Голдман Сакс: 5 заплахи пред световната икономика през 2014

| от |

article-2318506-0CD43CE4000005DC-167_634x304

Световната икономика изглежда много по-добре и през тази година ще продължи да се възстановява, но все пак тя може да се сблъска с 5 сериозни заплахи.

Икономистите имат големи очаквания за 2014. Мнозинството големи банки прогнозират ускоряване на темповете на икономически растеж, преди всичко това засяга развитите страни. Двигател на световния растеж ще станат Съединените щати, тяхната икономика ще се ускори благодарение на подкрепата на Федералния резерв и съживяването на пазара на недвижими имоти. Ще се подобри и положението в еврозоната.

Икономистите на „Голдман Сакс“ положително гледат на перспективите на световната икономика през 2014. Но те са убедени, че през новата година световната икономика е изправена пред пет сериозни заплахи. Ако те се сбъднат, тогава възстановяването ще спре, а оптимистичните прогнози за растежа на световната икономика няма да се оправдаят.

Заплаха №1: развитите страни ще продължат да пестят

Прогнозата за възстановяването на американската икономика се основава на растежа на търсенето от страна на частния сектор и държавата. През 2013 американската икономика беше подкрепена от частния сектор – домакинствата и бизнеса. Но строгите мерки за икономии, предприети от държавата, забавиха растежа. Ако през 2014 бюджетът не забави икономиката силно, тогава растежът на БВП ще се ускори.

Основният риск се състои в това, че съкращаването на бюджетното стимулиране няма да доведе до необходимото ускоряване на икономиката. Това може да се случи, ако влиянието на програмата за икономии върху БВП на САЩ през 2013 е било надценено. За момента няма точни методи за оценката на „бюджетната спирачка“ – тя зависи не само от обема на самите програми за икономии, но и от бюджетните мултипликатори, които трудно могат да бъдат оценени. Предполага се, че те в момента са достатъчно големи: всяка промяна на разходите на бюджета сериозно влияе върху икономиката.

Освен това администрацията може да реши да продължи със съкращенията на разходите. През пролетта в САЩ отново ще започнат преговорите да бюджета, които могат да завършат с поредния шок за икономиката, подобен на миналогодишното спиране на работата на администрацията. Все пак анализаторите на „Голдман Сакс“ са убедени, че рискът от развитието на този сценарий е малък.

Заплаха №2: домакинствата и компаниите ще продължат да пестят

Ако тази заплаха стане реалност, тогава възстановяването на частния сектор в Америка след кризата ще е слабо. Компаниите, въпреки увеличаването на потребителското търсене, няма да инвестират. Те все още имат свободни мощности или те просто не са убедени в бъдещето.

През 2013 оживлението на пазара на недвижими имоти даде огромен принос за възстановяването на американската икономика. След повишаването на ипотечните лихви през лятото на 2013 това оживление замря. Ожесточените условия на финансовите пазари могат да забавят възстановяването на пазара на имоти.

В Европа ситуацията се влошава от проблемите в банковия сектор. Европейските банки се избавят от лошите дългове. При това положение не си струва да очакваме ръст на кредитирането.

Заплаха №3: заедно с растежа ще се ускори и инфлацията

В развитите страни в момента има достатъчно свободни мощности, което позволява да се ускори растежа на икономиката без съществено увеличение на цените и заплатите. Финансовата криза не е намалила потенциала за икономически растеж, а минималното равнище на безработицата, което не води до увеличаване на цените, остава на исторически ниски нива.

Но е доста трудно да се измери потенциала за икономически растеж и свободните мощности. А и безработицата в САЩ се съкращава по-бързо от прогнозите. Към края на годината нивото на безработица може да се понижи до 6,4%. Европа едва ли ще се сблъска с подобен риск. Свободните мощности могат да се изчерпат само в Германия и Великобритания.

Заплаха №4: кризата ще се върне в Европа

В началото на 2014 ситуацията в Европа изглежда достатъчно стабилно. Финансовите условия в периферните страни значително се подобриха. Подобри се и положението с националните бюджети, благодарение на това програмите за строги икономии бяха значително смекчени.

Подобряването на положението е свързано с политиката на Европейската централна банка. Нейният директор Марио Драги обеща да направи всичко възможно, за да спаси еврото. Допълнително помогнаха и реформите, които бяха осъществени от европейските страни. Но този процес все още е далеч от завършване. Някои държави все още са уязвими, от гледна точка на бюджетния дефицит.

Ако растежът на световната икономика се забави или инвеститорите се разочароват от перспективите на отделните европейски страни, например, Италия, положението в еврозоната отново ще се изостри. Сериозно предизвикателство за ЕЦБ е ниската инфлация. Тя съкращава възможностите й да подкрепя икономиката и може да доведе до загуба на доверие към регулатора.

Заплаха №5: финансова криза в Китай

Възстановяването на икономиката на развитите страни ще подкрепи китайския износ. Това ще помогне да се стабилизира националната икономика. В „Голдман Сакс“ не очакват нито забавяне, нито ускоряване на темповете на растеж на китайския БВП. Основният риск пред Поднебесната в момента е бурният ръст на кредитирането, който вече доведе до гигантски дисбаланси във финансовата система. Номиналният ръст на кредитирането в момента надвишава темповете на растеж на БВП. Съотношението на дълга към БВП едва ли ще се съкрати в близко бъдеще.

Правителството се опитва да се справи с увеличаването на дълга чрез ожесточаване на финансовите условия и повишаване на пазарните лихви. Това също представлява заплаха пред икономиката: съкращаването на паричното предлагане за банките ще провокира ликвидна криза. Пред властите в страната стои трудна задача: трябва да се „изпусне въздуха“ от кредитния балон, като едновременно с това се запазят темповете на икономически растеж.

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.

 
 

Да свалиш близо 20 килограма заради рокля

| от chronicle.bg |

Свалянето на килограми винаги е предизвикателство. Работата с кратки срокове често означава йо-йо ефект и връщане на загубеното тегло. Има обаче и друг вариант – да се получи наистина.

Блеър Хелуик е поканена за шаферка на сватбата на своя приятелка. Събитието е през ноември 2016 година, а роклите за шаферките вече са поръчани още през май. Блеър си взима размер 10 и размер 12, но остава недоволна от начина, по който й стоят. Осъзнава обаче, че до ноември има шест месеца, в които може да направи промяна в живота си. Решава, че това е достатъчно време, което да посвети на свалянето на килограми. Така започва приключението.

Блеър работи в телевизията и чува за треньорката Кайра Стокс покрай работата си. Прави проучване на цените и преценява, че може да си позволи да се пробва. Започва да ходи при нея на тренировка всеки четвъртък сутрин в продължение на месец, преди да събере смелост да пробва по-интензивни тренировки. Първоначално й е ужасно трудно – с темпото на тренировката, скачането на въже се възприема за почивка. Но постепенно Блеър свиква в ритъма и задобрява – всяка тренировка е насочена към различна мускулна група, всеки път е изтощително, но получава уверенията на Кайра, че колкото повече тренира, толкова по-добре ще се справя.

С тренировките тя трупа увереност и започва да тренира по-често. Агресивният й подход към тренировките води до това, че започва да тренира 5-6 пъти седмично.

блеър халуик

В началото не променя особено хранителните си навици, само въвежда дребни промени,з а да се храни по-разумно. Започва деня си с протеинов шейк или овесени ядки. Обядът й е салата и чисти протеини. Опитва се да вкара повече протеини в първите си две хранения за деня, за да има повече енергия. Вечер често хапва зеленчуци и сьомга. Опитва се да избягва въглехидратите вечер, защото я карат да се чувства подута на следващия ден.
Сред важните решения, които взима, е да не съхранява сладки храни и джънк в дома си. Тя осъзнава, че ако няма вредна храна наблизо, няма желание да я консумира.

В един момент от диетата, когато вече е свалила доста килограми, кантарът забива на 64 килограма и тя не може да разбере защо не може да продължи да отслабва. Тогава си дава сметка, че в този период често й се налага да работи през уикендите от офиса, където компанията осигурява кетъринг – когато срещу теб стои десертът и те „гледа“, не можеш да кажеш „не“. Разчитайки на подкрепа от семейството, колегите си и приятелите, успява да направи необходимите промени, за да следва режима си.

Днес, когато вече е постигнала идеалните килограми, не иска да отслабва, а да задържи теглото си. Затова понякога си позволява да хапне хляб или пица, но в умерени количества.

А наградата за усилията е ясна – в рамките на шест месеца е отслабнала толкова, че от размер 10 да стане размер 4 и 17 килограма по-малко. Предстои й да бяга на маратон и е готова за всякакви предизвикателства. В крайна сметка шаферската рокля се оказва само повод да постигне много по-голяма промяна в живота си.

блеър халуик

 

 
 

10 мъже с по-възрастни половинки + 2 бонус

| от chronicle.bg |

В неделя изборите във Франция изведоха като фаворит в президентския вот Еманюел Макрон. Но онова, което впечатли по-силно от успеха на младия центрист, беше съпругата му – Брижит Макрон, по-голяма от него с 24 години.

Любовта между Еманюел Макрон и Бриджит пламва, когато тя е негова учителка по литература, женена, с три деца. Днес двамата продължават да са заедно, а отношенията им предизвикаха повдигане на вежда от страна на мнозина.

Затова ви предлагаме една галерия, която показва, че връзките между мъже и жени с драстична разлика във възрастта не са нещо ново, дори напротив.

 
 

Супер балон събира информация от близкия космос

| от |

НАСА пусна балон със свръхналягане с размерите на стадион от новозеландския Южен остров, за да събира информация от близкия космос.

Той ще пътешества 100 дни. Седем други опита за пускането на балона бяха осуетени от бури и циклони.
Летателният апарат е специално проектиран от НАСА, за да открива космически частици със свръхвисока енергия, навлизащи в атмосферата на Земята. Той ще обиколи планетата два или три пъти.

„Произходът на тези частици е голяма загадка, която ние искаме да разбулим. Дали те идват от големи черни дупки в центъра на галактиките? Дали са малки, бързо-движещи се звезди, или нещо друго?“, каза проф. Анджела Олинто от университета в Чикаго, която е главен изследовател по проекта.

Следенето на летателния апарат, изстрелян от Уанака, е само началото на дълго проучване, което включва на следващ етап и космическа мисия, подготвяна от НАСА.

Балонът ще събере данни от 34 километра над земната повърхност. Настоящият рекорд за продължителност на полет на балон със свръхналягане е 54 дни. През март миналата година НАСА осъществи изпитание на подобен летателен апарат, изстрелян от Уанака. Полетът му продължи 32 дни, 5 часа и 51 минути.