нагласите на българските шофьори. Проучването тази година е реализирано през октомври с подкрепата на Gemius.

Основен фокус тазгодишната кампания „Алкохолът е лош шофьор“ поставя върху отношението на околните към водачите, които се качват в колата след употреба на алкохол. Близо 80% от българите приемат шофирането в нетрезво състояние за недопустимо, но въпреки това повечето участници в проучването биха запазили известен неутралитет, ако техен познат иска да кара, след като е консумирал алкохол.

Резултатите от проучването и нагласите на хората към употребата на алкохол и шофирането коментира Росен Йорданов, психолог и консултант на кампанията.

ABD2016_Poster

1. Всички знаем че не трябва да се качваме на колата след употреба на алкохол. Осъзнаваме рисковете, всеки ден слушаме за новите жертви на пътя и въпреки това много хора продължават да го правят. Резултатите са категорични. Защо според Вас се случва това?

Причините са много, ако щете дори еволюционни. Може да ви се стори странно, но ако направим анкетно проучване за най-силните страхове сред хора, които живеят в градовете, ще видите, убеден съм, че много повече от тях ще отговорят, че се страхуват повече от змии или паяци например, отколкото от катастрофи и пътни произшествия, а още по-малко от ПТП-та свързани с употреба на алкохол. Парадоксално, но факт е, че ние, въпреки вековете социализация и урбанизация, не сме развили достатъчно инстинктите си за градската „джунгла“. От друга страна осъзнатостта не е достатъчна, за съжаление. За да работи осъзнатостта, за да има онова необходимо възпиращо въздействие, тя трябва да се интегрира в психиката на човека в онези най-ранни години, които не помним, или да почерпим от личен горчив опит. Вие обаче виждате, че в днешни дни възрастните отделяме много повече време на образованието на децата ни и много по-малко на възпитанието им, включително и на културата на поведение на пътя.

2. Вие имате поглед върху кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ и от предишни години. Може ли най-общо да споделите своите впечатления от тазгодишните резултати от проучването – наблюдавате ли някакви значими промени в нагласите към хората шофирането в нетрезво състояние? Какви са вашите ключови изводи?

Тазгодишното изследване дава някои поводи за оптимизъм, особено когато бъдат сравнени данните с данните от предходни кампании. Видно е, че в осезаемо по-висока степен хората показват по-добра осведоменост за законовите ограничения, свързани с шофиране след употреба на алкохол, както и за влиянието на алкохола върху преценките и реакциите на шофьорите. Също така нараства категоричността на нетърпимост към този проблем. Това показва безспорно, че кампаниите имат смисъл и си струват усилията. Въпреки че много от анкетираните вероятно имат „едно наум“ в провеждането на подобни кампании, отчитайки корпоративния елемент, бих казал, че промяната дори на 1 човек към това да бъде по-отговорен и като шофьор и като спътник, си струва.

3. Имайки предвид резултатите от проучването, според Вас коя е по-рисковата група шофьори – младите, които са безразсъдни и самоуверени или по-опитните, които се осланят на опита си зад волана и смятат, че могат да се справят с всяка ситуация на пътя? Коя от двете групи е по-склонна да шофира след употребата на алкохол?

Категорично и двете групи, но с различни мотиви. При младите „обичайният заподозрян“ е надценяването на възможностите и безразсъдството, при опитните – надценяването на опита. Аз обаче бих бил по-критичен към групата на по-опитните водачи, защото освен лична отговорност, те носят и отговорността на стожери на културата на безопасно шофиране. В много случаи именно техните погрешни действия дават „заразния“ пример, който има по-широки последствия. Както и изследването показа децата са силен възпиращ фактор срещу безумието на пийналите водачи. Трябва ли обаче техните бащи, майки, батковци и т.н да прехвърлят тежестта на тази отговорност върху техните „рамене“?!

4.    Тази година кампанията на „Каменица“ АД поставя акцент върху солидарната отговорност на спътниците на шофьори употребили алкохол – склонни ли сме да се качим при такъв водач, защо, намесваме ли се да го спрем и т.н. Резултатите показват, че едва 24% твърдят, че биха направили всичко възможно да спрат шофьора, като по-голямата част от хората заявяват, че избягват да се намесват в личния му избор. Защо, според Вас, хората не са склонни да се намесват в такава ситуация?

Резултатите дават повод за тревога, защото, виждаме немалък процент на пасивност и неангажираност в поведението на хората, когато става дума за разубеждаване на шофьори, които са консумирали алкохол. Още повече водещите причини за пасивното поведение на хората в ситуациите с нетрезви водачи, независимо дали са прикрито или директно афиширани, в отговорите са свързани с личната воля. т.е дължащи се на себесъхранителни мотиви, а не толкова на незнание за проблемите и тежките последствия, които шофирането в нетрезво състояние може да причини. С други думи въпрос на отговорна солидарност към човека до теб, независимо от цената на личния дискомфорт, особено когато става дума за здравето и живота.

А иначе, половината анкетирани са убедени, че усилията да се разубеди водач, понечил да кара пил, биха спестили 2/3 от произшествията, свързани с употреба на алкохол. Простата аритметика показва, че ако хората са по-съпричастни към проблема, би могло всяка година да се спасяват около 100 човешки живота, да не говорим за физическите травми, ако съпоставим тези резултати със статистиката на КАТ.

5. Какво бихте посъветвали хората – как да реагираме, за да спрем наш близък, приятел познат, ако реши да шофира след употребата на алкохол?

Както се казва, човешкото поведение (вкл. и шофирането след употреба на алкохол) може и да е резултат от борбата на много и различни мотиви и преценки, но то винаги се разиграва на „шахматната дъска“ на възможностите и ограниченията, определени от действията на околните. Нека не пропускаме тези „шахматни“ партии, когато нашите близки и приятели искат да шофират нетрезви! Цената на нашето участие е живот! Не играйте хазарт с живота!

6. А какво можем да направим, ако е непознат? Вариант ли е директно да се обадим в полицията или по-добре да поговорим с него?

Според мен е силно препоръчително! Условности разбира се има и то главно да не се злоупотребява с тези сигнали. Да го правим от загриженост, а не от други користни мотиви. Въпросът е жизненоважен, защото ако допуснем един човек в нетрезво състояние да шофира, ние ставаме безмълвни съучастници в ситуация с възможни непоправими последствия.

7. С оглед на предстоящите празници, в които хората ще пътуват и определено ще употребяват алкохол, какво бихте посъветвали и шофьорите и техните близки и приятели?

За шофьорите мога да кажа простичко – не се качвайте зад волана, ако сте пили дори и по-малко. Накратко „Не карай пил“.
За спътниците посланието ми е следното: нека се замислят дали попадайки пред избора – да се намеся или не – когато видят техни близки да се качват в колата с намерение да шофират след като са консумирали алкохол, дали трябва ли да се дистанцират, измисляйки си лицемерни обяснения за личната отговорност, дали си струва да мълчат, „за да не си развалят кефа“ или обратно – да се ангажират, да положат усилие, да бъдат неотстъпчиви в разубеждаването на тези хора ако трябва, но да запазим здравето и/или живота на нашите приятели и близки?

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.

 

 
 

Най-доброто в киното за 2016

| от |

Още една календарна година отмина или както ни казва Фейсбук, по забавно леймърски начин: „Хей, направи още една обиколка около слънцето“. Както това важи за всички нас, така то важи и за седмото изкуство.

На финала можем спокойно да кажем, че 2016-а беше лоша година в много аспекти. Политически, социален, музикален и за съжаление комерсиален. Без капка съмнение е факт, че 2016-а започна зле за комерсиалното кино (с премиери на филми като „Петата вълна“, „Баща в излишък“ и българският „11А“) и завърши още по-зле.

Много велики режисьори се завърнаха по местата си тази година – къде успешно, къде не. Много супергерои и злодеи стреляха, скачаха, умираха и се раждаха на голям екран. Много филми минаха под формата на големи очаквания и големи разочарования. Някои обаче, успяха да ни изненадат.

Киното имаше една лоша 2016 година, подобно на музиката, която загуби големи свои творци. Но като всяко изкуство и в него успяха да се промушат няколко добри заглавия. Ние сме избрали личния ни топ 15, пряс един бонус, на най-доброто в онова изкуство, което те оставя без дъх.

Най-доброто в киното за 2016-а е в галерията ни горе.

 
 

Кърк Дългас – една легенда на 100 години

| от chronicle.bg |

На 100 години американският актьор Кърк Дъглас е живата история на киното. Роден като Исур Даниелович Демски на 9 декември 1916 година, днес той празнува един век живот. 

Актьорът има три номинации за „Оскар“, първата от които е през 1950 година. Получава статуетката за цялостната си кариера. Днес Дъглас ще празнува в Калифорния на тържество, организирано от сина му Майкъл Дъглас и снаха му Катрин Зита Джоунс. Очаква се да присъстват около 200 приятели и членове на семейството му.

Кърк Дъглас се пенсионира като актьор през 1996 година след прекаран инсулт. Преди настоящия си рожден ден, той е посещавал терапевт, за да може да произнесе кратко слово на рождения си ден.

„Хора често искат от мен съвети как да доживеят до преклонна възраст и да водят здравословен живот. Нямам подобни съвети. Смятам обаче, че всички ние имаме причини да сме тук. Оцелях след инцидент с хеликоптер и инсулт, за да направя още добри неща в света, преди да го напусна.“  – казва той в есе, публикувано от списанието за знаменитости Closer по повод рождения му ден.

Кърк приписва до голяма степен продължителността на живота си на голямата си любов, втората си съпруга Ан, която е на 97 години. „Имах шанса да срещна жената на живота си преди 63 години – поясни той. – Смятам, че прекрасният ни брак и обсъжданията ни нощем ми помогнаха да оцелея след какви ли не предизвикателства.“

Кърк Дъглас, който е син на руски имигранти, се е превъплътил в образите на някои най-митичните персонажи в историята на седмото изкуство, от художника Винсент Ван Гог до точния стрелец Док Холидей. Снимал се е в около 80 филма, сред които „Одисей“, „Викингите“, „20 000 левги под водата“, „Гори ли Париж?“, „Престрелка в О.К. Корал“, „Седем дни през май“.